چاپ کد خبر: 139574
19 فروردین 1403

بجای ۵ برابر کردن جریمه ها بفکر ایمنی خودروهای تولید داخل باشید

قرار است جریمه تخلفات رانندگی افزایش پیدا کند و حتی جریمه تخلفات حادثه‌ساز ۵برابر شود اما، آیا این افزایش جرائم به‌تنهایی برای کاهش تعداد جان‌باختگان تصادفات کافی است؟ و آیا نباید زخم کهنه عدم‌ایمنی حداقلی خودروهای تولید داخل، درمان شود؟!

بجای 5 برابر کردن جریمه ها بفکر ایمنی خودروهای تولید داخل باشید
به گزارش اول فارس، طرح نوروزی پلیس راهور از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین ماه اجرا شد. در نوروز ۱۴۰۳ متأسفانه ۸۱۳ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند و ۲۱ هزار و ۴۴۱ نفر هم مجروح و مصدوم شدند.

بر اساس آمار اولیه پلیس، تعداد جان‌باختگان تصادفات نوروز ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است اما باید صبر کرد تا پزشکی قانونی آمار نهایی را اعلام کند.

عامل انسانی؛ باعث ۶۰درصد تصادفات

رفع خطر کردن نقاط حادثه‌خیز و حضور پلیس و عوامل امدادی در ۳۰کیلومتری شهرها (که محل وقوع ۶۰ درصد تصادفات است) در کاهش تصادفات بی‌تأثیر نبوده است؛ اما علت اصلی ۶۰ درصد تصادفات، خستگی و خواب‌آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز بوده است که مربوط به عامل انسانی یعنی شخص راننده می‌شود.

۹ فروردین ماه بود که سردار حسینی؛ رئیس پلیس راهور از افزایش مبلغ جرائم رانندگی خبر داد و گفت: هدف اصلی از افزایش مبلغ جرایم، بازدارندگی است بر اساس ماده ۲۸ رسیدگی به تخلفات پلیس باید هرساله نسبت به افزایش مبلغ جرایم اقدام کند که به‌دلایل مختلف در ۶ سال گذشته اتفاق نیفتاده بود و اثر بازدارنده را از دست داده بود.

وی افزود: از سال ۸۵ تا ۹۶ با یک روند کاهشی تصادفات مواجه بودیم اما مجدداً از ۹۷ تاکنون شاهد روند صعودی بودیم.

۵برابرشدن جریمه تخلفات حادثه‌ساز

سردار حسینی گفت: یکی از دلایل وقوع تصادفات، عمل انسانی است که راننده به قوانین و مقررات توجه نمی‌کند و با تخلف جان خودش و دیگران را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: با توجه به عدد کل تخلفات و تصادفات که تحلیل کردیم بالای ۸۰ درصد از تخلفات حادثه‌ساز تصادفاتی هستند که منجر به فوت و جرح شدند.

سردار حسینی درباره میزان افزایش جرایم گفت: بخشی از جرایم که خطر بیشتری دارند ۴ تا ۵ برابر افزایش به‌عنوان مثال جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌شود همچنین رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روان‌گردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

آیا افزایش جرائم رانندگی به‌تنهایی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کاهش تعداد جان‌باختگان تصادفات داشته باشد؟

اکثر کارشناسان حوزه تصادفات معتقد هستند که افزایش جرائم رانندگی به‌ویژه جرائم تخلفات حادثه‌ساز عامل خوبی برای کاهش تعداد جان‌باختگان تصادفات است اما کافی نیست! و باید کنار افزایش جرائم، به ایمنی خودروها و رفع نقاط حادثه‌خیز هم توجه شود تا مثلث عامل جان‌باختگان تصادفات مهار شود.

بیشتر بخوانید:

افرادی که به اهدافشان می رسند این ۸ ویژگی را دارند

خواص باورنکردنی جوانه تربچه برای بدن از جمله کاهش وزن سریع

موقع دریافت پیامک جریمه در محلی که خودروتان آنجا نبود باید چکار کنید؟

البته نباید فراموش کرد که ایمنی خودرو را می‌توان از مهم‌ترین عوامل برای کاهش تعداد جان‌باختگان تصادفات در کشورمان دانست چرا که وسیله نقلیه باید بتواند جان سرنشین را در برابر بی‌احتیاطی‌ها و مخاطرات جاده‌ای حفظ کند.

متأسفانه تا امروز به‌دلیل “عدم‌ایمنی حداقلی خودروهای تولید داخل” بخش بسیار زیادی از مرگ‌ومیرها در تصادفات جاده‌ای و شهری در کشورمان به‌صورت مستقیم مربوط به همین فاکتور یعنی “ناایمنی خودروها” بوده و این مسئله همواره مورد تأیید و تأکید پلیس بوده است.منبع:تسنیم

نظر بدهید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

جاده جمعه , ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۳۵

بیشترین عامل تصادفات مربوط به غیراستاندارد بودن و فرسودگی و خرابی اکثر جاده های ایران است.آیا راهنمایی و رانندگی با اینهمه فرافکنی و افراطی گری به بهانه جان مردم مسوولیت واقعی خود را میداند ؟آیا ذره ای از این جریمه ها صرف راهسازی نه وصله زدن راههای کشور میشود؟آیا محل مصرف این جریمه ها یا درآمدها مشخص است؟ قطعا باید صرف ساختن راهها و جاده سازی و استاندارد سازی جاده ها شود که هرگز نمیشود.

احمد پنجشنبه , ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۷

اولا از مسولین بابت تغییری هرچند ناچیز در جریمه ها تشکر می کنم ولی انتطار این بود که بعد از سالها حداقل جریمه ها طوری افزایش پیدا کنند که بازدارنده باشند ولی این کار ناقص انجام شود ولی باید خیلی سریع جریمه ها لااقل بیست برابرشوند ودر حرکات مارپزچی، سرعت عیر مجاز، سبقت عیر مجاز باید علاوه برجریمه خودروها متوقف وبه پارکینگ منتقل شوند ورانندگان زندانی شوند ولی اگر این سه تخلف منجر به فوت طرف مقابل شود راننده خاطی باید اعدام شود وجریمه، پارکینگ وزندان کافی نیست با این حال برای همین تغیر ناچیز هم متشکریم ولی با حیوانات دوپای که ما توی جاده ها داریم کفایت نمیکند وناچیز است

صمد چهارشنبه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵

ای کاش میشد کاری کرد که موبایل ها در هنگام رانندگی چه با ماشین، چه با موتور و حتی دوچرخه کار نمی کرد، خدا شاهده وضع از این لحاظ فوق العاده تاسفباره

مهدی چهارشنبه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶

هم باید هزینه ساخت این جاده به خرانه برگردد. وهم جریمه ها بالا تر رود به خاطر بازدارندگی. نه ۵ برابر بلکه دو تا ۳ برابر کفایت می کنند. مگر حقوق کار گر وکارمند دقیقا باندازه تورم است. بالا رفتن بی حساب جریمه ها هم خودش عامل تصادف و اعصاب خوردی راننده است.

راد چهارشنبه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۱۴

از ۱۶۸۷۲ نفر کشته‌های جاده‌ای در سال ۱۳۹۳ ، تنها ۶۸۰۰ نفر بر اثر تصادف خودروی سواری بوده. عابر پیاده و موتورسیکلت و دوچرخه ، اتوبوس و کامیون و وانت نیز جزء حوادث جاده‌ای محسوب شده است.
از ۶۸۰۰ کشته جاده ۵۲% بر اثر ۶ خبط مهم توسط نیروی انسانی بوقوع پیوسته که عبارتند از ۱- سبقت غیر مجاز ۲- انحراف به چپ از محور وسط ۳- سرعت غیر مجاز ۴- خواب‌آلودگی و خستگی راننده ۵- عدم توجه به جلو و عدم رعایت فاصله با خودروی جلویی ۶- جدیدا سازمان بهداشت جهانی بعنوان اصلی ترین خبط نیروی انسانی عنوان کرده عبارت است از استفاده از وسایل ارتباط جمعی همچون موبایل و اس ام اس بازی به هنگام رانندگی
اگر این موارد اعم از خبط نیروی انسانی ، جاده‌های غیر استاندارد ، مکانیک غیر حرفه‌ای ، قطعات حساس بی کیفیت ، رانندگان ناشی را از ۶۸۰۰ نفر کسر کنیم ، آنچه باقی می ماند را به حساب بی کیفیت بودن حودروی ایرانی بگذاریم.
امیدوارم هیچ خانواده‌ای دچار حادثه جاده‌ای نشود و به سلامت به مقصد خود برسند.

ارادتمندم

راد چهارشنبه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۱۴

اگر خودروهای وارداتی مثل و بنز و بی ام و ، هیوندایی و سیتروئن و کیا را جدول نسبت تناسب به تعداد محصولات ایرانخودرو و سایپا قرار بدهیم، کشته‌های ماشین‌های خارجی به نسبت محصولات سایپا و ایرانخودرو بیشتر است.
بعبارتی اگر به تعداد پراید ، بنز الگانس و به تعداد پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ و پرشیا ، بی ام و نزد رانندگان ایرانی بود ، متوجه میشدیم تعداد کشته‌های جاده‌ای بیشتر میشد ولی کمتر نمیشد.
قصد ندارم ایرانخودرو ، سایپا را تبرئه کنم ولی موادد دیگر نیز در حوادث جاده‌ای دخیل است و کمتر به آن اشاره شده است. مانند جاده‌های غیر استاندارد و حادثه خیز ، مکانیک‌های غیر حرفه ای ، قطعات یدکی حساس و بی کیفیت نیز در حوادث جاده‌ای بی تاثیر نبوده و تاثیر گذار هستند.

راد چهارشنبه , ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۱۳

از عکس معلومه محصول جدید سایپاست.
فرقون پلاس سایپا
اما از شوخی گذشته ، خودروهای ما ایمنی دارند ولی رانندگان ما وسیله نقلیه را با وسیله قتلیه اشتباه گرفته‌اند.
سال ۹۳ دوربینهای کنترل سرعت اتوبان قم موفق به ثبت تصویری از یک فروند پراید پرنده شدند که با سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت از وسط گاردریل عبور کرده و به سمت دیگر اتوبان وارد میشود و با تاکسی خطی تصتدف میکند. ۴ نفر در پراید و ۵ نفر در تاکسی خطی ، در جا کشته میشوند.
۹ نفر در لیست سیاه ایرانخودرو و سایپا بعنوان قاتل جاده‌ها ثبت میشود.

حسین سه شنبه , ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱

مسئولین محترم
پیشنهاد می‌شود اگر لامتی و جان هم‌وطنانتان برایتان مهم است خودروسازان را ملزم به بالا بردن کیفیت خودروهای تولیدی و بالا بردن امنیت آنها نمایید
ولی اگر فقط پر کردن جیب خود و خزانه دولت هستید هر کار دوست دارید انجام بدهید
پس با این طرح و تفاسیر این چنین استنباط می‌شود که اصلاً جان و مال هم‌وطنان برای شما مهم نیست و صرفاً پر کردن خزانه و جیب خود ملاک عمل است
به آگاهی می‌رساند که میزان تلفات بمباران‌های اسرائیل در غزه در این ایام کمتر از میزان تلفات و خسارات وارده به هموطنان عزیزمان وسط خودروهای بی‌کیفیت داخلی می‌باشد
اگر به فکر ملت هستید به اندازه یک جو منطقی باشید

آخرین اخبار