چاپ کد خبر: 129114
28 آذر 1402

علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز رو میزی و نحوه رفع آن

اجاق گاز یکی از لوازم خانگی پرمصرف و پراستفاده در هر خانه‌ای محسوب می‌شود، به‌همین‌دلیل استفاده زیاد و بی‌رویه از این محصول، آن را در معرض خرابی قرار می‌دهد. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای اجاق گازهای رومیزی به‌وجود می‌آید، کارکرد نادرست و اختلال در جرقه زدن فندک آن‌ها است. جرقه نزدن اجاق گاز سبب اخلال در کارایی آن می‌شود و برای هر بار استفاده و روشن کردن آن، مجبور به استفاده از کبریت یا فندک می‌شویم.

علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز رومیزی چیست؟

در برخی موارد با بررسی اولیه فندک اجاق گاز می‌توان به راحتی مشکلات مربوطه را برطرف کرد اما در برخی از موارد که مشکل به راحتی برطرف نمی‌شود و به منظور تعمیر اجاق گاز خود باید از متخصصان ماهر کمک بگیرید و مشکل به‌وجودآمده را با روشی اصولی و درست رفع کنید.

در ادامه این نوشتار به بررسی عواملی که در جرقه زدن فندک گاز رومیزی اختلال ایجاد می‌کنند خواهیم پرداخت تا بتوانید مشکلات مربوطه را رفع کنید و به آن‌ها آگاه شوید.

علت جرقه نزدن فندک اجاق گاز رومیزی چیست؟

جرقه نزدن و عدم کارایی صحیح فندک اجاق گازها می‌توانند علت‌های مختلف و گوناگونی داشته باشند. درست کار کردن فندک اجاق گاز امری مهم در استفاده از این دستگاه است. به‌همین‌دلیل عیب‌یابی و برطرف کردن آن بسیار مهم و حائز اهمیت خواهد بود.

پس بهتر است تا ابتدا علل جرقه نزدن و عدم کارایی صحیح فندک اجاق گاز را به‌خوبی بشناسید و سپس اقدام به برطرف کردن آن کنید. همان‌طور‌ که در ابتدا گفته شد، جرقه نزدن فندک اجاق گاز می‌تواند علت‌های مختلفی از جمله وجود نشتی و اتصال نامناسب مسیر فندک اجاق گاز، خراب شدن فندک، وجود مشکل در برق اجاق گاز، مسدود شدن سر شعله‌ها، خیس بودن سر شعله‌ها و فعال بودن قفل فندک داشته باشد.

فعال بودن قفل فندک

یکی از دلایلی که منجربه جرقه نزدن فندک اجاق گاز می‌شود، قفل بودن فندک دستگاه است. این قفل‌ها در اجاق گازها به‌منظور محافظت کودکان در برابر خطر تعبیه شده است. فعال بودن این قفل سبب جرقه نزدن فندک می‌شود. در‌صورت بروز این مشکل در فندک اجاق گاز بهتر است ابتدا این مورد را مورد بررسی قرار دهید و در‌صورت اطمینان از درست بودن موضوع فوق، گزینه‌های بعدی را بررسی کنید.

نکته: در‌صورتی‌که قفل فندک فعال است باید به‌راحتی آن را باز کنید تا مشکل برطرف شود. برای این کار می‌توانید با توجه به برند و مدل اجاق خود از دفترچه راهنما کمک بگیرید.

گرفتگی و خیس بودن سرشعله‌های گاز

مورد بعدی که سبب جرقه نزدن فندک اجاق گاز می‌شود، خیس بودن سرشعله‌های اجاق است. این مورد معمولاً در مواقعی رخ می‌دهد که به تازگی مشعل‌ها و اجاق گاز را شسته باشید. رطوبت باقی مانده روی سر شعله‌ها باعث جرقه نزدن فندک خواهد شد. برای برطرف کردن آن یا جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است پس از هربار نظافت اجاق گاز، آن را با یک دستمال مناسب کاملاً خشک کنید.

ایجاد مشکلاتی برای برق گاز

یکی دیگر از علت‌هایی که منجر به جرقه نزدن فندک اجاق گاز می‌‌شود، وجود مشکل در برق اجاق گاز است. این مشکل یکی از ایرادات شایع و رایج در جرقه نزدن فندک اجاق گاز محسوب می‌شود و به‌دلیل وجود نوسانات برقی یا وصل نبودن برق اتفاق می‌افتد. همچنین در‌ صورت وصل نبودن سیم اجاق گاز نیز می‌تواند این ایراد به‌وجود بیاید.

خراب شدن و نیم سوز شدن فندک اجاق

دیگر عاملی که باعث جرقه نزدن فندک اجاق گاز می‌شود، خرابی خود فندک است. فندک اجاق گازها به دو صورت اتوماتیک و غیراتوماتیک طراحی شده‌اند که پس از مدتی استفاده دچار خرابی می‌شوند؛ پس خراب شدن فندک اصلی اجاق گاز نیز می‌تواند دلیل جرقه نزدن دستگاه باشد. برای تعویض فندک بهتر است از متخصصان و افراد ماهر کمک بگیرید تا با روشی اصولی مشکل به‌وجودآمده را برطرف کنند.

در این مطلب به عواملی که در عملکرد فندک اجاق گاز اختلال ایجاد می‌کنند، پرداختیم. فراموش نکنید که به‌طور خلاصه وجود نشتی و اتصال نامناسب مسیر فندک اجاق گاز، خراب شدن فندک، وجود مشکل در برق اجاق گاز، مسدود شدن سر شعله‌ها، خیس بودن سر شعله‌ها و فعال بودن قفل فندک، دلایل شایع و اصلی هستند که مانع از کارکرد صحیح فندک گاز می‌شوند. “زومیت ”

دلیل داغ شدن بدنه یخچال چیست و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار