چاپ کد خبر: 108111
14 فروردین 1402

شهر باستانی و مشهور «اَنشان» اکنون در کدام استان ایران است؟

اَنشان یا انزان نام ناحیهٔ مهم ایلامی در ایران باستان است. حدود سال‌های ۱٬۱۰۰ تا ۷۷۰ پیش از میلاد، انشان که در قلب پارس بود، جزئی از خاک ایلام شد.حدود ۷۷۰ تا ۶۴۶ پیش از میلاد، قبایل پارسی، ایلامیان انشان را وادار به مهاجرت به سمت شهر شوش کردند. در سال ۵۵۸ پیش از میلاد، پادشاهی کوروش بزرگ (کوروش دوم) در قلب پارس به مرکزیت انشان و نیز خوزستان آغاز شد.

وی پایتختِ هخامنشیان را در آن سال به شوش منتقل کرد. در منطقه مرودشت که بزرگراه آنشان است مجتمعی از چندین دره و دشت در هم رفته‌اند. در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد آنشان همچنین یک منطقه دیوار مانند داشت. همچنین تعدادی روستا در ان حوالی وجود داشت.

Elam Map

ناحیه قرمز رنگ کشور ایلام است که بر اساس نظر برخی باستان شناسان، انشان در شرق آن نشان داده شده است

یک متن آشوری مربوط به تخریب ایلام توسط آشوربانی پال شاه پارسواش را با عنوان کورَش ذکر می‌کند. این کورَش باید همان کوروش اول در سلسله نسب هخامنشی باشد. کورَش پیشنهاد تبعیت از آشوربانی پال را داد و پسرش نینِوِه را عنوان تصدیق حسن نیتش به آشور فرستاد. این منبع، نخستین سند ورود خاندان هخامنشی به صحنهٔ تاریخ هستند.

در متن بابلی کوروش دوم پدر بزرگش کوروش‌اول را شاه بزرگ انشان لقب می‌دهد. از اینرو به نظر می‌رسد که اولین کوروش، حاکم ایالت پیشین ایلامی انشان/انزان در فارس بوده و همچنین رئیس سیاسی پارسوآش (پَرسووَش) نیز بوده‌است. دو سرزمین پارشوآش و پَرسووَش مشخصاً منطبق هم هستند.

به گزارش اول فارس  ، سیاوش آریا در مهرگان نوشت: تَل «مَلیان» یا همان شهر باستانی «اَنشان» یا اَنزان یکی از مرکزهای قدرت سیاسی ایلامیان بوده که در ۵۰ کیلومتری شمال شیراز در شهرستان سپیدان و بخش بیضاء و در ۴۸ کیلومتری شمال باختر (غرب) و باختر پارسه (تخت جمشید) در دشت مَرودشت جای گرفته است. این شهر کهن و قدیمی به وسیلۀ رودخانۀ کورش (کُرکنونی) آبیاری می شده و به وسیلۀ کوه های پیرامون دربند (محاصره) شده است. این جایگاه باستانی با ۲۰۰ هکتار پهنا و گستردگی به وسیلۀ دیواری در برگرفته شده بوده و سکونتگاه های  آن ۱۳۰ هکتار بوده است.

چندین سال است که بر سر جایگاه بُنیادین شهر باستانی «اَنشان» یا اَنزان گفتمان هایی (بحث و تبادل نظر) در میان است. دیدگاه سنتی و قدیمی شوش یا ایذه در استان خوزستان را همان «اَنشان» باستانی دانسته است. اما با کاوش های باستان شناسی و یافته شدن آجرنوشته های (کتیبه) میخی ایلامی روشن شد که شهر باستانی و کهن «اَنشان» نه تنها در ایذه و شوش نبوده، بلکه درخوزستان هم نیست.

این یافته ها نشان می دهد که این شهر ارزشمند باستانی در استان  پارس (فارس) و در بخش بیضاء که همان تپه ها و تَل «مَلیان» است، می باشد. با این همه هنوز هستند کسانی که با پافشاری و بدون آوردن سند و گواهی (مدرک) شهر ایذه را همان «اَنشان» می شمارند و حتا پا را فراتر گذاشته و کورش هخامنشی را زادۀ آن جا و بختیاری می دانند!

در همین زمینه یکی از کارشناسان باستان شناسانی پایگاه میراث فرهنگی «آیاپیر»، ایذه خوزستان به مهرگان گفت : « آغاز (شروع) روزگار نخستین ایلامی از نزدیک ۳۱۰۰ پیش از زایش عیسا (ق.م)  و در فَرجام (نهایت) پیوند آن به روزگار آغازین ایلام قدیم بسیار گُنگ و نامفهوم است. در نزدیک ۲۹۰۰ پیش از زایش عیسا، ایست (وقفه) مهمی در توالی رخ می دهد (connan and Deschesne,1996 : 148) که به گفتۀ برخی پژوهشگران این درنگ و ایست ۷۰۰ سال به درازا می انجامد. بر بنیاد گواهی های هستی یافته تا پیش از آغاز نیمۀ دوم هزاره سوم پیش از زایش عیسا نام ایلام به روشنی در هیچ یک از نوشته های میخی میانرودانی یا ایلامی نیامده است. برای نخستین بار در سیاهۀ (فهرست) شاهان سومری، پادشاه آغازین کیش به نام اِنمِبَرَگیسی (Enmebaragesi) 2675 ق.م؟ از ایلام نام برده می شود که از کیش به ایلام یورش برده است (Jacobsen,1939).

گستردگی نهشته های آغاز ایلامی در خوزستان ، کُهگیلویه و بویراحمد، پارس و فراتر از آن در سرزمین های خاوری (شرقی) ایران به اثبات رسیده است. نگارکَندهای (نقش برجسته) گوناگونی از این روزگار در پارس (فارس)  و خوزستان شناخته شده اند.

آن چه که آشکار است ایلامیان به مدت ۲۷۰۰ سال در برابر یورش های میانرودانی ایستادگی کرده و جای خود را به بازماندۀ  (وارث) بزرگی چون هخامنشیان داده اند».

مهدی فرجی در پاسخ به این پرسش که آیا نام «انشان» پس از «آیاپیر» بر نام ایذه گذاشته شده و «انشان» همان ایذه یا کوی (منطقه) بختیاری نشین کنونی است به مهرگان گفت : « اَنشان، اَنزان، آنشان و آنزان که نشان (دلالت) از یک جایگاه دارند، در گواهی های (مدارک) دودمان سوم «اور» (۲۱۰۰ – ۲۰۰۴ پیش از زایش عیسا) در میانرودان از ارزش و اهمیت برخوردارهستند. نوشته ای اقتصادی که شاید از «لگاش» یا «گیرسو» است کالاهای فرستاده شده برای شاهزاده بانویی از «اور» را نشان می دهد که برای وی به «اَنشان» فرستاده شده است و از ارزش ازدواج دختر «شولگی» فرمانروای دودمان «اور» با فرمانروای (حاکم) «انشان» رونمایی می کند( (Sigrist ang Gomi,1991 : 323 با این سخن کوتاه آشکار می شود که نام «انشان» بسیار کهن تر از آیاپیر است و گمان آن که سپس در روزگار پیش از پادشاهی هخامنشیان بر ایذه گذاشته شده را به کناری می گذارد. با فروغ روزگار ایلام میانه که با سه پادشاهی گوناگون کیدینوید (kidinuids)، ایگی هالکی ( Igihalkids) و شوتروکی (Shutrukids) از ۱۵۰۰ تا ۱۱۰۰ پیش از زایش عیسا به درازا می انجامد بینندۀ عنوان پادشاهان شوش و اَنشان در نوشته های آکادی یا اَکدی و پادشاهان انشان و شوش در نوشته های ایلامی خواهیم بود “Potts,1999:293 ”  این گمان از این سخن کورش بزرگ که ” من کورش اَنشانی هستم ”  سرچشمه گرفته و برخی با پشتگرمی و پناه بردن (استناد) به آن، اَنشان را ایذه و ایذه را زادگاه او دانسته اند! گیرشمن، والترهینتس، داندامایف و برخی دیگر از پژوهشگران تا پیش از کاوش های «سامنِر» در تَل مَلیان بیضای پارس و آگاه کردن نتیجۀ آن، «آنزان» را در کوه های بختیاری می دانستند.

اما با گسترش و پخش نتیجۀ کاوش های «سامنر» در تَل ملیان، والترهینتس ایلام شناس نامدار دیدگاه خود را دگرگون کرده و اشاره می کند، (اَنزن که گاهی انشان یا انزان {به ایلامی انت سن ((Antsan نوشته می شود در پارس است). پارس ها نزدیک به ۷۰۰ پیش از زایش عیسا دست به فرو گرفتن (تصرف) زمین کردند که جایگاه آن در ویرانه های تَل ملیان در ۵۰ کیلومتری باختر پارسه است (هینتس ۱۳۸۰، ۶۱-۶۲) . کاوش های باستان شناسی به سرپرستی ویلیام سامنر نیز به یافت نِوی کَندهایی (کتیبه ها) از روزگار ایلام میانه انجامید که به روشنی و مستند تل مَلیان کنونی با پهنای نزدیک ۱۲۰ هکتار را جایگاه انشان، آنزان و اَنزان باستانی به میان آورده شده در سالنامه های میانرودانی و هخامنشی شناسایی کرده است. نوشتارهای (مقالات) دانشی فراوان و بسیار ارزنده ای (معتبری) برآمده از کاوش های علمی باستان شناسی و زبان شناسی دربارۀ جانمایی جایگاه اَنشان در تل مَلیان کنونی گسترش یافته که ضمن کنارگذاشتن و رد دیدگاه ها و نوشته های پیشین، با اندکی کوشش می توان به آن ها دست یافت و آوردن همۀ آن ها در این تک نگاشت شدنی نیست».

هخامنشیان هیچ گونه پیوند خویشاوندی (قومی) و نژادی با ایلامیان نداشته اند

این باستان شناس در دنبالۀ سخنانش افزود : « برخی این سخن داریوش هخامنشی را که ما پشت به پشت شاه بوده ایم چنین پنداشته اند که هخامنشیان از دل ایلامیان برآمده اند. در این که داریوش چنین سخنی را گفته است دودلی وجود ندارد، ولی هخامنشیان هیچ گونه پیوند خویشاوندی (قومی) و نژادی با ایلامیان نداشته اند. با این همه سخنانی شایسته یادآوری است، ۱- پیش از بنیاد شاهنشاهی هخامنشی به دست کورش بزرگ، پادشاهی ماد بر گردن شاه نیرومندی چون «ایشتوویگو» یا آستیاگس یا «آژی دهاکه» بوده است و پادشاهی ایلام هرچند با یورش «آشوربانی پال» از میان رفت، ولی به گونۀ کامل به زندگی سیاسی آن پایان نداد. بنابراین نیاکان کورش از «چیش پیش» تا پدرش کمبوجیه فرمانروایان زیر پوشش ماد بوده اند که برخی از واژۀ شاهک (حاکم) برای آن ها بهره می برند. ۲- تیره های ماد و پارس به عنوان سومین موج کوچ از ماورا قفقاز؟

در هزارۀ یکم پیش از زایش عیسا به دشت پهناور (فلات) و سرزمین کنونی ایران کوچ کرده و در نزدیکی همدان و دریاچۀ ارومیه ماندگار می شوند و برای نخستین بار نزدیک به ۸۳۴ پیش از زایش عیسا نام آن ها در سالنامۀ «شالمانسار» سوم شاه آشور آورده می شود. در این زمان پادشاهی ایلام نو در جنوب، آشور و اورارتو در باختر سدی محکم برای پیشروی آنان هستند. با این همه از این سه پادشاهی نیرومند پیرامون خود فرهنگ، شیوه و روش مِهرازی (معماری) و مانند آن را به ارث می برند که سپس تر با برپایی شاهنشاهی بزرگ هخامنشی در هنر آنان نمود پیدا می کند. با ناتوانی (ضعف) پادشاهی ایلام، پارس ها کم کم به سوی اَنشان در پارس (فارس) راهی شده و ماندگار می شوند.

بنابراین هخامنشیان از ایلامیان درس آموخته و هنر و شیوه و روش کاری آن ها را نیز دریافت کرده اند که نمونۀ آشکار آن نوشتن ده ها هزار لوح گِلی بایگانی اقتصادی پارسه (تخت جمشید) به دبیرۀ (خط) میخی ایلامی است».

فرجی در دنباله این پرسش را به میان می آورد که آیا عنوان شاهک (حاکم بومی) ناپسند و پایین آوردن شان فرمانروایان دولت شهرهای ایلامی است؟! پادشاهی ایلام از دیرباز بر بنیاد دولت شهری و چارچوب برادر شاهی بوده است. وارون (برخلاف) پادشاهی هخامنشی و ساسانی، شاهنشاهی ایلامی متمرکز نبوده است. دولت شهرهای گوناگون ایلامی که در نوشته های ایلامی و میانرودانی به آن ها اشاره رفته است فرمانروایان (حاکمان) خود را داشته اند که در برهه ای از زمان ها بر بنیاد القاب میانرودانی از آنان به نام «اِنسی» یاد شده است. در پادشاهی که چارچوب آن بر پایۀ دولت شهر است و شاه ایلام قدرت برتر به شمار می آید، آیا فرمانروایان بومی (دولت شهرها) می توانند از عنوان شاه بهره ببرند؟ این کار جز نافرمانی (تمرد) و آشکارکردن (اعلان) جنگ به پادشاه ایلام چه معنایی می تواند داشته باشد؟! «هَن نی» فرمانروای ایلامی دولت شهر آیاپیر خود را فرمانروا و زیر فرمان شاه ایلام «شوتوروک نهونته» دوم (۶۹۹ – ۷۱۹ ق.م) می داند. بنابراین عنوان شاهک به معنای فرمانروای بومی (محلی) زیر فرمان شاه اَنشان و شوش یا شاه ایلام است و نه چیز دیگر. اگر عنوان شاه برای فرمانروای بومی برازنده است پس برگردان (ترجمه) میخی آن که با واژۀ شاه دیگرگونه است چه خواهد بود؟!

این کارشناس باستان شناسی پایگاه میراث فرهنگی «آیاپیر» خوزستان در پاسخ به این پرسش که برخی نگارکَندهای ایلامی نقش رستم را در پیوند با نگارکَندهای ایلامی ایذه می دانند، به مهرگان گفت : « در بالا آورده شد که پادشاهی ایلام بر بنیاد دولت شهری بوده است. دولت شهرهای هوهنوری، آیاپیر، هیدالو، سیماشکی و… پادشاهی ایلام را تشکیل می دادند و برای آن ها فرمانروایی گماشته شده است. آیا این فرمانروایان همچون «هَن نی» نمی توانستند پیکرۀ خود یا شاهان زمان خود را بر بدنۀ کوه ها و جایگاه های سِپَند (مقدس) بتراشند. آیا این کار آنان گناه بوده است؟ بی گمان چنین اندیشه ای ناپذیرفتنی است. گواهی ها نشان می دهد در روزگار پارتیان، شاهک های بومی که الیمایی ها هستند نگارکَندهای بسیاری را از خود به یادگار گذاشته اند، ولی آیا این کار آنان خشم شاهان پارت را بر آن ها روان کرد؟ یا کَرتیر موبد موبدان روزگار ساسانی که نگاره و نِوی کَند (کتیبه) خود را بر سنگ نگاره های ساسانی همچون بهرام دوم افزوده است. بنابراین کوی و سامان پارس و به ویژه نقش رستم جایگاهی بوده که در روزگار ایلام از سِپَندینگی برخوردار ودر بخشِ (حوزه) دولت شهری ناشناخته از ایلام جای داشته است».

همانندی یک یا چند واژه نمی تواند یک زبان باستانی را با تیره ای ویژه (خاص) در زمان کنونی در پیوند دانست

فرجی در پایان سخنانش گفت : « برخی بدون آگاهی می گویند، واژۀ «هَدَم» در پارسی باستان گویشی بختیاری است. گواهی ها و مستندات زبان شناختی و ریشه شناسی این واژه از کدام سرچشمۀ استوار (منابع معتبر) مطالعات زبان های باستانی گرفته شده است که ثابت کرده واژه ای بختیاری است؟ تنها همانندی یک یا چند واژه نمی تواند یک زبان باستانی را با تیره ای ویژه (خاص) در زمان کنونی در پیوند دانست. زبان های نوشتاری باستان پس از برافتادن (منسوخ شدن) سخنان (الفاظ) آن ها از میان نخواهد رفت و سینه به سینه به پُشت های سپسین رسانیده خواهد شد و در گذر هزاره ها و سده ها املای تاریخی و بزبان آوردن (تلفظ) آن ها کمی دگرگون خواهد شد. اگر بر پایۀ چنین سخنانی که برخی ها بدون سند می آورند گوش کنیم به مانند این خواهد بود که بپذیریم پارسی باستان ریشۀ زبان بختیاری است! گویش و زبان نوشتاری آکادی ایلام و رُخنمون زبان و گویش ملی ایلامی در زمان «کوتیک اینشوشیناک» شاه آوان، رهایی بخش ایلام از یوغ آکاد، که دیری نپایید واژگان و سخنان (تلفظ های) گوناگون را به خود دیده و بی گمان با بر آمدن مادها و هخامنشیان، سلوکیان، پارت ها، ساسانیان، تازیان و پیوندهای صورت گرفته با دگر تیره های دشت پهناور(فلات) ایران ترکیبات و واژه های گوناگونی را به خود راه داده است. ویژگی های طبیعی سرزمین ایران خود عاملی مهم در گوناگونی گویش ها و فرهنگ هاست که رگه هایی از اشتراکات را می توان در آن ها دید، ولی آیا با دیدن یک یا چند واژه همانند در زبان پارسی باستانی یا ایلامی باید آن را به تیره و جمعیت خود نسبت داد. واژۀ  ” adm – Adama ” در پارسی باستان به چَم (معنای) ” مَن ” بوده و گویش جمله را اول شخص مفرد می کند. اگر بگوییم ” هَدم ” که در بختیاری به چَم ” هستم ” می باشد و واژه ای بختیاری در پارسی باستان است! پس واژۀ  ” krtm  – Karatama ” به چم کرده یا انجام داده که در همۀ  زبان ها کنونی جمعیت های ایران زمین روایی (رایج) دارد، این فراخواست (ادعا) را برای همۀ تیره ها پیش خواهد آورد که زبان و گویش ما ریشه در پارسی باستان دارد و پارسی باستان از زبان ما گرفته شده است! بنابراین زبان و گویش های روایی یافته ایران زمین سد در سد (صد در صد) و ناب (خالص) برگرفته از زبان های کهن دشت پهناور ایران نیست.

تپه باستانی ملیان محوطه باستانی بزرگی است که وسعت آن بیش از ۲۰۰ هکتار و در شهرستان بیضا ، در ۴۶ کیلومتری شمال شیراز و ۴۶ کیلومتری غرب تخت جمشید در ارتفاع ۱۶۱۱متر از دریا قرار دارد.

در این محل تعدادی لوح‌های گلی ایلامی مربوط به ۱۳۰۰ تا ۱۰۰۰ پ م بدست آمده‌است

بخش کوچکی از آن در سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ زیر نظر دکتر ویلیام سامنر و پژوهشگران دانشگاه‌های پنسیلوانیا، میشیگان و اوهایوی آمریکا حفاری شده‌است. سامنر احتمال می‌دهد که زیر لایه‌های ساسانی ـ اسلامی نیمه غربی این محوطه استقرارگاه وسیعی از زمان هخامنشیان قرار گرفته باشد. این محل همچنین مهم‌ترین محل شناخته شده از فرهنگ بانش میانی می‌باشد.

در این محل تعدادی لوح‌های گلی ایلامی مربوط به ۱۳۰۰ تا ۱۰۰۰ پ م بدست آمده‌است که بیشتر آن‌ها در دانشگاه پنسیلوانیا نگهداری می‌شود. از دوره بانش انتهایی در تل ملیان دیوار یک شهر بزرگ با وسعت ۲۰۰ هکتار بدست آمده که از آجرخشتی ساخته شده‌است و همدوره شوش است. بخش بیرونی دیوار دارای پی سنگی بوده که آن را در مقابل قلعه کوبها محکم کند و خود دیوار از از دیوارهایی موازی تشکیل شده که راهروهایی را درون خود ایجاد می‌کند. قطر دیوار کمتر از ۵ متر نیست.

ساخت چنین دیوار عظیمی به طول پنج کیلومتر باید جهت محافظت از شهر در مقابل حکومت‌های قدرتمندی در همسایگی باشد که سایه سنگین حملات آن‌ها مرتباً شهر را تهدید می‌کند. این دشمن لشکری داشته که به راحتی قادر بوده دیوارهای ساده را تخریب کند و مردم ملیان مجبور شده‌اند چنین دیوار مستحکمی بسازند.

ایلامی‌ها در مدت چند هزار سال هویت خود را در برابر اقوامی نیرومند چون سومری‌ها، اکدی‌ها، بابلی‌ها و آشوری‌ها حفظ کردند و در نتیجه به علت اختلاف‌های داخلی و جنگ‌های خانگی، از دشمن خود آشور در سال ۶۵۴ پیش از میلاد مسیح شکست خوردند. مهم‌ترین رویداد سیاسی ایران در هزاره سوم پیش از میلاد را می‌توان به قدرت رسیدن ایلامیان و تشکیل حکومت ایلامی در شمال دشت خوزستان دانست. از آن هنگام تا پیش از ورود مادها و پارسی‌ها حدود یک هزار سال آنچه از تاریخ سرزمین ایران می‌دانیم تنها از تاریخ سیاسی ایلام می‌باشد.

از ایلامی ها بعنوان ساکنان اصیل سرزمین ایران یاد می شود که بازماندگان آنها اکنون در مناطق لرنشین حوزه زاگرس پراکنده شده اند.

تمدن ایلام یا هَتَمتیبه پارسی باستان: اووْجه، هووجه ???  Ūvja نام یک تمدن در منطقه‌ای است که بخش بزرگی، در جنوب غربی فلات ایران را در پایان، هزارهٔ سوم قبل از میلاد در بر می‌گرفت و در دورهٔ هخامنشیان به منطقه جغرافیایی سوزیانا شوش (Susa) کاهش یافت. ایلامیان کشورشان را «هَتَمتی» (هَ (ل) تَمتی) (Ha(l)tamti/Hatamti) به‌معنی «سرزمین خدا» می‌خواندند، اکدیان بدان «اِلامتو» (Elamtu) می‌گفتند و سومریان آن را با اندیشه‌نگاشت NIM به معنای «بالا و مرتفع» می‌نوشتند. در ۲۷۰۰ پیش از میلاد، نخستین شاهنشاهی ایلامی در شوش «در جنوب غربی ایران» تشکیل شد.[سفالینه‌های نقاشی شده متعلق به حدود ۳۵۰۰ پیش از میلاد در شوش واقع در ایلام بیانگر دوره‌ای پیشرفته از طرح‌های هندسی، ایجاد سبک خاص از انسان و شکل‌هایی از جانوران در آن‌ها می‌باشد.

در حدود ۲۰۹۴ تا ۲۰۴۷ پیش از میلاد ایلام توسط شولگی، دومین پادشاه سلسله سوم اور تسخیر گردید و بعداً در سال ۲۰۰۴ پیش از میلاد سلسله سوم اور توسط ایلام واژگون می‌شود.

در سال ۶۳۹ پیش از میلاد آشوربانیپال شاه آشور، ایلام را شکست داد و شوش را غارت کرد. پس از این جنگ، ایلام هرگز به عنوان یک قدرت مستقل ظاهر نگردید.

ایلامیان از آغاز دوره پیش ایلامی تا پایان دوره ایلام نو، حدود ۲۶۶۱ سال در جنوب غربی ایران زندگی و حکومت می‌کردند.

نام ایلام، از سوی همسایگان این تمدن به آن‌ها داده شده‌است و ایلامی‌ها سرزمین خودشان هتمتی یا هلتَمتی می‌خوانند، که البته به صورت (هیلتمتی) یا (هیلمتی به نظر می‌رسد ریشه ای برای واژه عبری (ایلام) بوده باشد.

ایلامیان از مردمان بومی جنوب غرب ایران به حساب می‌آیند. آنان نه سامی هستند و نه آریایی. ریشه آن‌ها به مردمان رشته کوه‌های زاگرس می‌رسد همانند دیگر مردمان بومی ایران. اصالت لرهای امروزی  به ایلامیان یا کاسیت‌ها یا حاصل ادغام این اقوام بومی با اقوام مهاجر هندوایرانی (آریایی)میبرسد.

شهر باستانی انشان 1 شهر باستانی انشان 2 شهر باستانی انشان 3 شهر باستانی انشان 4

کوروش بزرگ بنیانگذار امپراطوری هخامنشیان چگونه از دنیا رفت؟

آنچه ایرانیان باید در باره اشکانیان( امپراتوری پارت ها)  بدانند+ فیلم

شهباز پارسه ، پرچم ایران در زمان هخامنشیان+عکس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

leilajb.388 چهارشنبه , ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱:۵۳

مغز شما هم گوزیده، لر بزرگ لر بختیاری، لر کوچک لر پشتکوه و خرم ابادی و غیره، در ضمن در کتاب تاریخ خواندید که اتحاد سه لر کریم خان زند و ابوالفتح خان بختیاری و علی مردان خان بختیاری، کریم خان زند مال استراباد همدان بود اینا را دیگه خوندی که تو تاریخ چهارم و پنجم مدرسه ت

leilajb.388 چهارشنبه , ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱:۴۹

عرب کجا بود، شصت درصد مردم خوزستان لر هستند، اعراب در زمان خلافت عثمان به ایران حمله کردند و سکنی گزیدند در ایران، بختیاری ها لر هستند عرب کجا بود مغزت خیلی گوزیده،فقط قسمت شمال خوزستان که بختیاری بودند وجود داشت بعدها که اعراب امدند برا خودشون شهر ساختند بزرگ شد

حمیدرضا جمعه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۵۷

دروددوستان،تاریخ معلم انسانهاست،انشان شش فرسنگی غرب تخت جمشیدملیان امروزیست اکثرمردم بیضافارسی صحبت میکنندهفت روستالرهستن

صادق یکشنبه , ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۲:۳۷

انشان همین ایذه هست حالا هی خودکشی کنید برا این که بگید نه

یونس محمدی جمعه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵

با سلام.لرزدایی از تاریخ باستان ایران واقعا راه به جایی نمی‌برد.هرکاری کنید نمی‌تونید تاریخ رو از مناطق لر و بختیاری نشین حذف کنید.اواین آثار یافت شده از هخامنشیان همانا آثار سرمسجد مسجدسلیمان هستش که جایگاه چیش پیش اول جد کوروش بزرگ بوده و این گمانه که انسان ایذه کنونی بوده بسیار محتمل تر از تا مایان میباشد

نوید جمعه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲

آقای نویسنده اول اون کتیبه های ایذه رو بردار بعد سنگ شیراز رو به سینه بزن شاید تاریخدانان دروغ بگن ولی سنگ ها که دروغ نمیگن ایذه رو از روی کتیبه هاش بشناس

ناشناس جمعه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱:۴۱

الان آقای نویسنده خیلی بهتون فشار اومده وداری میسوزی خوب مابختیاری ها که بزورنگفتیم تاریخ گواه همه چیز هست نابوده بختیاری ثبت کننده بزرگترین ومقتدرترین امپراتوری و همچنین محبوب ترین جدبزرگوارمان کوروش بزرگ وارث بلامنازع آن امپراتوری پس خواهشاً ببندش

سورنا پنجشنبه , ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

بیضا هیچ ارتباطی با انشان نداره
انشان واقع در شمال خوزستان شهر تاریخی ایذه است
ایذه دارای بیشترین آثار ایلامی هست
بزرگترین خط نوشته ایلامی در ایذه است
در ایذه هم از ایلام کهن آثار هست هم ایلام نو
معبد نارسینا و معبد تاریشا معبد شمی که هنوز استوار و پا برجا هستن در ایذه قرار دارن
ایذه همان آنزان یا انشان است تاریخ را به دروغ شرح ندهید

ناشناس پنجشنبه , ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۴:۳۲

ساکنان اصلی این فلات عیلامیان بودند که ریشه نژادی سامی داشتند که حکومت و تمدن آنها در حمله مغول وار اقوام پارتی که از ماورا قفقاز به این فلات مهاجرت کرده بودند ازبین رفت یکی از بناهای تاریخی و نیمه تمام آنها تحت جمشیدبود که بر اثر حمله پارتها فرصت اتمام آن را بدست نیاوردند شهرهای دیگر آنها نابود شدند شاهد این ادعا شهرهای سوخته ای هستند که هرچند گاه از خاک بیرون می آیند

قریشوندی چهارشنبه , ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰:۴۰

متاسفم برای نویسنده مطلب و این همه انسان گزافه گوی که به رندی یک قوم به بلندی تاریخ اصالتش است توهین میکنند بختیاری یعنی ایلامی بختیاری یعنی همه ایران تمام کتب تاریخ را ورق بزن ایذه همان انشان و آنزان است
حال تو پند گیر یا ملال

نشان انشان اشکفت سلمان وسنگ نبشه های کولفرح احتمالا مجسمه مرد پارتی تو منطقه شمی تو شیراز در اومده،
در کل گلم بیا ایذه نیاز به کتاب نداری به وضوح بهت نشون میدم

حسین سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶

سرزمین انشان بخشی از خوزستان و فارس و کهگیلویه رو در بر میگیرد و سلسله هخامنشیان از ملیان بیضا هستند و بهترین کتاب برای عیلامیان کتاب دنیای گمشده عیلام نوشته والتر هینتس هستش

ناشناس سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴

کاملا نویسنده .شرور میگه وتعصب وار نشخوار میکنه

ازدیارکوروش بزرگ سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲

مهم اینه که توکشورعزیزمون ایرانه
هرکجای ایران باشه برای همه اقوام ایرانی افتخاره

مهدی.دشتک عالی کوه سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۸

درود به همه ایران و کل فلات ایران. واقعیت نظر اشخاص و قبیله ها نیست. در شهرستان بیضا روستایی با نام انشان با دریایی از کتیبه ها و اثار کهن پارسی ایلامی وجود داره. این روستا بدون هیچ تبلیغی هزاران سال است که وجود دارد

علی سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۱۴

نویسنده همش رو چرت میگه میخای واقعیت رو وارونه جلوه بده

شروین سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۱۳

بابا معلومه انشان در بیضا هست….اما ای کاش همون ایذه بود…مردمان بختیاری ایذه بهتر از ما استان فارسی هستند

مهین دولتیاری سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۱۳

والله ما اومدیم بیضا اولا مردمان خوبی داره دوما تو خود بیضا مردم اکثرا میگفتند دشمن زیاری هستند…تاجیک دیگه چیه؟؟

محمد میری سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲:۳۹

والله اگه ما جد اندر جد اهل بیضاء هستیم که لری حرف نمیزنیم وکاملا درسته تل ملیان که ما بهش میگیم ملیون جالبه عزیزان لر حالا که ایذه نشد انشان ما رو لر کردن در مورد آثار و علائم هم که میگن بیاید ایذه رو ببینید باید بگم من عاشق باستان و باستان شناسی هستم آثار و علائمی که شماها میگید از مرز چین شروع میشه تا مدیترانه

.... سه شنبه , ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱:۱۳

باشه داداش فقط توی اشکفت سلمان چرا سنگ نگاره هایی مربوط به ایلامی ها یافت میشه؟
حقیقتا هرچه توی اینترنت جستجو کردم انشان همان ایذه بوده و اثارش هم سنگ نگاره ها و خرابه های روستا های اطراف اون است و در جایی که ذکر کردید چه مدرکی وجود دارد؟
این نکته مهمه که کوروش مردی از قوم پارس بوده و مدارک زیادی وجود داره که پارس ها فارس نیستند پارس ها قومی جدا هستند و این اشتباهه که بخاطر تشابه نام این دو را قاطی کنیم پارس با فارس ارتباطی نداره و کسانی که این رو میگن از روی جهالت حرف میزنند
کوروش و هخامنشیان از قوم پارس بودند که جزو اقوام اریایی حساب میشن همه چیز رو قاطی نکنید

شبگرد دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹

سلام دوستان در کتاب تیمور جهانگشا ،فصل ۲۲ نوشته که لرهای ایل بویر ، فرزندان جمشید هستند که پس از حمله اعراب، جهت زنده ماندن محبور شدن به کوه دنا و مناطق صعب العبور مهاجرت و با خوردن بلوط و دامداری زنده بمونند، بقیه زاگرس نشینان هم همگی از اون ایرانی هایی هستند که محبور شدند جهت زنده ماندن به کوهها پناه ببرند، بعضی ها به کویر رفتن و الان اگر یزد ، مهریز، چم، تفت و….نبود، زرتشتی هم نبود

ایرانی دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴

درود برادر نویسنده (فرجی بزرگوار ) که خودت اهل شیراز و استان فارس هستی و سالها در اداره میراث فرهنگی ایذه کارشناس و کارمند و هم کنون رییس اداره میراث ایاپیر ایذه هستید! … معابد. کتیبه ها و نگارکنده ها ی ایذه بجز انواع پارتی و الیمایی بقیه مستند از ایلام کهن تا ایلام نو در دامنه ای حدود به ۴۰۰۰ سال هستن که بیشتر آنها مربوط به پادشاهان ناشناس ایلامی (نه فقط شاهک مشخص هنی یا هانی) هستند ۰۰۰ لطف بفرمایید یا دعوت از باستانشناسان معتبر جهانی و با حفاری اصولی از دو سه مورد از دهها تل وتپه دشت ایذه ( شاید ۵۰ تپه ) کمی مستندات در مورد هویت این تپه ها و نگارکندهای پادشاهان ناشناخته در خونگ اژدر۰ شهسوار، نارسینا و تاریشا بدست آورید تا بعنوان یک کارشناس یا یک باسنانشناس کمتر به کشفیات ۸۰ , ۹۰ سال پیش استناد کنید و از این وابستگی رهایی یابید و۰۰۰ درود بر شما

خسرو دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹

مدیر سایت لطفا تایید کن متاسفانه لرها تازگی در توهم گوی سبقت رو از بقیه ربودن از کامنت هاشون مشخصه باید بگم انشان در بیضاست شکی توش نیست دست و پا نزنید همچنین بیضا بهیچ عنوان لر نشین نیست همچنین هخامنشیان و ساسانیان ربطی به این الوار نداشته و ندارن دنبال تاریخ در سرزمین دیگران نگردید

اکبری دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵

بختیاری زنده است تا تاریخ و ایران زنده است

علی یار دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴

ببخشید اگر مردم در بیضا لری صحبت نمیکنند پس به چه زبانی صحبت می کنند؟

علی دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷

به نظرم این دوست عزیزی که به اسم علیرضا اومد و نظر خودشون رو دادن بی ربط به خود نویسنده نیست …دوست عزیز چقدر راحت این همه تمدن و پیشینه مردمان لر رو زیر سوال می برین…..
بزرگوار بهت پیشنهاد میکنم یه سر به شهر ایذه بزنین تا با واقعیت های تاریخی آشنا بشین…
اینم دسترسی ندارین می تونین با یه سرچ ساده از لباس ها و پوشش های مردمان اون روزگار که از سنگ نگاره‌های ایذه مشخص با لباس و پوشش های مردم بختیاری و ارزان مقایسه کنین شاید از این تعصب کور کورانه تان کم شد..

فرشاد دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱

همه در کنار هم ایرانی هستیم این اراجیف هم که می‌بینید و میخونید زاییده ی قلم یه…. که طبق معمول با وجود این همه سنگ نگاره و سنگ نبشته و کتیبه ها و اثار بی نظیر که در دنیا نمونه هاش نیست بازهم گذشته و هویت کشوره عزیزمون رو زیر سوال میبرن و باعث ایجاد دودستگی بین مردم عزیز وطنمان ایران می‌شوند .
کاش یه کم از کشورهای دیگه یاد میگرفتین که با وجود اینکه اصلا در گذشته وجود خارجی نداشتن الان چگونه واسه خودشون الکی الکی تاریخ میخرند و خودشونو بزرگتر از ایران جلوه میدن و همه ی گذشته و تاریخ ایران رو به نام خود میزنند نمونش هم همین دریای همیشه فارس .می‌رسد روزی که نور بر روشنی غلبه کند ..آمین

علی رضا دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷

یه بنده خدایی به نام ناشناس و یه فرد دیگه به نام جودکی اظهار فضل فرموده و سرزمین بیضا ما رو هم مانند دیگر نقاط جهان هستی لر نشین معرفی کردن این حرف ها ذره ای از واقعیت ها رو تغییر نمی‌ده نه مردم بیضا لر میشن نه کوروش لر میشه. ما بیضایی ها نه لر هستیم نه اجدادمون لر بودن تا زمانیکه یادمون میاد مردم بیضا نسل در نسل خودشون رو تاجیک، فارس و فارسی زبان می دانسته و معرفی می کردند

آرانسه دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰

من اهل ایل بختیاری هستم. بنظر میرسد انشان در شهر شهرستان بیضا همین تل ملیان بوده و ارجان نیز شهر دهدشت در کهگیلویه است.

جودکی دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳

اولا تل ملیان در بیضا هم و کاملا لرنشین می‌باشد.درثانی کورش خودش رو و پدربزرگش رو در سنگ نبشته ایلامی بیستون از ایلامی ها معرفی میکند.هخامنشیان بازماندگان ایلامیان بودن.چقد راحت هخامنشیان رو آریایی میکنید و لرها رو غیر آریایی درصورتیکه دوتاشون نواده ی ایلامیان بودن.تحریف تو همچین عصری دیگه فایده ای ندارد.شما فقط به اسم کورش کافیه دقت کنید که اسمی لری می‌باشد.شما به عرب ها و ترک ها میگید مهاجر درصورتیکه خودتون مهاجرید و فرهنگ لرها رو میخواید ب یغما ببرید مث نفت و آب و خاک مناطق لرنشین.هیچی از خودتون ندارید.این همه کتیبه هست که سه شهر مهم ایلام رو شوش،اوان و انشان معرفی می‌کنه اصلا چه فرقی می‌کنه انشان خوزستان باشه یا فارس.اون موقع که استان فارس یا قوم فارسی نبوده همش جز ایلام بوده.شما سه هزارسال قبل رو ریختید تو فارس جمع کنید بابا

علی رضا دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷

درود، مطلب جالبی بود. کاملا درست فرمودید انشان تاریخی در ناحیه بیضا فارس قرار داره. دوستان… به ویژه… ها متاسفانه عادت دارن بدون دلیل و سند و مدرک حرف بزنند و اگر کسی هم خواست بهشون گوشزد کنه که گفته هاشون نادرست هست شروع به توهین و نژاد پرستی میکنن که گواه صحبتم نظرات این عزیزان هست توی این سایت. اما ما در قرن ۲۱ به سر می بریم در این قرن با داد و فریاد و تخریب و توهین و ادعاهای پوچ، کسی نمیتونه حرف خودش رو به کرسی بشونه، دوستان بختیاری هم بهتره با واقعیت ها کنار بیان نه ایذه، انشان هست و نه کوروش بزرگ و هخامنشان ارتباطی با ایل بختیاری دارن و نه اصولا ایل بختیاری و لرها در طول تاریخ توانستند حکومتی تشکیل بدن. هخامنشیان و ساسانیان پارس تبار بودن، کریم خان زند و حکومت زندیه لک بودن و حکومت های محلی لر بزرگ و لر کوچک هم به ترتیب کرد و ترکمان بودن پس بهتره عزیزان لر نژاد پرستی و قوم گرایی و توهین به سایر هموطنانشون رو کنار بذارن و تلاش کنن به جای خودبرتر بینی و جعل تاریخ و زدن همه چیز به نام خودشون واقعیت ها رو بپذیرند در غیر این صورت اقوام اصیل ایران مجبور میشن جور دیگه واکنش نشون بدن.

علی دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۰

پارسها تمدن ۲۷۰۰ ساله ایلام را مانند بسیاری از تمدنهای دیگر از بین بردند .بعد ادعا میشود کوروش صلح جو بود .

خسروانیان دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴

در اینکه قوم بزرگ لر بازماندگان ایلامیان هستند شک نکنید. این در کتاب مقدس یهودیان هم آمده است اما بعدها قوم لر با هخامنشیان ادغام شدند وو کوروش کبیر آنگونه که در داستانهای و روایات تاریخی هست نزد خانواده چوپانی از اقوام لر در حدود ایذه بزرگ شده است و…

yazdan دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶

اقای نویسنده هرکاری کنی هرجور بخای تقلب کنی نمیتونی انکار کنی..انشان همون ایذه بختیاریه..پماد سوختی هم هست بیارم خدمتت

مهدی دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰

درود دقیقا همینطوره طبق اسناد باستان شناسی شهر انشان در دشت بیضای فارس کشف شده و تبار کوروش همان پارس بوده. حتی اگر بر فرض که در ایذه بود باز هم ارتباطی با سایر ایلات و اقلیت ها نداشت

ناشناس دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

من این متن را خواندم. هیچ توهینی به کسی یا قومی نشده…یک چالش تاریخی باستانی ایجاد کرده..البته مردمان بیضا کلا از قوم لر هستند و لر زبان هستند….جهت اطلاعتون بر اساس بررسی بنده اگر درست باشه مدیر این سایت خودشان از قوم لر هستند. لذا خیلی جوگیر نشید…. بالاخره مسائلی هست که با ادعای خالی نمیشه پاسخ داد…

ناشناس دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸

ارنظرمن‌مالرهابومی‌این‌سرزمینیم‌یعنی‌ازهیچ‌جایی‌نیومدیم‌که‌بخایم‌بریم‌جامون‌ازخلقت‌زمین‌همینجابوده‌مصلاشهربهبهان‌جالبه‌بدونیدکه‌بهبهانیای‌اصل‌بین‌مالرهاهستن‌ولی‌نه‌فارسن‌نه‌ترک‌نه‌لرنه‌عرب‌ایناهم‌بازمانده‌ایلامیان

ستار دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸

هم هخامنشیان و هم ساسانیان بختییاری ولر بودن ،نمیدونم چه فکری در پس این نوشته شماست ولی این حکومت فعلی میگن ایرانی هستن ولی همشون عرب هستن ،چون ایرانی ها اصلا اهل خرابی در جهان نیستند ،همچون کورش،در ضمن ایرانی ها مردم بنی اسرائیل نجات دادند ،…..د ،

گوران دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳

درود. برخی نکات این متن اشتباه است کشور . عیلام باستان از دو قسمت دشت و کوهستان تشکیل شده بود. دشت خوزستان تا جنوب لرستان با مرکزیت شوش و ناحیه کوهستانی انزان شامل بوشهر، ممسنی، کهگیلویه بویراحمد تا چهار محال بختیاری. مرکز ایالت انزان /، انشان/، آنچان شهر آنزان بود. در مورد مکان شهر آنزان اختلاف نظر بود و جاهایی در ایذه، بهبهان و یا ممسنی پیشنهاد شده بود. سال ۱۹۷۰ کاوشهایی در تل ملیان بیضا انجام شد و با توجه به آثار مکشوفه، به عنوان شهر انشان مطرح و عده ای از ایرانشاسان آن را پذیرفته اند ولی هنوز برخی این نظریه را نپذیرفته اند¢. دلیلی در خصوص فشار طوایف پارسی به آنزایان و مهاجرت آنها به شوش وجود ندرد.

ایرانی دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

آقایی ک اصالت نام هستی بفرمایید مغولها هم عرب هستن تعارف نکن.اصلا از روی قیافه اعراب مشخصه و هم نژاد چینی ها هستن خخخخ… تا ۱۴۰۰پیش کلمه ب نام عرب وجود نداشت سند بیار ک ب شما میگفتن عرب.
اعراب ک ب سادگی از قیافه هم میشه تشخیص داد.تمامی تاریخ نویسان بزرگ شهر انشان را ایذه و پارس وماش را مسجدسلیمان گفتن با مدرک و آثار بجا مانده دوما میگی ک هخامتشیان عیلامی نیستن در صورتی ک ما پادشاه عیلامی ب نام کوروش داریم.سوما هرکی تاریخ خراب بکنه انگار فبر عزیزش خراب کرده.چهارما شاید کور باشی یا خنگ یا خودت زدی ب خنگی ک شباهت اثار عیلامی و هخامنشی در خوزستان و عبلام انکار میکنی.

امیر دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲

سلام، اینقدر ناسیلیستی فکر نکنید هیچ قومی بر قوم دیگه بر تری نداره،چیزی که مهمه انسانیته،البته اقوامی که راستگو ترن برتری دارن

انشان دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

همین بس از نویسنده پر بغض که چرا عکسی از مناطق و آثار و سکه و شی تاریخی مناطق یاد شده از انشان بیضایی شما قید نشده و این همه آثار تاریخی ایذه را به نقل قول باستان شناس منگلتر از خودت پیروی می کنی

هوشنگ رشیدی اوندی دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷

اولا چیلت ببند. دوما ایما لرل ایذه خومون ایدونیم که انشا همو ایذه بیده. شیر دات و بخت بوت ما خومون مراقبت ایکونیم . مثلا اشکفت سلمون رو کف محوطه تاریخیلش رو با سیمان قشنگ صاف کردیم. والا درست بیده که عقل و درایت مون همین قدره ولی در عوض قشنگ و تمیز آوید هان؟

نریمان دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

فقط یه چیز رو نگفتی در دوران عیلام هنوز اقوام هندی تبار مهاجرت نکرده بودن و کشوری به نام ایران وجود نداشت که عیلام جزیی از آن باشد در ضمن خدمت برادر بزرگوار بختیاری عارضم زبان کشور عیلام قدیم کلا با زبان سانسکریت (مادر زبانهای هندی) فرق داره

حسین دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹

از زمان شاه عباس تا الان دارید لرها رو کشتار و اذیت و آواره و بد نام نشان می دهید هر تهمتی که توانسته اید به این مردمان زده اید فقیرشان نگه داشتید ،حالا به اصالتشان حمله کرده اید بس نیست این همه کینه و دشمنی

آریا دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷

خیلی غرورآمیزه

آراز دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸

احتمالا آقای نویسنده این متن رو بهم چسبونده و میخاد واقعیت رو جور دیگه نشون بده.
آقای محترم یه بار برید چغازنبیل شوش ودانیال رو ببینید متوجه اصالت بختیاری میشید.نماد لباس چوقای بختیاری مثل نمادچغازنبیل هست
این خودش نشون دهنده اصالت هست.لطفا سعی نکنید بااین اراجیف تاریخ بختیاری رو برعکس جلوه بدید.

اصالت دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲

نه آریایی هستن نه سامی پس سرخپوست هستن خودتون میدونید دارین دروغ میگین ولی حقیقت خیلیهامیدونن بخصوص باستانشناسان اروپای و آمریکای و حتی تولید داخلی این تمدن عیلام به اقوام سامی تبار برمیگرده واجداداولیه عربهای خوزستان و بین النهرین برمیگرده که ازدیربازدراین منطقه زندگی میکردند که از نسل حضرت نوح علیه سلام هستن وکلمه چم عربی می‌باشد به معنی چند وکلمه هدم نیزعربی میباشد ومعنی آن ویران کن وبعدبختیاریها اصالتن عرب هستن وسامی تبار واکثرمردم ایران سامی تبار هستن
درآمدن عیلام به وضوح آثار ی که بجامانده از اصالت مردم خودش میگه ازنقوش روی صفالها وکتیبه ها به درستی بیان می‌کنه که ما کیه بودیم ونوادگانمون کیه هستن و به وضوح وواضح پادشاه عیلام خودش به عربی معرفی می‌کنه درسنگ نوشته ها وبعداکثراقوام موجود در ایران سامی تبارهستن ازکردوبلوچ ولرواینم بگم تمام سامی تبار ها عرب نبودن ازبین چندین قبیله سامی تبار یک قبیله عرب شدن وشماهاخواهشن تاریخ روبه دروغ روایت نکنیدوحقیقت را بگوید چرا دروغ میگوید مقصرشمانیستین رضاشاه ظالم وملعون مقصرهستش وکمک صهیونیستها…..

ناصر دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

گویش بختیاری همان فارسی پهلوی با مقداری تغییر بدلیل گذشت زمان است اکثر آثار تاریخی در مناطق زاگرس نشین بختیاری یافت شده خارج از تعصبات باید پذیرفت که بختیاری شاید اصیل‌ترین اقوام ایرانی هستند که در طول تاریخ ایران پاسبان و حافظ ایران بوده اند البته مناطق و قبایل ایرانی بسیاری در استواری ایران نقش داشته اند

ناشناس دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

در کاوشهای ایذه و اشگفت سلمان گواه بر این است ایذه همان انشان است مگر میشود شهر انشان در شیراز باشد ولی هیچ اثری از ان نباشد در صورتی که ایذه پر از اثار ایلامی و هخامنشی

ناشناس دوشنبه , ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸

در زبان بختیاری هدم به معنی زنده ام…حظوردارم…هستم معنی میده به عنوان یه بختیاری ….امنیت نویسنده جهت دار…بدون مطالعه وتاحدودی توهین آمیزه…پارسوایاپارسوماش شهرقدیم مسجدسلیمان وانشان یاانزان همان ایذه هست…کتیبه های همین مناطق هم گواه مدتهاست…اثارتمدنی در شمال خوزستان بیشترازدوران مهرپرستان…عیلامیان …الیماییدها…هخامنشیان وبعدهم…بقیه…نمونه در مناطق بختیاری اگه به آب واتش وبادوخاک توهین کنی گردنتومیشکنن این خودش یعنی اصالت چندهزارساله

آخرین اخبار