چاپ کد خبر: 110000
6 اردیبهشت 1402

دیه راننده مقصر حادثه چگونه محاسبه می شود؟

دیه راننده ای که مقصر حادثه بوده است چگونه محاسبه می شود؟آیا به راننده مقصر حادثه دیده بیمه تعلق می گیرد؟شرکت بیمه مکلف است دیه راننده حادثه دیده که مسبب حادثه بوده است را به قیمت یوم الادا تادیه نماید.

دیه رانندهاول فارس رسانه خبری مستقل استان فارس / اول فارس+ avalfars.ir مدیر مسئول هوشنگ جهانبخش Hoshang Jahanbakhsh's latest news +Hoshang Jahanbakhsh's new news+ Darabgerd + 1 Fars independent news media of Fars province / 1 Fars + avalfars.ir responsible director Hoshang Jahanbakhsh" width="500" height="333" />

خسارت و آسیب جسمی در تصادف همیشه برای طرف مقابل نیست. خیلی وقت‌ها خود راننده مقصر هم در تصادف آسیب می‌بیند. یعنی در این شرایط، هم باید دلشوره پرداخت خسارت به ماشین و راننده مقابل را داشته باشد و هم نگران هزینه‌های درمانی خودش باشد. متاسفانه گاهی راننده مقصر درگیر آسیب‌های خیلی جدی مثل نقص عضو می‌شود یا خدای نکرده فوت می‌کند. تکلیف هزینه‌های پزشکی و دیه راننده مقصر در چنین شرایطی چه می‌شود؟ آیا دیه و غرامت راننده مقصر هم پرداخت می‌شود؟

یا به راننده مقصر هم دیه تعلق می‌گیرد؟

بله. چند سالی می‌شود که موقع خرید بیمه شخص ثالث باید بیمه حوادث راننده مقصر حادثه را هم برای ماشین بخریم. پوشش بیمه حوادث راننده دقیقا برای پرداخت خسارت‌های جانی و دیه راننده مقصر است. به‌طورکلی بیمه حوادث راننده شامل پرداخت خسارت برای موارد زیر می‌شود:

  • فوت
  • صدمات بدنی مثل نقص عضو
  • از کار افتادگی دائم

البته در قانون جدید بیمه شخص ثالث هزینه‌های پزشکی و دیه جراحاتی مثل شکستگی‌ هم با بیمه حوادث راننده به راننده مقصر پرداخت می‌شود.

جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در ارتباط با پرونده الزام بیمه به پرداخت خسارت وارده به راننده حادثه دیده به قیمت یوم الاداء، (اعمال بیمه شخص ثالث در مورد راننده، همچون سرنشین بیمه شخص ثالث) با حضور سید احمد مرتضوی مقدم و قضات عالی‌رتبه دیوان عالی کشور برگزار شد.

در این پرونده اصراری حقوقی، یک خودروی پراید با یک نفر شتر تصادف کرده است، راننده خودرو و ساربان شتر هر یک به میزان ۵۰ درصد مقصر شناخته می‌شوند، راننده مصدوم و مسبب حادثه اعلام کرده، شرکت بیمه برابر مفاد بیمه نامه به تعهد خود عمل نکرده و مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان از دیه را پرداخت و الباقی را پرداخت نکرده است.

به موجب رأی اکثریت قاطع هیأت عمومی دیوان عالی کشور، با توجه به بند “ب” ماده ۱۱۵ قانون برنامه توسعه پنج ساله پنجم توسعه مصوب ۱۳۸۹.۱۰.۳۰ دایر به تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به اعمال بیمه شخص ثالث در مورد راننده همچون سرنشین بیمه شخص ثالث و نیز رأی وحدت رویه ۷۸۱- ۹۸.۶.۲۶ هیأت عمومی دیوان عالی کشور و مواد ۳ و ۱۳ قانون بیمه شرکت بیمه مکلف است دیه خسارت وارده را به قیمت یوم الاداء تأدیه نماید.

مشروح

جلسه هیئت عمومی در ارتباط با پرونده “الزام بیمه به پرداخت خسارت وارده به راننده حادثه دیده به قیمت یوم‌الاداء” (اعمال بیمه شخص ثالث در مورد راننده، همچون سرنشین بیمه شخص ثالث) امروز سه‌شنبه (۱۷ آبان ماه) با حضور حجت‏‌الاسلام سید احمد مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور و قضات عالی‌رتبه دیوان برگزار شد.

در این پرونده اصراری حقوقی، یک خودروی پراید با یک نفر شتر تصادف کرده است، راننده خودرو و ساربان شتر هر یک به میزان ۵۰ درصد مقصر شناخته می‌شوند، راننده مصدوم و مسبب حادثه اعلام کرده، شرکت بیمه برابر مفاد بیمه‌نامه به تعهد خود عمل نکرده و مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان از دیه را پرداخت و الباقی را پرداخت نکرده است، در همین راستا وی، دادخواستی به منظور صدور حکم به محکومیت شرکت بیمه به پرداخت الباقی غرامات و دیه به نرخ یوم‌الاداء ارائه می‌کند.

دادگاه حقوقی زرند با لحاظ ماده ۱۳ قانون بیمه اجباری مصوب ۹۵ مقرر کرد؛ دیه و خسارت بدنی تعلق گرفته صرفاً به شخص ثالث به قیمت یوم‌الاداء پرداخت می‌شود و این موضوع مشمول راننده مسبب حادثه نمی‎شود و مسبب حادثه تابع قرارداد خصوصی بیمه و ماده ۱۰ قانون مدنی است، رأی به بی‌حقی خواهان صادر کرده، پس از فرجام خواهی و نقض رأی و ارجاع به شعبه هم عرض، شعبه سوم دادگاه عمومی زرند نیز به استناد بند “ت” ماده یک قانون بیمه اجباری و ماده ۳ همان قانون به رأی قبلی اصرار کرده است و اعلام داشته جبران خسارت وارده به راننده مسبب حادثه، عنوان دیه ندارد و از نوع پرداخت خسارت است، این در حالی است که شعبه چهل و سوم دیوان عالی کشور رأی بر الزام شرکت بیمه به دیه متعلقه به قیمت یوم‌الاداء صادر کرده است و به لحاظ اصراری شدن در هیئت عمومی شعب حقوقی مطرح شد.

این پرونده در هیئت عمومی دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت و قضات پیرامون این موضوع به بحث و تبادل نظر پرداختند که آیا جبران خسارت وارده به راننده حادثه دیده، عنوان دیه دارد یا خیر و آیا دیه تعلق گرفته به شخص ثالث به قیمت یوم‌الاداء مشمول راننده حادثه دیده می‌شود یا خیر؟

به موجب رأی اکثریت قاطع هیئت عمومی دیوان عالی کشور، با توجه به بند “ب” ماده ۱۱۵ قانون برنامه توسعه پنج ساله پنجم توسعه مصوب ۱۳۸۹.۱۰.۳۰ دائر به تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی نسبت به اعمال بیمه شخص ثالث در مورد راننده همچون سرنشین بیمه شخص ثالث و نیز رأی وحدت رویه ۷۸۱- ۹۸.۶.۲۶ هیئت عمومی دیوان عالی کشور و مواد ۳ و ۱۳ قانون بیمه شرکت بیمه مکلف است دیه خسارت وارده را به قیمت یوم‌ الاداء تأدیه کند.

گفتنی است؛ از مجموع ۶۴ نفر از قضات حاضر در جلسه هیئت عمومی ۵۷ نفر رأی شعبه چهل و سوم را صائب دانستند.


مدارک لازم برای دریافت خسارت راننده مقصر

گرفتن غرامت راننده مقصر برای خسارت‌های مختلف فوت، نقص عضو یا ازکارافتادگی مدارک متفاوتی نیاز دارد. منتها به‌طور کلی مدارک لازم برای دریافت خسارت راننده مقصر شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ‌بیمه‌نامه معتبر
  • گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا گزارش مقامات انتظامی یا نظریه کارشناس
  • گواهینامه رانندگی راننده مسبب حادثه
  • مدارک شناسایی راننده مقصر حادثه (شناسنامه و کارت ملی)
  • خلاصه پرونده بالینی مقصر حادثه

مدارک لازم برای دریافت دیه راننده مقصر فوت شده

اگر خدای نکرده راننده مقصر تصادف فوت کند برای گرفتن دیه او از بیمه حوادث راننده مدارک زیر لازم است:

  • تصویر برابر با اصل شده معاینه جسد و در صورت ارجاع به کمیسیون پزشکی نتیجه سم‌شناسی تصویر برابر اصل شده
  • جواز دفن تصویر برابر اصل شده
  • گواهی فوت
  • گواهی انحصار وراثت نامحدود
  • تصویر برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه راننده مجروح یا فوت شده

مدارک لازم برای پرداخت خسارت نقص عضو راننده مقصر

مدارک لازم برای گرفتن خسارت نقص عضو راننده مقصر هم عبارتند از:

  • تصویر صورتحساب هزینه‌های بیمارستانی و مدارک بالینی
  • تصویر نظریه پزشکی قانونی یا پزشک معتمد بیمه‌گر
  • تصویر رای منع تعقیب

مدت زمان پرداخت دیه راننده مقصر توسط بیمه

مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به راننده مقصر نهایتا سه هفته است. براساس قانون وقتی مدارک گفته‌شده تحویل شرکت بیمه شد، شرکت بیمه باید حداکثر تا ۲۰ روز، مبلغ دیه راننده مقصر را پرداخت کند. در این مدت هم او می‌تواند برای دریافت هزینه‌های پزشکی خود، از بیمه شخص ثالث استفاده کند. یعنی راننده مقصر تا زمان پرداخت دیه و غرامت نمی‌تواند از بیمه‌های تکمیلی استفاده کند. مگر اینکه به‌دلایلی پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث شامل حال او نشود.

مهلت اعلام حادثه به بیمه‌گر

براساس قانون برای اینکه بتوانیم از بیمه حوادث راننده استفاده کنیم باید نهایتا تا ۶۰ روز حادثه و تصادف را به شرکت بیمه اطلاع بدهیم.

پرداخت دیه به راننده مقصر بدون گواهینامه چگونه است؟

گفتیم که اگر راننده مقصر گواهینامه نداشته باشد یا حتی تاریخ اعتبار گواهینامه‌اش گذشته باشد نمی‌تواند از بیمه حوادث راننده استفاده کند. در این شرایط راننده مقصر می‌تواند برای جبران هزینه‌های پزشکی مثل درمان و بستری و … از بیمه تکمیلی استفاده کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار