چاپ کد خبر: 106650
25 اسفند 1401

راه‌های تشخیص تازگی و کیفیت آجیل و پسته برای خرید عید نوروز

     راه‌های تشخیص تازگی و کیفیت آجیل

با توجه به قیمت بالای انواع آجیل و اهمیت کیفیت این محصولات خوشمزه در شب‌های عید، بهتر است که قبل از اقدام برای خرید آن به یک‌سری نکات ظریف توجه کنیم تا بتوانیم با تنقلات مرغوبی از مهمان‌ها پذیرایی کنیم. به همین دلیل هم در آستانه‌ی شب عید این بار در اول فارس به سراغ بررسی نکات مهم در خرید انواع پسته و آجیل می‌رویم. با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع آجیل در بازار ایران

مخلوط آجیل‌ها بر اساس دانه‌هایی که از آن تشکیل می‌شوند و نوع بو دادن دارای انواع مختلفی هستند. در این میان آجیل شیرین به دلیل بی‌پوست بودن دانه‌های آن گزینه‌ای مناسب برای افراد کهنسال و کودکان است. با توجه به همین توضیحات هم در همین ابتدا به سراغ معرفی انواع دسته‌بندی آجیل عید می‌رویم.

آجیل چهار مغز

آجیل چهار مغز یکی دیگر از انواع آجیل است و از چهار نوع مغز فندق، پسته، بادام هندی و بادام درختی تشکیل شده است. در حالت کلی انواع آجیل های چهار مغز به دو صورت خام و بو داده به بازار ارائه می‌شوند که انتخاب هر مدل از آن کاملا وابسته به ذائقه‌ی افراد است.

آجیل شور

راه‌های تشخیص تازگی و کیفیت آجیل

آجیل شور همانگونه که از نام آن کاملا پیداست به صورت بو داده و نمکی است که به علت طعم نمکی‌ای که دارد، اغلب افراد به آن علاقه‌ی ویژه‌ای دارند. در مورد ترکیبات این نوع آجیل هم باید بدانید که بسته به قیمت و کیفیت معمولا در ترکیبات متنوعی ارائه می‌شود اما در حالت کلی آجیل شور شامل تخمه کدو، تخمه ژاپنی، بادام هندی، فندق، پسته، مغز بادام و نخود است.

آجیل شیرین

آجیل شیرین با توجه به سلیقه آجیل‌فروش و ذائقه‌ی افراد می‌تواند در هر شهر یا محله‌ای متفاوت باشد، اما عموما این نوع آجیل ترکیبی از چهار مغز (به علاوه‌ی گردو)، قیسی (یا زردآلو خشک اسلایس شده) انجیر خشک، مویز کشمش و توت خشک است. البته لازم به تاکید است که یکی از ویژگی‌های مهم ترکیبات ذکر شده برای آجیل شیرین، بدون پوست و تمام مغز بودن آن است که مصرف آن را برای اغلب افراد در هر رنج سنی‌ای بسیار ساده کرده است و تنوع بالای مغزهای آن نیز تمامی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد.

نکات مهمی که در تشخیص پسته‌‌ی مرغوب باید به یاد داشته باشید

در همین ابتدای کار پیشنهاد می‌کنیم که برای اطمینان از کیفیت آجیلی که می‌خرید، هر دانه‌ای که دوست دارید را به شکل جداگانه و با رعایت اصول مطرح شده در این راهنمای خرید، انتخاب کنید. سپس با مخلوط کردن آن‌ها با یکدیگر آجیلی خوشمزه را مزه کنید. به طور کلی خرید آجیل عید از آن دسته خریدهای نوروزی است که در هر شرایطی هیچ‌کس از آن چشم‌پوشی نمی‌کند و در میان انواع آجیل‌ها، پسته و فندق همیشه طرفداران بیشتری دارد. اما نکات لازم برای خرید آجیلی مرغوب چیست؟

۱. تشخیص پسته‌ی امسالی از پسته‌ی کهنه

یکی از مهم‌ترین نکات در تشخیص کیفیت پسته‌ی آجیل بررسی و انتخاب پسته‌ی امسالی از پسته‌ی کهنه است. در همین راستا برای تشخیص این نکته می‌توانید مغز پسته را زیر دندان بگذارید و به آرامی فشار دهید، اگر مغز به آرامی و به نرمی له شد نشان می‌دهد که پسته از رطوبت کافی برخوردار است و کاملا تازه است. اما اگر جویدن آن کمی سخت بود و بعد از له شدن چندان مزه‌ی تازگی نداشت، احتمالا آجیل فروشی‌ای که به آن سر زدید، پسته‌های تازه‌ای ندارد.

۲. پسته‌هایی با خنده‌ی مصنوعی را بشناسید!

راه‌های تشخیص تازگی و کیفیت آجیل

متاسفانه یکی از روش‌های رایج برای قالب کردن پسته‌های کور و سربسته به‌جای پسته‌ی خندان واقعی، خیساندن پسته‌های کور برای چند ساعت در آب است. در چنین حالتی پوسته‌ی محصول نرم می‌شود و با زدن چکش بر سر آن حالتی باز شده به خود می‌گیرند. سپس این پسته‌ها را در یخ گذاشته و بعد از آن در کوره گرم می‌کنند. در چنین حالتی به پسته‌ی آجیلی شوک وارد می‌شود و ترک می‌خورد؛ به این نوع پسته‌ها اصطلاحا «آب‌خندان» می‌گویند.

در همین راستا بهترین راه برای شناخت پسته‌ی آب‌خندان یا با خنده‌ی مصنوعی این است که یک مشت از آن را برداشته و نزدیک گوش خود ببرید و تکان دهید، اگر صدای برخورد مغز آن‌ به پوست پسته را شنیدید، یعنی آن پسته به‌ طور مصنوعی خندان شده است در چنین حالتی باید بدانید که با خرید این آجیل احتمالا پسته‌های نامرغوب و نه‌چندان خوشمزه نصیب شما خواهد شد.

۳. آجیل رنگ‌شده را تشخیص دهید!

به منظور تشخیص اینکه آیا در پسته‌ها از رنگ‌های طبیعی (زعفران و زردچوبه) استفاده شده یا از رنگ‌های مصنوعی کافیست مقداری از پسته را در مشت خود بریزید و کمی منتظر بمانید و سپس آن را خالی کنید. در چنین حالتی اگر پسته‌ها روی دست شما رنگ داد یعنی محصول آغشته به رنگ‌های خوراکی است.

۴. آجیل را به شکل خام بخرید

از آنجایی که برداشت پسته معمولاً یک ‌سال‌ در میان است و در یک سال تولید این محصول فراوان‌تر و سال بعد تولید این محصول نسبتاً کمتر است، ممکن است برخی فروشندگان پسته‌ها را انبار کنند تا سال بعد، با قیمت بیشتری بفروشند. در این میان یکی از راه‌های رایج برای جلوگیری از آفت زدن پسته‌ها در انباری استفاده از قرص برنج (به شکلی که مستقیما با آجیل در تماس نباشد) است.

لازم به تاکید است که در مواردی که پسته بیش از سال‌ها انبار شده باشد، معمولا بوی قرص برنج می‌گیرد، به همین دلیل هم برخی از افراد آن‌ها را بو می‌دهند تا کهنه بودن پسته به راحتی قابل تشخیص نباشد. با توجه به همین مساله هم اگر شرایط بو دادن پسته در خانه را دارید، توصیه می‌کنیم که این محصول را به شکل خام خریداری کنید تا از کیفیت آن مطمئن شوید. سپس آن را بو داده و با لذت میل کنید.

به طور کلی توصیه می‌کنیم که انواع دانه‌ها از جمله پسته را به شکل خام خریداری کنید تا از کیفیت آن مطمئن شوید. سپس آن را بو داده و با لذت میل کنید.

انواع بادام درختی و فاکتورهای مهم در خرید این نوع آجیل

بادام درختی هم مانند هر یک از انواع دانه‌های نام برده در این مقاله با توجه به کیفیت و قیمتی که دارند، در شکل‌های متنوعی در بازار وجود دارند. بنابراین اگرچه شکل ظاهری و نوع ‏پوسته‌ی بادام به سلیقه شما وابسته است اما نکاتی وجود دارد که قبل از خرید انواع بادام درختی باید در نظر داشته ‏باشید.

چغاله بادام

چغاله بادام همان بادام درختی نارس و سبز به حساب می‌آید که یکی از تنقلات نوبرانه با قیمت نجومی در بازار است. این محصول معمولا در اوایل بهار به بازار می‌رسد و پوسته‌ای سبز با کرک‌های ریز و مزه‌ای ‏ترش دارد. به منظور تشخیص چغاله‌ای باکیفیت باید دقت داشته باشید که این محصول را نمی‌توان برای مدت طولانی نگهداری کرد. بنابراین قهوه‌ای شدن رنگ چغاله نشانه کهنگی آن است. همچنین چغاله‌های تیره و لک‌دار را میتوانند به عنوان کالاهایی نامرغوب شناخته شوند. پیشنهاد می‌کنیم از فروشند‌ه‌های دوره‌گرد، چغاله بادام نخرید زیرا معمولا گرد و خاک و آلودگی‌های حاصل از رفت‌وآمد ‏در خیابان روی چغاله‌های آن‌ها نشسته است.

‎بادام درختی با پوسته‌ی چوبی

این دسته از محصولات به دلیل پوسته‌ی چوبی‌ای که دارند مغز آن‌ها از رطوبت، آلودگی و نور حفاظت می‌شود، به همین‌ دلیل هم ماندگاری این بادام (بادام با ‏پوست چوبی) بیشتر از مغز بادام است‎.‎

دقت داشته باشید که اگر قصد خرید بادام کامل دارید، بهترین فصل خرید آن اواخر تابستان یا اوایل پاییز است و در فصل‌های ‏دیگر بادام تازه‌ در بازار موجود نیست. همچنین به منظور تشخیص کیفیت آن تنها کافیست، چند عدد بادام را نزدیک گوش‌ خود بگیرید و خوب تکان دهید. ‏اگر صدای تق‌تق و لرزش مغز بادام زیاد بود، یعنی مغز بادام کوچک و چروکیده ‌شده است، بنابراین محصولی ایدئال نیست.

بادام درختی برشته، نمکی و بو داده

مغز بادام برشته شده، ترد و خوشمزه است که رنگ قهوه‌ای مغز بادام در اثر برشته‌شدن ‏کمی تیره‌ می‌شود، اما بافت درونی آن در طول برشته شدن تیره نمی‌شود و باید ترد باشد‎.‎ اگر قصد ندارید که بادام فله بخرید به خاطر داشته باشید که بسته‌بندی مناسب برای انواع آجیل از جمله بادام، باید در مقابل نفوذ رطوبت و هوا مقاوم باشد. همچنین به تاریخ تولید ‏و انقضای محصول، نشان استاندارد و تاییدیه‌های بهداشتی آن هم به خوبی توجه کنید‎.‎

چگونه فندق و بادام هندی باکیفیت را تشخیص دهیم؟

راه‌های تشخیص تازگی و کیفیت آجیل

سنجش فندق با کیفیت به کمک یکسری ویژگی‌های واضح به آسانی قابل تشخیص است. یکی از این ویژگی‌ها خندان بودن فندق است. علاوه بر این گزینه‌های مرغوب این نوع دانه‌ی خوشمزه، معمولا درشت و سنگین هستند و طعم مطبوعی دارند. همچنین اگرچه که فندق‌های خوشکبار از نظر اندازه و کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند، اما در حالت کلی فندق با کیفیت اندازه درشتی دارد و پوسته‌ی آن به رنگ سبز می‌زند. عدم وجود کپک‌زدگی و رنگ‌پریدگی در مغز دانه، عاری بودن فندق‌ها از سوراخ و کرم خوردگی، عدم تیرگی و کدری پوست فندق، درصد بالای روغن و خندان بودن آن و عدم استفاده از طعم و رنگ‌دهنده‌های مصنوعی در فرآوری محصول، همه و همه ازجمله ویژگی‌های فندق باکیفیت و مرغوب است.

در مورد بادام هندی این دانه‌ی خوشمزه هم یکسری نکات مهم وجود دارد، که رعایت آن‌ها می‌تواند فرآیند خرید آجیل را برای شما راحت‌تر کند. در حالت کلی دو جنبه‌ی تاثیرگذار بر کیفیت بادام هندی در آجیل، تازه بودن و شرایط بسته‌بندی و نگهداری آن است.

عدم وجود کپک‌زدگی و رنگ‌پریدگی در مغز دانه، عاری بودن فندق‌ها از سوراخ و کرم خوردگی، عدم تیرگی و کدری پوست فندق، درصد بالای روغن و خندان بودن آن و عدم استفاده از طعم و رنگ‌دهنده‌های مصنوعی در فرآوری محصول، همه و همه ازجمله ویژگی‌های فندق باکیفیت و مرغوب است.

خرید بادام هندی‌های کهنه که (دقیقا مشابه با پسته تست می‌شوند)، رنگ شده، شکسته و در رنگ‌های تیره همه می‌تواند نشانی از نامرغوب بودن محصول باشد. بنابراین در زمان خرید این نوع از دانه‌ها هم باید نهایت دقت را به خرج دهید.

بهترین آجیل برای کودکان چیست؟

راه‌های تشخیص تازگی و کیفیت آجیل

آجیل برای همه‌ی گروه‌های سنی از بزرگسالان تا کودکان گزینه‌ای مغزی است و بسیاری از والدین تلاش می‌کنند تا غذاهایی مانند معجون چهار مغز یا پودر مغزها را برای کودک خود درست کنند. اما جدا از بحث حساسیت‌ها و تاکیدات پزشک کودکان در خوردن برخی دانه‌ها، یکسری از مغزها وجود دارند که برای رشد کودکانی که مشکل خاصی ندارند، گزینه‌هایی ایدئال‌اند، بنابراین در این قسمت بهترین آجیل برای کودکان زیر ۵ سال را معرفی می‌کنیم. آجیل‌ها سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، کلسیم و غیره هستند و به علاوه خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین‌های موجود در آجیل می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف از جمله سرطان بسیار مفید باشد.

چربی‌های سالم فندق خام انرژی سلول‌های بدن کودکان و نوزادان را تأمین می‌کنند و پروتئین هم در ساختن سلول‌های بدن کودکان نقش مهمی دارد.

در نظر گرفتن گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، شاه بلوط و پسته در برنامه‌غذایی کودکان می‌تواند ازجمله انتخاب‌های مناسب برای رشد بهتر کودک باشد. در همین راستا جالب است بدانید که بادام درختی حاوی مقدار زیادی کلسیم است و می‌تواند برای سلامت استخوان‌های کودک و بهبود توانایی تمرکز مفید باشد. از طرفی استفاده از شاه بلوط در آجیل مخصوص کودک می‌تواند عاملی برای تقویت سیستم گوارشی، تقویت قلب و جلوگیری از ابتلا به یبوست در کودکان شود.

در کنار این موارد در ذهن داشته باشید که فندق خام، آجیلی مفید برای رشد کودکان است، چراکه سرشار از پروتئین و چربی به عنوان دو ماده‌ی غذایی مهم در رشد به حساب می‌آید. چربی‌های سالم فندق خام انرژی سلول‌های بدن کودکان و نوزادان را تأمین می‌کنند و پروتئین آن هم در ساختن سلول‌های بدن کودک در حال رشد نقش مهمی دارد.

آجیل فله بخریم یا بسته‌بندی؟

راه‌های تشخیص تازگی و کیفیت آجیل

قبل از تصمیم برای خرید آجیل از نوع فله یا بسته‌بندی لازم است برخی از تفاوت‌های این دو مدل محصول را بررسی کنیم تا به کمک این اطلاعات خودتان به درستی تصمیم‌گیری کنید.

اولین مساله بحث موارد بهداشتی است. مطمئنا آجیل فله به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های محیطی نسبت به مدل‌های بسته‌بندی شده از سطح بهداشت کمتری برخوردار است. البته در برخی از آجیل فروشی‌ها روکشی سلفونی روی محصولات قرار دارد که می‌تواند این موضوع را تا حد خوبی تعدیل کند. از طرفی لازم است بدانید که با شیوع بیماری‌های مختلف از جمله کرونا که هنوز هم به شکل کامل نابود نشده است، فروش آجیل‌ بسته‌بندی که توسط کارخانه‌ها تولید می‌شوند، بدون دخالت کامل دست است. معمولا آجیل‌های بسته‌بندی به دلیل دقت بالایی که در فرآیند تولید دارند، به صورت یک شکل و یک اندازه هستند.

یخچال مکان مناسبی برای نگهداری از انواع آجیل است، همچنین اگر آجیل را در ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی‌ای جدیدی به غیر از بسته‌بندی اولیه آن قرار دهید، می‌توانید از تمیز و خشک ماندن آن‌ها اطمینان داشته باشد.

اگرچه قیمت آجیل فله بسیار کمتر از نمونه‌های کارخانه‌ای است اما گاهی پیش می‌آید که برخی از فروشندگان با ترکیب کردن آجیل‌های نامرغوب و مرغوب با هم به شما محصولی ارزان‌تر و البته بی‌کیفیت می‌دهند. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که امکان تست کردن آجیل در مدل‌های فله نسبت به کارخانه‌ای و بسته‌بندی وجود دارد. همچنین در آجیل‌های فله تاریخ تولید و انقضا مشخص نیست، اما در آجیل‌های بسته بندی شده تاریخ تولید و انقضا به صورت دقیق مشخص است و می‌تواند از بابت تازگی محصول به شما تضمین دهد.

چگونه از آجیل شب عید نگهداری کنیم؟

به منظور حفظ تازگی و مواد مغذی موجود در آجیل لازم است که به یکسری نکات ساده توجه کنید، که این موارد به شرح زیر است:

  • یخچال مکان مناسبی برای نگهداری از انواع آجیل است، چراکه این فضا به دور نگه داشتن آجیل از رطوبت کمک می‌کند.
  • اگر آجیل را در ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی‌ای جدیدی به غیر از بسته‌بندی اولیه آن قرار دهید، می‌توانید از تمیز و خشک ماندن آن‌ها اطمینان داشته باشد.
  • توصیه می‌شود که آجیل را در کیسه‌های پلاستیکی نگهداری نکنید، چراکه بوی سایر موادغذایی به آن نشات می‌کند و طعم مطبوع آن‌ها را تغییر می‌دهد.
فواید آجیل چیست؟
مغز و دانه‌ها مواد غذایی‌ای پر کالری هستند و منبع مفیدی از مواد مغذی به شمار می‌روند که می‌توانند سلامت جسم و ذهن را تقویت کنند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار