چاپ کد خبر: 99219
13 آذر 1401

این سروصداهای غیرعادی خودرو نشانه خرابی ماشین شماست

برای همه افرادی که صاحب خودرو هستند بارها پیش آمده است که در اتومبیل‌شان، صداهایی غیرعادی جدا از صداهای طبیعی خود اتومبیل شنیده‌اند.
تعمیر و نگهداری خودرو|اول فارس:  ازآنجاکه صداهایی مانند صدای موتور درحال کارکردن به‌گوش‌تان آشناست، مسلما کوچکترین صدای غیرعادی توجه‌تان را جلب می‌کند. هر یک از این صداها می‌توانند نشانه وجود مشکل در بخشی از اتومبیل‌تان باشند که باید آنها را برطرف کنید. در این مطلب به انواع صدای ماشین ، علل و شیوه رفع آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع صدای ماشین و عیب‌یابی از روی آنها

۱. صدایی که در هنگام چرخاندن فرمان می‌شنوید

اگر زمانی‌که پارک کرده‌اید و هنوز موتور روشن است، با چرخاندن فرمان به چپ و راست صدایی شبیه ناله از آن می‌شنوید، احتمالا سطح مایع هیدرولیک فرمان پایین آمده است. این صدای ماشین به سادگی با اضافه‌ کردن مایع هیدرولیک رفع می‌شود. بااین‌حال بررسی کنید که آیا مایع با گذشت زمان مصرف شده است یا اینکه نشتی دارد. درصورتی‌که نشتی داشت باید نزد مکانیک بروید.

۲. صدای جیغ‌ مانند پس از روشن‌ کردن خودرو

اگر پس از روشن ‌کردن خودرو صدایی جیغ ‌مانند می‌شنوید که پس از گرم‌ شدن خودرو از بین می‌رود، مشکل از تسمه دینام است. اگر این تسمه را تعویض کردید و صدای ماشین قطع نشد، ممکن است تنسیونر (تنظیم‌کننده کشیدگی تسمه) آن فرسوده شده باشد. برای اینکه مطمئن شوید، درهنگامی‌که موتور دارد کار می‌کند، روی تسمه دینام آب اسپری کنید. مواظب باشید آب روی خودتان نپاشد. اگر صدای ماشین قطع شد، تسمه دینام فرسوده است. موتور را خاموش کنید و تسمه را بررسی کنید که جایی از آن پارگی یا ترک دارد یا خیر.

۳. صدای کلیک کلیک در هنگام دور زدن

اگر در هنگام دور زدن یا گاز دادن صدای کلیک کلیک می‌شنوید، پلوس خودرو ایراد پیدا کرده است. ممکن است سرپلوس یا میله آن مشکل داشته باشد. اگر فرمان را به سمت راست می‌چرخانید این صدا را می‌شنوید، میله سمت راست مشکل دارد و بالعکس. شاید هم این نوع صدای ماشین به دلیل میله رابط چرخ و فرمان باشد که شل شده است. این مورد را سریعا به مکانیک نشان دهید، زیرا خطرناک است و ممکن است در هنگام رانندگی نتوانید به‌راحتی خودرو را کنترل کنید.

common car noises4 768x534 1

۴. صدایی که در دست‌انداز یا عبور از سرعت‌گیر می‌شنوید

اگر درهنگام عبور از سرعت‌گیرها یا دست‌اندازهای جاده صدایی شبیه بنگ، صدای ساییدگی، جیرجیر یا کلانک می‌شنوید، مشکل به میل موج‌گیر یا بوش‌های دو سر آن برمی‌گردد. اگر صدای ماشین این‌طور باشد معمولا باید هنگام رانندگی احساس کنید سیستم تعلیق خودرو سست است و خودرو تعادل ندارد. توصیه می‌کنیم هنگام تعویض، میل موج‌گیر و بوش‌ها را همزمان عوض کنید.
گاهی ممکن است این صدای ماشین به‌دلیل فرسودگی کمک‌فنر و اجزا، بوش طبق (control arm bushing) یا قطعات استرات بار باشد.

۵. صدا هیس ‌مانند شبیه صدای خروج هوا زیر داشبورد

این صدای ماشین معمولا در هنگام فشردن یا رها کردن پدال ترمز شنیده می‌شود. ممکن است چندثانیه پس از خاموش‌ کردن خودرو هم آن را همچنان بشنوید. این صدا نشانه مشکلی در سیستم تقویت ترمز (بوستر) است. برای رفع آن باید این سیستم تعمیر شود. ممکن است بوت یا مهروموم تقویت‌کننده ترمز شکسته یا فرسوده باشند.
اگر این صدای ماشین را فقط در زمان روشن یا خاموش کردن سیستم گرمایشی/ سرمایشی خودرو می‌شنوید، احتمال دارد فن که زیر داشبورد نصب شده است خراب شده باشد. گاهی این صدا فقط زمانی شنیده می‌شود که سیستم را روی آخرین درجه تنظیم کرده باشید.

۶. صدای سوت ‌مانند

اگر خودرو روشن است و از داخل خودرو صدایی سوت‌ مانند می‌شنوید، ممکن است مشکل از نوارهای آب‌بندی (عایق) خودرو باشد. اما اگر صدای سوت از زیر کاپوت می‌آید، ممکن است مشکل جدی‌تری داشته باشد:
ممکن است شیلنگ‌های سیستم خنک‌کننده موتور خودرو که معمولا کم‌دوام هستند، ایراد پیدا کرده باشند. گردش مداوم هوا و مایع خنک‌کننده در موتور خودرو باعث می‌شود در این شیلنگ‌ها ترک‌هایی ایجاد شود یا مهروموم لایه خلاء آنها بشکند. خروج هوا از این سوراخ‌ها صدایی سوت‌ مانند ایجاد می‌کند.
اگر پس از خاموش‌ شدن خودرو بازهم صدای سوت می‌شنوید، باید درپوش فشار رادیاتور را بررسی کنید. احتمال دارد مهروموم واشر لاستیکی آن شکسته باشد که هوا از آن بیرون می‌زند و صدایی سوت ‌مانند ایجاد می‌کند.

۷. صدای تیک‌تیک

اگر از موتور روشن خودرو صدای تیک یا کلیک می‌شنوید، ممکن است صدا از پیستون‌ها باشد. برای اینکه پیستون‌ها نرم و روان کار کنند، باید چرب باشند. بنابراین اگر سطح روغن پایین آمده باشد صدای پیستون‌ها بلند می‌شود. بنابراین با دیپ‌استیک یا میله ژرفاسنج اول سطح روغن را در مخزن بررسی کنید. اگر مشکل از کمبود روغن نبود، اتومبیل را به تعمیرگاه ببرید.

۸. صدای غیرعادی در هنگام دور زدن

اگر فقط در هنگام دور زدن صدای غیرعادی از اتومبیل می‌شنوید، ممکن است لاستیک‌ها کم‌باد باشند یا اینکه ساییده شده باشند. اگر مشکل از چرخ‌ها نبود، ممکن است بلبرینگ فرسوده شده باشد یا چرخ‌ها به‌خوبی بالانس نشده باشند.

۹. صدا در هنگام ترمز کردن

اگر هنگام ترمز کردن صدای غیرعادی می‌شنوید، بلافاصله باید اتومبیل‌تان را به تعمیرگاه ببرید. این مشکل از همه جدی‌تر است، زیرا ممکن است صدای ماشین به‌دلیل مشکلی در سیستم ترمز یا لنت‌های آن به وجود آمده باشد و این بسیار خطرناک است.

common car noises1 768x512 1

۱۰. صدای یک یا چندبار کلیک

اگر صدای کلیک شنیدید و به‌دنبال آن خودرو روشن نمی‌شود، باتری خودرو خوابیده است. ممکن است یک کلیک بشنوید یا چند کلیک، فرقی نمی‌کند. اگر بعد از آن خودرو روشن نشود، مشکل آن به‌وضوح باتری است و باید باتری را عوض کنید.

۱۱. صدای انفجار از اگزوز

اگزوز خودرو وظیفه خارج‌ کردن دود ناشی از احتراق سوخت در موتور خودرو را دارد. اگر لوله اگزوز فرسوده شده باشد، زنگ زده و نشتی پیدا می‌کند. اگر صدایی مانند انفجار شنیدید و بوی دود اگزوز را حس کردید مشکل از اگزوز است.

۱۲- هر صدای اضافه ای که در هنگام پیچیدن شنیده می شود:

بیشتر مواقع صداهای اضافه، مربوط به سیستم فرمان و پلوس ها می شود. احتمالاً روغن رسانی به درستی انجام نمی شود، یا به طور کلی آسیب وارد شده و باید قطعات تعویض شوند.

برای عیب یابی خودرو از روی صدا کافی است در هنگام دور زدن یا پیچیدن، کمی توجه کنید و اگر در این مواقع صدایی شنیدید، احتمالا با مشکل سیستم فرمان روبرو شده اید.

تعمیر خودروصدای خودرو 1
بیشتر مواقع صداهای اضافه، مربوط به سیستم فرمان و پلوس ها می شود. احتمالاً روغن رسانی به درستی انجام نمی شود، یا به طور کلی آسیب وارد شده و باید قطعات تعویض شوند

۱۳-صدای تقه هنگام ترمزگیری:

کالیپر ترمز و یا دیگر قسمت ها آسیب دیده و یا از بین رفته اند و یا به درستی نصب نشده اند.

۱۴- صدای چلپ چلپ:

این صدا به احتمال زیاد مربوط به فن ها است و یا یکی از تسمه ها پاره پاره شده است.

۱۵- سر و صدای گیربکس در هنگام تعویض دنده (گیربکس دستی):

این مشکل قطعاً مربوط به کلاچ است. کلاچ از بین رفته و یا نیاز به تنظیم دارد. البته احتمال مشکل بزرگ تر در گیربکس هم به جای خود باقی است. (منظور تیز کردن دنده ها، کچل کردن دنده ها، از بین رفتن دنده برنجی ها، نشتی و کمبود واسکازین گیربکس و دیگر عوامل خرابی گیربکس می باشد).

۱۶- صدای هیس هیس یا جلزوولز زیر درب موتور:

اگر هنگام خاموش کردن پیشرانه این صدا شنیده شد، حتماً جایی نشتی وجود دارد. مایع خنک کننده (آب و ضدیخ) و یا روغن از جایی روی محل های داغ پیشرانه خودرو مثل مانیفولد اگزوز نشت می کند که نتیجه آن جوش آوردن موتور خواهد بود. در حالت دیگر لوله مکش (وکیوم) جایی نشتی دارد که باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود.

۱۷- صدای ضربه در ناحیه موتور خودرو (صدای ناک در پیشرانه):

در بین برخی رانندگان خودروها در مورد محاسن استفاده از سوخت با اکتان بالاتر از مقدار توصیه شده در دفترچه هر خودرو باورهای وجود دارد که البته اشتباه هستند. باید بدانید که استفاده از سوخت با اکتان پایین تر نیز موجب ضربه زدن (ناک) در پیشرانه خواهد شد.

نکته: جهت اطلاع از فشار تایر، درجه اکتان سوخت و روغن و متناسب با خودروی خود به دفترچه راهنمای هر خودرو مراجعه نمائید.

Car Noises 5

۱۸- صدای انفجار بلند:

برای عیب یابی خودرو از روی صدا ، همیشه نباید به صداهای داخل پیشرانه اتومبیل توجه کرد؛ گاهی وقتها سرو صداها از بخش های دیگری از ماشین از جمله اگزوز شنیده می شود؛ اگر صدای شنیده شده مانند صدای انفجاری بلند داخل اگزوز خودرو باشد پدیده بکفایر اتفاق افتاده است. احتمالاً مخلوط سوخت و هوا بیش از اندازه غنی است. همچنین دلیل دیگر این پدیده می تواند عملکرد ناقص و نادرست کاتالیزور اگزوز باشد.

بکفایر در واقع اشتعال سوخت و هیدروکربن های نسوخته خارج از محفظه احتراق (قبل و بعد) که بر اثر از تنظیم خارج شدن مقدار سوخت و هوای موتور اتفاق می افتد. در مورد ذکر شده بالا این گازها به صورت خود به خود داخل لوله اگزوز مشتعل می شوند.
بکفایر همیشه هم بد نیست! در خودروهای اسپرت و تیونینگ (تقویت) شده بسیار پرقدرت این پدیده بسیار طرفدار دارد و از اجزای جدانشدنی نمایش ها و همایش های خودرویی دنیا است.

۱۹- صدای خفیف و بم یا زوزه در زیر خودرو:

عوامل مختلفی می توانند منجر به تولید این صدای ناهنجار در خودرو شوند. اگر با تغییر در شتاب خودرو صدا نیز تغییر می کند احتمالاً دیفرانسیل نیاز به روغن دارد؛ گیربکس مشکل پیدا کرده، سیبک ها پوسیده شده اند و یا بلبرینگ چرخ ها مشکل پیدا کرده اند. مشکل اینگونه صداها این است که در زیر خودرو تشدید شده و پژواک پیدا می کنند در نتیجه تشخیص درست منبع آن ها کمی مشکل است.

۲۰- صدای ترکیدن (صدای انفجار ریز و سریع) در محفظه موتور (پیشرانه):

عوامل متعددی می توانند در ایجاد این صدا نقش داشته باشند، خصوصاً موقعی که با وقفه های موتور ترکیب می شوند. موارد مختلفی در چنین موقعیتی می بایست بررسی شوند از جمله: مشکل در سیستم جرقه زنی، گرفتگی فیلتر بنزین، شمع های کثیف یا فرسوده، وایر شمع های آسیب دیده و یا کاتالیزور اگزوز خراب.

۲۱- صدای خس خس از اعماق خودرو:

منشاء این صدا می تواند سیستم اگزوز خراب و یا حتی لنت ترمز خراب باشد.

۲۲- صدای غرشی که با شتابگیری افزایش می یابد:

اولین چیزی که باید چک شود سیستم اگزوز خودرو است؛ ممکن است در یک یا چند قسمت آسیب دیده باشد.
عامل دیگر می تواند گیربکس باشد. در یک خودروی دنده اتوماتیک احتمالاً دنده به دنده بالاتر تعویض نمی شود. همچنین در یک خودرو دنده دستی کلاچ احتمالاً لیز می خورد ( کلاچ اصطکاک لازم را ایجاد نمی کند و می لغزد).

۲۳- صدای قیژقیژ موقع شتابگیری با خودرو:

این صدا نشان دهنده شل بودن تسمه یا تسمه ها است. عامل دیگر ایجاد این صدا همچنین می تواند از تنظیم خارج شدن پولی گرداننده دستگاه هایی مثل واترپمپ باشد.

۲۴- صدای قیژقیژ بعد از ترمزگیری:

تولید این صدا نیز می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. از عوامل ساده ای چون کثیفی روی روتور ترمز، لنت ها و کفشک ها گرفته تا عوامل پیچیده تری چون خرابی بسیار زیاد لنت ها و یا کفشک های ترمز. همچنین می تواند منشا صدا تمام شدن لنت و برخورد نشانگر فلزی تمام شدن لنت با دیسک ترمز باشد که نشان می دهد وقت تعویض لنت فرا رسیده است.
فارغ از این که منشا این صدا کجاست به خاطر حفظ ایمنی سرنشینان می بایست فوراً به آن رسیدگی شود.

Car Noises 6
عیب یابی خودرو از روی صدا ی لنت های ترمز: عامل عمده صدای جیغ ترمز تمام شدن عمر لنت ها و یا جنس بد لنت ها است.

۲۵– صدای شبیه کشیده شدن دو فلز روی یکدیگر در هنگام ترمزگیری:

اگر صدای جیغ لنت ها تبدیل به صدای آهن قراض شده نشان دهنده کشیده شدن دو فلز روی یکدیگر می باشد. لنت ها مقصر اصلی هستند و با هر بار ترمزگیری یکی از روتور ها آسیب می بیند.

۲۶- صدای ضربات آهسته و پیوسته یا کلیک در محفظه موتور:

شایع ترین علت این مشکل کمبود روغن در موتور است که می تواند به راحتی برطرف شود. نخست میزان روغن موتور خودرو را بررسی کنید. اگر میزان روغن موتور به اندازه است پس عامل مشکل از دست رفتن فشار روغن جایی در سیستم روغن رسانی است. همچنین عامل دیگر می تواند گرفتگی حاصل از تجمع آلودگی ها داخل سیستم باشد. اگر مشکل مربوط به روغن نباشد پس حتماً از میل سوپاپ ها است. احتمالاً سوپاپ ها نیاز به تنظیم دارند و یا اهرم ها دارای گیر هستند.

۲۷- صدای زوزه:

منشا این صدا معمولاً مشکل در دیفرانسیل و یا گیربکس می باشد.

سخن پایانی

خیلی وقتها عیب و ایرادات خودرو ، خودش را با ایجاد سروصداهای مختلفی نشان می دهد و در اینجاست که عیب یابی خودرو از روی صدا اقدام با ارزشی خواهد بود. کافی است شما محل ایجاد سرو صدا را شناسایی کرده و با مراجعه هرچه سریعتر به تعمیرگاه و یا نشان دادن خودرو به فرد متخصص، مانع از شدت گرفتن مشکل و در نتیجه هزینه های بیشتر برای تعمیر اتومبیل تان شوید.

شما هم نظرتان را بنویسید تا منتشر کنیم

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار