چاپ کد خبر: 80126
16 فروردین 1401

سنگ نگاره ایلامی «کورنگون» رستم فارس در آستانه نابودی

سنگ نگاره کورنگون

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس گفت: سنگ نگارۀ ایلامی کورنگون در شهرستان رستم به بهانه‌های پوچ و خیال انگیز یافتن گنج و کندوکاو‌های گسترده غیرمجاز، در حال از میان رفتن است.

به گزارش اول فارس ، سیاوش آریا گفت: سنگ نگارۀ ایلامی نامدار به کورنگون، بر اثر گذشت زمان، عوامل طبیعی و محیطی، بی تفاوتی برخی از سرپرستان فرهنگی کشور، مرمت و رسیدگی نکردن و محافظت از سوی مدیران و سرپرستان میراث فرهنگی و بدتر از همه، عوامل انسانی و دستبرد قاچاقچیان اموال تاریخی – فرهنگی در حال از میان رفتن است.

کارشناسان سنگ نگاره ایلامی نامدار به «کوُرِنگوُن» در شهر نوبنیاد رستمِ ممسنی در سرزمین پارس را کهن‌ترین و ارزشمندترین نگارکندِ (نقش برجسته) ایلامی ایران می‌دانند که از دید پژوهش‌های تاریخی و باستان شناختی از جایگاه ویژه‌ای نزد پژوهندگان برخوردار است. با این همه، سنگ نگارۀ ایلامی کورِنگون در یک دهۀ گذشته با دشواری‌های بسیار فراوانی دست و پنجه نرم کرده است.

نخستین و کهن‌ترین سنگ نگاره ایلامی ایران که یک موضوع مذهبی و صحنه‌ای از بارعام خدایان را به نمایش می‌گذارد در جایی به نام کورانگون یا کورانگان تراشیده شده است.

بر روی صحنه، یکی از بزرگترین خدایان ایلامی و به گمان فراوان خدای اینشوشیناک بر روی تختی از چَنبره مار با کلاه شاخ دار ویژۀ خدایان با پیراهنی بلند نشسته و با دست چپ، سرِ ماری را که بدن چنبره آن تخت او را تشکیل می‌داد، گرفته است.

او گفت: یکی از ریشه ای‌ترین چالش‌های یادمان‌های تاریخی و فرهنگی در ایران، بی گمان کمبود بودجه و نیروی انسانی در وزارت خانۀ میراث فرهنگی است که بیشتر یادگار‌های گذشتگان را با چالش جدی رو به رو کرده است. این دشواری بزرگ، سرانجام و سرنوشت تلخی را برای کهن‌ترین و بی مانندترین سنگ نگارۀ ایلامی کشور رقم زده است.

کنشگر و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس خطاب به نمایندگان مردم در خانه ملت (مجلس) گفت: چرا نمایندگان مردم در مجلس پیگیر افزایش بودجه وزارت میراث فرهنگی نبوده و نیستند. مگر نه این که، یادمان‌های تاریخی و ملی از آن همه مردم است و شناسنامه و هویت تک تک ایرانیان به شمار می‌آید. پس چرا وضعیت بودجه وزارت میراث فرهنگی تا این اندازه آشفته است و نمایندگان مردم در خانه ملت پیگیر این موضوع نیستند.

Kurangun 1

او می‌گوید: همین چند روز پیش بود که وزیر میراث فرهنگی گفته بود که برای نگهبانی و مرمت هر اثر تاریخی در ایران کمتر از ۳۰ هزار تومان بودجه داریم! و این یعنی فاجعه… چرا دولت فکری اساسی برای بودجه و ساختار میراث فرهنگی کشور نمی‌کند؟ تا به کی باید بیننده نابودی آثار تاریخی کشور بود. بی گمان آیندگان ما را با بدنامی یاد خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، سنگ‌نگاره کورانگون یا کورَنگان که با نام‌های گورانگون و کورنگون هم نامیده می‌شود و به نام “حجاری ایلامی -گورانگون- در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است” نقش‌برجسته‌ای مربوط به دوره ایلامیان است و در شهرستان رستم، ۵ کیلومتری جنوب مصیری جای گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

وات 1 2

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

عباس سه شنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰

اطلاع رسانی خوب است

آخرین اخبار