چاپ کد خبر: 108884
24 فروردین 1402

این ۸ گیاه آپارتمانی را هیچ وقت جابجا نکنید

اگر شما هم اهل نگهداری و پررورش گل و گیاه آپارتمانی باشید حتما با پدیده شوک شدن گیاهان بعد از جابه جایی گیاه یا تعویض گلدان آشنا هستید. گیاهان برای جابه‌جا شدن ساخته نشده‌اند و به همین خاطر بعد از جابه جایی دچار کاهش رشد و مشکلات دیگری می شوند که به آن شوکه شدن گیاه می گویند.

گل و گیاهگلدان 1
گیاهانی که معرفی خواهیم کرد، بسیار حساس بوده و بعد از تعویض گلدان و جابجایی دچار شوک می شوند. این گیاهان عبارتند از:

کروتون

کروتون

بنجامین

بنجامین

فیکوس آلاستیکا

فیکوس الاستیکا

کاج مطبق

کاج مطبق

بنت قنسول

بنت قنسول

نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار

بنجامین آمستل

بنجامین آمستل

آکوبا

آکوبا

علت شوک شدن گیاهان

همانطور که گفتیم گیاهان برای جابجایی ساخته نشده اند و هنگام تعویض گلدان و جابجایی گیاه از مکان به مکانی دیگر ما خلاف طبیعتشان عمل می‌کنیم و ممکن است در این حین ریشه گیاه آسیب دیده و جذب مواد مغذی توسط ریشه از خاک کم و گیاه دچار شوک شود.

گل و گیاهگلدان 2

جلوگیری از شوک ناشی از جابه جایی گیاه

مراقب گیاه در جابجایی باشید.

هنگام تعویض گلدان ریشه ها را قطع نکنید.

با ملایمت گیاه را از خاک در آورده و بدون کنار زدن خاک اطراف ریشه آن را به آرامی در گلدان جدید قرار دهید.

گیاه را پس از جابجایی آبیاری کنید. از دریافت آب کافی توسط ریشه ها مطمئن شوید و سعی کنید رطوبت به همه قسمت های ریشه برسد.

شوکه شدن گیاه مشکلی رایج و غیرقابل اجتناب که برای حرفه ای ها نیز رخ می دهد.شوکه شدن گیاه در اثر جابه‌جایی
جلوگیری از شوک ناشی از تغییر گلدان تقریبا غیر ممکن است و باید بپذیرید که این اتفاق برای گیاه دوست داشتنی تان موقتا تاثیر می‌گذارد، چرا که گیاهان برای جا به جا شدن ساخته نشده اند و هنگامی که ما می‌خواهیم این کار را برایشان انجام دهیم، مشکلاتی ایجاد میکنیم. اما در اینجا راهکارهای جلوگیری از شوکه شدن گیاه را یاد می‌گیرید و همچنین با نکاتی برای درمان شوک گیاه پس از انتقال آشنا می‌شوید.

علائم شوکه شدن گیاه در اثر جابه‌جایی

علائم شوک شدن گیاهان

نشانه های شوک شدن گیاهان عبارتند از:

• یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین علائم شوک شدن گیاه، کاهش رشد است. در چنین شرایطی گیاه رشد نمی‌کند و یا رشد آن بسیار کند است.

• طویل و باریک شدن گیاه یکی از نشانه‌های اختلال رشد گیاه می‌باشد. همچنین کوچک شدن اندازه برگها و کوتاه شدن فاصله بین گره ها و خمیده شدن شاخه ها از علائم کندی رشد هستند. گیاهانی که پس از جابه‌جایی آب کافی دریافت نمی‌کنند، پژمرده و چروکیده می‌شود.

• یکی دیگر از علائم متداول شوکه شدن، پژمردگی برگها است. همچنین ممکن است برگها پیچ خورده و لوله شوند یا به رنگ زرد در بیایند. در گیاهان خزان دار بافت بین رگبرگها یا در امتداد حاشیه برگها زرد شده و خشک و سپس قهوه ای می‌شود.

کوچک شدن برگ‌ها

خمیده شدن ساقه و شاخه‌ها

زرد شدن برگ‌های پایینی و گسترش و سرایت زردی به برگ‌های بالایی

توقف رشد

چروک یا لول شدن برگ‌ها

چروک شدن ساقه

خشک شدن برگ‌های پایینی گیاه

نکات مهم در شوکه نشدن گیاه هنگام تعویض گلدان

۱- تا حد امکان به ریشه ها هیچ کاری نداشته باشید و به آنها دست نزنید: هنگام انتقال آن به محل دیگر (خواه مقصد گلدان دیگر باشد یا باغچه)، هر چه کمتر به توپ ریشه دست بزنید بهتر است. در صورتی که مشکل تنگی گلدان یا در هم پیچیدگی ریشه (Root Bound) وجود داشته باشد چاره ای به جز عوض کردن گلدان ندارید اما نباید بگذارید خاک اطراف سیستم ریشه بریزد، نباید آن را تکان بدهید و باید با ریشه ها با ملایمت برخورد کنید.

۲- تا حد ممکن همه ریشه ها را همراه گیاه منتقل کنید: همان طور که در بالا گفته شد، برای جلوگیری از تنش باید تا حد ممکن همه ریشه را همراه گیاه جا به جا کنید. هر چه ریشه های بیشتری همراه گیاه باشد، شوک وارد شده کمتر خواهد بود.

۳- پس از تعویض گلدان، آبیاری کامل و عمیق انجام دهید: یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از تنش جا به جایی در گیاه، این است که مطمئن شوید پس از انتقال آب کافی دریافت میکند. به این صورت گیاه به موقعیت جدید خود خو می‌گیرد.

۴- حتما هنگام جا به جایی ریشه ها مرطوب باشند: باید سیستم ریشه در هنگامی که گیاه به خاک جدید منتقل می‌شود، رطوبت داشته باشند تا استرس زیادی به آن وارد نشود. هر بخشی از ریشه که خشک باشد، آسیب می‌بیند.

چگونه بعد از شوکه شدن، گیاه را درمان کنیم؟

آب قند ضرری به گیاه نمی رساند، پس کمی محلول رقیق آب و قند را به گیاه بدهید.

آسپرین را در آب حل کنید و به صورت آبیاری به خاک گیاه بدهید.

گیاه را هرس کنید تا گیاه به تقویت ریشه بپردازد.

به آبیاری منظم گیاه توجه داشته باشید.

از باز بودن سوراخ زهکش گلدان و خروج آب از خاک هنگام آبیاری مطمئن شوید.

به گیاه فرصت دهید که به حالت عادی برگشته و دوباره رشد خود را از سر بگیرد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار