چاپ کد خبر: 40086
22 آذر 1399

آموزش آشپزی/طرز تهیه انواع غذا با بادمجان

آموزش آشپزی | اول فارس : بادمجان یکی از سبزیجات مقوی و خوشمزه‌ای است که با استفاده از آن می‌توان غذا‌های مختلف و لذیذی را تهیه کرد.   بادمجان یکی از صیفی جاتی است که در تمام فصل‌های سال وجود دارد و دارای خواص فراوانی برای سلامتی بدن می‌باشد.

 این گیاه سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی از جمله فسفر، ناسونین، فولات، ویتامین‌های (ب)، کلسیم، پتاسیم، ویتامین (آ و ث)، کربوهیدرات، آهن، فیبر می‌باشد.
بادمجان متعلق به خانواده سیب زمینی است و از نظر طب قدیم گرم و خیلی خشک است.
طرز تهیه انواع خوراکی با بادمجان 1 1
خواص بادمجان
 بادمجان رسیده فواید فراوانی برای سلامتی بدن دارند. بادمجان مقادیری آهن و مس دارد که این دو ماده معدنی برای ساخته شدن گلبول‌های قرمز در بدن ضروری هستند. بدون وجود آهن و مس تعداد گلبول‌های قرمز کاهش می‌یابد و این کاهش گلبول‌های قرمز باعث کم خونی می‌شود. کم خونی می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیاندازد و مشکلاتی مانند سردرد، خستگی، ضعف، افسردگی و مشکلاتی دیگری به وجود آورد. توصیه می‌شود برای دریافت این دو ماده معدنی، بادمجان را به صورت پخته مصرف کنید و آن را سرخ نکنید.
کسانی که از بی خوابی و یا سندرم بدون خواب رنج می‌برند، یک بادمجان خام را در زمان غروب به طور منظم مصرف کنند و با این کار می‌توانند دوباره خوب بخوابند.
فیبر محلول در بادمجان می‌تواند از سیستم گوارشی حمایت کند و با جلوگیری از یبوست، می‌تواند شکم را سالم نگه دارد.
یکی از خواص بادمجان جلوگیری از ایجاد چین و چروک روی پوست است. بادمجان جزو مواد غذایی است که مقادیر زیادی آب دارد. کم شدن آب موجود در بدن باعث خشکی پوست و در نتیجه می‌تواند به ایجاد چین و چروک روی پوست منجرشود.
کسانی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند، باید بادمجان را به وعده‌های غذایی روزانه خود اضافه کنند، چون این یک منبع عالی فیبر و کربوهیدرات قابل حل است که می‌تواند جذب گلوکز را محدود کند.
 اکثر افراد قبل از اینکه بادمجان را بپزند، به مدت چند دقیقه به بادمجان‌ها نمک می‌زنند و چند دقیقه‌ای می‌گذارند تا آب تیره از آن خارج شود. همین کار باعث می‌شود ترشح عرق در دست و پا و یا نقاط دیگر بدن بسیار کاهش یابد.
خوردن بادمجان گرفتگی رگ‌ها را باز می‌کند و شخص را از خطر سکته قلبی محفوظ می‌دارد.
 بادمجان دارای آنتی اکسیدان هست و همین آنتی اکسیدان می‌تواند کمک بسیاری در کاهش آسیب رادیکال‌های آزاد داخل بدن کمک کند و با حمایت فیتوناتریشن‌ها به افزایش ایمنی بدن کمک کند. بادمجان فعالیت ضد ویروسی عالی و ضد میکروبی را برای فواید سلامتی انسان و بدن فراهم می‌کند.
بهتر است بادمجانی را مصرف کنید که بحالت کاملا رسیده باشد، زیرا خام آن طعم تلخ دارد و باعث تحریک بیماری‌های آسم و برونشیت می‌شود. پس بهتر است صبر کنید تا این میوه کاملا رسیده باشد.
 تهیه غذای‌های مختلف با بادمجان
 با این گیاه پر خاصیت غذا‌های خوشمزه‌ای را می‌توان درست کرد. در ادامه طرز تهیه انواع مختلف غذا را بیان می‌کنیم:
همچنین از بادمجان‌هایی که تغییر رنگ داده اند و برآمدگی و ضرب خوردگی دارند را استفاده نکنید. بادمجان‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های زیادی، از جمله بنفش، سبز، نارنجی و زرد وجود دارند.
طرز تهیه انواع خوراکی با بادمجان 6 1
پاستا با بادمجان
مواد لازم:
سه قاشق غذاخوری روغن زیتون
دو ساقه کرفس خرد شده
بادمجان که به قطعات کوچکتر برش خورده
یک پیمانه گوجه فرنگی ریز
یک چهارم فنجان رب گوجه فرنگی
سرکه سفید
نمک و فلفل سیاه
شکر یک قاشق
برگ جعفری تازه خرد شده
طرز تهیه:
برای تهیه این پاستای خوشمزه، ابتدا روغن را در یک تابه بزرگ با حرارت بالا گرم کنید. کرفس را اضافه کنید و چند دقیقه آن را بپزید. بادمجان و گوجه فرنگی را هم بزنید.
در یک کاسه کوچک، رب گوجه فرنگی، سرکه، آب، نمک، فلفل و شکر را اضافه کنید. آن‌ها را درون بادمجان هم بزنید.
در ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حرارت دهید و گاهی مواد را هم بزنید تا زمانیکه بادمجان نرم شود. سپس مواد را از روی حرارت بردارید و جعفری را اضافه کنید.
 در همان زمان، پاستا را در آب جوش بریزید و با مقداری نمک و روغن، طبق دستوری که روی بسته‌ی آن آمده، بپزید.
آن را با باقیمانده روغن مخلوط کنید؛ اجازه بدهید تا خنک شود. پاستا را با مخلوط بادمجان ترکیب کرده و سرو کنید.
طرز تهیه انواع خوراکی با بادمجان 3
ماکارونی بادمجان
در قسمت بالا طرز تهیه بادمجان با پاستا را گفتیم، در این قسمت می‌خواهیم طرز تهیه بادمجان با ماکارونی رشته‌ای را بگوییم. این غذا برای افراد گیاهخوار بسیار مفید می‌باشد. البته همه کسانی که علاقه به بادمجان دارند، می‌توانند با تهیه این غذا، تنوعی در برنامه غذایی خود ایجاد کنند. اگر هم دوست داشتید می‌توانید در آن مقداری گوشت اضافه کنید.
مواد لازم برای ماکارونی بادمجان
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
بادمجان خرد شده نیم کیلو
سیر ۲ حبه
گوجه ۴ عدد متوسط
زیتون سبز خرد شده
نمک
فلفل سیاه
فلفل قرمز (دلخواه)
ماکارونی رشته‌ای ۳۵۰ گرم
جعفری تازه
 طرز تهیه:
برای تهیه این غذا یک قابلمه آب را بگذارید روی گاز تا بجوشد. روغن زیتون را داخل تابه‌ای بریزید و آن را هم روی شعله قرار دهید تا داغ شود.
بادمجان را خوب بشویید. کلاهش را جدا کنید. سپس آن را به شکل نگینی خرد کنید. بادمجان خرد شده را داخل روغن داغ بریزید و حدود ۵ دقیقه تفت بدهید تا نرم شود. سپس سیر خرد شده را اضافه کنید و ۳۰ ثانیه دیگر تفت بدهید تا بادمجان معطر شود.
همه کسانی که علاقه به بادمجان دارند، می‌توانند با تهیه این غذا، تنوعی در برنامه غذایی خود ایجاد کنند. اگر هم دوست داشتید می‌توانید در آن مقداری گوشت اضافه کنید.
گوجه را هم به صورت نگینی خرد کنید. هسته زیتون‌ها را خارج و آن‌ها را خرد کنید. در این زمان زیتون، گوجه، نمک، فلفل و فلفل قرمز را روی بادمجان بریزید. چند قاشق آب هم به مخلوط اضافه کنید. چند دقیقه تفت دهید تا گوجه‌ها نرم شوند.
وقتی آب جوش آمد، ماکارونی رشته‌ای را بپزید و آبکش کنید. ماکارونی پخته شده را در ظرف‌های سرو تقسیم کنید و روی هر کدام مقداری از سس بادمجان تهیه شده را با قاشق بریزید.
 در مرحله آخر ماکارونی بادمجان را با جعفری خرد شده و اگر دوست داشتید با پنیر پارمزان تزیین کنید.
طرز تهیه انواع خوراکی با بادمجان 4
 کشک بادمجان
 کشک بادمجان، یکی از غذا‌های سنتی که بسیار خوشمزه و پرطرفدار است. برای تهیه این غذا باید بادمجان‌ها را سرخ کنید. بسیاری از افراد علاقه‌ی زیادی به بادمجان سرخ کرده دارند. در ادامه طرز تهیه کشک بادمجان را می‌گوییم:
مواد لازم برای کشک بادمجان:
بادمجان ۵ عدد
پیاز بزرگ ۱ عدد
کشک یک دوم پیمانه
سیر ۲ حبه
نعنا خشک ۳ قاشق غذاخوری
مغز گردوی آسیاب شده (دلخواه)
روغن به مقدار کافی
نمک به مقدار لازم
طرز تهیه
برای تهیه این غذا اول از همه پوست بادمجان‌ها را بگیرید و آن‌ها را به صورت طولی نصف کنید. برای اینکه تلخی بادمجان را بگیرید، آن را بشویید و رویش کمی نمک بپاشید و بگذارید حدود یک ربع بماند. سپس آن‌ها را خشک کنید. سپس آن‌ها را در مقداری روغن به خوبی سرخ کنید. بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال حوله‌ای بچینید تا روغن اضافی آن‌ها تا حد امکان گرفته شود.
 در مرحله بعد نعنای خشک را ۱۰ دقیقه در آب خیس دهید. سپس درون مقداری روغن با حرارت ملایم تفت بدهید. ۱ قاشق از نعنا را برای تزیین جدا کنید و کنار بگذارید.
سپس پیاز‌ها را به صورت خلالی خرد کنید و در مقداری روغن سرخ کنید. وقتی پیاز شروع به سرخ شدن کرد به آن سیر رنده شده را اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت بدهید.
بادمجان را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید با حرارت ملایم تفت دهید. در حالی که مواد را هم می‌زنید، بادمجان‌ها را هم با قاشق له کنید. البته می‌توانید قبل از اینکه بادمجان‌ها را به سیر و پیاز مخلوط کنید، آن‌ها را له کنید.
در مرحله بعدی نعنا داغ و گردوی آسیاب شده را هم اضافه کنید. کشک را با مقدار کمی آب سرد مخلوط کنید و به بادمجان‌ها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا آب اضافی غذا کشیده شود.
 در مرحله‌ی آخر کشک بادمجان را در ظرف مورد نظر بریزید و روی آن را با پیاز داغ، نعنا داغ، کشک و گردو تزئین کنید. میتوانید کمی گوشت چرخ کرده آماده کنید و همراه با کشک بادمجان و نان میل کنید.
نکته: اگر میخواهید کشک بادمجان کم چرب تری داشته باشید بجای اینکه بادمجان‌ها را سرخ کنید، آن‌ها را به صورت کبابی و یا آبپز استفاده کنید.
طرز تهیه انواع خوراکی با بادمجان 5
 کوکو بادمجان
 یکی دیگر از غذا‌های خوشمزه‌ای که می‌توان با بادمجان درست کرد، کوکوی آن است. شاید این مدل از کوکو را کمتر درست کرده باشد. این کوکو را هم می‌توانید با بادمجان کبابی طبخ کنید و هم با بادمجان خام یا آبپز، بستگی به ذائقه‌ی خودتا دارد.
مواد لازم کوکوی بادمجان
بادمجان ۵ عدد
تخم مرغ سه عدد
پیاز
سیر
زردچوبه
نمک
فلفل سیاه
 برای پخت کوکو می‌توانید از روش دیگری هم استفاده کنید. در روش دیگر مایه کوکو را داخل فر قرار دهید. در این روش با مقدار کمی روغن ظرف فر را چرب کنید و سپس مایه کوکو را داخل ظرف بریزید و روی آن را صاف کنید. فر را باید با ۲۰۰ درجه سانتیگراد از قبل روشن کنید.
 طرز تهیه
 برای تهیه کوکوی بادمجان، ابتدا پیاز را رنده کنید و آبش را بگیرید. سپس سیر را له کرده و به پیاز آب گرفته شده اضافه کنید. بادمجان را می‌توانید به صورت کبابی روی گاز یا ذغال آماده کنید. در صورتی که از طعم بادمجان کبابی خوشتان نمی‌آید می‌توانید بادمجان را آبپز کنید.
پس از اینکه بادمجان را آماده کردید آنرا با سیر و پیاز با گوشتکوب یا میکسر کاملا مخلوط و له کنید. حالا ادویه‌ها را (نمک، فلفل سیاه و زردچوبه) به مایه کوکو اضافه کنید و خوب مواد را مخلوط کنید تا ادویه‌ها به همه جای مواد برسد.
تخم مرغ‌ها را در یک ظرف جداگانه بشکنید و خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند. باید زمانی تخم مرغ‌ها را به مواد دیگر اضافه کنید که مواد کاملا سرد باشند، زیرا در صورتی که مواد گرم باشند باعث بستن تخم مرغ می‌شوند.
پس از اینکه روغن داغ شد مایه کوکو را مانند کوکو سبزی یکجا داخل تابه بریزید و با پشت قاشق روی مایه کوکو را صاف کنید و اجازه دهید تا قسمت زیرین کوکو سرخ شود سپس آنرا برگردانید تا سمت دیگرش هم آماده شود.
 برای پخت کوکو می‌توانید از روش دیگری هم استفاده کنید. در روش دیگر مایه کوکو را داخل فر قرار دهید. در این روش با مقدار کمی روغن ظرف فر را چرب کنید و سپس مایه کوکو را داخل ظرف بریزید و روی آن را صاف کنید. فر را باید با ۲۰۰ درجه سانتیگراد از قبل روشن کنید تا گرم شود سپس کوکوی بادمجان را به مدت ۱۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا آماده شود.
البته این کوکوی خوشمزه را می‌توانید مانند کوکو سیب زمینی در ابعاد کوچکتری هم درست کنید، ولی چون مایه کوکو بادمجان مانند سیب زمینی سفت نیست و شل است نمی‌توانید آن را با دست حالت دهید و بهتر است از قالب استفاده کنید.
 اگر خواستید مایه کوکو را داخل قالب بریزید بهتر است از قالب‌های استیل استفاده کنید و بعد از اینکه در تابه روغن ریختید قالب‌های استیل را کف تابه بگذارید و داخلشان از مایه کوکو بریزید. پس از اینکه کف کوکو سرخ شد قالب را بر گردانید تا سمت دیگر کوکو نیز سرخ شود. اگر قالب در دسترس نداشتید می‌توانید از نان باگت و نان تست هم به عنوان قالب استفاده کنید.
طرز تهیه انواع خوراکی با بادمجان 6 1
رولت بادمجان با پنیر پیتزا
 یکی دیگر از غذا‌های خوشمزه که با استفاده از بادمجان درست می‌شود، رولت بادمجان است. این غذای خوشمزه را هم می‌توان به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا استفاده کرد. در ادامه طرز تهیه این غذا را بیان می‌کنیم:
مواد لازم رولت بادمجان
سیر ۳ حبه
پیاز متوسط
گوجه فرنگی ۳ عدد
بادمجان متوسط ۴ عدد
پنیر پیتزا
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
برای تهیه رولت بادمجان، ابتدا سیر‌ها را با پیاز پوست بگیرید و بشویید و پیاز را نگینی برش بزنید و سیر‌ها را ریز خرد کنید و در تابه‌ای روغن بریزید و صبر کنید تا با حرارت کم روغن داغ شود و سپس پیاز و سیر را در روغن تفت دهید تا نرم شوند.
سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا جایی که رنگ گوشت کاملا تغییر کند. گوجه فرنگی‌ها را بشویید و یک عدد از آن‌ها را خرد کنید و به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا آب گوشت و گوجه فرنگی کاملا تبخیر شود.
 در مرحله‌ی بعدی رب گوجه فرنگی و نمک، فلفل سیاه را نیز اضافه کنید و مواد را زیر رو کنید تا رب به همه جای گوشت آغشته شود و سپس تابه را از روی حرارت بر دارید. بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به صورت ورقه ورقه از طول آن‌ها را برش بزنید.
 توجه داشته باشید که بادمجان‌ها را خیلی نازک برش نزنید که زمانی مواد می‌ریزید سوراخ شود، البته خیلی هم ضخیم نباشد، و بعد کمی نمک روی آن‌ها بپاشید تا آب اضافه بادمجان‌ها خارج شود. برای اینکار سی دقیقه نیاز دارید و بعد روی بادمجان‌ها را با یک دستمال تمیز خشک کنید در یک تابه روغن بریزید وزمانی که کمی داغ شد بادمجان‌ها را در تابه بچینید تا سرخ شوند و سپس بر گردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.
بیشتر بخوانید
همین که رنگ آن‌ها طلایی شود کفایت می‌کند. بادمجان‌های سرخ شده را یکی یکی روی تخته آشپزخانه با مواد رول کنید به این صورت که از مواد داخل تابه با قاشق کمی بر دارید و در وسط بادمجان بریزید و مثل رولت رول کنید.
سپس با یک عدد خلال دندان رول‌ها را فیکس کنید تا باز نشوند. تمام رولت بادمجان‌ها که آماده شد در یک ظرف پیرکس بچینید و روی آن‌ها پنیر پیتزا بریزید و ظرف را در فر قرار دهید تا پنیر به روی رولت‌ها آب شود و به رنگ طلایی در بیاید.
در زمانی که رولت‌ها داخل فر هستند توانید سس گوجه فرنگی را آماده کنید به این صورت که ۲ عدد گوجه فرنگی‌ها را روی تخته خرد کنید و در تابه‌ای روغن بریزید و روی حرارت کم بگذارید و گوجه فرنگی‌ها را در روغن بریزید.
سپس مقداری نمک و فلفل سیاه روی گوجه فرنگی‌ها بپاشید و صبر کنید تا با حرارت کم خوب نرم و پخته شوند و آب آن‌ها کاملا تبخیر شود، سپس در پیاله‌ای بریزید و با رولت بادمجان‌های آماده شده نوش جان کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار