چاپ کد خبر: 111191
19 اردیبهشت 1402

حضور خونین و مرگبار غول های بیابانی در معابر و خیابان های شیراز

جولان غول بیابانی‌های پولادین در خیابان ها و معابر شیراز به جز تخریب زیرساخت‌ها و نازیبایی سیما شهری، خطرات بسیاری برای شهروندان به وجود آورده است.

کامیون در شیراز 1

سطح کلانشهر شیراز و معابر عمومی این شهر اغلب به هر سمتی روبرگردانی شاهد تردد کامیون و خودروهای سنگین خواهید بود، غول‌های پولادی که بعضا رانندگان قانون گریزی نیز پشت فرمان آن نشسته و با سرعت‌های عجیب و غریب بدون رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در مسیر سرعت جولان می دهند و گاهی نیز با ارابه‌ای چند ده تنی لایی هم می‌کشند.

کم حادثه و تصادف در شیراز رخ نداده که یک سر آن کامیون بوده است ،عبور و مرور این خودروهای سنگین که این روزهای گویا در خیابان های این شهر تشدید شده و همین مساله مشکلاتی را برای شهروندان و زیرساخت شهری شیراز به وجود آورده است.

براساس قانون ورود کامیون‌ها به داخل شهر ممنوع است، اما این روزها شاهد تردد بی رویه غول بیابانی هایی مانند کامیون، تریلر، بیل مکانیکی، لودر، جرثقیل و …بین خودروهای سواری و در خیابان‌های شیراز و یا پارک این خودروهای سنگین در گوشه خیابان یا کوچه و پس کوچه شیراز هستیم که بسیاری شهروندان شیرازی از این وضعیت اعلام نگرانی کرده و خواهان ممنوعیت جدی برای تردد و پارک خودروهای سنگین در معابر شهری و عمومی شیراز هستند.

بروز مشکلات ترافیکی ، آلودگی صوتی، سلب آرامش عابران و شهروندان، بهم ریختگی سیما و منظر شهری،تخریب زیرساخت‌ها از جمله دغدغه‌هایی است که توسط شهروندان‌ شیرازی اعلام می شود.

ورود کامیون‌ها و دیگر خودروهای سنگین به محدوده شهری شیراز و حوادثی که به واسطه تردد این خودروهای سنگین بوجود آمده مدتی است که بیشتر شده و از این جهت نگرانی‌هایی را برای ساکنان این شهر به وجود آورده که تردد این کامیون‌ها زیبایی و آرامش شهرشان را برهم زده است.

تردد این کامیون‌ها به دلایل متعددی ازجمله جثه بزرگ، نقاط کور و حادثه ساز بسیار و شلوغی خیابان‌های شیراز تصادفات بسیاری که اغلب نیز دلخراش است را بوجود آورده است.

بازشدن پای کامیون‌ها به خیابان های شیراز و عدم چاره اندیشی برای وضعیت کمربندی این شهر که اکنون عملا به مسیری شهری بدل شده و به قتلگاه معرف است باعث شده سهم خودروهای سنگین در سوانح رانندگی شیراز به شدت افزایش یابد.

یکی از شهروندان شیرازی ساکن در منطقه غرب شیراز گفت: کلانشهر شیراز از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون به دلیل بازگشایی مدارس و بازگشت روال عادی پس از همه گیری بیماری کرونا بسیار شلوغ و پرترافیک است.

میلاد اسلامی افزود: تردد خودروهای سنگین در اغلب ساعات روز در خیابان‌های شیراز بر وضعیت شلوغ و پرترافیک این شهر افزوده به نحوی که بسیاری از رانندگان زمان زیادی را در این شهر پشت ترافیک سرسام آور صرف می کنند و تردد زیاد کامیون‌ها و خودروهای حمل بار در سطح شهر بر تشدید این وضعیت افزوده است.

سهم خودروهای سنگین در سوانح رانندگی شیراز ب

یکی دیگر از شهروندان شیرازی ساکن بلوار پاسارگاد به خبرنگار این رسانه گفت: عبور و مرور کامیون ها و یا پارک این خودروهای سنگین در اغلب معابر شهری شیراز قابل مشاهده است.

سحر ناصری افزود: اغلب رانندگان کامیون ها در حین تردد در خیابان های شیراز در خط یک با سرعت زیاد تردد می کنند که این مساله می تواند بسیار خطرآفرین و حادثه زا باشد.

او از مسئولان شهری شیراز درخواست کرد که وضعیت تردد خودروهای سنگین در این شهر مدیریت و ساماندهی شود.

کامیون در شیراز 2

جریمه بازدارنده نیست

علی شاهسون دیگر شهروند شیراز است که معتقد است جریمه تردد کامیون ها در معابر شهری بازدارنده نیست و باید این حوزه با ابزار بازدارنده دیگری از جمله افزایش نرخ جریمه یا توقیف خودرو سنگین و … ساماندهی شود.

او ادامه داد: جریمه خودروهای سنگین برای تردد در شهر از هزینه باری که راننده کامیون برای انتقال آن دریافت می کند بسیار کمتر است و به همین دلیل جریمه ها نمی تواند مانعی برای تردد کامیون ها در سطح شهر باشد.

وی اضافه کرد: ورود کامیون به داخل شهر ضمن ایجاد ترافیک، چهره نازیبایی را به شهر داده و به نوعی در هر کوچه و خیابانی شاهد پارک کامیون‌هستیم و این‌ مسئله باعث نارضایتی و اعتراض شهروندان و کسبه شده است.

طرح تردد زمانی و مکانی در شیراز اجرا می شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز یکی از معضلات اساسی کلانشهرها در تمام دنیا را ترافیک دانست و گفت: آنچه که می تواند مشکلات ترافیکی را در سطح شهرها رفع کند فرهنگ ترافیکی است.

هادی شه دوست شیرازی یکی از علت های مهم ایجاد ترافیک در این کلانشهر را فعالیت خودروهای حمل بار و کامیون در خیابان های شیراز دانست و افزود: طرح تردد زمانی و مکانی در سال ۱۴۰۲ در شیراز اجرایی خواهد شد که براساس آن تردد خودروهای حمل بار و کامیون تنها در ساعات مشخصی از شبانه روز که ترافیک وجود ندارد در شیراز امکان پذیر است که این مساله بزودی اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: شیراز کلانشهری است که اکنون در بعضی مناطق آن ترافیک آزاردهنده شده است و به همین دلیل باید تمهداتی برای رفع مشکلات ترافیکی این شهر اندیشید.

کامیون در شیراز 3

اعمال قانون و توقیف قریب به ۲ هزار کامیون و خودرو حمل بار در شیراز

معاون فنی و اجرایی سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۶۵۰ و از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹۵ دستگاه کامیون و خودرو حمل بار به دلیل اضافه بار و ورود به محدوده شهری شیراز اعمال قانون شده است.

افشین جان پولاد افزود: در سال گذشته ۸۰ خودرو سنگین و حمل بار و در سال جاری نیز ۴۵ دستگاه آن به دلیل تخلف ورود به محدوده شهری و حمل بار اضافه بر ظرفیت خودرو به پارکینگ منتقل شده است.

وی با بیان اینکه کار نظارت بر ورود خودروهای سنگین و حامل بار در سطح شهر شیراز توسط ۶ اکیپ ویژه نظارت و بازرسی با همکاری پلیس راهور انجام می شود،ادامه داد: یکی از بزرگترین مسائل و مشکلات حوزه حمل و نقل شهری حمل محموله باری با تناژ غیر مجاز است.

سهم خودروهای سنگین در سوانح رانندگی شیراز

جان پولاد اضافه کرد: بارگیری مازاد بر ظرفیت وسایل نقلیه باری (اضافه بار) یک تخلف ترافیکی است که همواره حوزه ترافیک درون شهری و برون شهری را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه این رویه خطرات و معضلاتی برای شهر و شهروندان در پی دارد،گفت: سنگین بودن وسیله نقلیه به علت حمل بار اضافه می تواند زمینه ساز بروز نقص فنی به صورت لحظه ای و مستمر در وسیله نقلیه و تصادف و بروز خسارت جبران ناپذیر برای جان و مال شهروندان شود.

وی افزود: بارگیری مازاد بر ظرفیت موجب مستهلک شدن و یا عمل نکردن قطعات خودرو ازجمله ترمز می شود که یکی از عوامل موثر در وقوع تصادفات است و چنین تخلفاتی تاثیر مخربی بر زیرساخت های شهری دارد و تخلف راننده از نظر قضایی قابل پیگیری است.

رئیس پلیس راهور شیراز گفت: پیش نویسی در خصوص تردد کامیون در سطح شهر شیراز تهیه و مصوبه شورای ترافیک را نیز به دست آورده که تردد خودروهای سنگین در سطح این کلانشهر براساس این دستورالعمل خواهد بود.

سرهنگ حمید کریمی افزود: شیراز در حوزه تردد کامیون‌ها به سه بخش تقسیم بندی شده و محدوده مرکزی که اغلب ترافیک سنگین دارد بعنوان محدوده قرمز تعیین شده است و تردد خودروهای سنگین در این مناطق از ساعت ۲۴ بامداد تا ۶ صبح مجاز است.

وی ادامه داد: محدوده دوم حاشیه مناطق مرکزی شیراز را شامل می شود که بعنوان محدوده نارنجی نام دارد که تردد کامیون در این منطقه نیز از ساعت ۲۴ تا ۶ صبح و همچنین ساعات کم ترافیکی نیز در طول روز مجاز است.

وی اضافه کرد: محدوده سبز نیز شامل محدوده کمربندی می شود که تردد خودروهای سنگین در طول شبانه روز در این نقاط مجاز است.

رئیس پلیس راهور شیراز با بیان اینکه از نظر قانونی کمربندی شیراز به دلیل اینکه در محدوده خدماتی اداره کل راه و شهرسازی است در محدوده شهر شیراز محسوب نمی شود، گفت: امیدواریم بزودی جایگزینی برای این محور پرخطر که در واقع جز شهر شیراز است درنظر گرفته و این رینگ به شهرداری واگذار شود که تردد کامیونها در این محور محدود شده و حوادث زیاد این مسیر کاهش یابد.

نقش ۲۰ درصدی کامیون در سوانح شیراز

رئیس پلیس راهور شیراز  گفت: کامیون ها در حدود ۲۰ درصد تصادفات شیراز دخیل هستند.

امنیت روانی شهروندان در ترددهای شبانه، نیازمند توجه

جدا از مساله سهم ۲۰ درصدی کامیون در تصادف‌های محدوده شهر شیراز و اینکه این رقم ممکن است بالاتر یا کمتر باشد، مساله مهم‌تر امنیت روانی شهروندان است که در پی تردد شبانه کامیون‌ها دچار خدشه شده است.

شمار قابل توجهی از خودروهای سنگین در زمان تردد در شب در محدوده مرکز شهر قائل به رعایت سرعت مطمئنه نیستند و حرکات آنها با سرعت زیاد در میان خودروهای سواری، آرامش تردد شبانه را مختل می‌کند، موضوعی که نیاز است، مسئولان امر برای آن تدبیری کنند.منبع: ایرنا

روش باورنکردنی مالکان برای دادن خانه به مستاجران درمانده در شیراز / نماینده مجلس:بازار به صورت کامل رها شده است !

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار