چاپ کد خبر: 85989
18 خرداد 1401

علت اصلی جا نرفتن و بد جا رفتن دنده ماشین چیست؟

reasons your car wont go into gear 1

حتمالا برای شما هم پیش آمده که گاهی اوقات در حین رانندگی با مشکل جا نرفتن دنده یا بد جا رفتن آن روبه‌رو شوید. حتی گاهی اوقات علی‌رغم تلاش بسیار از سوی شما، باز هم دنده جا نمی‌رود و مجدداً به حالت خلاص بر می‌گردد. این ایراد یکی از مشکلات خیلی آزار‌دهنده است که می‌تواند رانندگی را به یک کار عذاب‌آور تبدیل کند و حتی گاهی خطرات جدی را برای سرنشینان به‌همراه داشته باشد.

عملکرد مطلوب سیستم انتقال قدرت به موارد زیادی وابسته است که نقص در هر کدام از آن‌ها می‌تواند مشکل یا مشکلات متعددی را به‌وجود بیاورد. با این حال، علت بد جا رفتن دنده یا جا نرفتن آن مشکل چندان حادی نیست و اگر شما خودرویتان را به سرویس‌های دوره‌ای ببرید، با این مشکل روبه‌رو نخواهید شد.

علت اصلی جا نرفتن دنده ماشین چیست؟

در ادامه این مطلب ما تلاش کرده‌ایم به مهم‌ترین مواردی که باعث بد جا رفتن دنده ماشین می‌شوند بپردازیم تا در صورتی که با آن روبرو شدید بدانید که منشأ این مشکلات عمدتا از کجا می‌آیند.

مهم‌ترین علت جا نرفتن دنده ماشین عبارتند از:

۱ – کم شدن واسکازین گیربکس

اگر به دنبال علت جا نرفتن دنده یا بد جا رفتن دنده روبه‌رو هستید، واسکازین جعبه‌دنده اولین چیزی است که باید چک کنید زیرا کمبود آن می‌تواند تأثیر مخربی روی سیستم انتقال داشته باشد و عملکرد آن را دچار مشکل کند. پس حواستان به واسکازین گیربکس باشد.

این امکان وجود دارد که به هر دلیلی سطح واسکازین گیربکس ماشین پایین باشد. این موضوع سیستم انتقال قدرت را با مشکل روبه‌رو می‌کند. برای مثال ممکن است که جایی نشتی داشته باشد که باید به شکل فوری جلوی آن را بگیرید. همچنین، بهتر است که جعبه‌دنده را هم بررسی کنید و سطح واسکازین موجود در آن را بسنجید.

۲ – کیفیت بد واسکازین و غلظت کم آن

کیفیت بد واسکازین می‌تواند یکی از علت های جا نرفتن دنده ماشین باشد. واسکازین باید متناسب با استاندارد سفارش شده از طرف کمپانی باشد و از ریختن واسکازین‌های نامناسب و بی کیفیت جدا خودداری کنید.

اگر کیلومتر کارکرد خودروی شما بالاست پیشنهاد می‌کنیم که واسکازین را عوض کنید زیرا مطمئنا دیگر آن کیفیت مطلوب را ندارد. برای این کار کافیست نوار گیربکس را بیرون بکشید و آن را تمیز کنید. حتماً توجه داشته باشید که بوی روغن سوخته ندهد و رنگ آن قهوه‌ای نباشد.

۳ – وجود مشکل در سیستم کلاچ

وجود مشکل در سیستم کلاچ یکی دیگر از شایع‌ترین دلیل های جا نرفتن دنده یا بد جا رفتن آن است. باید بگوییم ممکن است در کلاچ خودرو مشکلات زیادی به وجود بیایند که شما شاهد تاثیرشان بر روی عملکرد جعبه‌دنده خواهید بود. برای مثال این امکان وجود دارد که سیم کلاچ ماشین سفت یا خشک شده باشد. همین موضوع باعث می‌شود که سیستم انتقال قدرت با مشکل روبه‌رو شود و دنده جا نرود (یا بد جا برود). هرچند ممکن است که کیفیت پایین سیم کلاچ باعث بروز این مشکل شود.

یکی دیگر از مشکلات، تمام شدن دیسک صفحه کلاچ است. در این حالت صفحه کلاچ به سختی درگیر می‌شود و در نتیجه، دنده جا نمی‌رود. همچنین توجه داشته باشید که اگر مایع هیدرولیک که در سیلندر اصلی کلاچ جریان دارد با افزایش کارکرد خودرو دچار نشتی شده باشد، کلاچ و دنده شما نیز با مشکل روبرو می‌شوند.

در آخر اینکه اگر هنگام خاموش بودن خودرو، دنده به‌راحتی جا می‌رود و در زمان روشن بودن خودرو به‌سختی، باید بدانید که مشکل در کلاچ خودرو است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار