چاپ کد خبر: 108232
15 فروردین 1402

صندوق امانات شگفت انگیز ایرانیان در ۱۷۰۰ سال قبل

اینجا قدیمی‌ترین صندوق امانات تاریخی جهان است. تمام اتاق‌هایی که در فیلم می‌بینید جایی برای نگهداری اشیاء قیمیتی یا غلات و آذوقه بوده‌است. کسی این‌جا زندگی نمی‌کرده و قلعه با سربازان زیادی که داشته‌ به شدت محافظت می‌شده است. تعداد اطاق‌ها و حجره‌ها به ۴۶۸ تا می‌رسد و این نشان می‌دهد چه تجارت عظیمی در منطقه جریان داشته‌است.

1551922 355 1 470

عصر ایران: ما داخل یکی از عجیب‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران شدیم. ساسانیان ۱۷۰۰ سال قبل آن را طراحی و ساخته‌اند. کاربری‌اش باعث شده تا عجیب و باورنکردنی باشد. اینجا قدیمی‌ترین صندوق امانات تاریخی جهان است. آن را در سریزد ساخته‌اند که محل اتصال دو جاده ادویه و ابریشم بود. درست جایی که تجار در آن تردد می‌کردند و دزدان در انتظارشان بودند.

ما به قلعه سریزد در استان یزد رفتیم. جایی که برای نخستین‌بار ایده به امانت گذاشتن اشیاء گرانقیمت به وجود آمده و این قلعه برای همین ساخته شده‌است. دژی با شکوه و غیرقابل نفو‌ذ که حتی تا ۸۰ سال قبل توسط اهالی سریزد استفاده می‌شده‌است.

تمام اتاق‌هایی که در فیلم می‌بینید جایی برای نگهداری اشیاء قیمیتی یا غلات و آذوقه بوده‌است. کسی این‌جا زندگی نمی‌کرده و قلعه با سربازان زیادی که داشته‌ به شدت محافظت می‌شده است. تعداد اطاق‌ها و حجره‌ها به ۴۶۸ تا می‌رسد و این نشان می‌دهد چه تجارت عظیمی در منطقه جریان داشته‌است.

دور تا دور این قلعه خندق بوده و راه ارتباطی آن از بیرون بسته می‌شده‌است. تمام راه‌های ارتباطی قلعه شامل راهروهای اصلی و فرعی کاملا به شکل دفاعی ساخته شده‌اند. کارهای زیادی برای آن‌که این قلعه ایمن باشد توسط معماران انجام گرفته‌است. مهمترین کار ممانعت از ورود دزدان و دشمنان به قلعه بوده‌است.

هرکسی اینجا اطاقی داشته. در هر اطاق یک یا چند خمره و یا حوضچه وجود داشته که اهالی می‌توانستند ‌آذوقه و غلات خود را در آن نگهداری کنند. برای سهولت در این کار هم از تکنیک جالبی استفاده می‌شده تا نه وقت کسی گرفته شود و نه درها بی‌جهت باز و بسته شوند.

قلعه سریزد را استحکامات معماری هم ایمن کرده‌است. آنچه به عنوان معماری ضد زلزله در این بنا به کار رفته اعجاب انگیز است. ساسانیان کاری کرده‌اند که در تمام این سال‌ها هرچه زلزله آمده اما سقف‌های این بنا نریخته است.

دسترسی به برج اصلی آسان نبوده چرا که دشمنان نباید می‌توانستند قلعه را از پا در بیاورند. برای همین راهروها به دنبال هم ساخته نشده‌اند. در بالای برج هم تمام قلعه و زمین‌های اطراف به خوبی دیده می‌شوند تا دشمن پیش از آنکه به قلعه نزدیک شود دیده شده و همه برای نبرد آماده شوند.

تا به حال دراین‌باره که قلعه سریزد غارت شده باشد چیزی گفته نشده‌است. وقتی به قلعه نگاه می‌کنید هنوز هم می‌شود شکوه تسخیرناپذیر بودند آن را دید. این قلعه صندوق اماناتی بوده که به این سادگی‌ها فتح نمی‌شده و مخزن‌های امانت قلعه را فقط صاحبان آن‌ها می‌توانستند باز کنند.


دژ سریزد  در شهرستان مهریز، روستای سریزد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

قدمت قلعه سریزد به حکومت ساسانیان می‌رسد. گرداگرد این بنا، خندقی به عرض تقریبی ۶ متر و عمق تقریبی ۳ تا ۴ متر وجود دارد که اولین لایه دفاعی قلعه محسوب می‌شده‌است. علاوه بر آن، این قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تودر تو با برج و باروهایی بلند است که توسط خندق محصور شده‌است.

همچنین قلعه دارای دو درب بوده که یکی به عنوان درب اصلی و دیگری به عنوان درب پشتیبان محسوب می‌شده‌است. درب اصلی متجرک بوده و به وسیله طناب و قرقره‌هایی از سمت پایین به بالا باز و بسته می‌شده‌است. زمانی در اصلی توسط دشمن شکسته می‌شد و دشمن به درون قلعه راه می‌یافت، در دوم قلعه بسته می‌شد.

در داخل قلعه اتاق‌های فراوانی وجود داشت که هر کدام دارای درب و کلید مجزا بود و مردم از آن برای نگهداری و ذخیره‌سازی اشیاء گران بهایشان مانند: طلا، پول، جواهرات و حتی غلات مورد استفاده قرار می‌گرفت.

قلعه یک چاه در خیابان اصلی دارد. زمانی که قلعه سریزد توسط دشمن تسخیر می‌شد، از چاه به‌عنوان مخفیگاه زنان و کودکان استفاده می‌شد. همچنین از آب چاه برای شستشو استفاده می‌کردند.

قلعه سریزد در استان یزد 1 قلعه سریزد در استان یزد 2 قلعه سریزد در استان یزد 3 قلعه سریزد در استان یزد 4

۷ ترفند ساده ولی بسیار کاربردی که فکرش را هم نمی کنید کجا به کارتان می آید !

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علی چهارشنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱

این ایده اولین بار در عراق یا مصر فک کنم بوجود اومده کوم کنم عراق بوده

آرش چهارشنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۵:۵۴

چرابازسازی نمیشود؟
آیااگردراروپابودچندکتاب درباره معماری آن نوشته می‌شد؟
آیانمیشودامروزبعنوان گردشگاه ازآن استفاده مطلوب نمود؟

آخرین اخبار