چاپ کد خبر: 130403
11 دی 1402

فنس کشی صحرای برهوت با توهم پتروشیمی در استان فارس/ خودمانیم کو آب؟

با گذشت بیش از یک دهه از تصویب احداث پتروشیمی‌ها در استان فارس اما هنوز هم احداث و راه اندازی آنها انجام نشده است.

فنس کشی صحرای برهوت با توهم پتروشیمی در استان فارس
ایلنا: رویای صنعتی شدن فارس تا آنجا پیش رفت که بسیاری از پتروشیمی‌های کشور خیلی دیرتر از پتروشیمی‌های فارس مجوز گرفتند اما امروز برخی آنها بیش از ۲ هزار نیروی کار دارند.

پتروشیمی‌های فارس از روز اول با مشکلات تأمین خوراک، تأمین آب مورد نیاز و جانمایی نادرست مواجه بودند و هرچه پیش رفت این مشکلات نه تنها حل نشدند بلکه با خشکسالی فارس و نیاز به تامین آب مورد نیاز عرصه برای ساخت پتروشیمی در استان تنگ تر هم شده است.

عضو کمیسیون انرژی  در رابطه با آخرین وضعیت پتروشیمی کازرون می‌گوید: موضوع راه اندازی پتروشیمی کازرون از ۱۷ سال گذشته آغاز شده است و در حد اخذ برخی از مجوزها اقداماتی انجام‌ گرفت؛ آخرین وضعیت این پتروشیمی در حد اختصاص زمین و فنس کشی بوده است.

فریدون عباسی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه هنوز در موضوعات فنی، تجهیزات و مواد پتروشیمی اقدام خاصی در پتروشیمی کازرون صورت نگرفته است، می‌افزاید: براساس جمع بندی های صورت گرفته در یک سال گذشته به صورت مستقیم به وضعیت پتروشیمی کازرون ورود شده است؛ تجربه  در دیگر پتروشیمی‌ها مانند فسا، داراب، جهرم و فیروز آباد باعث شد تا به مشکلات پتروشیمی کازرون سر و سامان بهتری داده شود.

حل مشکل تامین آب پتروشیمی کازرون

نماینده کازرون و کوه چنار  معتقد است مسئولان کمبود و تامین آب را علت عدم پیگیری راه اندازی و احداث پتروشیمی کازرون عنوان می‌کردند و ادامه می‌دهد: طی پیگیری‌هایی که از طریق شرکت پترول سهام دار عمده پتروشیمی کازرون انجام گرفت؛ همواره بهانه کمبود و تامین آب ارائه شده بود که مشکل تامین آب  در این بخش را حل کردیم.

عباسی با اشاره به  تکمیل سد نرگسی و تامین آب پتروشیمی کازرون عنوان می‌کند: دو برابر آب مورد نیاز پتروشیمی کازرون از طریق سد نرگسی حل شد؛ اختصاص ۴ میلیون متر مکعب به صنعت از طریق سد نرگسی نیز مشکلات این حوزه در تامین آب را حل خواهد کرد.

نیاز ۲۰۰ کیلومتر خط لوله از گچساران به سمت کازرون

به اعتقاد وی؛ مسئولان طی این سال‌ها بهانه‌هایی مانند گاز و خط اتیلن را مطرح کردند که این موضوع حل و مقرر شد تا پیشرفت ۴۰ درصدی ساختمان انجام گیرد و شرکت زیر ساخت‌های ملی پتروشیمی نسبت به تامین خط لوله اقدام کند.

نماینده کازرون و کوه چنار  می‌گوید: ۲۰۰ کیلومتر خط لوله از گچساران به سمت کازرون جهت تکمیل پتروشیمی کازرون نیاز است؛ اما در صورتی محقق می‌شود که سرمایه گذاران ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در آن انجام داده باشند.

وی خاطرنشان می‌کند: مقرر بود تا ۳۰۰ هزار تن اتیلن کازرون و نورآباد ممسنی را به خط آذربایجان  وارد کنند؛  موافقت با این بخش انجام گرفت اما با تغییر مدیریت شرکت پترول همراه شد.

عباسی تصریح می‌کند: اطلاعات اشتباهی که به مدیر جدید پتروشیمی ارائه دادند باعث شد تا  این موضوع از دستور کار خارج شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه مدیر عامل پتروشیمی شهرستان کازرون عنوان کرده است که راه اندازی خط اتیلن در پتروشیمی کازرون صرفه اقتصادی ندارد، می‌گوید: از مدیر عامل پتروشیمی کازرون این سئوال پرسیده شد که چگونه راه اندازی اتیلن در استان آذربایجان اقتصادی است اما در کازرون صرفه اقتصادی ندارد که پاسخ های بی منطقی ارائه دادند.

وی تصریح کرد: با مشورتی که با  علی عسکری مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس داشته‌ایم؛ وی تامین سرمایه پتروشیمی کازرون را مشروط به خرید سهام پترول می‌داند.

فنس کشی صحرای برهوت با توهم پتروشیمی در استان فارس

پتروشیمی کازرون و نورآباد در دادگاه تبرئه شدند

نماینده کازرون و کوه چنار  به پرونده کیفری و حقوقی پتروشیمی کازرون در دادگستری تهران اشاره کرد و اظهار داشت: سهام داران جز به دلیل افزایش سرمایه این شرکت از پتروشیمی کازرون، هلدینگ خلیج فارس و هیئت مدیره ها شکایت به ثبت رسانده‌اند؛ طی پیگیری‌های انجام گرفته در دادگستری تهران، دادستان تهران خواستار تسریع در روند رسیدگی به پرونده شد.
عباسی خاطرنشان می‌کند: بر اساس آخرین اطلاع از روند پرونده در دادگاه بدوی، پتروشیمی کازرون، نور آباد و هلدینگ خلیج فارس تبرئه شده‌اند.

عضو کمیسیون انرژی می‌گوید: به موازات این بخش اقدام به پیدا کردن پتروشیمی آماده در خارج از کشور شدیم تا بتوانیم تجهیزات آن‌‌ها را تامین کنیم، با حل شدن پرونده در دادگاه هلدینگ خلیج فارس می‌تواند اقدام به خرید سهام پتروشیمی کند و سرمایه لازم را جهت تامین و راه اندازی پتروشیمی کازرون انجام دهد.

وی ادامه می‌دهد: پتروشیمی کازرون مشکلی در تامین برق و خط لوله اتیلن  نیز ندارد؛ در جهت حل مشکلات پتروشیمی کازرون باید عده‌ای سهام دار جزء راضی شوند تا روند راه اندازی و تولید این پتروشیمی تسریع یابد.

بررسی اقتصادی نبودن و آب بر بودن پتروشیمی ها

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه موضوع اقتصادی نبودن و آب بر بودن پتروشیمی ها دو موضوع جداگانه است، می‌گوید: پتروشیمی کازرون مشکلی در تامین آب ندارد و زمانی که ۴۵ میلیون متر مکعب آب سد نرگسی به صنعت اختصاص می‌یابد در اختیار قرار دادن ۶ میلیون متر مکعب از این آب به پتروشیمی کازرون امری منطقی نیست.

عباسی با بیان اینکه پتروشیمی نور آباد فعلا با مشکل آب مواجه است و احداث سد پارسیان می‌تواند مشکل آب آن را حل کند، می‌افزاید: از طرفی تامین آب از سد نرگسی می‌تواند مشکل آب پتروشیمی نور آباد را هم حل کند چرا که سرمایه گذاران این دو پتروشیمی مشترک هستند.

نماینده کازرون معتقد است؛ قرار نیست قیمت پلی اتیلن همیشه در دنیا ارزان بماند، تولید محصول نهایی محصولات پتروشیمی به مراتب می‌تواند به صرفه و اقتصادی باشد.

۵ روش پاک کردن آسان چسب قطره ای از روی پوست

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

شاهرخ شنبه , ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۱

مسیولین عزیز اول طرح را تایید میکنن بعدا در موردش فکر میکنن شبیه پت و مت هستن

شاهرخ شنبه , ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۱

اینم یک دزدی دیگه هست که هنوز برملا نشده هفده سال قبل فنس کشیدن

آریایی پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹

آقای عباسی شهرستانی که نه جاده درست و امنی داره،نه ایستگاه قطار ،نه آزاد راه،نه فرودگاه پتروشیمی اولویت داره،اون هم با این خشکسالی ،سد نرگسی هم بارون نیاد آب جمع نمیکنه ملاک و الویت کازرون اول احداث راهای امن و ایمن و ترافیک راه است.نه پتروشیمی که بعدها برای اختلاس گرها خوب بشه و شرکت‌ها ،اول بیا جاده روستای زادگاه خودت که هر هفته قربانی و تصادف درش میشه درست کن بعد فکر پتروشیمی باش،

ناشناس پنجشنبه , ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۲:۱۸

پتروشیمی ولش تونل محرم جاده جدید کازرون کنارتخته سد نرگسی کمربندی کازرون و…

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴

مدیران قبل وحال به ۲موضوع معترف شوند ۱ _ اشتباه درمبحث تحدیدجمعیت ۲_ قصور وترک فعل خود برای ناترازی سوخت بنزین از ناکارآمدی وعدم تولید خودروهای باپایه گازی وفساد در سیستم خودروسازان وایجاد انحصار با عدم واردات خودروهای برقی وتولید باپایه گازسوز است والان از همه مهمتر مشکل کم آبی وخشکسالی کشور است که با طرحهای کم اثر وکوتاه مدت، بر طرف نمیشود لذا پیشنهاد میشود برای سیراب شدن ایران بزرگ وبدون چشمداشت ، بی نتیجه به حکومت طالبان، و ویابارش برف وباران با اقدام عملی برای جلوگیری از خشکیدن دریای خزر و نیز امکان توسعه حمل ونقل دریایی بین خلیج فارس ودریای خزر،خبرمسرت بخش پیگیری طرح احداث ایرانرود را به ملت بدهند . ضمنا از همه ایرانیان تمنا دارم ازطرح ابر پروژه احداث ایرانرود ازخلیج فارس به خزر برای تمدن سازی نوین ایرانیان بآدرس زیر farsnews.ir/my/c/219241 لطفا حمایت بفرمایند ‌

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲

ساده هستید کدام پتروشیمی به گفته یکی از نمایندگان فارس ده سال چند نفر که ایشون گفت نظامی بودن وام ۵۰ میلیاردی با سود کم گرفتند و فقط فنس کشیدن و رفتند اون موقع دلار ۱۷۰۰ بود

حسینی چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷

آقای عباسی خودت یه تلاشی و همتی به خرج بده که پتروشیمی کازرون و ممسنی ساخته بشه.

سام چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۸:۵۲

چندین سال است که مملکت آب ندارد اما برای خیلی ها نان دارد

ناشناس چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۸:۱۸

اگر میخواهید اندک برفی هم که در شیراز میبارد قطع شود بروید و پتروشیمی احداث کنید . تا حالا به این موضوع فکر کردید که چرا دیگر در اصفهان برف نمیاد و کم کم داره به بیابون تبدیل میشه

علی چهارشنبه , ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۰

حکومت شعار

رضا سه شنبه , ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷

دوستان عزیز احداث پتروشیمی و پالایشگاه جز در کنار دریا، خیانت به طبیعت، آب و هوا، مردم و زمین های کشاورزی، آب‌های زیرزمینی و سطحی و…. میباشد. فریب وعده های توخالی افراد بی سواد را نخورید

ناشناس سه شنبه , ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰

حالا پتروشیمی مرودشت و شیراز چقدر کار می‌کنند ساعت ۲۰ هزار ملیون دلار داخل یک ساعت کار می کنند چه فایده داره به خدا مردم به خاک سیاه نشاندن

فرج سه شنبه , ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷

عزیز بزرگوار، دندان لق پتروشیمی کازرون را بکنید و در زباله دان بیفکنید چرا که پتروشیمی دهلران که بغل سد بود و هم داراری خوراک قریب ۱۰ ماه است که به درک واصل شده و وای از این ندانم کاریها که عین خیانت به کشور است

ناشناس سه شنبه , ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹

خاک بر سر دزدتون همه هم ب یک نحوی دستش کج خجالت نمیکشین اهمش دستون توی جیبهای مردم است کی میخاین دست از سر اموال ملت بردارین بخاطر همین است ک مردم پیشرفت نمیکنند

اکبر سه شنبه , ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

جالبه که نماد این پالایشگاههای موهومی در بورس نماد دارند.
آدم یادش کارتون پت و مت می افته

ناشناس دوشنبه , ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸

ادم یاد اون جکه میفته خارجیه به یک مسول ایرانیه گفت شما چطوری اینهمه اختلاس میکنید مسول گفت اون پالایشگاهو میبینی طرف گفت نه کدومو گفت اها همون ده هزار میلیارد هزینه برده حالا شده حکایت پتروشیمیهای فارس

ناشناس دوشنبه , ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰

هدف تصاحب زمین بوده برای اهدافی دیگر

سید اسماعیل سبحانی دوشنبه , ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷

اگر برای مردم پتروشیمی نشد برای معاون وزیر وقت نانی شد از قبل کل زمین‌ها را تصاحب کرد و بعد به پتروشیمی فروخت و بعد وارد بورس شد و سهامش را کلان کلان فروختند . بیچاره مردم و بیچاره کشور که عده ای در هر لباسی مثل گرگ عمل میکنند

آخرین اخبار