چاپ کد خبر: 136066
14 اسفند 1402

عکس های از زندگی مردم در تهران ، رشت و اصفهان ۱۰۰ سال پیش

در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.

زندگی مردم ایران 1

این عکس‌ها را می‌توان بارها و بارها تماشا کرد و هر بار چیزهای تازه‌ای در آن‌ها دید؛ از جزییات لباس‌ها و چهره‌ها گرفته تا هر چیز دیگری که در طول این یک قرن و اندی دچار تغییرات فراوان شده است.

فرادید؛ عکس نخست امروز با عنوان «چاپارخانۀ رشت» در آرشیو مربوطه ثبت شده است. ساختمان چاپارخانه در پس‌زمینه تصویر قابل مشاهده است و ساختمان جلوی تصویر نیز ظاهرا اصطبل است. بین دو ساختمان هم پلی با ستون‌های مشخص بر روی رودخانه دیده می‌شود.

زندگی مردم ایران 5

عکس دوم تصویر جالبی از یک حمام در تهران را نشان می‌دهد.

زندگی مردم ایران 4

عکس سوم کاروانسرایی در شهر اصفهان را نشان می‌دهد. این کاروانسرا در زمان صفویه در کنار بازار بزرگ اصفهان ساخته شده بود و به کاروانسرای «مخلص» شهرت داشت. کاروانسرای مخلص در اواخر دورۀ صفویه دچار حریق شده بود اما در زمان قاجار دوباره مرمت شد و مورد استفاده قرار گرفت.

زندگی مردم ایران 3

عکس آخر نیز تصویری از نمای بیرونی یک قهوه‌خانه در شهر اصفهان را نشان می‌دهد. سیم‌ها و تیرهای مخصوص تلگراف نیز در تصویر مشخص هستند. تلگراف‌خانۀ اصفهان در عهد قاجار تاسیس شد و ارنست هولتسر، مهندس آلمانی، مدتی مسئول این تلگراف‌خانه بود | منبع:فرادید

زندگی مردم ایران 2

نظرتان را برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار