چاپ کد خبر: 137727
2 فروردین 1403

فرامرز اصلانی درگذشت+بیوگرافی

فرامز اصلانی در ۲۲ تیرماه ۱۳۳۳ در تهران به دنیا آمد. او از کودکی با دنیای موسیقی آشنا شد. پدر و مادرش از دوستداران موسیقی بودند و خانه آنها، معمولا میزبان هنرمندانی مثل پرویز یاحقی، غلامحسین بنان، علی تجویدی، رهی معیری، رحیم معینی کرمانشاهی بود.

فرامرز اصلانی، خواننده و آهنگ‌ساز ایرانی، در ۶۹ سالگی در مریلند درگذشت. او در اسفند ماه از ابتلا به سرطان خبر داده بود. اصلانی با سبک منحصر به فرد خود و آلبوم‌های به‌یادماندنی همچون «به‌ یاد حافظ»، «دل‌مشغولی‌ها» و «روزهای ترانه و اندوه»، جایگاهی ویژه در موسیقی پاپ ایران دارد.

فرامرز اصلانی، عصر روز چهارشنبه، اول فروردین ۱۴۰۳ در بیمارستانی در مریلند درگذشت.

مرجان اصلانی، همسر فرامرز اصلانی، شامگاه روز اول فروردین در صفحه اینستاگرام این خواننده سرشناس نوشت:«در شامگاه روز اول فروردین ۱۴۰۳، ۲۰ مارس ۲۰۲۴ میلادی، سرطانی جانسوز فرامرز اصلانی، شاعر، خواننده، آهنگساز، روزنامه‌نگار، و یک انسان خوب را، همراه با نسیم نوروزی، با بدرودی همیشگی، با خود برد، در حالی که دستانش در دستان عزیزانش بود.»

فرامرز اصلانی

 

فرامرز اصلانی خود در چهاردهم اسفند ماه ۱۴۰۲، در شبکه‌های اجتماعی خود از ابتلا به سرطان خبر داده بود.

او در یادداشتی نوشت:« من نیز سایه لمس سرطان را ملاقات کرده‌ام. بنابراین اعلام می‌کنم که قصد دارم باقیمانده این سال را به درمان و مراقبت از روحیه‌ام اختصاص دهم. هر طلوع خورشید که چشمان بیداری‌ام را شکوفا می‌کند، قلبی با استواری و امید، و جانی با اندیشه و انرژی، مقاومت بیشتری برمی‌انگیزد تا گامی در مسیر بهبودی بردارم. پس عزیزانم، من قول می‌دهم که آسمانی از سفر خود را به عنوان یک مسافر در این آب‌های ناشناخته همراه با شما به اشتراک بگذارم، با وعده‌ی دوباره‌ی ملاقات زیر آغوش تابش نور در سپیده‌دم در سال ۱۴۰۴. ارتباط و تماس‌هایم محدود خواهد بود. و خود در اندیشه شما، ایران و ترانه و آواز هستم.»

همسر فرامرز اصلانی، روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام فرامرز اصلانی، فرارسیدن نوروز را از جانب خود و همسرش به ایرانیان تبریک گفته بود.

او در این پست نوشت:«با طلوع نوروز، من و فرامرز، امید و سلامتی را برای خانواده، دوستان و طرفداران او آرزو می‌کنیم. این فصل جدید را با امید به آینده‌ای بهتر و همراه با آزادی برای ایران و تمامی مردمش می‌گذرانیم. از صمیم قلب، این آرزوها را برای شما ارسال می‌کنیم و امیدواریم که سال جدید با شادی، سلامتی و آرامش برای همگی پر از نیکوکاری و موفقیت باشد.»

فرامرز اصلانی به‌ویژه برای ترانه‌هایی مانند «آهوی وحشی»، «اگه یه روز»، « دل اسیره»، «دیوار»، «قلعه تنهایی»، «عبور» و «تو» شناخته شده است.

فرامز اصلانی در ۲۲ تیرماه ۱۳۳۳ در تهران به دنیا آمد. او از کودکی با دنیای موسیقی آشنا شد. پدر و مادرش از دوستداران موسیقی بودند و خانه آنها، معمولا میزبان هنرمندانی مثل پرویز یاحقی، غلامحسین بنان، علی تجویدی، رهی معیری، رحیم معینی کرمانشاهی بود.

با این حال، او به دلیل مخالفت پدر تا اواخر دوران نوجوانی از موسیقی دور ماند.

فرامرز اصلانی، پس از پایان دوران دبیرستان به لندن رفت و در رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه لندن فارغ‌التحصیل شد. او پس از پایان دانشگاه به کار روزنامه‌نگاری پرداخت و در سال ۱۹۷۲ به لس‌آنجلس رفت.

فرامرز اصلانی در سال ۱۹۷۵ به ایران بازگشت و در روزنامه انگلیسی زبان تهران ژورنال مشغول به کار شد.

او به‌طور اتفاقی در یک میهمانی با رییس شرکت سی‌بی‌اس رکوردز اینترنشنال آشنا شد و اندکی بعد آلبوم «دل‌مشغولی‌ها» را منتشر کرد. آلبوم «روزهای ترانه و اندوه» از دیگر آثار معروف فرامرز اصلانی است.

فرامرز اصلانی سال ۱۳۵۷ ایران را ترک کرد و به انگلستان رفت. او در سال ۱۹۹۷ به لس‌آنجلس رفت و به فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی ادامه داد.

در سال ۱۳۹۷، گزیده‌ای از ترانه‌های فرامرز اصلانی در کتابی به نام « روزهای ترانه و اندوه: گزینهٔ ترانه‌های فرامرز اصلانی» در ایران منتشر شد.

فدرا و رکسانا، دو دختر فرامرز اصلانی نیز در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار