چاپ کد خبر: 64183
23 مرداد 1400

رشد بی رویه ساخت و ساز باغ ویلا، باغچه و باغ شهرها در اطراف شیراز

81752053 70150729

رشد بی در و پیکر ساخت و سازهای غیرمجاز باغ ویلا، باغچه و باغ شهرها در روستاهای اطراف شیراز در حال بند آوردن نفس شهر شیراز است.

 خبرگزاری فارس در گزارش تحلیلی نوشت:  وقتی گشتی در آگهی‌های فروش مسکن بزنید، می‌بینید که بازار معاملات باغ و ویلا بسیار داغ است.

آن هم باغ شهری‌هایی که در اراضی واقع هستند که سند ندارند ولی با سند مادر و قولنامه تفکیک شده همچنین با صلح، مشا، مهر و امضای بنگاهی خرید و فروش می‌شوند.

و این در حالی بوده که رشد بی در و پیکر ساخت و سازهای غیرمجاز باغ ویلا، باغچه و باغ شهرها در روستاهای اطراف شیراز در حال بند آوردن نفس شهر است.

تخریب و تجاوز به عرصه‌های منابع طبیعی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و بی‌رویه، منجر به بروز مشکلات زیادی شده است.

روستاهای خوش آب و هوا و گردشگرپذیری از جمله قلات، دشت ارژن، سیاخ دارنگون و… که از دست سودجویان در امان نمانده و آنان را بر آن داشت تا با تغییر کاربری زمین های کشاورزی شروع به ویلاسازی کرده و بحران خاموش خیانت به طبیعت و محیط زیست را آغاز و طی سالهای اخیر، باعث به وجود آوردن «پدیده باغ‌شهری» شوند.

با گسترش روزانه این ساخت و سازها ممکن است که طی چند سال آینده دیگر خبری از مناطق بکر و خوش آب و هوای اطراف شیراز نباشد.

 این در حالی است که طی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۴ مقرر شد که هر گونه کاربری با عنوان باغ شهر و باغ مسکونی و همچنین باغ ویلا در همه طرح های توسعه و عمران و در همه سطوح و مقیاس فاقد وجاهت قانونی بوده و قابل استناد نباشد.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز نیز چندی پیش اعلام کرده بود که چیزی با عنوان مجوز باغشهر وجود ندارد و تمام این ساخت و سازها آسیب به بیت المال بوده و در واقع غیرقانونی است.

در حالی که هزاران هکتار از اراضی مرغوب و حاصلخیز روستاهای اطراف شیراز دستخوش این تغییرات شده، مرگ تدریجی کشاورزی را با خود به دنبال داشته است.

علاوه بر آن کاهش تولیدات کشاورزی و به دنبال آن درآمد کشاورزان همچنین تخریب محیط زیست طبیعی از دیگر آسیب‌های وجود پدیده باغ شهری است.

استفاده نامناسب از منابع آبی، حفر چاه‌های غیرمجاز، استفاده از پمپ برای برداشت آب رودخانه و انتقال آن به باغ‌شهری‌های شخصی از دیگر تبعات است

این در حالی بوده که به گفته کارشناسان، تغییر کاربری هزاران هکتار زمین کشاورزی در کشور، در حالی تداوم دارد که خروج هر هکتار زمین حاصلخیز از چرخه کشاورزی، ۲۰ ایرانی را با مشکل امنیت غذایی رو به رو می‌کند، زیرا این تغییر کاربری یکی از عوامل جدی تخریب و اتلاف خاک مرغوب برای کشاورزی و در نهایت تهدید امنیت غذایی محسوب می‌شود.

 از دیگر آسیب‌های این معضل می‌توان به ناهمخوانی فرهنگی بین شهرنشینانی که برای ساخت و ساز ویلا، باغچه و یا باغ شهری جهت سکونت و تفریح به آنجا مراجعه می‌کنند با روستانشینان ساکنان مذکور مناطق اشاره کرد.

با اینکه هر چند وقت یک بار، خبرهایی مبنی بر تخریب این ساخت و سازها به گوش می‌رسد، اما شاهد آن هستیم که این نوع مقابله بازدارنده نیست.

در این راستا شاید بتوان فسادهای اداری و یا ضعف بخشداری‌ها در مقابله با این عمل آسیب‌زا را از عوامل تعدد ساخت باغ شهری در مکان‌های خوش آب و هوای شهرستان شیراز دانست.

قطعاً هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی بسیار کمتر از تخریب این باغات می‌تواند باشد.

این در حالی است که رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۳ در دیدار با اعضای هیئت دولت وقت از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی ابراز نگرانی کرده و نابودی زمین‌های کشاورزی را یک خسارت غیر قابل جبران دانستند و افزودند: جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست به طور جدی با این مهم برخورد کنند.

از سوی دیگر اجرای مر قانون، افزایش راهکارهای بازدارنده و انجام اقدامات پیشگیرانه از سوی متولیان امر می‌تواند از دیگر عوامل مقابله با این آفت باشد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

عرفان شنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲

سیاخ دارنگون بیشترین انرژی و منابع را دارد از شیراز میگیرد ….جلوی آنها را بگیرید….

آخرین اخبار