چاپ کد خبر: 140550
29 فروردین 1403
معاون سازمان امور اراضی کشور:

تغییر کاربری این اراضی کشاورزی محال است ، فریب مشاوران املاک را نخورید

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی، تهدید کننده امنیت غذایی بوده و ممنوع است.

تغییر کاربری اراضی این گروه از ارضی کشاورزی محال است ، فریب مشاوران املاک را نخورید

به گزارش اول فارس از وزارت جهاد کشاورزی، «علیرضا گودرزی» اظهار داشت: موضوع حفظ کاربری اراضی کشاورزی به دلیل تامین امنیت غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است و ما به عنوان وزارت جهاد کشاورزی و دولت، موظف به حفاظت از زمین های کشاورزی هستیم.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور افزود: نزدیک به ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود یک میلیون هکتار آن درجه یک و نزدیک به چهار میلیون هکتار درجه ۲ است و تقریبا ۷۰ درصد از تولیدات کشاورزی در این اراضی به دست می‌آید؛ بنابراین با یک عزم ملی مردم و حاکمیت باید با تمام توان از این اراضی محافظت کنند.

وی گفت: از بین رفتن این زمین‌های حاصلخیز موجب تهدید امنیت غذایی، از بین رفتن استقلال اقتصادی و وابستگی به سایر کشورها خواهد شد.

این مسوول خاطرنشان کرد: معمولاً شهرها و روستاها در ابتدا در کنار رودها و منابع آبی ایجاد شدند که خاک حاصلخیزی در آن منطقه وجود داشت، بنابراین تغییرات در حریم و محدوده شهرها و طرح هادی روستاها موجب تغییر در این اراضی حاصلخیز خواهد شد و باید با دقت در این مورد تصمیم‌گیری شود.

گودرزی تصریح کرد: اجازه تغییر کاربری اراضی شالیزاری شمال کشور داده نمی شود، بر این اساس مردم نباید فریب مشاوران املاک غیرمجاز، افراد سودجو و فرصت طلب را بخورند، مردم بدانند که در صورت تغییر کاربری اراضی با آنان طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اقدام خواهد شد.

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور از مردم خواست پیش از خرید زمین یا هرگونه تغییر کاربری، به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و مشاوره و استعلام‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

وی افزود: سامانه هوشمند رصد و پایش اراضی کشاورزی در همه استان های کشور راه‌اندازی شده است و عرصه‌های کشاورزی را پایش می‌کند و هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را به واحدهای گشت یگان حفاظت ازاراضی کشاورزی گزارش می‌کنند. درهمین راستا از مردم نیز تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری موضوع را با سامانه تلفنی شبانه روزی ۱۳۱ اطلاع دهند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار