چاپ کد خبر: 131424
22 دی 1402

از بین بردن بوی بد کله پاچه هنگام پخت به همراه نکاتی درباره طبخ آن

کله پاچه بکی از پرکالری ترین اما خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد.این غذای خوشمزه اگر به درستی پخته نشود می تواند بوی بد حتی طعم بدی به خود بگیرد.در این مقاله روش از بین بردن بوی بد کله پاچه هنگام پخت و از روی دست به همراه نکاتی برای پخت آن بیان کرده ایم پس تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

گرفتن بوی بد کله پاچه

رفع بوی سوختگی کله پاچه
در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران در رابطه با این مورد باید بگوییم که روشی مختص رفع این بو معرفی نشده است اما شما میتوانید با مطالعه مطلب ” رفع انواع بوهای سوختگی از خانه به طور طبیعی ” به پاسخ سوال خود برسید چراکه در این مطلب ما تمام راه های رفع بوی بد از خانه را گفته ایم.

از بین بردن بوی بد کله پاچه هنگام پخت 

پس از تمیز کردن کله پاچه، قابلمه ای را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید، سپس کله پاچه را درون قابلمه بگذارید تا آب بجوش آید. بعد از اینکه آب جوشید و روی سطح کله پاچه، کف خاکستری رنگ جمع شد، آن را با یک قاشق جمع کنید، البته بهتر است این آب را یکبار خالی کنید و مجددا آب داخل قابلمه بریزید تا آب کله پاچه شفاف و روشن باشد. در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید، چند عدد پیاز و چند حبه سیر را خرد کرده و درون تابه تفت دهید.

سپس فلفل سیاه و زردچوبه به محتویات تابه اضافه کنید و پس از کمی هم زدن به درون قابلمه اضافه کنید. توجه کنید که نمک را یک ساعت قبل از خاموش کردن حرارت به قابلمه اضافه کنید، چرا که زود ریختن نمک موجب دیرپز شدن و اضافه کردن آن در آخر موجب بی مزه شدن غذا می شود. در صورت تمایل مقداری زعفران دم کرده پس از خاموش کردن شعله به کله پاچه اضافه کنید. کله پاچه را بعد از جدا کردن استخوان ها و روکش سفید روی زبان، به همراه خانواده در وعده صبحانه نوش جان کنید.

رفع بوی کله پاچه از دست
روش های متعددی برای رفع بوی بد از دست در بخش های قبلی نمناک گفته ایم که میتوانید از آنها استفاده کنید که یکی از بهترین آنها برای رفع بوی کله پاچه از دست استفاده از آبلیمو یا همان عصاره لیمو است. به راحتی می توانید با آغشته کردن دست ها به عصاره لیمو و مالش چند ثانیه ای دستهای آغشته این بوی بد را از بین ببرید.

بوی بد کله پاچه

راز خوشمزه تر شدن کله پاجه

یک راز کله پاچه خوشمزه این است. بعد از برداشتن کف‌ها، به آب جوش و کله پاچه ادویه‌های معطر بزنید. زردچوبه، دارچین و برگ بو را اضافه کنید. نمک را در آخرین مرحله و بعد از پخت کامل کله پاچه اضافه کنید.
در برخی شهرهای ایران، به آب کله پاچه رب گوجه فرنگی هم اضافه می‌کنند. در این صورت رب گوجه را در ظرف جدا با مقداری روغن و سیر له شده تفت دهید تا رنگ باز کند. یا اینکه بعد از پیاز داغ گرفتن، به پیاز رب گوجه اضافه کنید و کله پاچه را اضافه کنید.
برای پخت کله پاچه باید حرارت را روی ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید به آرامی بپزد. معمولا کله پاچه را از شب قبل می‌پزند و برای صبحانه سرو می‌کنند ولی هر چه بیشتر بپزد، هم طعم و عطر بهتری می‌گیرد و هم استخوان‌ها راحت‌تر از گوشت جدا می‌شود.
در هنگام سرو آب و مخلفات به کله پاچه، آبلیمو یا آب نارنج و کمی دارچین روی آب اضافه کنید. هنگام اضافه کردن نمک و ۱۵ دقیقه قبل از خاموش کردن حرارت هم می‌توانید آبلیمو را اضافه کنید. در این صورت آبلیمو کاملا به خورد غذا خواهد رفت.چگونه بوی بد کله پاچه را هنگام پختن از بین ببریم؟

طرز پخت مغز کله پاچه

طرز پخت و تهیه مغز کله پاچه به این ترتیب است. مغز گوسفند یا گوساله را در آب سرد قرار دهید تا پوسته نازک روی آن به راحتی جدا شود. مراقب باشید بافت مغز به هم نخورد. بعد از جدا کردن لایه نازک روی مغز آن را همراه با پیاز و ادویه جاتی مثل زردچوبه و فلفل سیاه و قرمز و یک عدد برگ بو و مقداری آب بپزید. آب باید روی مغز را بپوشاند. مغز جزو مخلفات زودپز کله پاچه است پس ۳۰ الی ۴۰ دقیقه زمان برای پخت آن کافی است. برخی هم طرز تهیه مغز کله را به صورت سوخاری را می‌پسندند که به خاطر چربی فراوان مغز ما طرز تهیه سرخ کردن مغز را توصیه نمی‌کنیم. طرز تهیه مغز کله سوخاری به همان صورت طرز تهیه مرغ سوخاری است یعنی باید مغز پخته شده را در تخم مرغ و مواد سوخاری بغلتانید و در روغن داغ سرخ کنید.چگونه بوی بد کله پاچه را هنگام پختن از بین ببریم؟

نکاتی درباره طبخ کله پاچه

  • هنگام پخت می توانید از لیمو خشک و چوب دارچین نیز استفاده کنید، بعد از پخت کامل غذا این مواد را از قابلمه خارج کنید.
  • هر نوع تغییر رنگ و بوی بد از علائم فاسد بودن کله است.
  • کله پاچه را در وعده صبحانه میل کنید و برای آماده کردن، آن را از شب قبل روی حرارت بگذارید تا به آرامی پخته شود.
  • یک ساعت قبل از خاموش کردن شعله، نمک را اضافه کنید.
  • از ادویه های زیاد برای طبخ کله پاچه استفاده نمائید.
  • هنگام خرید کله پاچه به تازه بودن آن دقت کنید.
  • از مراکز معتبرو مطمئن کله پاچه را خریداری نمائید.
  • برای خرید کله پاچه باید توجه کنید که کله بز یا میش را انتخاب نکنید و فقط از کله گوسفند یا گاو استفاده نمائید.
  • کله پاچه را به خوبی تمیز کرده و با دقت شستشو دهید.
  • هنگام سرو مقداری آب لیموی تازه به کله پاچه اضافه کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار