چاپ کد خبر: 111398
21 اردیبهشت 1402

عکس خدایان مرموز پیش از فراعنه مصر بر صخره‌ ۵۰۰۰ سالۀ

11

مصرشناسان از دانشگاه‌های بُن و آسوان می‌خواهند صدها پتروگلیف و کتیبه را که قدمت آن‌ها از دوران نوسنگی آغاز و تا دوران اعراب ادامه پیدا می‌کند، مستند‌نگاری کرده و در یک پایگاه داده آن‌ها را ثبت کنند.

به گزارش اول فارس، صحرا در قسمتِ جنوبی مصر مملو از صدها پتروگلیف و کتیبه است که قدمت آن‌ها به هزاره پنجم قبل از میلاد باز می‌گردد و فقط چندتایی از آن‌ها تاکنون مطالعه شده‌اند. یک نقاشیِ صخره‌ای با قدمتِ بیش‌از ۵۰۰۰سال که قایقی را نشان می‌دهد که ۲۵مرد با یک طناب در حالِ کشیدنِ آن هستند، یکی از خاص‌ترین نقاشی‌هایی است که روی این صخره‌ها به چشم می‌خورد.

پروفسور. دکتر. لودویگ مورِنز، از دانشگاه بُن، که یک مصرشناس است، می‌گوید: «اولین منابعِ تازه‌کشف‌شده، دوره پیش‌از فراعنۀ هزاره چهارم و اهمیتِ اجتماعی-فرهنگیِ محیط را روشن ساخته‌اند.»

روی لبه‌ها و برجستگی‌های صخره قایقی ترسیم شده که ۲۵مرد با دست‌هایی برافراشته درحالِ کشیدنِ آن با یک طناب هستند. مورنز می‌گوید، مراسمی که به‌وضوح حائز اهمیت بوده در اینجا به نمایش گذاشته شده است ـ به‌طور خاص به‌نظر می‌رسد که تصویری از حرکتِ جمعیِ خدایان باشد. او می‌گوید، این‌ را می‌توان از جزئیاتِ نقاشی فهمید: قایقی با صحن و بیرق و، به‌خصوص، شاخِ گاو، که معمولاً در تصویرگری‌های مقدس رایج هستند.

خدایان مصر

این مصرشناس می‌گوید: «این تصویر صخره‌ای، بینشی درباره طراحیِ مقدسِ منظره‌ای  دوردست ـ به نامِ وادی‌الاجباب ـ در اختیار محققان قرار می‌دهد که هنوز بخش عمده‌ای از آن در مطالعات مغفول مانده است.»

کلِ فرهنگِ فرعونِ متأخر مبتنی بر آغازِ صحنه‌پردازیِ تصویریِ مذهب است. مورنز می‌گوید: « اهمیتِ بالای مذهب و به‌خصوص فرقه خدایان در جامعه‌ نیمه دوم هزاره چهارم، که هنوز پیشامصری است، در اینجا به عنوانِ عاملِ فرهنگ‌ساز آشکار شده است.»

مورنز می‌گوید: «بخش عمده‌ای از این گنجینه فرهنگی در شمال‌شرق آسوان مستند‌نگاری نشده، چه برسد به اینکه منتشر شود.»

«پتروگلیف‌ها به تعداد زیاد و اغلب در مکان‌های دورافتاده در دره‌های خشک‌شده رودخانه به نامِ «وادی» مشاهده می‌شوند. هم‌زمان، این پتروگلیف‌ها که برخی اوقات در نگاه اول قابلِ شناسایی نیستند، به دلیلِ فعالیت استخراج معدن در صحرا، در معرض تهدید قرار دارند.»

مورنز می‌گوید: «به‌خصوص در سال‌های اخیر تخریب‌های جدی بروی این دارایی‌های فرهنگی صورت گرفته است. این خسارت‌ها، با توجه به گستردگیِ ناحیه، به سختی می‌توانند پیش‌گیری شوند اما بهترین کاری که می‌توان کرد، مستند‌نگاری آن‌هاست.»

دانشگاه بن و آسوان قرار است در راستای خلقِ یک پایگاه داده جامع از تصاویرِ صخره‌ای با هم همکاری کنند.
مقال

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار