چاپ کد خبر: 136156
15 اسفند 1402

راه های تشخیص حرفه ای برنج اصل از تقلبی

کشور چین صادر کننده برنج‌های بدلی است که هر ساله بالغ بر دویست تن به کشور‌های دیگر جهان می‌فرستد، اما اخیرا بیشتر کشور‌های مختلف قادر به ساخت شبیه برنج‌های اصلی هستند. این تقلب در صنایع غذایی اتفاق افتاده و برنج را نمی‌توان از حالت طبیعی و مصنوعی تفکیک کرد.

تشخیص برنج اصل و تقلبی

کارخانه‌هایی که به ساخت برنج قلابی مشغول اند ترکیبی از پلاستیک و نشاسته را در دستگا‌هایی به شکل برنج قالب می‌زنند و از عطر برنج برای جلوه بیشتر به طبیعی بودن آن درست می‌کنند که بسیار برای سلامتی ضرر دارد و موجب سرطان و بروز مشکل‌های گوارشی می‌شود.

برای تشخیص برنج اصل از برنج تقلبی اینگونه عمل کنید

روش تفکیک با آب

برنجی را در ظرفی خیس کنید. سپس تا چند روز باقی بماند. اگر پس از گذشت چند روز کپک زد، برنج اصل است.

سوختن برنج 

اگر برنجی خریدید و شک داشتید که پلاستیکی هست یا نه. این روش را امتحان کنید:

مقدار کمی برنج رو روی آتش بگذارید؛ اگر مشاهده نمودید که به سرعت می سوزد و از آن بوی پلاستیک بلند می شود، این وضعیت نشان می دهد که برنج پلاستیکی و برای سلامتی بسیار زیان آوراست.

شناخت از روش کوبیدن در هاون

تعدادی برنج را در هاون بریزید و بکوبید اگر کاملا خرد شدن برنج طبیعی بوده، اما چنان چه خرد نشدند و داخل آن هسته زردرنگ داشت، برنج پلاستیکی و تقلبی بوده است.

شناسایی در برابر نور خورشید

مقداری برنج برداشته و در ظرفی درب دار ریخته و در مجاورت نور خورشید تا چند روز قرار دهید. اگر کپک زد، برنج طبیعی بوده، اما چنان چه سالم ماند، برنج تقلبی است.

راه های تشخیص برنج ایرانی از برنج خارجی

برنج ایرانی عطر خوش بوی دارد و از نظر اندازه دانه برنج ایرانی از نمونه های پاکستانی و هندی کوتاه تر است . برنج ایرانی رنگی سفید و شیری رنگ دارد.

تشخیص برنج اصل و تقلبی

برنج خوب ایرانی چه ویژگی دارد؟

خشک بودن برنج خوب

برنج خوب ، باید خوب خشک شده باشد. برنجی که به درستی خشک نشده باشد، به اندازه ی کافی سفت نشده و اصطلاحاً پوک است. برای تشخیص خشک بودن برنج آن را زیر دندان بگذارید و فشار دهید. برنج خوب نباید راحت بشکند و خرد شود. برنجی که خوب خشک شده است هنگام پخت و دم کشیدن ، خوب قد میکشد و به دلیل خشک بودن، به راحتی از آب موجود در دیگ رطوبت جذب میکند و ری می کند.

یک‌دست بودن برنج

برنج اصیل ایرانی بسیار یک‌دست است. باید مقداری از آن را در کف دست بریزید و با دقت به آن نگاه کنید. دانه‌ها نباید شفاف و اندازه و رنگ بسیار روشنی داشته باشند. اگر هر یک از موارد گفته شده، تغییر داشت و یک‌دست نبود، برنج مخلوط شده است. همچنین می‌توانید در برابر نور خورشید آن را روی شیشه‌ای بگذارید و با دقت بنگرید. اگر متفاوت بودند، برنج ترکیب شده است.

بی بند بودن برنج

در روش تشخیص برنج ایرانی از خارجی، بند نداشتن و یکپارچه بودن آن بوده که بدون ترک است. برنج‌های بی کیفیت دارای بند‌های عرضی هستند.

نیمه بلوری بودن برنج خوب ایرانی

برنج خوب ایرانی رنگی نیمه شفاف یا نیمه بلوری است اما برنج های خارجی کاملاً شفاف اند.

عطر و مزه برنج ایرانی

طعم و بوی برنج ایرانی خاص و منحصر به فرد است که برای شناسایی می‌توانید کف ۲ دست خود را تعدادی برنج ریخته و بو کنید. برخی‌ها از پودر عطر برنج استفاده می‌کنند که شما با فوت کردن برنج‌ها یا داخل دهان گذاشتن آن می‌توانید بفهمید برنج اصیل ایرانی با همان طعم مطلوب است یا خیر.

تشخیص برنج اصل ایرانی

برنج را در ظرفی خیس کنید تا برای چند روز بماند.اگر بعد از گذشت ۴ الی ۵ روز برنج کپک زد برنج اصل است اما اگر کپک نزد غیر اصل است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار