چاپ کد خبر: 140728
31 فروردین 1403

اول فارس TV | مُنارجنبان خرانق بنایی شگفت‌انگیز و ۴۵۰۰ساله در یزد

یکی از سه منارجنبان قابل تکان خوردن در ایران در درون قلعه وکنار مسجد، منارجنبان قرار دارد و آنچه باعث شگفتی همگان می‌شود جنبیدن آن است که به وضوح مشاهده می‌شود.

به گزارش اول فارس ، در شهر کویری یزد، روستایی به نام خرانق با ۴۵۰۰سال قدمت وجود دارد که از قدیمی ترین نقاط این استان محسوب می گردد. قدیمی ترین اسناد تاریخی که در آن به این منطقه اشاره شده مربوط به دوران ساسانی است. در معرض تاخت و تاز اقوام چادر نشین بوده است، به همین علت مناطق مختلف آن از جمله خرانق به عنوان گلوگاه مسیر تجاری مورد توجه بوده و از دوران هخامنشی به منظور ایمنی کاروان ها و مال التجاره ها، در این نواحی قلعه ها، راهدارخانه ها و چاپارخانه های متعدد ایجاد شده است.

عمر بنای اولیه منار جنبان خرانق به دوره ساسانیان می رسد ولی ساخت و تکمیل آن مربوط به دوره سلجوقیان است و پیشینیه این بنا بسیار بیشتر از منار جنبان اصفهان است.

خرانق

خرانق که در گذشته خورانق یا خورنق نامیده می‌شده را به معنای محل برآمدن خورشید یا محل تولد خور می‌دانند. در واقع این نام تغییر یافته هورنه که پارسی کهن یا میانه است می‌باشد که همانند دیگر نام‌های پارسی دچار تغییرات عربی شده و هور (خورشید) به خور و نه (از مصدر نهیدن یا نهادن یا هشتن که از مصدرهای پارسی کهن است و در شاهنامه فردوسی از ان بار هااستفاده شده‌است) به نق تشکیل شده‌است.

منار جنبان خرانق بنایی شگفت‌انگیز بوده که دارای سه طبقه و دو راه پله مجزا برای بالا رفتن و پایین آمدن است و در ضلع شمالی مسجد جامع خرانق بر پا شده است. پله های این بنا حلزونی شکل بوده و هرچه بالاتر می رویم عرض پله ها کم می شود. برای نگهداری دیوار ها و اجزای آن در قسمت های فوقانی مناره از کلاف های چوبی استفاده شده است. این بنا کاملا از خشت ساخته شده است و هیچ اثری از کاشی‌کاری روی آن مشاهده نمی‌شود.

ویژگی بارز آن متحرک بودن آن است و در قدیم از آن به عنوان برج دیده بانی استفاده می شد. این منار جنبان از زیباترین منار جنبان ها در ایران و جهان است.
برای بازدید از روستای خرانق هزینه ای دریافت نمی شود و همه روزه و ۲۴ ساعته می توان از روستا بازدید نمود.

منارجنبان خرانق

برای بازدید از این روستا حدود ۲ تا ۲.۵ ساعت زمان نیاز است.
نحوه دسترسی به روستای خرانق و منار جنبان
اگر از شهر یزد به سمت روستای خرانق می روید، از طریق جاده ۷۰ آسیا می توانید به این روستا برسید.

بهترین زمان سفر به خرانق

استان یزد جزو استان‌های کویری ایران می‌باشد و در فصل پاییز و زمستان مطبوع‌ترین آب و هوا را دارد. اما خرانق به علت شرایط کوهستانی بهار و  تابستان‌های خنک‌تری به نسبت یزد دارد. به طور کلی برای سفر به این روستا می‌توانید بهار، پاییز یا زمستان را انتخاب کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار