چاپ کد خبر: 140481
28 فروردین 1403

نحوه صحیح و اصولی تعویض خاک کاکتوس+نکات مهم

کاکتوس یک گزینه عالی برای مراقب و نگهداری در فضای خانه است.نگهداری از این گیاه بسیار آسان است و سختی ندارد.برای تعویض خاک این گیاه دانستن نکاتی لازم است که به رشد بهتر آن می تواند کمک شایانی کند. در این مقاله روش تعویض خاک کاکتوس و شیوه تغییر دادن گلدان این گیاه را توضیح می‌دهیم.

نکات تعویض خاک کاکتوس

نکات مهم برای تعویض خاک کاکتوس و گلدان آن

قبل از کاشت کاکتوس‌ها در گلدان جدید موارد زیر بایستی رعایت شود:

۱- قبل از استفاده از هر گلدان جدیدی برای کاشت و تعویض خاک کاکتوس، باید گلدان را به طور کامل با آب و صابون شستشو دهید و تمیز کنید. این کار برای از بین بردن آفات و بیماری‌های احتمالی باقیمانده از گلدان، گیاهان و یا خاک موجود در کشت‌های قبلی لازم است.

۲- سوراخ کف گلدان را با خرده‌های سنگ، قطعات شکسته گلدانی یا چند سانتیمتر سبوس برنج بپوشانید تا مانع خروج خاک‌ها شوید.

۳- کاکتوس‌هایی را که تعویض گلدان کرده‌اید و در گلدان جدیدی کاشته‌اید، فورا آبیاری نکنید. پس از چند روز که گیاهان خشک شدند آن‌ها را در چند هفته اولیه به مقدار کم آبیاری کنید. این کار به ریشه‌های شکسته شده فرصت بهبودی می‌دهد.

بهترین زمان تعویض گلدان کاکتوس

بهترین موقع تعویض گلدان در ماه‌های ملایم سال است؛ زیرا در این مواقع گیاهان بدون تهدید سرما فرصت کافی برای رشد را خواهند داشت. نشانه‌های لازم برای تعویض خاک کاکتوس و تغییر گلدان آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • ریشه‌های کاکتوس از ته گلدان بیرون زده باشد.
  • خاک گلدان بسیار سخت، سفت و نفوذناپذیر شده باشد.
  • رشد کاکتوس نسبت به قبل بسیار کم شده و گیاه شادابی خود را از دست داده باشد.
  • ریشه ‎های کاکتوس از سطح خاک بیرون زده باشد.
  • سایز کاکتوس از اندازه گلدان آن بزرگتر شده باشد.

نکات تعویض خاک کاکتوس

نحوه تعویض خاک کاکتوس

معمولا تعویض خاک کاکتوس به چند دلیل باید انجام شود این دلایل شامل زیاد شدن ریشه ها، خاکی نامرغوب، پوسیدگی، بیماری، آفت های کاکتوس است، به همین دلیل اگر هر یک از مشکلات بالا را در کاکتوس خود مشاهده کردید فورا دست به کار شوید. برای آشنایی با روش صحیح تعویض خاک کاکتوس به شیوه زیر عمل نمایید.

مرحله اول:

در مرحله اول ابتدا باید بستر جدیدی را برای قرار دادن کاکتوس درون آن آماده کنید، توجه داشته باشید که انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس بسیار مهم است سعی کنید از گلدانی استفاده کنید که متناسب با اندازه کاکتوس باشد، زیرا گلدان بزرگ تر باعث می شود ریشه ها زودتر بپوسند از این رو از گلدان مورد نظر باید کمی از گلدان قلبی بزرگتر باشد.

نکته دیگری که در رابطه با تهیه گلدان وجود دارد این است که از وجود سوراخ در کف گلدان انتخابی اطمینان حاصل نمایید، شما می تواند هم از گلدان سفالی استفاده کنید و هم پلاستیکی به شرط آنکه قدرت زهکشی بالایی داشته باشد.

مرحله دوم: 

در دومین مرحله باید به تهیه خاک جدید و مناسب کاکتوس بپردازید، شما باید دقت ویژه ای برای تهیه خاک کاکتوس کنید، ملاک شما برای تهیه خاک جدید بالا بودن قدرت زهکشی و سبک بودن آن است که باید در نظر بگیرید. ترکیب ۶۰ درصد ماسه+ ۳۰ درصد پیت ماس و یا کوکوپیت و مقدار کمی کود حیوان می تواند بهترین ترکیب برای تعویض خاک کاکتوس باشد.

مرحله سوم: 

پس از اینکه خاک جدید و گلدان جدید را تهیه کردید زمان آن است که کاکتوس را از بستر قبلی خود بیرون بیاورید، برای این کار ابتدا باید از یک دستمال و یا یک تکه کاغذ برای محافظت از دستانتان استفاده کنید تا تیغه های آن به درون دستتان نرود، این کار باید با لطافت هر چه بیشتر انجام شود تا شکستگی در کاکتوس ایجاد نشود.

شما می تواند برای خارج شدن راحتتر کاکتوس روز قبل کمی آن را آبیاری کنید، سپس روزنامه را بر روی کاکتوس قرار دهید و بعد گلدان را وارونه کنید و چند ضربه به ته آن بزنید تا با خاک دربیاید، اگر با این روش کاکتوس از گلدان بیرون نیاید می توانید گلدان را با استفاده از چاقو گلدان را از وسط ببرید، طوری که به ریشه های کاکتوس صدمه ای وارد نشود.

نکات تعویض خاک کاکتوس

مرحله چهارم: 

بعد از خارج کردن کاکتوس آن را بر روی یک سطح صاف قرار دهید و تمام خاک های چسبیده به ریشه را جدا کنید، در حالی که مشغول این کار هستید ریشه ها را چک کنید تا دچار آفت و یا پوسیدگی نشده باشد، اگر پوسیدگی و یا هر چیز غیر طبیعی دیگری در ریشه ها دید آن را به طور کامل از گیاه جدا کنید.

مرحله پنجم: 

اقدام به کاشت فوری کاکتوس در داخل گلدان جدید را نکنید بلکه بگذارید تا ریشه های آن کاملا خشک شود، به همین دلیل به مدت ۳ تا ۴ روز کاکتوس را در محلی سایه، گرم و خشک قرار دهید تا ریشه هایش کاملا خشک شود.

مرحله ششم:

بعد از خشک شدن ریشه زمانی است که باید کاکتوس را به بستر اصلی خود منتقل کنید، بدین ترتیب کف گلدانی که تهیه کرده ایم را با کمی سنگریزه می پوشانیم سپس از خاک مورد نظر پر می کنیم طوری که تا نصف گلدان پر شود سپس کاکتوس را با استفاده از روزنامه یا دستکش برمی داریم و درست در وسط گلدان قرار می دهیم و بعد ادامه خاک را در اطراف کاکتوس می ریزیم، برای قرار گرفتن بهتر کاکتوس کمی خاک اطراف آن را فشار دهید تا هوای لابه لای خاک خارج شود، از فشردن زیاد خاک بپرهیزید.بعد از آن که عملیات تعویض خاک کاکتوس تمام شده گیاهتان را به مکان قبلی با نور، دمایی مناسب انتقال دهید.

نکته: توجه داشته باید که بعد از تعویض خاک کاکتوس به هیچ عنوان آن را به مدت ۱ تا ۲ هفته آبیاری نکنید زیرا ریشه ها توانایی جذب آب را ندارند. و همچنین به مدت ۱ ماه هم از کوددهی آن خودداری کنید.

سخن پایانی

کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتی آبدار به دلیل رشد کندی که دارند، معمولا هر دو تا چهار سال یک بار نیاز به تعویض خاک کاکتوس و گلدان آن دارند. مهمترین نکته در تعویض گلدان کاکتوس، عدم آبیاری گیاه بلافاصله بعد از جابه‌جایی است و لازم است گیاه را سه تا چهار روز بعد از جابه‌جایی آبیاری کنید تا ریشه‌ها فرصت بازسازی و استقرار در خاک جدید را داشته باشند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار