چاپ کد خبر: 118421
22 مرداد 1402

یکه تازی گُسترده افغانی ها در بازار میوه و تره بار شیراز با سوءاستفاده از اخلاق شیرازی ها

اتباع بیگانه یا همین افغانی ها فت و فراوان در استان فارس نقش برجسته‌ای در بازار میوه و تره بار شیراز و خصوصا دلالی و واسطه‌گری میدان مرکزی این شهر دارند و تعیین کننده قیمت‌ها هستند که این وضعیت به گرانی قیمت میوه در این کلان شهر منجر شده گلایه شهروندان و حتی میوه فروشی‌ها را در پی داشته است.

ایرنا نوشت:بساط میوه فروشی‌های شیراز خصوصا در فصل تابستان به میوه‌های رنگارنگ تزیین شده که هر رهگذری را به سمت خود می کشاند تا مقداری از این میوه‌های متنوع و وسوسه کننده را خریداری کند تا خنکای تن گرمازده شهروندان شود،اما زمانی که چشم به قیمت‌ها می افتد اغلب از خرید منصرف می شوند.

میوه فروشی 3

این روزها اگر سری به میوه‌فروشی‌ها و میادین میوه و تره‌بار در سطح شهر بزنید متوجه می‌شوید قیمت‌های سرسام‌آور و گران‌ میوه که از شب عید امسال آغاز شده کماکان اعمال می‌شود، قیمت‌هایی که بسیار غیرواقعی است و در نبود نظارت، از سوی واسطه‌گران اعمال می‌شود و کشاورزان نیز بهره‌ چندانی از این قیمت‌ها ندارد و سود هنگفت بازار میوه اغلب نه به جیب کشاورز و میوه فروش بلکه سهم دلال ها و واسطه ها است.

در واقع واسطه‌گران بازار، میوه را از کشاورز خریداری می‌کنند و با چند دست به دست شدن بین دلالان بالاخره به میوه فروش و مشتری می رسد که بنابر مشاهدات در میدان میوه و تره بار شیراز سهم اتباع بیگانه در فعالیت‌های میدان مرکزی شیراز و واسطه گری در این بازار نقش انکار نشدنی دارند و میوه را با نرخ‌های گزاف به دست مردم می‌رسانند و در نبود نظارت، سودهای کلان به جیب می‌زنند.

میوه فروشی 1

میوه فروش‌های شیرازی: واسطه گری دلیل گرانی است/سهم ما ناچیز است

نقش بارز دلالان بیگانه

براساس مشاهدات ، در میدان میوه و تره بار مرکزی شیراز دو دسته از اتباع حضور دارند؛ عده‌ای از آنها کارگر و عده‌ای دیگر نیز فروشنده و دلال هستند.

فعالیت دسته دوم به نحوی است که باری را از باغدار یا میدان‌دار می‌خرند و با اضافه کردن سود خودشان ، بار را به سایر دلالان می‌فروشند و این روال تا صبح و زمان پیدا شدن سرو کله میوه فروشان و خریداران در بعضی موارد تا بیش از پنج بار نیز تکرار و بین دلالان مختلف دست به دست می شود.

بسیاری از اتباع بیگانه واسطه گر میدان مرکزی شیراز به دلیل قدرت مالی که دارند به صورت نقدی بار میوه و تره بار را به حتی ارزان‌تر از نرخ خریداری می کنند اما به قیمت بالاتر از نرخ مصوب به مغازه داران می فروشند و در این میان سود خوبی عایدشان می‌شود.

اگرچه دلال به معنی دلالت کننده و راهنمایی کننده در هر صنفی وجود دارد اما اگر این نقش بیش از اندازه باشد و در جایگاه اصلی خود یعنی هدایت بازار قرار نگیرد عاملی برای رشد قیمت‌ها خواهد شد، این روزها دلالی به خصوص توسط اتباع بیگانه در میدان مرکزی بیش از اندازه مشهود است.

مشاهدات خبرنگار ما از میدان مرکزی حاکی است که دلالان نصف شب که کامیون‌های میوه به میدان مرکزی می‌رسد را ارزانتر خریداری کرده و صبح به قیمت‌های هنگفت به دیگر دلالان یا حجره داران می‌فروشند.

یکی از فعالین بازار میوه و تره بار شیراز که به نظر واسطه گر می آمد به خبرنگار ایرنا گفت:‌ در بعضی مواقع یک بار میوه و بعنوان مثال موز از بامداد یک روز تا صبح همان روز حتی پنج دست بین دلالان می‌چرخد و همین باعث می‌شود که قیمت هر کیلو موز فقط ظرف ۴ تا ۵ ساعت بیش از ۱۰ هزار تومان در میدان افزایش یابد.

وی افزود: در بقیه موارد نیز همینطور است و یک بار میوه که نصف شب به میدان می‌رسد، صاحب بار می‌خواهد هرچه زودتر آن را خالی کرده و از بازار خارج شود و این فرصت بسیار ویژه ای برای دلالان بازار مرکزی شیراز است.

براساس مشاهدات میدانی ،بسیاری از اتباع بیگانه فعال در بازار میوه و تره بار شیراز اکنون فارغ از کارگر ساده و فروشنده به کارهای دیگری ازجمله دلالی و واسطه‌گری مشغول‌اند به نحوی که اجاره بهایی را به بعضی غرفه داران پرداخت کرده و میوه را از غرفه‌دار، کشاورز و … خریداری و واسطه‌گری می‌کنند که براساس آن واسطه افزایش و در پی آن قیمت‌ها نیز گران‌تر خواهد شد.

برخی از این واسطه گران اتباع بیگانه میدان میوه و تره بار شیراز در نرخ گذاری میوه در شیراز و افزایش قیمت نهایی میوه نقش برجسته‌ای دارند.

یکی از شهروندان میانسال و خانه دار شیرازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قیمت میوه در شیراز گران تر از سایر شهرهای اطراف و شهرستان های فارس است.

زهرا صالحی افزود: زمانی که به میوه فروشی های سطح شهر برای قیمت بالای میوه ها اعتراض می کنیم آنها اعلام می کنند که قیمت خرید میوه از میدان میوه و تره بار بالا است.

یکی از میوه فروشی های سطح شهر شیراز گفت: واسطه گری و دلالی در میدان میوه و تره بار شیراز بیداد می کند و فعالیت اتباع بیگانه و افغانستانی های ساکن در شیراز در این محل زیاد است.

وحید زارع افزود: بسیاری از فروشندگان و دلال های بازار میوه و تره بار شیراز افغانستانی هستند و این موضوع جدای از تبعات اقتصادی و بیکاری جوانان ایرانی و شیرازی در قیمت تمام شده میوه در سطح کلانشهر شیراز نیز اثرگذار است.

وی ادامه داد: میوه فروشی های شیراز میوه را از بازار مرکزی گران خریداری می کنند و به ناچار با اعمال سود مصوب به مردم در شیراز عرضه می شود.

میوه فروشی 2

دود میهمان نوازی به چشم شیرازها

این میوه فروش شیرازی اضافه کرد: ساماندهی و نظارت بر فعالیت اتباع کشورهای دیگر امری ضروری است که در همه کشورهای دنیا اعمال می شود در صورتیکه این موارد به دلیل میهمان نوازی شیرازی ها و عقاید مذهبی کمتر اجرایی شده ولی باید ابعاد دیگر این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد و برای آن چاره اندیشی شود.

پای واسطه ها در میان است

یکی از فعالین بازار میوه و تره بار شیراز نیز  گفت: بسیاری از غرفه داران بازار میوه و تره بار شیراز در خرید و فروش محصولات وارد نمی شوند واغلب سرمایه و پول واسطه ها در میان است.

وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: در هر غرفه میدان مرکزی شیراز سه نفر یا بیشتر دخیل هستند به نحوی که هرکدام وجهی بعنوان اجاره به غرفه دار اصلی پرداخت و بطور مستقل واسطه گری می کنند و گاهی نیز یک بار چندین مرتبه بین واسطه ها دست به دست شده تا به دست میوه فروش و سپس به مردم عرضه شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از این دلال ها و واسطه های بازار میوه و تره بار شیراز افغانی هستند،گفت: به جز کارگری ساده و دلالی،اتباع بیگانه فروشندگی غرفه ها را نیز انجام می دهند و عملا قیمت میوه در بازار مرکزی شیراز توسط اتباع بیگانه که تعداد آنها در این میدان نیز زیاد است تعیین می‌شود.

سهرابی عنوان کرد: واقعیت بازار میوه و تره بار شیراز اکنون به نحوی است که عملا اتباع بیگانه در بطن آن نفوذ دارند و در همه مشاغل این بازار به وفور به چشم می خورند که این وضعیت از همه نظر می تواند مشکل ساز باشد.

براساس تصمیم قرارگاه ساماندهی اتباع بیگانه در شیراز غرفه داران یا مباشرین غرفه‌های میدان میوه و تره بار شیراز از این پس در صورت استفاده از اتباع بیگانه مجاز باید تعهد محضری ارایه دهند تا اتباع بکارگرفته شده آن هم صرفا در مشاغل مشخص رفتاری خارج از مقررات جدید نخواهند داشت.

محمد پویافر یکی از فروشندگان میوه ‌در بلوار پاسداران شیراز درباره دلایل گرانی میوه‌ها به خبرنگار می‌گوید که ‌ریشه همه این گرانی‌ها در میدان مرکزی میوه و تره بار نهفته است که مغازه داران میوه را از آنجا تهیه می کنند، هیچ نظارتی در این بازار وجود ندارد حجره ‌داران و اتباع بیگانه شاغل در میدان که به عنوان دسته دوم فروش، کاری ندارند که نرخ مصوب چیست و هر قیمتی که خودشان بخواهند میوه را به فروش می رسانند و اغلب کاری با نرخ مصوب ندارند.

این فروشنده میوه ادامه داد: به میدان میوه و تره‌بار که بیایید متوجه می‌شوید که ماجرا چیست ، حجره به حجره قیمت‌ میوه‌ها متفاوت است.

میوه فروشی 4

سهم مردم از فعالیت افغانی ها ،گرانی میوه

این میوه‌فروش در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در میدان مرکزی میوه، فاکتورهای خرید را مهر می زنند؟ ضمن نشان دادن چندین فاکتور گفت: همانطور که می‌بینید فاکتورها هیچ مهری ندارد و در چنین شرایطی فروشنده‌ها بازار مرکزی که اغلب واسطه گر و دلال هستند به دلخواه قیمت می‌دهند.

میوه‌فروش شیرازی: سود در جیب میدان داران بازار میوه است

‌خبرنگار به سراغ یکی دیگر از میوه‌فروشی‌های همین خیابان رفت و ‌از متولی فروش پرسید که چند درصد به قیمت میوه ای که از میدان خریداری می‌کند، می‌افزاید؟ که او گفت: اگر بخواهیم خلاصه کنم اکنون ریشه همه گرانی‌های میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار است که هیچ نظارتی بر فعالیت آنها نیست و در واقع نظارت ها در این بازار تعطیل است.

او ادامه داد: در حال حاضر اغلب میوه فروشی های شیراز به دلیل نابسامانی بازار میوه و تره بار مرکزی شیراز مجبورند سودی کمتر از نرخ مصوب اتحادیه را برای عرضه میوه به مشتری اعمال کنند.

شرمنده مردم هستیم؛ اما کاری از ما بر نمی‌آید

این میوه فروش شیرازی اظهار کرد: با اینکه انتظار می‌رفت قیمت میوه در بازار با ورود به فصل تابستان امسال و زمان برداشت میوه‌های تابستانه، کاهش یابد اما قیمت اکنون و با گذشت بیش از نیمی از فصل تابستان هنوز بالا است، قیمت‌هایی که با درآمد مردم همخوانی ندارد، به گفته کارشناسان افزایش هزینه‌ تولیدات کشاورزی، دلالی و واسطه گری، عدم نظارت بر قیمت بازار و انتظار تورمی از مهمترین عاملی است که به این افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

وی در پایان گفت: در بسیاری از موارد در طول روز شرمنده مشتری ها و مردم هستیم اما چه کنیم که کاری از دستمان بر نمی‌آید.

رییس میدان میوه و تره بار شهرداری شیراز گفت: طی روزهای اخیر با روش‌های مختلف اطلاع رسانی ازجمله نصب بنر در محل و … به اطلاع کلیه کارفرمایان و غرفه داران میدان مرکزی شیراز رسیده که نظر به دستور کار تعیین شده در قرارگاه ساماندهی اتباع خارجی در شیراز از ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ فعالیت و اشتغال اتباع خارجی در میدان مرکزی میوه و تره بار این شهر ممنوع است.

مهران رستمی ادامه داد: مسئولیت عدم رعایت این حکم و بروز تخلف مستقیم بر عهده کارفرما و غرفه دار شناسایی شده خواهد بود.

وی اضافه کرد: ماموران اداره اماکن موظف به مهر و موم واحد صنفی متخلف هستند و کارفرمایان متقاضی بکارگیری کارگر اتباع خارجی آن هم صرفا بعنوان تخلیه و بارگیری می توانند با ارایه درخواست کتبی به اتحادیه مربوطه مراجعه کنند.

احتیاط « افغانی ها » را بکنید ! چگونه در شیراز به خانه تیمی رفت و آمد می کردند؟!

یک پنجم جمعیت افغانستان در ایران/ روزی ۱۰ هزار افغانی جدید وارد می‌شوند/ ۲ روزه صاحب شغل و مسکن می‌شوند!

غارت گنج و عتیقه های زرین گور باستانی«کافر تپه» مازندران و فروش به تاجر ترکمنستانی +تصاویر

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حسین ادهمی دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲

چه بنویسم ساکن شاهزاده قاسم ودروازه کازرون ومرکز شهرم به بابا کوهی میروم بگردم همه افغانی هستند به دروازه کازررون میروم حتی ماهی فروش افغانی است به در مسجد فاموری میروم نوشته مرکز اتباع افاغنه مقیم شیراز بیخیال میشوم نگاهی به اطراف اگاهی می اندازم کوچه های شهید نظیری خدا برکت افغانی مدرسه حوزه خانه سعد ابادی کوچه ۲ شهید نظیری افغانی دارد ۶ طبقه میسازد سر کوچه یک شهید نظیری را کردند مدرسه خصوصی خرید از ممتحن قلاتی بیخیال میروم شهرداری تا بسکتبال بازی میکنند وهر از چند گاهی توپ والیبال یا هر چه در دست دارند در صورت رهگذر میزنند .بماند ایران بیشتر از ۲۰ میلیون افغانی وارد کرده.دروغ میگویند .با یکی از انها درصف نانوایی بحثمان شد ۱۲ نفرشان با چاقو به دورم ریختند البته.اینان از کجا امدند.وچگونه وارد شدند.جوانی ۱۲ ساله افغانی میگفت طالبان یادمان داده چطور با فندک بمب درست کنیم.وپیر مغان میگفت حاکم شهری که مرغابی بود بر سر ان شهر رسوایی بود.ان شهر ایران است .بگویید حاوی تهمت وافترا وننویسید مثل همیشه.

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳

خاک بر سر مملکتی که افغانی بیاد بازارشو دست بگیره همه افغانها شدن میدان دار و باغدار.خاک بر سر مسئول بی کفایت وگرنه یک شبه میشه همه اونهارو بیرون کرد و ایران پس گرفت

حسین رحیم پور دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹

ایرانی جماعت ساده و بدبختن
همین دیشب تمام افغانی هایی که قبلا توی میدان تره بار دلالی میکردند بیرون از میدان مشغول همون کار بودند چون خوب میدون که چیزی توی این برها نیست و کسی کاری بهشون نداره
تازه شماره راننده ها هم دارند و با هماهنگی در اطراف و خارج از میدان کار خودشونو میکنند و آب هم از آب تکان نمیخوره !!

حق اینها با همون طالبانه که میدونن باید چطور باهاشون رفتار کنن،
نه ایران و ایرانی

طیبه رنجبر دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳

از دست دولت …چرا بیرونشون نمی‌کنند .گمشن برن ….دولت بی عرضه …

زهرا دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲

کل استان فارس رو افغانی گرفته فقط خدا رحم کنه چه آینده ای خواهیم داشت هیچ نظارتی هم که نیست باور کنید وقتی در جای جای استان قدم میذاری حس میکنی داری افغانستان رو میبینی و اینجا غریبه ای ،،،،،،مسولین بی کفایت در همه زمینه ها

لاله دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳

واقعا دولت چرا هیچ کاری نمیکنه؟ تعداد افغانی ها توی شیراز خیلی زیاد شده.‌تو صف نون میری میان ۱۵ تا ۲۰ تا نون میخرن. بعد ما به خاطر یه دونه نون سنگک باید کلی تو صف باشیم. تمام کارهای ساختمانی رو دارن انجام میدن . مردای ما باید بیکار باشن. یه جوری هم به ما ایرانی ها نگاه میکنند انگار پدر کشتگی دارن باهامون. خونه های ویلایی هم که کلن افغانیها اجاره کردن. شهر صدرا که شده افغانستان

ممد دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱

هههههه خیلی عجیب هست هرچه گران شد بنداز گردن این آن پول تون هم کیلویی به ضایعات بفروشی بیشتر هم می صرفه تا ارزیش واقعی اش این را هم بیندازید به گردن افغانیا

مهدی دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸

چرا نظارت نیست مسبب این گرانیها خود دولت هست چرا بجای تمرکز روی اقتصاد معیشت مردم فقط به دنبال حجاب هستید واین همه نیرو صرف کنترل حجاب هستیدبهترنیست همین نیرو صرف تظارت کنترول قیمت اقلام مصرفی مردم بشه

کی..کاوه دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

از اونجایی که میگن تو افغانستان جنگ. هست ایران زمین خداست خوب عزیزم ببرشون خونه خودت اینها مالیات که نمی دن از آب چنان وبرق و گاز ووووو یارانه ای استفاده میکنند همه کثافت کاری هم میکنن خیلی از خونه ها هم اشغال کردن که گیر من ایرانی چه برای اجاره وچه خرید نمیاد اون میگی اونها بمونن فعلا که مسولان بی فکر کاری نمی‌کنند خدا به داد ما برسه همینهثاب رو به روی مردم مظلوم سیستان بسته‌اند و مسولان هم کاری نمی توانند بکنند یعنی براشون مهم نیست

مسعود دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱

ایرانی برای خودت تنبلی…تو چی کار بلد استی بمن افغان فرهنگ دار توعین میکنی…من اصلا ایران و شیراز زن نبگیرم…آمدم کار کنم و مزدم میگیرم..ناراحتی برو خودت اروپا زندگی کن ..مگر خاک پدرت استش…ما مسلم هستیم…چه بگویی تو ای شیرازی

محمد دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

شیراز از افغانی ها کم خاطره بد نداره،همشون در کمین میمونن

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

مردم شیراز؛حقیقتازمامداران شهرشیرازغیربومیند!ازشهرداری تافرمانداری؛انتظامی تادیگردستگاه هاهمگی بخاطرراحت طلبی…و دیگریارای مبارزه بامفاسدورسیدگی به شکایات مردم مثل همین امرمهم وخطیرحضورمافیای افغان های مقیم شیرازراندارند!!؟
سوال من ازمسئولان اینست:اگرشیراز؛شهررازبافرهنگ وتمدنی چندهزارساله؛باشاعرانی بین المللی؛حافظ وسعدی؛عالمان ودانشمندانی؛؛ملاصدرا؛سیبویه؛وآثارهای باستانی که هرکشوری؛مثل امارات؛قطر؛عربستان؛ترکیه؛چین۰۰۰که سودای گنج اندوزی درسرمیپروراند????
آرزوی داشتن یک شیرازراداردکه ازسراسردنیاتوریست های ثروتمندو۰۰۰رابه پابوسش بیاورند؛؛
حالا درشیرازچه میگذرد؟چه برسرمردم وزمین هایش آمده؟؟درهرنقطه ی توریستی که میروی بازاروکیل؛دروازه قرآن؛قلعه ی کریمخانی؛همه جابه چشم میخورند!!؟
جنوب شیرازده پیاله که تمام نانوائیها وخوارباروداروخانه ها؛منازل استیجاری وسیم سربی ،مدارس ابتدائی و۰۰۰زیرسیطره ی اتباع افغانست!!؟
وهیچ نظارتی براعمال آنهانیست!!؟
جای تاسف است برای مردم شیراز۰

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸

افغانی چه غلطی می‌کنه چرا ثبات ندارن

مجید دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰

هرکشوری که به ما توهین میکنه اسیب میزنه میشه برادر عراق بعدهشت سال جنگ شدبرادر عراقی حالا هم افغان شده برادر خدامیدونه برادر بعدی کیه؟خدایا دیگه بسه

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹

دولت انگلیس وترکیه درحال اخراج افغانی هاهستند؛؛امادولت ایران طی ۲سال گذشته ۸میلیون واردکننده ی افغان رابه شهرهای ایران به ثبت رسانده!!؟که طبق آمارجدیدروزانه ۱۰هزاردارندواردوبه جمع میلیونیشان اضتفه میشود؛ازاین تعداد۱/۵میلیون شان نظامی هستند!!؟ومصیبت عظمایی گریبان گیرمردم مظلوم ایران شده وکسی نیست هل من ناصرخانواده های متضررازهجوم موروملخ های شرق کشورباشد!!؟؟آرد؛نان؛غلات؛دارو؛برق وآب وگاز؛تحصیل رایگان؛ناامنی وترور؛تن فروشی دختران؛قاچاق اعضاء؛۰۰۰همگی منشاش ازحضورافغانیهای مقیم ایران است????والسلام

امید دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

ایران را خطر بزرگی تهدید میکنه به اسم افغان آینده ای نمیبینم

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳

من استادکارگچکاریم؛طی یکسال گذشته ۵فقره تعمیرات به قرعه ی من خوردکه روی هم رفته ۲۷ روزودستمزدش ۱۸میلیون شد؛؛آنهم بشرطه هاوشروطه ها؛که چون دستمزدم ازافغانی هاکمتربوده بمن واگذاروترحم کردند؛؛حال طی این دوره ی ۳ صدروزه!هرجاپی کاری گسیل میشدم قبلا به افغانه سپرده شده بود!؟علت راجویاشدیم؟؟گفتند::اتباع بیگانه بخاطرزیربارزوررفتنشان یاچشم گفتنشان ویابخاطرسکونت دراطاقک های مشرف بکارشان؛ویابیشتربخاطرخوردن دستمزدشان توسط کارفرمایان؛؛چون اتباع نمیتوانندشکایت وپیگیری حقوقشان کنند????وده هامسائل دیگر؛؛ازماست که برماست????نبایدبه آنهامامن ماواهدیه میکردیم!!نبایددلمان بحال آنهامیسوخت؛؛که حالابخواهیم کاسه ی چه کنم چه کنم دستمان بگیریم وتقصیرات رابگردن دولت ومجلس و۰۰۰بیندازیم؛هرچندمقصراصلی مافیایی است که باهمکاری زمامداران خودمان وطالبان؛ روزانه ده هاهزارمهاجرراازطرف مرزهای سوراخ شرق کشوروبا۴۰۵های شوتی واردشهرهای ایران میکنند????بایداتباع رابیرون کرد

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

در بین تعداد کسانیکه نظر دادند تعداد کمی عاقل هستندوحقیقت رافهمیدهونظردادندومتاسفانه تعدادکثیری کودن هستند که جز چرت وپرت چیزی حالی شان نیست ایران وایرانی اصیل ازدست همین جماعتی احمق ذلیل است اگرمعتادشدند میگن کاری اتباع است اگربنزین گران میشه اگردلار گران میشه اگرهوا گرمه اگرمرغ گران میشه اگرخودروگران میشه همه وهمه کارافغانییه

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸

باسلام واحترام به مردم میهمان نوازومتاسفانه فقیرشیراز؛؛باتشکرازدل نوشته های آقایی احمد۰ش وسامان ومردم رنج دیده وکارگران ساختمانی و۰۰۰شیراز????
ضمن تاییدفرمایشات شماصبوران بافرهنگ؛لازم است این حقیرهم شکایت خودوخانواده ام رابه محضرخداوندوامام زمانه ام حجت بن الحسن عج ؛پیروصحبتهای منطقی شماعزیزان شیرازی????برسانم؛؛وازدستگاه های نظارتی شیراز؛شهرداری وفرمانداری ونمایندگان مجلس وشوارای شهرافغان زده ی شیرازاعلام …عمومی کنم؛
شهروندان عزیز؛خودمان بایداقدام عاجل کنیم وبااتحادمیلیونی؛طوماری راباامضاء تحویل مجلس دهیم؛یابا پیوستن به کمپینی؛خواستاربیرون راندن اتباع بیگانه که زادوولدهایشان انتحاری انفجاریست؛وگویادرمراکزانتظامی هم با…????های رشک برانگیز!!؟
صاحب کرسی ونفوذندوکسی جرات شکایت علیه شان ندارد!!مثل پاسگاه ا۰و۰ر؛و۰۰۰!!کارفرمایان شهرداری خودبهرمنده اتباع افغانند!!فروش ملک به آنهاغیرقانونی است!امابنگاه هاقانون رااجرانمیکنند!!ازدواج دختران ایرانی به اتباع بخاطرفقرپدرخانواده و

حسن دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶

سلام افغانستان داخل تمام شغل نفوذر دارن وهمه جرم ۰میکنی وخیلی پرو بازی درمیارن لعنت برمردم که افغان داخل کار راه میدن این کارخیانت به مردم مظلوم ایران که داخل طول تاریخ مورد بیشترین ظلم شدن،. ،

ایرانی دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵

از استاندار فارس که یک پزشک متخصص است انتظار داریم به مسائل اجتماعی رسیدگی کنند باور کنید اتباع خارجی بدون مجوز در شیراز واستان فارس در همه مشاغل رخنه کرده و هیچ گونه مالیات و عوارضی پرداخت نمی‌کنند
درخواست مردم رسیدگی به اتباع افغانی است که هیچگونه هویتی ندارند
در هیچ جای دنیا اتباع خارجی بدون مجوز نمیتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

چرا اینقدر قسمت نظرات بی رنگ هست ؟!

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲

یک میدان تره بار برای کلان شهر شیراز کافی نیست . بهتره سمت صدرا یا شهرک گلستان یا نقاط دیگر هم میدان تره بار افتتاح بشه . وقتی کرایه حمل کم شود ، بهانه ای برای گرانی میوه نیست .ما خودمان ماهی یکبار برای خرید چهل ، پنجاه کیلومتر باید طی کنیم ولی بعضی چیزها عمده می خریم ؛ از بس مغازه دارها بی انصاف هستند تا سه برابر گرون تر می دهند . نمی دونم شاید هم تا حدودی حق دارند کرایه مغازه ، کرایه حمل و … .

ابی دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۶

چطور میتونن به حجاب گیر بدن ولی جلو این افغانی های کثیف نمیتونن بگیرن حتما این اتباع کثیف سود میرسونه به مسولین …
متاسم برای مسولین یعنی…براشون مهم نیست…

رها دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۲

اولا سلام به همگی دوما اینکه دولت عزیز و گرامی از همین مهاجرین هرساله از هر خانواده پنج یا شش میلیون میگیرن به جز اون برای ثبت نام بچه هاشون تو مدرسه که واویلا یعنی سرجمع حساب کنی پول نفس کشیدن در اینجا رو باید بدن بعدش هم جوان های ما میرن کارگری ،میرن بار کشی .میرن چاه کنی .همه چی رو گردن اونا نندازیم والا من خودم یه دوستی دارم افغانی هست رفتن با خانواده آلمان چقدر بهشون احترام میذارن اینجا ما توسرشون میزنیم ما مملکتمون خودش پرفساد هست وگرنه اینا اگه این کارا رو بلد بودن توکشورخودشون انجام میدادند پس عزیزان قضاوت نکنید

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۲۷

لعنت به .. اجنبی پرست .بدتراز اون.. به کسانی که به اتباع بیگانه کار وخانه اجاره میدهند وازاتباع بیگانه خریدمیکنند ..فردا اتفاقی بیفتده همین به ظاهربدبخت وبیچاره هابه روی همین ملت اسلحه میکشند

امین دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۵

سلام دوستان، شیراز شده افغانستان با دلیل میگم، شما یه سر به دروازه اصفهان، دروازه کازرون، دروازه سعدی،، شهرک سعدی، وزیر آباد(بیده به میدان تره بار)

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۳

خشک شدن آب دریاچه ارومیه هم تقصیر افغانیهاس

سیروس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۵۹

از بی عرضگی مسئولان استان فارس هست که همه جای استان فارس افغانی نفوذ کرده که حتی قیمت میوه یه استان افغانی ها تعیین میکنن این که کار اامریکانیست از بی عرضگی مسئولان استان هست الان باید سپاه وارد این قضیه بشه

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۴۴

اتفاقا دفاتر خدمات دولتی ای سی تی روزانه تعداد زیادی کارتن که معمولا بار قاچاق هم داخل آن می باشد به کمک کارگرهایی که تعداد زیادی از آنها افغانی هستند را به اداره پست کوی زهرا می آورند . کاش مسولین یه سری هم به آنجا بزنند

زارعی دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۳:۱۰

فقط همه توان وبودجه گذاشتین روی تارموی زنان محترم ونصب دوربینهای گران گشت . بفکر معاش مردم نیستید وبیگانه طالبانی به همت دیدگاه رئیسی تایین کننده هستن

احمدی دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲:۳۸

باید بریزن بیرون اینارو تمام زندگی مردم ایران رو گرفتن کار مسکن ووو….

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲:۳۲

باید اینارو بکنن بیرون امشب هم که دوتاشون مثل سری قبل حمله کردن تو شاهچراغ تروریست هست اینا

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲:۱۷

افغانی ها رو از ایران بیرون کنید

حمید دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲:۰۶

سلام بخدا تو شیراز افغانی‌ها خرید و فروش خودرو و خانه و آپارتمان می‌کنند به خدا سوگند میخورم که یک دکتر آقا و خانمش هم دکتره مستاجر افغانی هست و هر سال هم با منت و کلی اجاره خونرو تمدید میکنه بخدا دیگه گذشت که افغانها کارگری میکردن زودتر اینها را بیرون کنید مگر قرار نبود که افغانی زمین نباید بخرد چی شد داریم میشیم فلسطین اشغالی بهتره بگیم ایران اسغالی

x دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۴۷

مجلس شده وکیل مدافع وقیم افاغنه…

دنیا دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۲۲

کاری ب گران شدن میوه و نان و…. ندارم ولی واقعا شهر و حتی روستاهای دور افتاده هم پر از افغان شده….

Cyrus دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۲۲

وجود نیروی افغای و بیگانه غیر حرفه ای و ناکارامد جز باراقتصادی برای کشور وملت چیز دیگری نیست،نخبه هاشون که اندک هستن میرن کشورهای غربی و بقیه نقاله و کاریگرای ساده ومفت خور بیگانه وافغانی تو ایران میمونن،تمام صنعت اهن دسته دوم وچوب ومیوه تربار دست افغانی ها هست وجوان ایرانی هم بیکار.

ایرانی... دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۰۴

افغانیها وطن فروشند،میخواهندهم وطن توبخرندوهم تووطن فروش بی عرضه وبی غیرت بشی.حب الوطن من الایمان.

مجهول الهویه دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۵۵

حضورافاغنه طرح وبرنامه دولت ومسوولین است،میخواهنداسراییل دوم تشکیل دهند؛وایرانیهارابرده خودشون کنند،بهوش باشید،به پاخیزید،درنگ نکنید،غفلت حرام وجرم وگناه است.مجلس مقصراست،رییس جمهورمقصراست،چراهمه سکوت اختیارکرده اند.

امیر حسین دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۳۷

سلام بعله درست گفته عکس اولی مال اتباع هست داره بار میزنه برای زاهدان منم اتباع هستم بیا شهرک صنعتی بزرگ دارم بار برای قتر امان دبی بار میزنم میتونه جربزه بار زدن داشته باشی وقتی یه یخچال بارت میشه یه میلیارد تومان روزی دارم اقلن دوتا۳ بار میزنم دلال خودتون هستین گرجه داره بهم میده بسته بندی ۱۵هزار اگه تو هرکاری هستیم هتمن همتش داریم هتا ازکارگران سادش بگیر شماه میتونین بسملا کی جلوتون گرفته تاز مملکت خودتونه

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۳۶

وها مالیات افغانی ها می‌دهند بخاطر هر افغانی که داخل خاک ایران است ماهیانه وسالانه چقدر کشورهای خارجی کمک می‌کند همه چیز را نسبت به ایرانی ها گران‌تر برای افغانی ها میفروشید اما تمام کار تان را افغانی انجام می‌دهد کشورهای پیشتر افغانی میپزیرند بدون کدام حرف وحدیث چون می‌دانند افغانی ها عالی هستند صادق و کار کن و پیشرفت هم کردن اما شما که دید ضعیف فرهنگ ضعیف دارید خودتان خو از دست تان کاری ساخته نیست کاری را که افغانی ها میکند هم دیده نمی‌توانید البته درکل قضاوت نمیکنم در بین این همه نظرها های بی منطق افراد بی منطق آدمهای بامنطق انسانهای خوب و بافرهنگ هم هستند فقط بعضی ها که بدبخت هستند حسود هستند چنین افکار ونظر دارند در اصل علم ندارند افسوس به حال شان وگرنه افغانی وایرانی ندارند همه انسان هستند من ایرانی دیدم بهتر از افغانی های خودم افغانی دیدم بهتر از ایرانی پس نمیشه گفت انسانها همه یک قسم هستند ولی دلم می‌سوزد برای افرادی که چنین مقالات می‌نویسد و نظر می‌دهند اینگار که از پشت کوه آمدند یا از شهرستان های دور بی خبر از کشورشان و دنیا چرت وپرت زیادی هم می‌گویند

ناشناس دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۳۴

مردم باورکنید هرموقع میخام برم نان بگیرم خداخدا میکنم افغانی توصف نباشه چون هرکدامشدن به اندازه ۳نفرنان میگیره واگرتوصف باشه نمیرم اقایون مسوول صدراوشیرازپرشده ازافغانی واین ازبی عرضگی مسولانه استانهای ایلام کرمانشاه کردستلن و..اصلا افغانی راه نمیدن نکنه مسوولان فارس خودشدن افغانی هستندوحضورافغانی نه تنها سلب امنیت میکنه بلکه باعث تورم وگرانی هم میشه ونیاز به تفسیرنداره

صنم دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۲۵

واقعا که خیلی دید ضعیف دارید پا تان به سنگ تچ کرد بگوید آمریکا کرد اگر از شیر آب آب نیامد بگوید افغانها کاری کرد اگر ویروس گرفتید تان بگوید تقصیر چین است خلاصه شما بدبختا مظلومین کربلا شدین بقیه جهان همه یزید تو آیینه نگاه کنید بعد خودتان را کوچک بسازید

صنم دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۱۶

حیف افغانی ها که به شما ها خدمت میکند دو شب کدام ایرانی رفته کار میکند همین افغانی ها کار می‌کنند اصلا چه ربطی به افغانی دارد باید از اساس درست شود بازار تان که نمی‌شود

ذبیح الا دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۱۶

سلام دوستان عزیز از این بهتر بهانی نبود که بگین شرت میزنم همه رو از میدان بیرون کنن هیچی ارزون نمیشه کاشکی همه چی میوه بود چیمون درسته که این درست بشه

سالاد شیرازی دوشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۰۷

چَکار مِی‌کنی
کنده کاری می‌کنم

زیگنس یکشنبه , ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۸

خارج از این مباحث کارت جایگاه ها رو برای چی برداشتن مگه بنزین لیتری ۳تومن نیست برای چی عرضه نمی‌کنید تمام پمپ بنزین‌ها قاراش میش شده شلوغ شلوغ، امروز کارتم الکی مسدود شده ۵تا جایگاه رفتم بنزین ندادن خدا وکیکی چقدر مسخره بازی در میارید بسه دیگه، همش سنگ می‌اندازید پیش پای مردم.. ها

ایرانی یکشنبه , ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷

هرکی داره میگه دیواری کوتاهتر از افغانیا پیدا نکردید و از این اتباع طرفداری میکنه صددرصد خودش افغانیه، تو رو خدا اینا رو به کشور خودشون برگردونید کل شیراز و ایران رو گرفتند تا کار از کار نگذشته یه فکری کنید از هر خونه ۱۰۰تا افغانی میاد بیرون و مثل کارخونه جوجه کشی مسابقه فرزندآوری گذاشتند

ایرانی یکشنبه , ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰

با سلام ،با توجه به متن مقاله که کاملا حقایقی را برملا و نگاشته اند برای جلوگیری از ورود اتباع بیگانه باید عنوان کرد که این اتباع نه مالیات و نه عوارضی میدهند و تنها هزینه بر دوش مردم ایران میباشد،بعنوان مثال اگر آمار اتباع افغانی ۸ میلیون نفر باشند ،مقدار آب مص فی هم برای یک نفر در روز ۵۰ لیتر باشد،حدود ۴۰۰ میلیون لیتر آب مصرفی یعنی مصرف سد دز ،اگر هر افغانی ۵ عدد نان در روز بخورد جم آن میشود ۴۰ میلون قرص نان و هرنان هم ۲۰۰ گرم باشد ۸میلون تن آرد در روز ،یعنی گندم برداشتی از استان فارس برلی یکسال آنها، سه روزی یکعدد مرغ حدود ۲.۷ میلیون مرغ ، و همین طور بقیه موارد ،اکنون با این محاسبات سرانگشتی خواهید فهمید که وجود همین اتباع بیگانه خود نیز در تورم بسیار موثر هست و بنا براین لازم میباشد که طی یک دوره سه ماهه آمار اتباع بیگانه به صفر برسد ،تا هم امنیت غذایی و هم امنیت جانی برای مردم ایران بدست آید ،خلاضه مطلب اخراج فوری اتباع بیگانه از این کشور عزیز ،زیرا اینها هم زاد همان اشرف افغان هستند که اصفهان را به خاک و خون کشاندند

آخرین اخبار