چاپ کد خبر: 140413
27 فروردین 1403

شیرازی ها باورشان نمی شود کارخانه‌ آلاینده پشم شیشه از وسط شیراز برود/ قصه دیگر خیلی تکراری است

پشم شیشه

پروژه خروج کارخانه‌ آلاینده پشم شیشه به خارج از محدوده شهر سالهاست در دستور کار قرار دارد و حالا مدیرعامل این کارخانه می‌گوید طبق برنامه زمانبندی مقرر شده این واحد تولیدی تا پایان سال به منطقه ویژه اقتصادی شیراز انتقال یابد.

 شرکت پشم شیشه ایران از سال ۱۳۴۳ در تهران و از سال ۱۳۵۷ در شهرک احمدآباد شیراز فعالیت خود را آغاز کرد؛ کارخانه‌ای که ظرفیت اسمی آن در شیراز و در دهه ۹۰به میزان ۹هزار تن در سال و ظرفیت واقعی این کارخانه بیش از هشت هزار تن پشم شیشه در سال بود.

ناکامی پروژه انتقال کارخانه در دهه ۹۰؛ از تلاش محیط زیست تا بدعهدی مدیران سابق کارخانه

این کارخانه که در منطقه احمدآباد واقع در پشت باغ جنت شیراز واقع شده در حال حاضر به عنوان یکی از واحدهای صنعتی آلاینده در شیراز به شمار می‌رود که تدابیر لازم برای انتقال آن به خارج از شهر اتخاذ و زمینی نیز برای اجرای طرح انتقال این واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است.

این قطعه زمین در سال ۸۸ به مساحت هشت هکتار و در منطقه ویژه اقتصادی شیراز خریداری شد و فرایند انتقال کارخانه به آن از همان تاریخ کلید خورد اما تا سال ۹۴ به دلیل عدم تأمین مالی هیچ اقدام عملی صورت گرفت.

در ۲۲ آذرماه ۱۳۹۶ امید تازه‌ای برای انتقال این کارخانه در دل شهر شیراز جان گرفت؛ سرپرست وقت اداره کل محیط زیست فارس در آن زمان اعلام کرد که مدیران شرکت پشم شیشه ایران در کارگروه کاهش آلودگی هوای شیراز بر اساس برنامه زمان‌بندی که خودشان ارائه کردند متعهد شدند تا پایان سال جاری فعالیت کارخانه را در محل فعلی تعطیل و آن را به منطقه ویژه اقتصادی شیراز منتقل کنند که این مساله در کارگروه کاهش آلودگی هوای شیراز به تصویب رسید.

نبی الله مرادی سرپرست اداره‌کل محیط زیست همچنین از سابقه بدعهدی مدیران این شرکت برای انتقال کارخانه پشم شیشه از محدوده شهری به منطقه ویژه اقتصادی شیراز سخن گفت و ابراز کرد:امیدواریم این بار مسئولان این کارخانه به تعهد خود جامه عمل بپوشانند.

لذا برپایه مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای شیراز مقرر شد کارخانه پشم شیشه تا پایان سال ۹۶ به منطقه ویژه اقتصادی شیراز منتقل شود و فعالیت خود را در محل فعلی تعطیل کند.

اما هنوز مدت زمان زیادی از انتشار این خبر در رسانه‌ها نگذشته بود که در ۲۶ آذرماه همان سال مدیر منابع انسانی، برنامه‌ریزی و توسعه شرکت و کارخانه پشم شیشه ایران واحد شیراز اعلام کرد: به دلیل عدم تأمین تسهیلات و امکانات قطعا انتقال کارخانه پشم شیشه از منطقه شهری به منطقه ویژه اقتصادی شیراز تا پایان امسال مقدور نخواهد بود.

شتاب‌بخشی به روند انتقال از سال ۱۴۰۰

روند انتقال این کارخانه در دهه ۹۰ به کندی پیش رفت تا اینکه در سال ۱۴۰۰ و با شروع به کار دولت سیزدهم عملیات جابه‌جایی این کارخانه با جدیت بیشتری دنبال شد و در طول این مدت اقدامات قابل توجهی برای این انتقال صورت گرفت.

مسئولان کنونی استان فارس معتقدند فرآیند اجرایی این پروژه که تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت، هم‌اکنون نیز به خوبی پیش می‌رود و پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای بسیار نزدیک این کارخانه در منطقه ویژه به بهره‌برداری برسد.

با این حال پیگیری‌ها برای تسریع عملیات انتقال این کارخانه همچنان ادامه یافت.

پشم شیشیه

ارزیابی مسئولان قضایی فارس از روند انتقال

مسئولان قضایی استان فارس روز سه‌شنبه ۹خردادماه ۱۴۰۲ برای بررسی آخرین وضعیت فرآیند انتقال این کارخانه‌ و همچنین بررسی شرایط سایر شرکتهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی از این منطقه بازدید کردند.

رئیس کل دادگستری فارس که معتقد بود در دوره جدید مدیریت منطقه ویژه اقتصادی شیراز اقدامات بسیار خوبی برای ساماندهی شرکت‌های مستقر در این منطقه صورت گرفته در رابطه با آخرین وضعیت فرآیند انتقال کارخانه‌های آلاینده شیراز به این منطقه گفت: برخی کارخانه‌ها از جمله روغن نباتی و پشم شیشه باید از داخل شهر به منطقه ویژه اقتصادی شیراز منتقل شوند و یکی از مهمترین اهداف ما از این بازدید بررسی زمین‌های واگذار شده از این منطقه به این کارخانه‌ها است.

حجت الاسلام شید کاظم موسوی ادامه داد: خوشبختانه کارخانه پشم‌شیشه اقدامات قابل توجهی برای انتقال به منطقه ویژه اقتصادی انجام داده و امکان‌ جابه‌جایی این کارخانه در آینده‌ای نه چندان دور وجود دارد.

برگزاری جلسه ویژه برای اتخاذ تدابیر جهت حفظ جایگاه کارخانه

با توجه به برنامه توسعه کارخانه پشم شیشه شیراز و لزوم حمایت از این بنگاه تولیدی و نظر به گلایه‌مندی مردم محله استقرار این کارخانه از آلودگی های محیطی ناشی از فعالیت این مجموعه همچنین جلسه‌ای در ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ به ریاست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و با حضور مدیران ارشد کارخانه مذکور و مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه در محل دفتر معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس برگزار شد.

در این جلسه بررسی جایگاه ویژه این بنگاه تولیدی از زمان استقرار در شهر شیراز در سال ۱۳۵۷ تاکنون و برندسازی انجام شده در حوزه تولید ایزوگام و عایق‌های پشم شیشه توسط این کارخانه در کشور، به میزان اشتغال بالغ بر ۲۰۰ نفر که از سال تأسیس تاکنون شامل بکارگیری حداقل ۳ نسل کارگری و کارمندی را شامل می‌شود، در دستورکار قرار گرفت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در این نشست از طرح انتقال شرکت پشم شیشه با پیشرفت ۶۰ درصدی به منطقه ویژه اقتصادی خبر داد و گفت:کارخانه پشم شیشه شیراز در ایستگاه پایانی انتقال قرار گرفته است.

حمایت برای حل مشکل تجهیزات و دستگاه‌ها

۲۶تیرماه ۱۴۰۲ نیز مدیرکل صنعت، معدن و تجارت ضمن ابراز رضایت از روند جابجایی این کارخانه اعلام کرد: بر اساس برنامه زمانبندی و پیش‌بینی‌های انجام شده جابجایی این کارخانه در نیمه اول ۱۴۰۳ محقق می‌شود؛ در واقع روند عملیات انتقال این کارخانه به خوبی پیش می‌رود.

به گفته حمیدرضا ایزدی ، این کارخانه مشکلاتی در واردات تجهیزات و دستگاه‌ها داشت که تلاش شد حمایت‌های لازم برای حل این مشکلات صورت بگیرد.

آخرین تصمیمات برای انتقال این کارخانه چیست؟

اخیراً نیز مدیر عامل و مدیران ارشد هلدینگ صدر تامین از محل پروژه احداث کارخانه پشم شیشه ایران در منطقه ویژه اقتصادی بازدید کرد.

مدیر عامل و نایب رئیس هیات مدیره صدر تأمین پس از بازدید از پروژه احداث کارخانه پشم شیشه ایران در نشستی با مدیران و پیمانکاران پروژه گفت: در حال حاضر شرکت پشم شیشه ایران با تولید سالیانه ۲۰ میلیون متر مربع یعنی حدود ۱۰هزار تن پشم شیشه ۷۰ درصد از نیاز کشور را تأمین می‌کند، این در حالیست که نیاز کشور به مراتب بیشتر از این مقدار است.

امیر حسین نادری ادامه داد: قدمت بیش از ۵۰ ساله کارخانه پشم شیشه ایران سبب شده خط تولید این کارخانه بدلیل فرسودگی پاسخگوی نیاز روز نباشد.

وی افزود: با توجـه به این نیاز هلدینگ تصمیم بر سرمایه‌گذاری جدیدی در مجموعه پشم شیشه در استان فارس گرفت که در نتیجه آن مقرر شد افزون بر تأمین نیاز بازار، خط تولید فرسوده قبلی با بهترین بازده به نحو احسن تبدیل شود.

مدیر عامل و مدیران ارشد هلدینگ صدر تأمین اضافه کرد: مکان یابی انجام شده، سرمایه‌گذاری لازم از طرف مجموعه سهامداران صورت گرفته و کارخانه جدید در حال احداث است که امیدوار هستیم که در اواسط سال آینده بتوانیم شاهد بهره‌برداری از این مجموعه باشیم.

فعال بودن قراردادهای خارجی و استقرار تجهیزات در مکان جدید

مدیرعامل شرکت پشم شیشه در خصوص آخرین وضعیت این واحد تولیدی گفت: ما عملاً مکلف و متعهد هستیم که امسال پروژه انتقال را سرانجام برسانیم؛ بر اساس برنامه زمانبندی و قراردادهای خارجی که اخیراً منعقد کرده‌ایم عملیات انتقال این کارخانه به خارج از شهر بایستی تا پایان امسال به پایان برسد.

جهانگیر باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق مستندات و برنامه زمانبندی، کارخانه جدید تا سه ماهه سوم و نهایتا تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مشکل اساسی برای خروج این واحد تولیدی از شهر شیراز نداریم، هرچند در سنوات گذشته با مشکلات و قراردادهای منعقد نشده رو به رو بودیم اما با برنامه‌ریزی‌هایی که در ماه پایانی سال ۱۴۰۲ انجام شد و همکاری‌های صورت گرفته بسیاری از این مشکلات حل شده است.

در انتظار وام ۸۰۰ میلیارد تومانی

مدیرعامل شرکت پشم شیشه ادامه داد: البته برای دریافت یک وام قابل توجه به مبلغ ۸۰۰میلیارد تومان از بانک صادرات اقدام کردیم که قرار بود قبل از پایان یافتن سال ۱۴۰۲ پرداخت شود اما اعطای این وام به امسال موکول شد.

وی یادآور شد: در حال حاضر هدف‌گذاری و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده حول محور انتقال این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز است، اگرچه با توجه به شرایط کنونی کشور و وضعیت خاورمیانه نمی‌توان یک ماه آینده را هم پیش‌بینی کرد.

پیشرفت ۶۱درصدی پروژه انتقال

باقری افزود: پروژه انتقال کارخانه تاکنون حدود ۶۱ تا ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی و هزینه کردی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان داشته است.

به گفته او در حال حاضر تمام قراردادهای خارجی فعال است، بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز وارد و در منطقه ویژه اقتصادی مستقر شده‌ است.

مدیرعامل شرکت پشم شیشه ابراز کرد: امیدواریم با ادامه یافتن روند عملیات انتقال کارخانه سال آینده دیگر موضوعی با عنوان احداث کارخانه جدید پشم شیشه مطرح نباشد و ما بتوانیم بدون دغدغه به دنبال طرح‌های توسعه که برای پیشبرد امور این واحد تولیدی در نظر داریم برویم.

لزوم انتقال آلاینده‌ها به خارج از شهر

شهر شیراز که زمانی جزو شهرها با هوای پاک به شمار می‌رفت اخیرا با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، در حال حاضر تنها امید خروج از وضعیت اضطراری آلودگی هوای این کلانشهر رسیدگی به وضعیت صنایع آلاینده شهر و مهیا کردن شرایط برای تسریع در روند خروج این صنایع است.

بدون شک انتقال این کارخانه‌ به خارج از شهر با توجه به نقش و تأثیر آن در آلودگی هوای شیراز و اهمیت سلامتی مردم می‌تواند نفسی تازه بر ریه‌های خسته شهر بدمد. منبع: ایرنا

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار