چاپ کد خبر: 136984
23 اسفند 1402

علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

زرد شدن گیاهان آپارتمانی می تواند علت های متفاتی داشته باشد.مواقعی هست که زرد شدن برگ گیاهان بیشتر از حد می شود و شما باید علت آن را بدانید تا بتوانید از آن جلوگیری کنید.در این مطلب سعی کردیم تمام دلایل زرد شدن برگ گیاهان را بررسی کنیم.

علت زرد شدن برگ گیاهان

بررسی دلایل زرد شدن گیاهان آپارتمانی

۱-پیر شدن طبیعی برگ‌ها

با افزایش سن گیاه، برگ‌های پایینی آن زرد شده و می‌ریزند. این اتفاق یک بخش طبیعی از رشد گیاه است، بنابراین نباید باعث نگرانی شما شود. اگر گیاه بیش از حد رشد کرده بود، ساقه‌ی اصلی را کوتاه کنید تا سرعت رشد آن بهبود یابد.

۲-آب دهی خیلی کم
شاید بعد از زرد شدن برگهای گیاه آپارتمانی تان مستقیم به فکر این بیفتید که حتما آب کمی به گیاه داده اید چراکه یکی از علل زرد شدن برگهای گیاه این است که آب کافی دریافت نمیکند. چنانچه گلدانتان برگهایش زرد شده است، حتما خاک گیاه را بررسی کنید و متوجه شوید خشک است یا نه. چنانچه تمامی خاک گلدان خشک است پس علت زردی برگها کم آبی گیاه است.

۳-آب دهی بیش از حد

آب بیش از حد می تواند به برگ ها آسیب بزند. وقتی خاک به خوبی زهکشی نشود، بیش از حد مجاز آب باقی می ماند و سیستم های ریشه ای می توانند به معنای واقعی غرق شوند. بدون اکسیژن ریشه ها شروع به مرگ می کنند.

۴-کمبود مواد مغذی

اگر گیاه تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نکند، ممکن است برگ‌های آن زرد شوند. هم کمبود نیتروژن و هم استفاده از آب سخت در زرد شدن برگ‌ها دخیل هستند. آب سخت مقدار زیادی کلسیم دارد که این امر ممکن است از جذب سایر مواد مغذی توسط گیاه جلوگیری کند.

اگر زرد شدن برگ‌ها از کمبود مواد مغذی ناشی شود، احتمالاً ابتدا برگ‌های بالایی گیاه تغییر رنگ می‌دهند. در موارد دیگر، ممکن است متوجه‌ی یک الگوی غیرعادی در زرد شدن برگ‌ها شوید. به‌عنوان مثال، ممکن است رگه‌های گیاه تیره رنگ بمانند اما بافت بین آن‌ها زرد شود.

۵-کمبود نور

گیاهانی که نور کمی دریافت می کنند اغلب قبل از این که برگ ها بریزند شروع به زرد شدن می کنند. اگر این موضوع تان است، سرنخی وجود دارد که می توانید به آن نگاه کنید.گیاهی که از کمبود نور زرد شده اند معمولا در آن قسمتی که نور وجود ندارد زرد خواهند شد.

مثالا برگ های نزدیک پنجره همه نور را دریافت می کنند و طرف مقابل را مسدود می کنند.اگر این مورد صدق می کند، گیاه را به مکان آفتابی منتقل کنید و ببینید که چگونه تغییر می کند. اگر نور پنجره سخت وارد خانه می شود به خصوص در زمستان ممکن است لازم باشد یک یا دو لامپ مصنوعی را نصب کنید.

۶-بیماری ویروسی

اگر گیاه‌ی شما به یک عفونت ویروسی مبتلا باشد، احتمالاً این بیماری در سراسر گیاه به‌صورت لکه‌های زرد رنگ ظاهر می‌شود. همچنین ممکن است به تغییر شکل برگ‌ها و ساقه‌ها و تغییر رنگ گل‌ها منجر شود.

عفونت‌های ویروسی در گیاهان ممکن است قابل درمان نباشند و تمام گیاهان حساس نزدیک به‌هم را آلوده کنند. بنابراین به محض مشاهده‌‌ی گیاه‌ی بیمار، آن را از بقیه‌ی گیاهان خود دور کرده و سایر گیاهان را از نظر سرایت بیماری بررسی کنید.

شما می‌توانید اقدامات لازم را برای نجات گیاه انجام دهید، اما در ابتدا باید ویروس را شناسایی کنید. گاهی اوقات باید از قارچ‌کش‌ها استفاده کنید، در حالی که در بعضی موارد درمان گیاه مستلزم برداشتن قسمت‌های سالم و تکثیر آن‌ها است. هر چند به‌سختی می‌توانید از گیاه‌ی مورد علاقه‌ی خود چشم‎‌پوشی کنید، اما ممکن است مجبور به دور انداختن گیاهانی شوید که امکان نجات آن‌ها وجود ندارد. برای پیشگیری از گسترش بیماری حتمأ گلدان یا ابزارهای هرس را قبل از استفاده برای سایر گیاهان بشویید و استریل کنید.

علت زرد شدن برگ گیاهان

۷-زردی یا کلروز

دلیل زردی برگهای گیاه میتواند وضعیت ناهنجاری به نام کلروز باشد. در واقع طبق صحبت های کارشناسان پرورش گیاه زردی یا کلروز به وضعیتی اطلاق میشود که برگها رنگدانه سبز خود به نام کلروفیل را از دست داده و زرد میشوند.

۸- سرمای هوا

غالباً جریان هوای سرد روی گیاهان گرمسیری باعث زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود. اگر گیاه شما در تابستان در نزدیکی دریچه‌ی تهویه‌ی هوا یا در زمستان در نزدیکی پنجره‌ قرار دارد، آن را به جای دیگری منتقل کنید. گیاه را زیر نظر بگیرید تا ببینید آیا تعداد برگ‌های زرد بیشتر می‌شود یا خیر.

۹-زرد شدن برگ های مرتبط با کمبود مواد مغذی

زرد شدن برگ ها دلایل مختلفی دارد و تنها به علت کمبود مواد مغذی نمی باشد بلکه می تواند به علت های زیر ایجاد شود:

۱۰-کمبود نیتروژن و پتاسیم

یکی از عوامل زرد شدن برگ های قدیمی کمبود نیتروژن و پتاسیم است . در تمام نواحی برگ ها و و رگه های آن کلروز نیتروژن یکنواخت است. کلروز پتاسیم از لبه برگ ها آغاز و در بین رگ های برگ تشکیل می شود.

۱۱-کمبود آهن و کلسیم

از علت های زرد شدن برگ های جدید کمبود آهن و کلسیم است . زرد شدن به علت کمبود آهن زرد شدن با رگ های کوچک در برگ های جوان ظاهر می گردد.

۱۲-آفت زدگی

کمبود مواد مغذی در کل گیاه به صورت متقارن و منظم نمایان می شود اما آفت زدگی گیاه ممکن است در هر قسمتی از گیاه دیده شود و نامتقارن باشد. حمله حشرات ، بیماری های قارچی، باکتریایی ممکن است مشکلاتی را در شاخ و برگ گیاه به وجود آورد. آسیب زدن حشرات به گیاهان سبب زرد شدن برگ گیاه می شود.

برای پیشگیری از این مشکلات و زرد نشدن برگ گیاه شما می توانید شیوه های غیر سمی مانند استفاده از گیاهان مقاوم در برابر آفات، روغن نباتی برای به دام افتادن حشرات، استفاده از حشره کش را که بی خطربوده و خاصیت تجزیه شدن در خاک را دارند بکار برید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار