چاپ کد خبر: 78871
2 فروردین 1401

علائم مهم چک هایی که نقد نمی شوند و برگشت میخورند!

چک برگشت e1647938912519

قبل از گرفتن چک به این نکته توجه داشته باشید که لزوما هر چکی نقد نمشود و پرداخت شدنی نیست. و توجه داشته باشید که چک وسیله پرداخت است و نه وسیله تامین اعتبار.

مطابق قانون صدور چک ، کسی که چک صادر می‌کند باید در تاریخ درج شده در چک به اندازه مبلغ نوشته شده در چک ، در حساب بانکی‌اش وجه نقد داشته باشد . در غیر این صورت ، می‌توان چک را برگشت زد و علیه صادرکننده چک اقدامات قانونی لازم را انجام داد . به این نوع از چک‌ها چک برگشتی یا چک بلامحل می‌گویند.

به گزارش اول فارس چک برگشتی یا چک بلامحل امروزه به بزرگترین مشکل و معضل حوزه معاملات و روابط مالی تبدیل شده است و این موضوع حجم زیادی از پرونده‌های موجود در مراجع قضائی را به خود اختصاص داده است. به همین خاطر شناخت هرچند جزئی چک برگشتی برای کلیه افراد در زمینه‌های روابط مالی، شخصی و کاری‌شان ضرورت دارد.
این نشانه ها قطعی و یقینی نیستند و بر همه اشخاص و افراد دلالت ندارند بلکه می توان گفت در بیشتر موارد قابل توجه هستند و به این مقدار ارزش دارند که به آنها توجه کنید و در صورت وجود نشانه های زیر، لطفا جانب احتیاط را از دست ندهید.

۱- چکی که به تاریخ روز پنج شنبه یا روز قبل از تعطیلات کشیده می شود.

۲- چکی که صادر کننده تاریخ یا مبلغ آن یا امضای خود را مخدوش می کند.

۳- چکی که صادر کننده بصورت آماده از کشو میز یا از گاو صندوق خود و….خارج می کند و به شما تحویل می دهد.

۴- هر چکی که صادر کننده از تنظیم و امضاء آن در جلو چشم شما طفره می رود.

۵- چکی که طرف مقابل شما بعنوان چک همسر خود، تحویلتان می دهد.

۶- چکی که مبلغ آن در حروف و عدد با هم مغایرت دارد.

۷- چکی که پرداخت وجه آن از سوی صادر کننده منوط به شرط شده است.

۸- چک شرکتها و سازمانها و موسسات که با یک امضاء به شما تحویل می شود.

۹- چک شرکتها و سازمانها و موسسات که بدون مهر آن شرکت یا سازمان یا موسسه به شما تحویل می شود.

۱۰- چک اشخاصی که در بانکهای متعدد دارای حساب و دسته چک هستند.

۱۱- چک اشخاصی که از بانکهای فاقد نظام اعتبار سنجی و پایش اعتبار مشتری دسته چک می گیرند. شناختن این بانکها کار پیچیده ای نیست. بانکی که با دریافت کمترین اطلاعات و مدارک و در سریعترین زمان به شما دسته چک می دهد به آن اشخاصی که قرار نیست چک هایشان نقد شود نیز دسته چک اعطاء می کند!!

۱۲- چک اشخاصی که در حال جابجایی محل کسب هستند.

۱۳- چک اشخاصی که آگهی و اعلامیه حراج بر درب مغازه و محل کسب خود زده اند.

۱۴- چک شرکتها و موسسات و سازمانهایی که در حال اخراج کارمند و تعدیل نیرو هستند.

۱۵- چک اشخاصی که دارای پرونده های کلان و مشهور در مراجع قضایی هستند.

۱۶- چک اشخاصی که در جریان کسب و کار خود امکان دسترسی و ملاقات با آنها را به سادگی ندارید.

۱۷- چک اشخاصی که می دانید بیکار هستند و احتمال می دهید درآمد مطمئنی ندارند.

۱۸- چک اشخاصی که می دانید به نظام بانکی بدهی سنگین یا بدهی معوقه دارند.

۱۹- چک اشخاصی که می دانید ممنوع الخروج هستند.

۲۰- اگر با چند شریک یک معامله کردید و چک را یکی از شرکاء به شما داد احتمال بدهید که اختلاف واقعی یا صوری بین آنها بروز خواهد کرد و در نتیجه نقد شدن آن چک با خطر مواجه است.

۲۱- چک کسبه ای که فاقد پروانه کسب از اتحادیه صنفی مربوطه هستند.

۲۲- چکی که تاریخ و مشخصات و مندرجات آن در اسناد دیگری مانند مبایعه نامه یا قرارداد قید می شود.

۲۳- چکی که برای تضمین معامله یا ضمانت افراد صادر می شود.

گروه واتساپ اول فارس

اگر شما هم تجربه ای  یا نظری  دارید برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

جواد جمعه , ۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۱

کسی که چک میده و ثبتش نمیکنه خود این موضوع به معنی کلاه برداری من از کسی چک گرفتم اینترنت جواب نداد قرار شد تا فرداش چک رو ثبت کنه ولی این کارو نکرد خود این قانون به کمک کلاه برداران اومده .

1250489271 جمعه , ۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۳:۵۳

قانون دست و پاگیر که در اینده خیلی معاملات با مشکل روبرو میشه

محمود دانای جمعه , ۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۳:۰۵

چکی را که صاحب حساب به طلب ‌کار میگوید بنویس من امضا می کنم باید شک کرد در وصول ان

محمد رضا امینی پنجشنبه , ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

سلام در چک های جدیدقانون ثبت چک اگر شخص برگشتی داشته باشه اصلا نمی تواند چک بنام کسی ثبت کند وچک ثبت نشده اعتبار ندارد

ناشناس چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱

سلام من یک عدد چک از یکی گرفتم سر تاریخ چک رو خواباندم به حساب و رفت و برگشت خورد وقتی مراجعه کردم به بانک میگه ببر بده به همونی که گرفتی .حالا طرف و پیدا نمیکنم .آدرس صاحاب چک روی برگه برگشتی چاپ شده رفتم دنبال آدرس اصلا همچین آدرسی و چنین شخصی وجود نداشت .آخه میخوام بدونم بانک با چه مجوزی دسته چک به این افراد میده الان صد و شصت میلیون پول من بیچاره به باد رفته .کی جوابگوی من هست .خدا … کنه باعث و بانیشو .

علیر ضا چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷

ترا خدا اصلا چک را جمع کنید این چه مسخره بازیه چک را بید ببینند به چه کسی میدهند یا بازاری و سر مایدار یا در همان با نک حقوق بگیر باشه چک یک اعتباری داشت حتی هر کسی که چک داشت حا لا نه روی چک حساب میشه و نه اعتباری داره با ملت انقدر بازی نکنید این حق این ملت بد بخت نیست باید ببینند به چه کسی چک مید هند ابروی ملت و دولت بازی نکنید تو مجلس هری کی برای خو دش تصمیم میگیره بعد نوبت شورای نگهبان است ۲۰ خان هم باید از شورای نگهبان بگذره ایا بشه ایا نشه ای دادد بیداد

حسین چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰

سلام من یه چک دادم با اینکه موجودی داشتم برگشت خورده کسی میدونه چرا؟

چک چی هست؟ چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۰۷

نمیخواهیدنظرثبت کنید چرابیخود انگ تکراری بودن به پیام مردم میزنید؟قبلا هم چنین چیزی گفته بودید یعنی چی؟اولاکه قبلا نگفتم.ثانیا اگرهم گفته باشم ایراد واشکال رواونقدربایدگفت که درست بشه.

چک چی هست؟ چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۰۲

سلام.مگراقایون اقتصادندان تواین مملکت اقتصاد وکار درست وحسابی گذاشتن بمونه که توقع پاس شدن چکهاروداشته باشیم.کسی میره بازار برای مغازه ش مثلا روسری میاره وبابتش چک میده.حالا اگر کسی اونوردنیا عطسه کنه واقتصاد مابهم بریزه ودلار و….این مادرمرده بایدچکارکنه که چکش روپاس کنه؟همه چی تقصیر صادرکننده چک نیست.کاشکی هرکسی به اندازه سهمش مسئولیت بپذیره.

سید چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۵:۳۴

سلام وقتی چکی تضامنی وبا شرط به اینکه چنانچه طبق اصل مدارک دیونی دانه باشید طرف مقابل با ارائه اصل مدارک در صورت عدم پرداخت طرف دوم طرف اول محق است از محل چک تضامنی حقوق شرعی و عرفی خود را تقاضا نماید در غیر اینصورتدچک امانی و سریعا بایستی مسترد گردد که دقیقا حقوق دوطرف رعایت شده حال بعلت فوت یک نفر از طرف اول سریعا محصولات مرجوع و در بارنامه مهر و امضا طرف اول مبنی بر مرجوع محصولات دریافت گردیده و مدارک واسناد دیگری هم مبنی بر اثبات دیونوبه غیر از چک که بار آن مرجوع گردیده وجود ندارد بنابراین طرف اول کاملا محرز است که در انتظار مرور زمان ودریافت بیش از حق شرعی و عرفیست و چنانچه طرف دوم اصولی اقدام ننماید قطعا طرف اول با روابط و تهدید بدنبال دریافت وجوهی ناحق است که قطعا چنانچه چک را که با مرجوع محصولات وعدم تایید میزان بیش از حقوق خود به مشگل خیانت در امانت مواجه و اقدام بر روی اینگونه چکها جز ضرر و زیان بخود کار دیگری نیست که حتما و در اسرع وقت چکی که نام امانی آن محرز است هیچگونه اقدامی نخواهد داشت پس نه خودتان را و نه طرف دوم را دچار سردرگمی و مشگلات قضایی ننموده و به حقوق شرعی و عرفی خود واقف و آشنا باشید یا حق ، سال نو مبارک

ارش چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲:۲۳

مملکت ما بی قانونی زیاد هست هرکسی میتونه راحت کولاه برداری کنه همین چک های صیادی که ای راحت میشه نقد میشه آنقدر درد سرداره چک صیادی گرفتم برگشت خورده هی میرم دادگاه میام چی فرقی کرده باچک های قبل

علی چهارشنبه , ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۴۵

اصلا چک یک برگ کاغذی ببس نیس حتی همین کاغذ به اعتبار شخصی وشناختی ک داری دریافت میکنی ک اگه این چک هم نباشه مدیون خودش رونمیکنه خیلی جاها هنوز بطور سنتی و دردفتریاداشت کردن اقساط جنس میدن چون شناخت دارند واصالت همان محل هستن

امید صا سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸

حتما چکهایی که از شرکتها و موسسات میگیرید رو پشتش مهر شرکت یا اون موسسه رو بگیرید

امیرمیرزایی سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰

واقعااین چه قانونی هست اینوبدونید اگرکسی چک میده یابدکارمیشود دوست نداردبدهیش راندهد چونکه واقعانداره والاهیچکس نه دوست داره زندان بره نه شرمنده باشه ولی این مسولین.. کاری کردن که تماماقشارضعیف نابودوبدهکاروشرمنده کردن..

شاهین سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲

شخصی بدون ثبت بمن چک داده وقتی فهمیدم که نباید چک را میگرفتم که دیر بودبانک چرا اجازه نداره چک رو ثبت کنه همه که قانون چک رو نمیدونن کسی چک ثبت نشده میده باید بعنوان مقصر باید جوابگو باشه ولی نیست

دوست محمد احمدی سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱

من یک سوال دارم
ازیک شخصی چک گرفتم ازکجابدانم چک به بانک ثبت شده یانه؟

حسین سه شنبه , ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

دارنده چک بعداز چند ماه چک را وصول نکند بطل میشود

آخرین اخبار