کمردرد

کمردرد یکی از رایج‌ترین دلایل مراجعه‌ی ما به پزشک است. مهم نیست پیر هستید یا جوان، این بیماری توانایی درگیری شما در هر سنی را دارد. کمردرد می‌تواند آسیب‌های جدی بزند. برای رهایی از کمردرد علاوه بر جلوگیری، باید راه‌های درمان آن را در صورت مواجهه با این بیماری بدانیم.

پس از مطالعه‌ی این مقاله با دلایل بروز کمردرد، علائم و راه‌های درمان آن آشنا می‌شوید. با آگاهی که به‌ دست می‌آورید، خیلی زود از دست این بیماری رهایی ‌می‌یابید.

علائم کمردردهوشنگ جهانبخش

علائم کمردرد

کمردرد دلایل بسیار فراوانی دارد. این دردها گاهی شما را خانه‌نشین خواهد کرد. دلایل بروز این بیماری شامل موارد زیر است:

ورم یا فتق دیسک

دیسک در ستون فقرات مانند سپر در اتومبیل است. وقتی آن ماده‌ی نرم داخل دیسک از جای خود بیرون بیاید باعث ورم یا فتق دیسک می‌شود. این اتفاق ناشی از فشار روی مهره‌ها بـوده و باعث کمردرد می‌شود.

آرتروز

یکی از شایع‌ترین دلایل درد کمر، آرتروز است. این عارضه بیشتر روی مهره‌های پایین ستون فقرات فشار می‌آورد. بروز این بیماری باعث تنگی در کانال نخاعی می‌شود.

کشیدگی رباط یا ماهیچه

یکی از عوامل مهم در کمردرد، کشیدگی رباط یا ماهیچه است. وقتی شما اجسام سنگین را دائما بلند می‌کنید باعث دچار کشیدگی در عضلات کمر می‌شوید. این عارضه باعث اسپاسم شدید در کمر می‌شود.

پوکی استخوان

بدیهی است که وقتی شما استخوان‌های شکننده‌ای دارید، امکان شکستگی و فشار زیاد در مهره‌های ستون فقرات بسیار بالا است. پوکی استخوان در زنان شایع‌تر از مردان است پس احتمال بروز درد کمر نیز هم در زنان بیشتر است.

ناهنجاری اسکلتی

یک سری از مشکلات مانند انحنا‌ی ستون فقرات را می‌توان ناهنجاری اسکلتی نامید. این عارضه باعث بروز درد کمر می‌شود.

سیاتیک

سیاتیک رگ نیست بلکه یک عصب است. این درد از کمر شروع می‌شود و به تمام قسمت پاها می‌رسد. اگر فشاری روی یکی از شاخه‌های این رگ وارد شود باعث بروز درد کمر می‌شود. این درد بیشتر ناشی از تورم یا فتق دیسک کمر است.

مشکلات کلیوی

از مشکلات کلیوی می‌توان به سنگ کلیه اشاره کرد. افرادی که دارای سنگ کلیه هستند، از عوارض این بیماری دچار کمردرد می‌شوند.

نوع حرکت بدن

نوع حرکت بدن به سبک زندگی ما بستگی دارد. برای مثال اگر شغلی دارید که اجسام سنگین را بلند می‌کنید یا بسیار می‌نشینید باید بدانید که درد کمر به سراغ شما می‌آید. برای رفع این مشکل باید روش‌های زیر استفاده کنید:

درست بایستید؛ نباید خم شوید و باید به شکلی بایستید که لگن دچار آسیب نشود زیرا که این دردها منشا بیماری‌های زیادی هستند.

صحیح بنشینید؛ از صندلی مناسب استفاده کنید تا دچار آسیب‌های مفصلی در کمر خود نشوید.

درست بخوابید؛ از بالش مناسب استفاده کنید تا گردن شما دچار آسیب نشود.

سیگار

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری هستند. کمردرد از اصلی‌ترین عوارض استعمال دخانیات است؛ زیرا باعث کندی گردش خون در ستون فقرات می‌شود.

اختلال خواب

اختلال در خواب می‌تواند یکی از دلایل درد کمر شما باشد. این عارضه باعث می‌شود هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، احساس خستگی کنید.

سرطان

در بعضی مواقع دردی که در ناحیه‌ی کمر خود حس می‌کنید، ناشی از سرطان ستون فقرات است. این درد به علت وجود تومور روی ستون فقرات شما حس است.

عفونت

حس تب و گرما در کمر خود می‌تواند دلیل عفونت در آن قسمت باشد. احتمال دارد دلیل کمردرد شما عفونت باشد.

زونا

یکی از عوارض بیماری زونا کمردرد است، اما هر دردی در عضلات کمر به معنی ابتلای شما به بیماری زونا نیست.

عوامل کمردرد

چه عواملی ما را در معرض کمردرد قرار می‌دهد؟

برخی از عوامل شما را نسبت به دیگران بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد. از جمله می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • سن: با بالا‌رفتن سن کم‌کم درگیر این درد می‌شوید.
  • ورزش نکـردن: اگر بدنی با آمادگی جسمانی پایینی داشته‌باشید خیلی سریع درگیر این عارضه می‌شوید.
  • بیماری: سرطان و آرتریت‌های کمر از دلایل اصلی بروز کمردرد می‌باشد.
  • شرایط روانی: افرادی که دچار افسردگی و اضطراب هستند خیلی بیشتر با مشکل درد کمر دست و پنجه نرم می‌کنند.
  • حمل اشیا سنگین: بلند کـردن وسایل سنگین بسیار مضر است و باعث دردهای مفصلی در کمر می‌شود.

چگونه کمردرد خود را تشخیص دهیم؟

قطعا برای تشخیص کمردرد، مراجعه به پزشک بهترین انتخاب است. ۳ نوع از پزشکان بسیار می‌توانند شما را کمک کنند.

  • فیزیوتراپیست: بر روی مفاصل و بافت‌های نرم بدن تمرکز می‌کند و بیماری شما را تشخیص می‌دهد.
  • کایروپراکتیک: با توجه به معاینه به صورت لمسی و تمرکز، درد کمر را تشخیص می‌دهند. گاهی از بعضی آزمایشات هم استفاده می‌کنند.
  • استئوپات: با استفاده از حرکات کششی و انواع تحریکات، متوجه ناحیه‌ی درد شما می‌شوند.

prevent

راه‌های جلوگیری از کمردرد

استراتژی‌های گوناگونی برای جلوگیری از کمردرد وجود دارد. اگر خوب از خود مراقبت کنید، خیلی بعید است که دچار این درد شوید.

ورزش کنید

ورزش را جدی بگیرید. تمام دردهای کمر با چند حرکت ورزشی کوتاه و استراحت درمان نمی‌شود. پزشکان معتقدند که ورزش به صورت منظم کمک بسیاری به جلوگیری از دردهای ناحیه‌ی کمر می‌کند.

خوب بخوابید

اگر با کمردرد درگیر هستید، فراموش نکنید که خواب صحیح و کافی برای شما لازم است. برای تجربه‌ی خوابی درست و شیرین با پزشک مشورت کنید تا حالت‌های صحیح را به شما آموزش دهند.

سیگار نکشید

هر چه سریع‌تر سیگار را ترک کنید. سیگار باعث می‌شود که جریان خون در ستون فقرات شما کند شود. کندی گردش خون در ستون فقرات، اجازه نمی‌دهد مواد مغذی در خون به شما برسد. افراد سیگاری بسیار در معرض کمردرد هستند.

صندلی خود را تغییر دهید

به علت سبک زندگی جدید و صرف زمان زیاد روی صندلی باید به این موضوع دقت کنیم. صندلی مناسب است که پشتی صاف دارند یا قسمت گودی کمر شما را پر می‌کند. توجه کنید که پاهایتان از قسمت نشیمنگاه شما بالاتر باشد. می‌توانید از یک چهارپایه‌ی کوچک در زیر پاهایتان استفاده کنید. توجه به این نکات باعث می‌شود به کمردرد دچار نشوید.

میز خود را صحیح بچینید

برای جلوگیری از درد کمر و گردن، میز خود را به شکلی بچینید که فشاری به این اندام‌ها وارد نشود. مانیتور را دقیق رو‌به‌روی خود و به اندازه‌ی یک بازو بالاتر از چشم‌ها قرار دهید. صفحه‌ی کیبورد باید زیر سینه قرار بگیرد. به صورت مداوم تایپ نکنید، زیرا باعث محدودیت گردش خون در کمر و گردن شما می‌شود.

از لپ‌تاپ درست استفاده کنید

در دنیای امروز مشاغل بسیاری با لپ‌تاپ درگیر هستند، پس نحوه‌ استفاده‌ درست آن را جدی بگیرید. از موس استفاده کنید. برای تایپ از صفحه کیبورد مجزا استفاده کنید. استفاده‌ زیاد لپ‌تاپ روی پاها باعث گردن درد و سردرد می‌شود. این دردها می‌توانند دلیل اصلی کمردرد شما باشند.

گوشی همراه را کنار بگذاید

گوشی همراه یکی از وسایل‌ جدایی‌ناپذیر زندگی ما شـده‌ است. هنگامی که از گوشی همراه استفاده می‌کنیم، گردن ما خم می‌شود. این امر باعث ایجاد کمردرد و فشار مستقیم به ستون فقرات ما می‌شود. توصیه‌ می‌کنیم پیام‌هایتان کوتاه باشد و سریع جواب دهید تا دچار مشکل نشوید.

بیشتر استراحت کنید

در زندگی ماشینی حال حاضر، باید بدانید که پس از هر ۱۰ دقیقه‌ تایپ، ۲۰ ثانیه استراحت کنید. به حرکات نرمشی بپردازید و خوب بخوابید. با رعایت این موارد، دیگر نگران درد کمر نباشید.

مراقب وضعیت بدن خود باشید

نشست و برخاست شما بسیار در کمردرد شما تاثیر گذار است. اجسام سنگین بلند نکنید و فشار زیادی به کمر خود وارد نکنید. علاوه بر اینکه باید صحیح بنشینید و بایستید، به نرمش‌ها هم اهمیت دهید. روی پاشنه‌ پای خود بایستید و به دیوار تکیه دهید تا تمام عضلات ناحیه‌ کمر شما درگیر شود. این مراقبت‌ها شما را از درد کمر دور نگه می‌دارد.

در انتخاب لباس دقت کنید

انتخاب لباس بسیار مهم است. کفش‌های پاشنه بلند و شلوارهای جین بسیار تنگ نپوشید. بعضی از لباس‌های تنگ نشست و برخاست را برای ما دشوار می‌کند و باعث درد کمر می‌شود. از کیف پول‌های بسیار پر و کیف‌های دستی سنگین استفاده نکنید. این نوع کیف‌ها باعث تغییر شکل در ستون فقرات ما می‌شود و باعث تشدید درد زیاد در کمر می‌شوند.

راه‌های درمان کمردرد

برای رهایی از کمردرد راه‌هایی وجود دارد که آن‌ها را به این شکل دسته‌بندی می‌کنیم: درمان خانگی و درمان پزشکی.

درمان خانگی کمردرد

برای دردهایی که هنوز شدید نشده‌اند، درمان خانگی کمردرد مناسب است. شما می‌توانید با انجام حرکت ورزشی و نرمش‌های گوناگون خود را درمان کنید. راه‌های جلوگیری از این بیماری، قسمت مهمی از درمان خانگی است. با استفاده از کیسه‌ آب گرم و کمپرس یخ می‌توانید درد کمر خود را تا حد زیادی کاهش دهید. استراحت بعد از انجام فعالیت‌های زیاد و سنگین روزانه را فراموش نکنید.

درمان پزشکی کمردرد

درمان پزشکی راهی مطمئن‌تر و سریع‌تر برای رهایی از دردهای شدید کمر است. اگر درمان‌های خانگی کمردرد شما را تسکین ندهد، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به فیزیوتراپ می‌تواند خیلی به شما کمک کند. انجام تمام حرکات ورزشی در این مرحله از درد کمر باید زیر نظر فیزیوتراپیست باشد. استفاده از دارو در فرآیند درمان زیر نظر پزشک می‌تواند بسیار مفید باشد.

درمان‌های مکمل هم روشی هستند که در صورت نیاز پزشک به شما توصیه می‌کند. استفاده از تمام این روش‌ها می‌تواند شما را به روزهای بدون درد کمر باز گرداند.

نتیجه گیری

در دنیای امروز کمردرد بسیار جدی شـده‌‌‌ است. بهتر است با تمام علائم این بیماری آشنا شویم و پس از بروز هر یک از آن‌ها به دنبال درمان باشیم. اگر با روش‌های جلوگیری از درد کمر آشنا باشیم، احتمال دارد تا پایان عمر دچار این عارضه نشویم. هنگام بروز این بیماری مراجعه به پزشک را به تعویق نیاندازید. با اطلاعاتی که به‌دست‌آوردید، از همین امروز در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید. اگر به صورت مداوم از خودتان مراقبت کنید، از ابتلا به کمردرد در امان خواهید بود.

 

سوالات متداول

کدام نواحی کمر بیشتر آسیب پذیرند؟

تمام بخش‌های کمر آسیب‌پذیر هستند اما دردها بیشتر از دیسک و مهره‌های سینه است. لازم به ذکر است که ریشه‌های عصبی در قسمت‌های میانی و بالا کمر هم بسیار آسیب‌پذیر هستند.

چه عواملی باعث ایجاد کمردرد مزمن می‌شود؟
درد مزمن کمر می‌تواند از آخرین مراحل آسیب باشد که دلیل آن سبک زندگی نادرست است. همچنین این درد می‌تواند از تغییر شکل در ستون فقرات شما و آسیب به ریشه‌های شما باشد.

برای درمان کمردرد چه زمانی نیاز به عمل جراحی است؟
هر چه درد کمر بیشتر شود و تمام راه‌های غیر از جراحی جوابگو نباشد، پزشک شما عمل جراحی را به شما توصیه می‌کند. نکته‌ی قابل توجه و خوب این است که اکثر کمردردها با روش‌های غیر از جراحی قابل درمان است.