چاپ کد خبر: 140519
29 فروردین 1403

رب گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ + روش های جلوگیری از کپک زدن

زمانی که درب ظرف رب را باز کرده و متوجه می شوید که روی آن کپک های سفیدی جمع شده است شاید از خودتان بپرسید حالا باید با آن چه کار کنیم؟در ادامه این مطلب روش های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه و اینکه باید با رب کپک زده چه کنید را می گوییم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جلوگیری از کپک زدن رب گوجه

روش های جلوگیری از کپک زدن رب

مشکل این است که کپک به سرعت رشد می‌کند و هر بار که رب گوجه ‌فرنگی در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد، مانند زمانی که آن را از یخچال خود خارج می‌کنید، احتمال کپک زدن آن افزایش می‌یابد. این در حالی است که اگر در یخچال نگهداری شود، دمای سرد آن رشد کپک را کند می‌کند.

به محض اینکه آن را از یخچال خارج و در شیشه یا قوطی را باز کنید، کپک می‌تواند در آنجا شروع به رشد کند. در اصل، این بدان معناست که شما در مسابقه ای با زمان هستید. با این اطلاعات قطعاً این سؤال پیش می‌آید که بهترین راه یا راه‌های جلوگیری از کپک چیست؟ در ادامه این مطلب دقیقاً به پاسخ همین سؤال می‌پردازیم.

کاهش رطوبت اضافی خانه

میکروارگانیسم‌ها یک محیط غذایی با مقدار (pH) نزدیک به خنثی، رطوبت و ارزش غذایی بالا را دوست دارند و در این محیط به سرعت رشد می‌کنند. پس، از آنجایی که مکان مرطوب محل مناسبی برای رشد کپک است و در شرایط مرطوب رشد می‌کند، از بین بردن رطوبت اضافی و ایجاد شرایط محیطی مناسب برای جلوگیری از رشد کپک نکته کلیدی محسوب می‌شود. برای انجام این کار باید سطح رطوبت را در خانه خود کاهش دهید. با افزودن نمک به رب می‌توانید از کپک زدن رب جلوگیری کنید.

نگهداری رب گوجه فرنگی در یخچال

نگهداری مواد غذایی در یخچال و در ظرف دردار می‌تواند احتمال قرار گرفتن این مواد در معرض هاگ‌های کپک را کاهش دهد و به توقف رشد کپک یا قارچ کمک کند. تفاوتی ندارد رب را در داخل یخچال قرار دهید یا در فریزر، در هر دو صورت می‌توانید از ظرف شیشه ای در دار برای این امر استفاده کنید.

خرید مقرون به صرفه

خرید محصول در ظروف کوچک تر به جای ظروف بزرگ، نه تنها مقرون به صرفه تر است، بلکه احتمال کپ زدن رب گوجه فرنگی را کاهش می‌دهد. همچنین وقتی به وزن‌ها یا بسته‌ بندی‌های کوچک تر تقسیم و در فریزر نگهداری شود، امکان ایجاد و رشد کپک در آن از بین می‌رود. قوطی‌های فلزی رب که حاوی مواد کاملاً سالم هستند، گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند. بنابراین، در هنگام خرید رب، همیشه به وضعیت قوطی آن دقت کنید. ضمناً آن را برای مدت کوتاهی در آب جوش غوطه ور کنید تا آلودگی‌هایی که ممکن است روی سطح قوطی باشند، از بین بروند.

تمیز نگه‌ داشتن یخچال

اگر یخچال شما تمیز باشد، خطر فاسد شدن مواد غذایی از جمله رب، کم تر است. تمیزی یخچال شما تأثیر مستقیمی بر این احتمال دارد که بتواند هوای سرد را به طور مؤثر به گردش درآورد و با مواد غذایی فاسد مسدود نشود. بنابراین بررسی دمای موجود در یخچال بسیار مهم است. اگر در یک شهر گرم زندگی می‌کنید، دمای یخچال باید از دمای مطلوب باشد. اگر در خانه‌ ای زندگی می‌کنید که اهالی خانه مرتباً یخچال را باز و بسته می‌کنند، این موضوع نیز صادق است.

جلوگیری از کپک زدن رب گوجه

نگهداری رب گوجه فرنگی در یخچال

می‌توانید یک ظرف شیشه ای کوچک و دردار بردارید، رب را داخل آن بریزید و در قسمت خنک یخچال قرار دهید. نگهداری رب گوجه فرنگی در یخچال باعث می‌شود از کپک جلوگیری شود.

استفاده از قاشق تمیز برای برداشتن رب

قاشق خیس یا چرب و یا آغشته به مواد غذایی یک قاشق آلوده محسوب شده و باعث ورود رطوبت به ظرف رب گوجه فرنگی می‌شود. همانطور که پیش‌ تر اشاره کردیم، رطوبت باعث رشد و تکثیر کپک (قارچ) می‌شود. بنابراین ورود یک قاشق آلوده یا خیس به داخل ظرف رب ارتباط مستقیمی با موضوع علت کپک زدن رب دارد.

افزودن مقداری نمک به رب

افزودن نمک یکی از راه‌های جلوگیری از فساد و خراب شدن رب است. در صورتی که به مقدار کافی به رب نمک بیفزایید تا از کپک ‌زدن آن جلوگیری کند، اما فراموش نکنید که در هنگام استفاده از رب، مقدار نمک غذای خود را مدیریت کنید.

اسپری کردن روغن روی رب

روی قوطی باز رب گوجه فرنگی کمی روغن پخت و پز یا روغن زیتون اسپری کنید. این می‌تواند مانعی ایجاد کند که از رشد کپک روی رب جلوگیری شود. این بدان معنی است که رب به احتمال زیاد ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

نگهداری رب در فریزر

از آنجایی که دما در علت کپک زدن رب تأثیرگذار است، فریز کردن رب یکی از راه‌های کاربردی محسوب می‌شود که از فاسد شدن این مواد غذایی جلوگیری می‌کند، به همین واسطه می‌توان آن را برای مدت طولانی نگهداری کرد. این کار را می‌توان به دو روش انجام دهید. هم می‌توانید یک لایه رب را به ضخامت یک سانتی متر در کیسه‌های فریزر قرار دهید و هم به اندازه یک الی دو قاشق غذاخوری در هر قسمت قالب یخ بریزید.

علت کپک زدن رب کوجه

رب گوجه کپک زده را چکار کنیم؟

متاسفانه رب گوجه جز مواد غذایی بسیار حساس است. اگر در دمای پایین نگهداری نشود، در ظرف مناسبی نباشد و یا اینکه قاشق چرب و آلوده داخل آن برود خیلی زود دچار کپک زدگی می شود. اما نکته اینجاست که باید رب گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ آیا کپک های رب خطرناک هستند و ممکن است باعث بیماری شوند؟ پاسخ این سوال مثبت است.

برخی از افراد هنگامی که با یک رب کپک زده مواجه می شوند قسمت بالایی و کپک روی آن را بر میدارند و به خیال اینکه دیگر مشکلی وجود ندارد رب را مصرف می کنند. اما اینجاست که آژیر قرمز برای شما به صدا در می آید. زیرا این کار کاملا اشتباه است. کار درست و اصولی آن است که وقتی رب گوجه شما کپک زد است آن را کامل دور بیندازید و دیگر به هیچ عنوان مصرف نکنید.

رب های خانگی بیشتر از رب های صنعتی در معرض کپک زدگی قرار دارند. زیرا مواد نگهدارنده در آنها وجود ندارد. به همین جهت توصیه می شود رب های خانگی را در یک ظرف و تماما در یخچال نگهداری نکنید، زیرا در صورت مشاهده کپک مجبورید تمام رب را دور بریزید و بدین ترتیب متحمل ضرر بسیاری خواهید شد. بهتر است رب را در بسته های کوچک و در فریزر نگهداری کرده و هر بار به قدر نیاز در یخچال بگذارید. اگر با فریز کردن رب آشنا نیستید می توانید مقاله مربوط به اینکه چگونه رب گوجه را فریز کنیم را مطالعه نمایید.

چرا نباید رب گوجه کپک زده را مصرف نمود؟

پاسخ این سوال که رب گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ دریافتید. بهترین و عاقلانه ترین کار آن است که رب را دور انداخته و دیگر مصرف نکنید. اما به چه علت نمی توان رب گوجه کپک زده را مصرف نمود؟ این امر بر می گردد به ساختار بیولوژیکی کپک ها. آنچه که ما به عنوان کپک می شناسیم در حقیقت نوعی قارچ سمی هستند که به وسیله اسپور یا همان هاگ تکثیر می شوند.

هنگامی که رب کپک می زند این کپک ها نوعی سم به نام مایکوتوکسین تولید می کنند. حتی اگر شما قسمت کپک زده و لایه زیرین آن را بردارید باز هم خطر وجود دارد. زیرا ممکن است سم به لایه های زیرین نیز نفوذ کرده باشد. همچنین هاگ های مولد این کپک ها نیز بسیار ریز بوده و با چشم قابل مشاهده نیستند. ممکن است این هاگ ها همچنان در رب گوجه باقی مانده باشند.

بنابراین به نظر می رسد حتی اگر کپک را به طور کامل از رب حذف کنید باز هم نمی توانید سم ناشی از آن و یا هاگ های مولد آن را از بین ببرید. پس بهتر آن است که قید رب کپک زده را بزنید و آن را داخل سطل آشغال بریزید تا خدای نکرده در مورد سلامت خود یا اعضای خانواده تان ریسک نکرده باشید.

البته تا کنون بیماری خطرناکی که منشا آن رب گوجه کپک زده باشد شناسایی نشده است. این کپک ها ممکن است باعث مسمومیت های خفیفی شوند. اما مواردی از آلرژی به کپک رب مشاهده شده که حتی منجر به مرگ شده است. شاید این موارد بسیار نادر باشند و کمتر کسی نسبت به رب گوجه کپک زده حساسیت داشته باشد اما به هر حال عقل سلیم می گوید که نباید بر سر سلامتی خطر کرد، آن هم به خاطر مقداری رب گوجه.

بهتر است به جای آنکه به دنبال این باشید که بدانید رب گوجه گوجه کپک زده را چکار کنیم؟ به فکر پیشگیری از کپک زدگی باشید. با رعایت یک سری نکات ساده می توانید به راحتی مانع از کپک زدن رب و غیر قابل استفاده شدن آن شوید. کافی است ظرف مناسب و کوچکی برای رب دم دستی انتخاب کنید. قاشق آلوده داخل ظرف رب نکنید و آن را در طبقات بالای یخچال نگه دارید که دمای سردتری دارد یا رب را فریز کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار