چاپ کد خبر: 56682
20 خرداد 1400

ساخت رباتی که احساسات شما را درک می‌کند

ربات
 
به گزارش اول فارس، محققان دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه کلمبیا در آمریکا، تلاش می‌کنند تا ربات‌هایی بسازند که قادر به برقراری ارتباط روانی و احساسی با انسان باشند. ربات‌های جدید با بیان عبارت‌های منعکس کننده وضعیت احساسی و عاطفی فرد را در یک لحظه مشخص، با او ارتباط برقرار می‌کنند.
مهندسان آمریکایی به مرحله ساخت چنین رباتی که قادر به ابراز احساس خود و بیان آن در زمان و مکان مناسب باشد، نزدیک شده‌اند کار ساخت فیزیکی چنین رباتی را آغاز کرده‌اند.
این ربات که «ایوا» نام دارد به شکل نیم تنه یک مجسمه است که سر متحرک و صورت پلاستیکی آبی رنگی دارد.

به گفته مهندسان آمریکایی، «ایوا» شش احساس اساسی از جمله شادی، تعجب، غم، عصبانیت، انزجار و ترس را می‌تواند نشان دهد.
سازندگان ربات تأکید دارند که «ایوا» از طریق برخی از واکنش‌های افراد مانند تغییر عضلات صورت قادر به بیان دقیق حالت روانی و احساسی آنها خواهد بود. پس از دستیابی به این هدف، نوبت به هوش مصنوعی ایوا رسید و در در این زمینه مبتکران به دو مرحله مهم دست یافتند. آنها یک مکانیسم یادگیری عمیق ایجاد کرده‌اند که می تواند احساسات افراد اطراف را بخواند و آنها را کاملا منعکس کند.
گفتنی است که صورت انسان متشکل از ۴۲ عضله است که حرکت هر کدام از این عضلات واقعیت‌های درون فرد را نشان می‌دهد. مهندسان برای آموزش «ایوا»، از روش آزمون و خطا استفاده کردند که در آن ربات آموزش می‌بیند تا احساسات خود را با کمک بررسی حالت‌های صورت از طریق ویدئو به درستی بیان کند.
بنابراین «ایوا»، ابتدا کنترل سیستم پیچیده عضلانی مکانیکی را یاد گرفت و سپس بر اساس حالت‌های صورت افراد اطراف خود، حالتی که باید در صورتش ظاهر شود، را منعکس می‌کند.
به نظر مبتکران «ایوا» هنوز در حد یک آزمایش ساده در آزمایشگاه است. بنابراین صحبت در مورد خودآگاهی و همدلی با ربات‌ها هنوز خیلی زود است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار