چاپ کد خبر: 120958
24 شهریور 1402

اعلام قیمت « ناچیز » خرید تضمینی گندم برای سال زراعی پیش رو / تولید چه می شود؟

مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در جلسه دیروز شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تعیین شد، گفت: قرار است اگر نرخ تورم و هزینه‌های تولید در طول سال تغییر کند، قیمت جدید اعمال شود.

به گزارش اول فارس ، محمدشفیع ملک‌زاده با اعلام این خبر اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی گندم روز گذشته در جلسه شورای قیمـت‌گذاری محصولات کشاورزی کیلویی ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ تعیین شد و قرار است طبق قانون وزیر جهاد کشاورزی تا یک هفته آینده این نرخ را ابلاغ کند.

قیمت گندم

وی عنوان کرد: در جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، صورت جلسه‌ای تنظیم شده که اگر در طول سال نرخ تورم و هزینه‌های تولید تغییر یابد نرخ جدید گندم اعمال خواهد شد.

مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران افزود: پیش از این مرکز پژوهش‌های کشاورزی براساس بررسی هزینه‌ها اعلام کرده بود که برای هر کیلوگرم گندم قیمت خرید، ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان مناسب است و می‌تواند برای تولیدکننده حاشیه سود داشته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری براساس نرخ تورم ۳۰ درصد تعیین شده است، گفت: از نظر گندمکاران این نرخ پایین است‌.

به گفته مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران پیش از این قیمت‌های ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان برای نرخ خرید تضمینی سال آینده بررسی می‌شد که ظاهراً در جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی برخی نمایندگانِ سازمان‌ها‌ که مسئول پرداخت اعتبار گندمکاران هستند، با این قیمت‌های بالا مخالفت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش ، گندمکاران بارها اعلام کرده بودند در صورتی که دولت قیمت منطقی برای سال زراعی آینده برای گندم تعیین نکند، به دلیل کاهش مشوق، احتمال کاهش تولید وجود خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان یکی از دلایلی که در سال زراعی جدید، کشور در تولید گندم نان خودکفا شد تعیین قیمت مناسب نرخ خرید تضمینی بود.

اشاره 1

شما هم نظر بدهید


برنج باسماتی چیست؟ خواص ، معایب و مزایای برنج باسماتی


روایت دردناک ۱ خانواده‌ ایرانی که همه اعضایش دود شدند و رفتند هوا


سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

 

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

 کانال سروش 

 کانال روبیکا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار