چاپ کد خبر: 137483
28 اسفند 1402

شیوه نگهداری و پرورش گیاه ایکسورا (یاس وحشی) که عاشق نور فراوان است

ایکسورا، به خاطر گلهای دسته ای، که به رنگهای ردیف نارنجی- قرمز پررنگ تا زرد بر سر هر شاخه ی خود می روید، در یاد ماندنی است.گلهای با روح سرخ مرجانی و برگهای پر جلای ایکسورا برای کاشت در گلدان و ظرف هم ایده آل است.

این گیاه همیشه سبز، با برگهای پر جلا، در مناطق گرمسیری تا ارتفاع ۲ متر رشد می کند، اما در سایر نقاط ارتفاع کمتری خواهد داشت. رنگِ گل گونه های ایکسورا سرخ است، اما نژاد سلطان یا شاهزاده ی نارنج (Prince of Orange)، که گونه ی معروفی است که بیش از همه پرورش داده می شود، در رنگهای نارنجی تا سرخ مرجانی می روید.

در شرایط کاملاً خوب از ابتدای زندگی گل می دهد. بعد از ۳ تا ۵ سال به بلوغ می رسد. ایکسورا در کاشت به صورت انبوه در بوستانهای بزرگ چشم نوازتر و روح انگیز تر است، اما در کاشت به صورت مخلوط با گیاهان دیگر در روی مرزها نیز پر جاذبه خواهد بود. برای کشت در گلدان هم جالب است.

نگهداری گیاه ایکسورا نسبت به خصوصیات خود گیاه و شرایط محیطی متغیر است. ایکسورا به نور فراوان نیاز دارد. بهترین موقعیت برای نگهداری آن، در معرض نور مستقیم خورشید است. اگرچه تحمل نسبت به سایه دارد، اما رشد بهتری در نور زیاد خواهد داشت. خاک باید همیشه مرطوب باشد اما خیلی آب زیاد ندهید. آبیاری را انجام دهید وقتی خاک به‌طور کامل خشک شده است. در زمستان، فاصله‌گذاری در آبیاری مناسب است.

شیوه نگهداری و پرورش یاس وحشی

این گیاه به دماهای گرم و مرطوب علاقه دارد. دماهای بین ۱۸-۲۴ درجه سانتی‌گراد برای رشد بهتر مناسب هستند. به دور از حشرات آفت و بیماری‌ها نگه دارید. در صورت نیاز، از کود گیاهی مخصوص استفاده کنید و برگ‌های قدیمی را پاک کنید. با رعایت این نکات، ایکسورا به عنوان یک گیاه زینتی زیبا و با مقاومت قابل توجه در محیط‌های مختلف، می‌تواند به خوبی در منزل یا باغ شما رشد کند.

در ادامه با روش نگهداری گیاه ایکسورا آشنا خواهید شد:

آبیاری

در ماههای گرم تر به آبیاری منظم و عمیق نیاز دارد.در هوای خنک باید بگذارید خاک آن در فاصله ی بین دو آبیاری قدری خشک شود.

نور مورد نیاز 

نور مناسب یک عامل بسیار حیاتی برای رشد و نگهداری گیاه ایکسورا است. این گیاه اصالتاً از مناطق گرم و مرطوب جنوب شرق آسیا و استرالیا آمده است، بنابراین نیاز به نور فراوان دارد. ایکسورا به نور مستقیم خورشید علاقه دارد. بهترین موقعیت برای قرار دادن این گیاه در معرض نور مستقیم خورشید است. اگرچه ایکسورا تا حدی می‌تواند در محیط‌های کم نور نیز رشد کند، اما در شرایط نوری ضعیف، رشد آن کندتر می‌شود و برگ‌های آن ممکن است کمرنگ شده و شاخه‌ها به سمت نور خم شوند.

در خصوص درختان ایکسورا در داخل خانه، موقعیتی که به نور غیرمستقیم خورشید دسترسی داشته باشند، مناسب است. مثلاً نزدیک یک پنجره به سمت شمال که نور فراوان ولی مستقیم ندارد. توجه به نیازهای نوری ایکسورا اساسی است تا این گیاه زیبا بهترین شکل خود را از خود نشان دهد و رشد سالمی داشته باشد.

کوددهی

باری در اوایل بهار و بار دیگر در اواسط تابستان آرد استخوان یا غذای کامل گیاهی به زمین بدهید.

دما و رطوبت مورد نیاز گیاه ایکسورا

گیاه ایکسورا نیازمند شرایط خاص دما و رطوبت برای رشد و رعایت بهترین حالت است. این گیاه اصالتاً از مناطق گرم و مرطوب جنوب شرق آسیا و استرالیا به‌خصوص مناطق جنوب چین و تایلند آمده است.

دما یک عامل حیاتی در روش نگهداری گیاه ایکسورا است. این گیاه به دمای گرم علاقه دارد و برای رشد بهتر در دماهای بین ۱۸-۲۴ درجه سانتیگراد نیاز دارد. در زمستان، ایکسورا می‌تواند در دماهای پایین‌تر هم رشد کند اما بهترین عملکرد را در دماهای معتدل تا گرم از خود نشان می‌دهد.

رطوبت نیز برای ایکسورا مهم است. این گیاه به رطوبت مرتفع علاقه دارد و در محیط‌های خشک و با رطوبت کم، ممکن است برگ‌های آن خشک شده و ایجاد مشکلات رشدی نماید. اگرچه می‌تواند در شرایط رطوبت متوسط هم رشد کند، اما در محیط‌های مرطوب بهترین عملکرد را دارد.

برای تأمین رطوبت مورد نیاز، می‌توانید از روش‌هایی مانند اسپری آب بر روی برگ‌ها یا قرار دادن گلدان در نزدیکی منابع آب استفاده کنید. با رعایت این نکات، می‌توانید محیطی مناسب برای رشد سالم و زیبایی گیاه ایکسورا ایجاد کنید.

شیوه نگهداری و پرورش یاس وحشی

خاک

درختچه ی ایکسورا باید خاکی با زهکشی خوب و محتوی مقدار زیادی مواد آلی در اختیار داشته باشد.مقداری کمپوست یا کود حیوانی را مدتی پیش از زمان کاشت زیر سطح خاک مزرعه کنید.مالچ پاشی زمین نیز لازم است.

تکثیر

قلمه های نُک نرمِ برگرفته در بهار را ریشه دار کنید.برای این کار لازم است اطراف قلمه های کاشته شده را تا ریشه زدنِ آنها مرطئب نگاه دارید.

سخن پایانی

نگهداری صحیح ایکسورا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای این گیاه زینتی، نیاز به نور فراوان، آبیاری منظم با رعایت خشکی خاک، خاک اسیدی یا خنثی، دماهای گرم متعادل و رطوبت مناسب است. استفاده از کودهای مخصوص گیاهان خاک اسیدی و حفظ هوای مرطوب کمک به رشد سالم ایکسورا خواهد کرد. با اعتنا به این نکات، می‌توانید این گیاه زیبا را با شکوه و درخشان نگهداری کنید.

سوالات متداول روش نگهداری گیاه ایکسورا

چگونه نور مناسب برای گیاه ایکسورا ایجاد کنیم؟

ایکسورا به نور مستقیم خورشید علاقه دارد. بهترین مکان برای قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید است، اما اگر این امکان وجود ندارد، مکانی با نور مستقیم اما نه زیاد مورد استفاده قرار گیرد.

چگونه آبیاری صحیح را انجام دهیم؟

خاک ایکسورا باید به طور کامل خشک شود قبل از آنکه دوباره آبیاری کنیم. در فصل گرم، آبیاری منظم و در فصل سرد، فاصله‌گذاری بیشتر مناسب است.
چگونه از نظر دما و رطوبت برای ایکسورا مراقبت کنیم؟

ایکسورا به دماهای گرم متوسط علاقه دارد و در دماهای ۱۸-۲۴ درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را دارد. همچنین، رطوبت بالا مانع از خشک شدن برگ‌های آن می‌شود. برای حفظ رطوبت، از روش‌های اسپری آب بر روی برگ‌ها یا قرار دادن گلدان در نزدیکی منابع آب استفاده کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار