چاپ کد خبر: 103645
17 بهمن 1401

فرق عشق و هوس چیست؟ رابطه من هوس حاکم است یا عشق؟

هوس در برابر عشق چه ویژگی هایی را دارد؟

با کمی تأمل در احساسات، هوس و عشق معمولاً به راحتی قابل تشخیص هستند. هوس به عنوان حالتی از کشش شدید جنسی و جسمی به شخص دیگر تعریف می شود. عشق یک مفهوم بسیار گسترده‌تر است. در عشق ارتباط عاطفی عمیق‌تری وجود دارد. رابطه ای که بر مبنای عشق است معمولاً تمایل به ماندگار شدن دارد.

اگر متوجه شدید که جزئیات زندگی شخصی و محرمانه خود را برای یکدیگر فاش می‌کنید. احتمالا رابطه ای که در آن هستید عشق است. در یک رابطه عاشقانه هر دو طرف از یکدیگر حمایت عاطفی می‌کنند و برای آینده مشترک خود برنامه می ریزند. اساساً، اگر ارتباطی دارید که فراتر از جاذبه فیزیکی است، مطمئن باشید که این احساس می تواند عشق باشد.

عشق بدون هوس، امکان دارد؟

هوس

ممکن است شما عشق را بدون هوس یا هوس را بدون عشق تجربه کنید. ولی این امکان نیز وجود دارد که هر دو احساس را همزمان برای یک فرد تجربه کنید. افراد عشق را به روش های مختلف ابراز می کنند. بعضی‌ها عشق خود را از طریق کلمات نشان می دهند و برخی دیگر آن را از طریق اعمال و رفتارهای خود بیان می کنند. به طور کلی باید بدانید که هوس و عشق از مراحل عادی یک رابطه هستند.

هوس چیست؟

به طور کلی هوس یک کشش جنسی شدید به جنس مخالف است. در بهترین حالت، هوس مانند نیرویی عمل می کند که ما را به سوی شریک زندگی می کشاند و امکان ارتباط فیزیکی عمیق را فراهم می کند. هوس صرفاً شامل احساسات جسمی و جنسی است. بنابراین، اگر هر بار که شخص مورد علاقه خود را می‌بینید تپش قلب می‌گیرید، و در خود احساس هیجان می‌کنید احتمالا احساسی که دارید هوس است. در این حالت نمی‌توانید از خیال‌پردازی جنسی درباره فرد مورد علاقه خود دست بردارید.

عشق یعنی چه؟

توصیف عشق در مقایسه با هوس کمی پیچیده تر است. عشق یکی از محبوب ترین موضوعات به خصوص در ادبیات و هنر است که در اغلب کتاب ها به صورت رمز و راز ظاهر می شود. عشق دارای فراز و نشیب ها و همچنین لذت ها و رنج های فراوان است. افراد در طول تاریخ تعریف های مختلفی از عشق ارائه کرده اند.

از نظر دلبستگی، عشق یکی از نیازهای اساسی انسان است که ما را با افرادی که بیشترین اهمیت را در زندگی برایمان دارند، پیوند می دهد. همچنین عشق به دلبستگی ایمن و محبت آمیز به یک شریک عاشقانه گفته می شود. رابطه ای که در آن محبت عمیق، اعتماد، و پذیرش شخص مخالف با همه عیب و نقص هایش وجود دارد.

نکته مهم این است که عشق و هوس مسیرهای عصبی مشابهی را در مغز فعال می کنند، به همین علت تعجبی ندارد که تشخیص عشق و هوس برای اغلب مردم دشوار است. اما عشق و هوس دو مقوله کاملا متفاوت هستند و می توانند به صورت جداگانه و یا ترکیب با هم در درجات مختلف ظاهر شوند و حتی در طول زمان بین این دو حالت در نوسان باشند.

چگونه عشق و هوس را از هم تشخیص بدهیم؟

عشق

در واقعیت هیچ قاعده‌ای برای تشخیص عشق و هوس از یکدیگر وجود ندارد. مطمئنا هیچ کس دوست ندارد رابطه ای که صرفا بر اساس هوس است را ادامه بدهد. یک رابطه سالم باید طولانی مدت و پایدار باشد. نکات زیر به شما کمک می کند تا بتوانید عشق و هوس را از هم تشخیص بدهید.

  • هوس به مرور زمان از بین می رود. عشق همیشه پابرجاست.
  • هوس ممکن است تکانشی و همراه با احساس ناامنی باشد. عشق تمایل به پایداری و امنیت دارد.
  • در هوس فرد فقط به لحظه حال توجه می کند. در حالیکه عشق علاقه به شناختن شخص در طول زمان است.
  • هوس به معنای ارضای فوری نیاز های جنسی است. عشق اعتماد و تعهد را در مدت زمان طولانی ایجاد می کند.
  • زمانی که متوجه عیب های یک شخص می شوید، هوس از میان می رود. عشق ویژگی های مثبت و منفی فرد را به طور کامل می پذیرد.
  • هوس سعی می کند رابطه را به صورت سطحی نگه دارد. عشق دنیای وسیع تری دارد و به گفتگوهای دشوار و کشف احساسات عمیق گسترش می یابد.
  • هوس از تخیلات فانتزی و هیجان تعامل لذت می برد. عشق همراه احساس خطر و آسیب پذیری است زیرا در عشق قلب خود را به روی فرد دیگر باز می کنید و به او اجازه می دهید که شما را بهتر بشناسد.

هوس می تواند تبدیل به حالتی اعتیادآور شود و تمام فضای ذهنی شما را پرکند. می توان گفت که هوس ارتباط نزدیکی با شیفتگی دارد. عشق دیدگاه متعادل تری دارد و توانایی حفظ یک زندگی متعادل را برای افراد فراهم می کند.

مراحل عشق رمانتیک

عشق رمانتیک اغلب با یک جاذبه فیزیکی قوی یا هوس شروع می‌شود. اما روند عاشق شدن معمولاً پیچیده‌تر است و عوامل زیادی از جمله ظاهر فیزیکی، هوش، شباهت های فکری و ذهنی را شامل می شود. برخی از افراد در عشق رمانتیک یک کشش جنسی فوری را تجربه می کنند. در حالی که برخی دیگر آن را یک پیوند عاطفی قوی می دانند که به تدریج به جذابیت عاشقانه تبدیل می شود. به طور کلی عشق رمانتیک صرف نظر از آنکه آن را چطور تجربه می کنید، سه مرحله دارد:

هوس

در هوس ما به دلیل ترشح فراوان برخی از هورمون ها به شدت جذب شخص دیگری می شویم. تستوسترون و استروژن هورمون هایی هستند که ترشح زیاد آن ها باعث گرایش شدید شما به شخص دیگر می شود. هوس نشانه های زیادی دارد از جمله اینکه شما خواهان ارضای جنسی از طرف این شخص هستید. یکی دیگر از نشانه های مهم این است که به شدت تمایل دارید که شخص را در آغوش خود بکشید.

جاذبه

در مرحله جاذبه احساس می کنید دنیای شما توسط شخص دیگر دگرگون شده است. این فرد اهمیت بسیار زیادی در زندگی شخصی شما پیدا می کند. تنها کاری که دوست دارید انجام بدهید این است که تمام وقت خود را با او بگذرانید. از نظر علمی و روان شناسی نیز جاذبه با تغییر سطوح انتقال دهنده های عصبی نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین تعریف می شود. نوراپی نفرین به شما انرژی می دهد و می تواند اشتها و نیاز به خواب شما را سرکوب کند.

افزایش دوپامین منجر به رفتار هدفمند می شود و کاهش سروتونین با تفکر وسواسی مرتبط است. وجود همه این علائم با هم نشان می دهد که شما در مرجله جاذبه هستید. جاذبه شدید به جنس مخالف باعث می شود که به ندرت احساس گرسنگی کنید. شما حتی نمی توانید درست فکر کنید زیرا برای انجام هر کاری به شریک زندگی خود چشم دوخته اید. خواب و استراحت خود را از دست می دهید.

ازدواج

ازدواج مرحله تعهد و رشد است. زمانی که موج جزر و مد احساسات تمام می شود زندگی رنگ و بوی عادی تری به خود می گیرد. ثبات و اعتماد عاطفی که بین شما ایجاد شده است، باعث می شود برای رویارویی با چالش های زندگی احساس امنیت بیشتری کنید. در دوران نامزدی و ازدواج وازوپرسین هورمون مرتبط با تک همسری و همچنین اکسی توسین هورمون نوازش مرتبط با جفت گیری و پیوند مادر و نوزاد به مقدار بسیار زیاد ترشح می شوند.

قرار گرفتن در این مرحله به این معنی نیست که رابطه جنسی و هیجان تمام شده است، اما باید تمام تلاش خود را بکنید تا بتوانید آتش علاقه و صمیمیت را همچنان روشن نگه دارید. زوجین پس از ازدواج وارد مرحله دلبستگی می شوند. در این مرحله شما احساس آرامش و رضایت می کنید. شما می توانید نیازها و نگرانی های خود را آشکارا با همسرتان در میان بگذارید. برقراری تماس چشمی برای شما راحت تر می شود. همه تلاش خود را روی توسعه و رشد زندگی خود متمرکز می کنید.

چرا باید عشق و هوس را از هم تشخیص دهیم؟

تشخیص تفاوت عشق و هوس می تواند به ایجاد روابط سالم و پایدار که بر پایه علاقه واقعی است کمک کند.

رابطه ای که بر اساس هوس شکل گرفته است هیچ گونه عاطفه ای در آن وجود ندارد. بنابراین اگر شما عشق و هوس را از هم تشخیص بدهید می توانید خیلی زود و قبل از تبدیل شدن به چیزی که نمی خواهید رابطه را متوقف کنید.

به همین ترتیب، اگر به یک رابطه طولانی‌مدت علاقه دارید، می توانید رابطه سالم خود را به سمت ازدواج و تعهد مدیریت کنید.

به طور کلی قدم گذاشتن در هر تجربه عاشقانه یا جنسی با شخص دیگری یک عمل آسیب پذیر است. وقتی به مکان ناشناخته ولی جذاب عشق قدم می گذارید، احساس می کنید که در دریایی از احساسات و عواطف طاقت فرسا غرق شده اید. عشق واقعی می تواند ما را به جستجوی امنیت و آرامش سوق دهد.

در عشق و هوس، هیچ هنجار، هیچ باید و حتی هیچ راه درستی وجود ندارد. شما ممکن است پس از یک شب پرشور بلافاصله عاشق شوید یا می‌توانید سال‌ها با کسی دوست باشید و هرگز علاقه ای به او پیدا نکنید. شما می توانید کسی را دوست داشته باشید ولی هرگز از نظر جنسی به او گرایش پیدا نکنید. ممکن است بعد از سال‌ها زندگی با شریک زندگی خود شور و هیجان روز اول آشنایی را از دست بدهید و یا فقط با لمس کردن شریک زندگی‌تان آتش اشتیاق دوباره در شما برانگیخته شود. به طور خلاصه همه چیز در این میان امکان پذیر است.

در رابطه من عشق حاکم است یا هوس؟

اگر در رابطه ای هستید و می خواهید بدانید احساسی که بین شما دو نفر می گذرد عشق است یا هوس، باید از خود بپرسید که چقدر برای این رابطه سرمایه‌گذاری کرده اید. به جای تلاش برای تعریف رابطه و قرار دادن آن در قالب عشق یا هوس، دقت کنید که بفهمید طرف مقابل چه احساسی به شما می دهد. اگر در رابطه احساس اعتماد و راحتی می کنید و مجبور نیستید برای جلب رضایت طرف مقابل نقش بازی کنید، شما در در یک رابطه عاشقانه قرار  دارید.

اگر اکنون در رابطه با جنس مخالف هستید بهترین کار است که بفهمید چه ارزش های مشترکی با هم دارید و و رویاهایی که برای آینده خود می بافید تا چه حد با هم همسو هستند. بهتر است به جای این که بپرسید رابطه ما بر اساس عشق است یا هوس از خود سوال کنید من چه احساسی با این شخص دارم. پاسخ به این سوالات می تواند شما را تا حد زیادی به پاسخ صحیح نزدیک کنید. فقط به یاد داشته باشید که وقت خود را برای شناخت طرف مقابل خود صرف کنید. شناخت دقیق باعث می شود که رابطه شما سمت و سوی هدفمند و مشخصی پیدا کند.

یکی از نشانه های اصلی عشق یک ارتباط صمیمی و عاطفی است که در طول زمان از طریق تجربیات مشترک و آشنایی بیشتر ایجاد می شود.

بنابراین، نشانه عشق این است که فرد متقابل دوست دارد زمان زیادی را در خارج از اتاق خواب با شما بگذراند و جزئیات شخصی و صمیمی خود را با شما به اشتراک می‌گذارد. شخصی که به شما عشق می ورزد سؤالات زیادی از شما می‌پرسد و به نظر می‌رسد که برای شناخت شما سرمایه‌گذاری کرده است. این فرد دوست دارد شما را به خانواده و دوستان خودش معرفی کند و با کمک شما برای آینده اش برنامه ریزی کند.

اما اگر کسی فقط می‌خواهد در رختخواب با شما وقت بگذراند و فراتر از دیوارهای اتاق خواب در زندگی شما نقشی ندارد، مطمئن باشید که با یک فرد هوسباز سر و کار دارید.”همکده”

با این نشانه ها شوهر بی مسئولیت را بشناسیم

فال حافظ امروز ۱۸ بهمن با تفسیر دقیق و زیبا

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار