چاپ کد خبر: 111967
27 اردیبهشت 1402

جیر چیست ؟ روش تمیز کردن کیف و کفش جیر که مثل روز اول شود!

جیر چیست ؟ چگونه کیف و کفش جیر را تمیز کنیم تا مثل روز اول شود؟

جیر چیست؟
جیر، به نوعی چرم گفته می شود که از قسمت زیرین پوست حیوان بدست می آید که به آن سطح رویی نرمی می‌بخشد. جیر غالبا از پوست بره تولید می گردد، اما از انواع دیگر حیوانات از جمله بز، خوک، گوساله و گوزن نیز تهیه می گردد. جیر لایه ای نازک بوده و به اندازه چرم طبیعی کامل دانه‌ ای مستحکم نمی باشد.

منشأ ساخت جیر چیست؟
از دوران کهن و زمان دیرینه سنگی، پوست حیوانات به منظور ساخت لباس و وسائل مختلف به کار گرفته می شد. کلمه جیر از کلمه فرانسوی gants de Suede شت می گیرد که به معنای دستکش سوئدی است، ولی امروزه این کلمه معنی هر نوع چرمی را گرفته که با یک سطح نرم و پُرزدار کامل می گردد.

در دوره رمانتیک در فرانسه، واردات چرم سوئدی در بین اشرافیان بسیار محبوب شد. صنعتگران سوئدی به جای استفاده از لایه خشن پوست بیرونی حیوانات، راهی را برای استفاده از پوست آن‌ها برای ابداع دستکش‌های فوق‌العاده نرم برای خانم‌ها پیدا کرده‌اند. راه‌حل، برش لایه خارجی و استفاده از لایه زیرین پوست بود.

انواع مختلف جیر چیست؟
جیر با توجه به نوع پوست حیوانات، از نظر کیفیت و ظاهر کمی متفاوت است. اینها برخی از رایج‌ترین انواع جیر هستند:

جیر بره: این متریال که از پوست بره ساخته می‌شود، سبک‌ترین و ظریف‌ترین نوع جیر است که به طور گسترده در ساخت پوشاک استفاده می‌شود. اگرچه جیر ضد آب نیست، اما جیرهای ساخته شده از پوست بره در مقابل باد و هوای سرد در ماه‌های زمستان بسیار مقاوم هستند.
جیر گوسفند: این متریال نرم‌ترین و ظریف‌ترین نوع جیر است که از گوسفند ساخته شده است. دارای پُرزهای صاف بوده و از وزن کمتری نسبت به سایر جیرها برخوردار است.
جیر گاو: ناهموارترین نوع جیر است و هرچه حیوان پیرتر باشد، سطح پارچه سفت‌تر و ضخیم‌تر است. از این نوع جیر معمولاً در ساخت کفش استفاده می‌شود.
جیر خوک: جیر خوک نوعی جیر بادوام و سنگین است که سطحی زبر و اغلب سفت دارد.

جیر چیست ؟ چگونه کیف و کفش جیر را تمیز کنیم تا مثل روز اول شود؟
موارد استفاده از جیر چیست؟
چرم جیر نرم تر و نازک‌ تر از چرم معمولی می باشد و برای ساخت لباس و دیگر اکسسوری‌ ها کاربرد دارد.

کفش: جیر به کفش‌های کالج و بوت‌ها جذابی زیادی می‌بخشد؛ به ویژه بوت‌های ساخته از چرم جیر فوق‌العاده محبوب هستند. درست کردن نگهداری از کفش جیر سخت است، ولی باید نحوه تمیز کردن کفش جیر را به خوبی آموزش ببینید.
اکسسوری‌ها: جیر در ساخت همه لوازم جانبی از دستکش گرفته تا کیف دستی و کمربند متریالی محبوب است. ظاهر منحصربه فرد جیر در بین طراحان مد جهت ایجاد مدل‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
لباس بیرونی: کاپشن‌ها یا ژاکت‌های ساخته از جیر، به لطف بافت زیبا و ماندگارش در نزد خریداران به عنوان محصولات خاص در نظر گرفته می‌شوند.


ممکن است ایده خوبی به نظر برسد که لکه های کفش جیر خود را با آب تمیز کنید. اما باید بدانید عوارض شستشوی کفش جیر با آب زیاد و البته جبران ناپذیر است.

به گزارش اول فارس ، آب بر روی کفش های جیر شما لکه های ناخوشایندی به جا می گذارد. پس از انجام چنین کاری قطعا  ظاهر آن را به خطر می اندازید

جیر چیست ؟ چگونه کیف و کفش جیر را تمیز کنیم تا مثل روز اول شود؟

بنابراین مهم است که لکه های روی کفش جیر خود را به درستی تمیز کنید. قبل از هر کاری باید نوع لکه را بدانید.

مراحل زیر را دنبال کنید تا کفش های جیر خود را برای مدت طولانی تری شبیه کفش نو وتازه خریداری شده نگه دارید.

مواد لازم برای نگهداری:

الف) سرکه سفید

ب) دستمال کاغذی

ج) درخت کفش

د) برس جیر

ه) آب

مرحله ۱: خاک سطحی را پاک کنید
با استفاده از یک برس مخصوص جیر از شر هر گونه آلودگی سطحی کفش های جیر خود خلاص شوید. بهتر است قبل از استفاده از هر ماده تمیز کننده کفش جیر خود را تا حد امکان تمیز کنید. به جای برس زدن در جهت دانه های پارچه برس بزنید.

مرحله ۲: لبه ها را یکنواخت کنید
لبه های کفش خود را بررسی کنید، اگر خراشیده و ناهموار به نظر می رسند. دوباره از برس جیر برای جدا کردن نخ های شل استفاده کنید. فقط در لبه ها بمانید و کل کفش را مالش ندهید.

مرحله ۳: با سرکه سفید درمان کنید
حالا لکه های سرسخت را با سرکه سفید پاک کنید. این به از بین بردن لکه ها بدون آسیب رساندن به کفش شما کمک می کند.

برای اینکار ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید  مصرف کنید.

سرکه سفید را در یک کاسه بریزید و لبه یک اسفنج یا پارچه نخی را در آن فرو کنید. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از رطوبت بیش از حد، پارچه اسفنجی/پنبه ای را در آن خیس نکنید. پارچه یا اسفنج را  به آرامی روی لکه ها بمالید.

مرحله ۴: اجازه دهید  کفش در هوا خشک شود
هنگامی که کفش جیر شما تمیز و بدون لک شد، اجازه دهید با هوا خشک شود.

بوی سرکه ممکن است در ابتدا غالب باشد، اما به مرور زمان از بین می رود.


فواید و معایب چرم جیر چیست؟
جیر نیز همانند ه متریال دیگری که در دنیا وجود دارد علاوه بر فواید خود معایبی نیز دارد. دانستن این نقاط مثبت و منفی کمک می کند تا بدانیم جیر چیست و در چه زمینه هایی باید از آن اسفاده نمود و در کجا ها باید از آن دوری کرد.

جیر

فایده های چرم جیر چیست؟
جیر در مقایسه با بسیاری از متریال‌ها، بادوام و سخت است. همچنین، طبیعت نازک جیر، زیبایی و ظرافت خاصی به آن بخشیده است.
جیر بسیار نرم و لاکچری است و پرزهای روی آن به ظاهر این متریال جذابیت منحصربه فردی داده است.
جیر یک چرم پرکاربرد است و برای ساختن لباس و لوازم جانبی مانند کاپشن و کیف پول مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل های دیگری از جیر که بسیار نازک هستند، در تولید لباس نیز استفاده می‌شوند.
از آنجا که جیر نوعی چرم است، این ماده می‌تواند برای مدت بسیار طولانی قابل استفاده باشد.
مضرات چرم جیر چیست؟
آب را به راحتی جذب می‌کند.
می‌تواند به سرعت کثیف شود.
بیش از حد انعطاف‌پذیر نیست (به راحتی خم نمی‌شود، بر خلاف جیر ساخته شده از پوست بز).
اگر اصل باشد معمولاً گران قیمت است.
نحوه مراقبت از پارچه جیر

برای ثابت نگه داشتن ظاهر چرم جیر و کیفیت آن در زیر نکات و ترفند هایی گفته شده است که می‌ توانید در خانه از آن ها استفاده کنید:

نگذارید جیر با آب تماس پیدا کند. در حالی که جیر ماده‌ای جاذب آب است، ولی نقش آسیب‌زنندگی بالای آن برای جیر اجتناب‌ناپذیر است.
برای تازه نگه داشتن پرز روی جیر، از برس مخصوص استفاده کنید. «پاک کن جیر» ابزاری مناسب برای از بین بردن لکه‌های سطحی است. همچنین می‌توانید از مواد مقاوم در برابر آب استفاده کنید.
از پودر تالک برای از بین بردن لکه‌های مرطوب استفاده کنید. همچنین، لکه‌های خشک شده را می‌توانید با مقداری سرکه سفید از بین ببرید.


نحوه شستشوی کیف جیر : از خرید کیف های جیر نترسید. بسیاری از افراد به خرید محصولات جیر علاقه مند هستند، اما گمان می‌کنند شستشوی کیف جیر ناممکن است.در این مقاله با نحوه پاکسازی و تمیز کردن این کیف ها آشنا شوید.

jir3

شستشوی کیف جیر چگونه است؟
جنس چرم جیر به دلیل ظاهر جذاب و بافت مخملی که دارد، بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است.بافت نرم و قیمت مناسب آن باعث شده مورد پسند قرار بگیرد، اما بسیاری از افراد تصور می‌کنند شستشوی کیف جیر، بسیار سخت است و نگهداری از آن مشکل است. بسیاری دیگر نیز پس شستشو متوجه خراب شدن کیف خود شده اند. اما راه حل در چیست؟

تمیز کردن کیف های جیر ممکن است دشوار باشد، مطمئن باشید ارزش آن را دارد. یا اگر کیف پول جیر شما لکه ای دارد که شما مطمئن نیستید که چگونه آن را پاک کنید، موارد مختلفی وجود دارد که می توانید امتحان کنید. بعد از تمیز کردن کیف جیر، مواردی نیز وجود دارد که می توانید برای محافظت از کیف خود و حفظ زیبایی آن انجام دهید.

کیف های جیر، ظاهری جذاب و همه پسند دارند.

قانون خیس نشدن
کیف  جیر خود را خشک نگه دارید. اولین قانون شستشوی کیف جیر ، پرهیز از استفاده از آب روی پارچه جیر است، زیرا باعث پخش رنگ می‌شود. جیر را به هیچ وجه خیس نکنید و حتی از پارچه ای مرطوب روی آن استفاده نکنید.

اگر احساس می کنید رطوبت کمی لازم است ، می توانید کیف جیر جیر خود را مقداری بالاتر از بخارآب نگه دارید. به عنوان مثال، می توانید چند ثانیه کیف پول جیر را روی لیوان آب گرم نگه دارید و سپس آن را تمیز کنید. با این حال ، اجازه ندهید که کیف  مرطوب شود.

برس کشی
کیف جیر را جارو بزنید تا الیاف و خاک را از بین ببرید. برس بهترین ابزار برای شستشوی کیف جیر است. می توانید از یک برس برای تمیز کردن اساسی در کیف  جیر خود استفاده کنید یا از آن به عنوان یک لکه درمانی برای لکه ها استفاده کنید. کیف جیر را که در یک جهت برس کشی کنید و پاک کنید تا گرد و غبار و گرد و خاک را از کیف پول خود پاک کنید.می توانید از قلم مو استفاده کنید یا از یک برس مخصوص تمیز جیر با حتی یک مسواک تمیز، استفاده کنید.

استفاده از پاک کن
پاک کن را روی قسمت های رنگ پس داده و پوسته پوسته شده بزنید. یک پاک کن مداد تمیز نیز می تواند یک ماده مفید برای تمیز کردن کیف دستی جیر باشد. شما می توانید یک پاک کن مداد را روی هر لکه جزئی، یا مناطق جدا شده بمالید تا به حالت عادی برگردانده شود.برای انجام این کار حتماً از پاک کن تمیز و هرگز استفاده نشده استفاده کنید. اگر پاک کن کثیف است، عملتان نتیجه عکس خواهد داد.

از سرکه یا الکل کمک بگیرید
مقداری سرکه یا الکل را روی پارچه تمیز بمالید. استفاده از سرکه و الکل، برای شستشوی کیف جیر، بی خطر است و می توانند به درخشان تر شدن پارچه جیر که به مرور زمان لکه دار یا کثیف شده است کمک کنند. برای استفاده از سرکه یا مالیدن الکل، برای تمیز کردن یک کیف دستی جیر، مقدار کمی روی یک پارچه تمیز بریزید. فقط به اندازه کافی استفاده کنید تا پارچه مرطوب شود. سپس ، برای تمیز کردن جیر، شروع به مالیدن جیر با پارچه کنید.بسته به میزان کثیف شدن کیف پول ، ممکن است لازم باشد چندین بار تکرار کنید. بگذارید جیر بعد از استفاده از سرکه یا مالیدن الکل کاملاً خشک شود.

از بین بردن لکه ها از کیف جیر
نحوه شستشوی کیف جیر : هنگامی که ابتدا چیزی را روی کیف جیر خود ریختید، حتماً لکه را با پارچه تمیز یا دستمال کاغذی محو کنید. این به از بین بردن رطوبت اضافی و به حداقل رساندن آسیب نشت کمک خواهد کرد.یک دستمال تمیز یا حوله کاغذی برداشته و آن را روی سطح درگیر شده، فشار دهید. توجه کنید آن منطقه را مالش ندهید! در صورت لزوم از چند دستمال یا پارچه استفاده کنید.

از سرما کمک بگیرید
قبل از تلاش برای از بین بردن چیزی که به کیف جیر شما چسبیده مثل آدامس، ابتدا آن را سرد کنید و بگذارید یخ بزنید. پس از یخ زدن به راحتی می‌توانید آن را جدا کنید. این کار آدامس را سخت می کند و سپس می توانید آن را به صورت تکه تکه بکشید یا خرد کنید.از اشیاء تیز استفاده نکنید تا آدامس را از کیف جیرتان جدا کنید. از انگشتان یا برس خود استفاده کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار