چاپ کد خبر: 124078
27 مهر 1402

روشی جالب و ارزان برای قلمه زدن انجیر و لیمو در آپارتمان

روشی جالب ، ابتکاری و ارزان برای قلمه زدن انجیر و لیم

قلمه زنی یک روش غیر جنسی تکثیر گیاه است که به صورت گسترده در کشاورزی و مهندسی فضای سبز استفاده می‌شود. قلمه زدن عبارت است از رشد و نمو و تکامل بعضی از قسمت‌های گیاهی قطع شده از پایه اصلی. قلمه زدن یکی از طرق بسیار متداول ازدیاد غیر جنسی گیاهان است.

در این گزارش دو نمونه جالب از قلم زدن به روش ساده و با ابزارهای معمولی را می بینید:

روشی جالب ، ابتکاری و ارزان برای قلمه زدن انجیر

قلمه زدن عبارت است از رشد و نمو و تکامل بعضی از قسمت‌های گیاهی قطع شده از پایه اصلی. قلمه زدن یکی از طرق بسیار متداول ازدیاد غیر جنسی گیاهان است. یک قلمه می‌تواند قطعه‌ای از ساقه، ریشه یا برگ باشد.

روشی جالب ، ابتکاری و ارزان برای قلمه زدن لیمو

در قلمه ساقه، ریشه‌های نابه جا بایستی تشکیل یابند و در قلمه ریشه شاخه‌های نابه جا باید به وجود آیند و قلمه برگ برای اینکه رشد کند و به اصطلاح بگیرد باید در روی آن هم ریشه‌های نابجا و هم شاخه‌های نابه جا رشد و تکامل یابند.

از آنجائیکه تکهٔ برش‌یافته فاقد ریشه برای بدست آوردن آب است، در صورت در فراهم نکردن محیط مناسب و مربوط بزودی خشک خواهد شد. این روش یکی از روش‌های اولیه کلونینگ به‌شمار می‌آید.

روش‌های مختلف قلمه زدن

قلمه‌ها به شیوه‌های گوناگونی تهیه می‌شوند:

CuttingSample
نمونه‌ای از قلمه ساقه (گیاه قاشقی)
  • قلمه ساقه
    این نوع از قلمه، مهم‌ترین قلمه‌ای است که از گیاهان برداشت می‌شود و به گروه‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

قلمه خشبی

قلمه نیمه خشبی

قلمه سبز

قلمه علفی

قلمه برگی

قلمه جوانه و برگ

قلمه ریشه‌ای

یک راهِ معمول برای تکثیرِ گیاهان، قلمه زدنِ آن‌ها و قرار دادنِ قلمه در آب به منظورِ ریشه‌زایی است. این کار معمولاً به عنوان «ریشه‌زاییِ گیاه» یا «رشد دادنِ قلمه‌ها» شناخته می‌شود.

بستر مناسب برای کاشت قلمه

بستر کشتِ قلمه مکانی است که برای حفظ رطوبت قلمه و ایجاد شرایط مناسب برای رشد ریشه از آن استفاده می‌کنند. قلمه‌ها پس از جدا شدن از گیاه اصلی، به منظور ریشه دار شدن باید در بستر مناسب قرار گیرند.  قلمه‌هایی که به‌راحتی ریشه‌دار می‌شوند در مواد مختلف ازجمله خاک ریشه‌دار می‌شوند، لیکن این نوع بستر کاشت برای آن دسته از قلمه‌ها که به‌سختی ریشه‌دار می‌شوند عاملی مهم است.

به‌طورکلی، قلمه‌ها را می‌توان در خاک، ماسه، تورب، ورمیکولیت، پرلیت، و آب قرار داد. حتی می‌توان هیچ‌یک از مواد بالا را مصرف نکرد و قلمه‌ها را برای ریشه دار شدن در یک هوای مرطوب قرار داد. موادی که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان بستر مناسب برای کاشت قلمه استفاده کرد به شرح زیرند:

  • خاک
  • ماسه
  • پوده
  • ورمیکولیت
  • پرلیت
  • آب

تکثیر گیاهان به وسیلهٔ قلمه و…، که در باغبانی امری رایج است، دربارهٔ بعضی از گونه‌های مرتعی و جنگلی که ازدیادشان به وسیلهٔ بذر دشوار است، متداول است. گونه‌های زیر معمولاً با قلمه تکثیر می‌شوند: سنجد، انجیر، تاغ، چنار، صنوبر، بید، گز، نارون.

سالم‌ترین صبحانه‌ ها از نظر پزشکان که خودشان بیشتر سرو می کنند

آموزش ساده‌ترین روش کاشت ریحان در گلدان ، سبزی محبوب ایرانی ها

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار