چاپ کد خبر: 124700
7 آبان 1402

راز پاییز عاشقانه شیراز که هر ایرانی بیاید و ببیند

راز دلبری پاییز عاشقانه شیراز که هر ایرانی بیاید و ببینید

سید محی الدین حسینی ارسنجانی ، روزنامه نگار در یاداشتی با عنوان شیراز؛دلبرانه ترین شهر پاییزیست! برای اول فارس نوشت:
شیراز اگر چه شهری چهار فصل و بهترین شهر از شهرهای ایرانیست اما این جهانشهر زیبا علاوه بر بهاران با صفایش، پاییزان دل انگیز، جالب و قشنگی دارد که قدم زدن عصرانه و پرسه زدن شبانه در حال و هوای پاییزی شیراز بسیار لذتبخش و روح نواز است.

در واقع شیراز، شهریست که پاییزان پر رمز و رازش به‌ اندازه بهاران دیدنی و شوق انگیزش، حس شدنی است.پرده برداری از حقایق ناگفته و اعجاب انگیز پاییزان شیراز و برخی شهرستانهای فارس همچون استهبان و ارسنجان، سپیدان، بوانات ،داراب و فیروز آباد و…اغلب کار و حرفه نویسندگان و شاعران و عکاسان و فیلمبردارانیست که خود از هنر و ذوق و سلیقه هنری برخوردارند اما همین پاییز هزار رنگ و ناشناخته شیراز خصوصا پاییزان و برگ ریزان خیابانهای ارم و قصردشت و چمران و همت شمالی و…آنقدرها چشم نواز و زیباست که هر عابر و رهگذر این مسیرهای رویایی را از خود، بیخود و خیره به درختان و برگ ریزان این مسیرهای پرتردد میکند.

خلاصه آنکه شیراز،این کهن شهر تاریخی وباستانی و این شهر آسمانی در پاییزان خود همان نوع از دلبریها را دارد که در بهارانش دلهای مسافران را به سمت و سوی خود میکشاند و با به رخ کشیدن سرو و صنوبرها و عطر بهار نارنجهایش به این و آن دلبریها میکند.

هوای نسبتا ایده آل و معتدل پاییز شیراز که چونان بهارش دلچسب است ناخود آگاه ما را به جانب دو بزرگ غزلسرا و دو شاعر جهانی یعنی حافظ و سعدی میکشاند.

تصور کن عصرها یا شبهای پاییزی شیراز را در دروازه قرآن و کوهپایه آن یا در کوهستان پارک دراک و در خیابان حافظیه و در آرامگاه های وی و سعدی شیرین سخن باشی و روز و شب دیگری از آبان، ماه دوم از پاییز شیراز را در باغ ملی و در باغ جهان نما یا باغات دلگشا و ارم و عفیف آباد و باغ جنتش باشی و آرام،آرام قدم بزنی و چشم دیده و دل را به سمت و سوی درختان سر به فلک کشیده باغات مصفای شیراز آنهم در اوج پاییزان هزار رنگ و بویش روانه کنی! گردشگری پاییزی شیراز در صبحگاهان و شبانه های آبانماهی و حضور در باغات پشت مُلّه (نیایش) و ده کُرّه (قصر دشت)، دینکان و در نارنجستان قوام و در حوالی قلات و بید زرد و سمت داریون و دشت کوه ،در ارتفاعات شمالی شیراز و در جاده شیراز به دشت ارژن و در خانه های میراثی بافت تاریخی شیراز معنا میشود.

بخوانید:

امید آنکه دوستداران دور مانده از شهر راز در باقی مانده فصل زیبای پاییز این پادشاه فصلها به شیراز؛دلبرانه ترین شهر پاییزی ایران سفر کنند و در بهشت برینِ پاییزان شیراز، شمیم عطر خوش اب و هوای پاییزی اش را استشمام و طعم لذتبخش و بی نظیر انارهای اتابکی و میخوش قصردشت و لذت غیر قابل توصیف خرمالوهای ریز و درشت باغشهرها و حیاط خانه های شیراز را تجربه کنند.

آاای پاییز،ای بهار دیگرگون،تو را من دوست دارم خاصه در شهرمان شیراز که با پاییزان و آبان ماهش گویی بهاران و اردیبهشتش پیش چشمانم به نظاره بنشسته اند.!

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار