چاپ کد خبر: 71035
19 دی 1400

ماجرای یک افتتاح نمایشی از یزد تا اقلید در فارس

طرح راه آهن  ، حلقه‌ی مفقوده کریدور جنوب غرب به شمال شرق کشور که افتتاح شد، اما به بهره برداری نرسید.

راه آهن اقلید یزد 3

 صدا و سیما مرکز یزد: ششم مرداد ماه سال جاری بود و دعوت شدیم به مراسمی بزرگ برای افتتاح یک طرح عمرانی بزرگ. طرحی که بزرگترین طرح عمرانی استان یزد در ده سال گذشته است و قرار بود آئین بهره برداری از آن با حضور رییس جمهور وقت انجام شود.
   راه آهن یزد – اقلید، طرحی به طول ۲۷۴ کیلومتر که مسیر استان فارس را به استان‌های شرقی کشور ۳۲۰ کیلومتر کاهش می‌داد و اکنون با افتتاح این طرح ریلی بزرگ، شیرازی‌ها سه ساعت زودتر و مهمتر اینکه ایمن‌تر به مشهد مقدس می‌رفتند.

مراسم افتتاحیه همزمان در اقلید و یزد و بصورت مجازی با حضور رئیس جمهور وقت برگزار شد. آقای حسن روحانی دستور افتتاح را صادر و همزمان یک رام قطار مسافری هم از شیراز به سمت مشهد مقدس حرکت کرد.

راه آهن اقلید یزد 6

سوت قطار نواخته شد و انتظار می‌رفت این صدا نوید بخش به ثمر نشستن این طرح باشد. وزیر راه و شهرسازی آن زمان آقای اسلامی بود. او چند بار از روند اجرای این طرح بازدید کرده بود. آخرین بار هم زمانی بود که اجرای این طرح ریلی رو به پایان بود.

وزیر وقت راه و شهرسازی می‌گفت: افتتاح این طرح می‌تواند در حمل و جابجایی فراورده‌های معدنی و صنعتی هم جوار در استان‌های مختلف بسیار موثر باشد. مهمتر اینکه در جابجایی مسافر نیز نقش بالایی خواهد داشت.
اجرای چنین طرح‌هایی در وزارت راه و شهرسازی بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل کشور است. خادمی در آنزمان و هم اکنون عهده دار مسئولیت این شرکت است.

راه آهن اقلید یزد 4

روز‌های پایانی بهره برداری از راه آهن یزد – اقلید بود و خادمی برای بازدید آمده بود. همانجا مصاحبه‌ای با وی داشتم و او گفت: این طرح بزرگ برای اتصال کریدور جنوب غربی به سمت شمال شرق کشور است که می‌تواند اتفاقات بزرگی را در حوزه جابجایی مسافر و بار در کشور رقم بزند.

او افزود: با بهره برداری از این مسیر ریلی سالانه یک میلیون نفر مسافر و بالغ بر ۴ میلیون تن بار جابجا خواهد شد. مهمتر اینکه این مسیر ریلی ۲۷۴ کیلومتری بصورت یک خطه و به گونه‌ای ساخته شده است که قطار‌های مسافری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و قطار‌های باری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت بتوانند از آن عبود کنند.

راه آهن اقلید یزد 7

خبری نیست که نیست
بیش از ۵ ماه از افتتاح راه آهن یزد – اقلید می‌گذرد، اما انگار خبری از حرکت قطار در این مسیر ریلی نیست و ریل احداث شده به حال خود رها شده است و خاک می‌خورد.

بررسی‌های میدانی ما نشان می‌دهد، آنچه افتتاح شده تنها مسیر ریلی است و ایستگاه‌های علایم و مسافری طول مسیر آماده نیست. در ضمن، چند تقاطع نیز باید در طول مسیر بهسازی و یا ساخته شود.

ایستگاه ابرکوه یکی از اصلی‌ترین ایستگاه‌های این مسیر ریلی است. به ابرکوه می‌روم تا از این ایستگاه بازدید کنم. عده‌ای مشغول کار بودند. دستگاه‌های راه سازی هم در حال آماده سازی زمین مجاور ایستگاهی که هنوز پیشرفت چندانی نداشت، بودند.

در این مکان دو ایستگاه وجود داشت؛ یکی ایستگاه علایم که ساختمان آن آماده بود و تجهیز نشده بود، و دیگری ایستگاه مسافری که پیمانکار در حال نصب ستون‌های عمودی آن بود.

راه آهن اقلید یزد 2

با کارگران همصحبت شدم. آن‌ها می‌گفتند: قرار است علاوه بر ساخت ایستگاهها، ریل گذاری محدوده ایستگاه نیز انجام شود. کمی آن طرف‌تر یک تقاطع در ورودی یک روستا ساخته شده بود. پلی بود که قطار از بالای آن باید تردد میک رد و خودرو‌ها از زیر آن در حرکت بودند.

با مردم محلی و ساکنان روستا‌های هم جوار که هم سخن شدم، می‌گفتند: تاکنون، قطاری از این مسیر حرکت نکرده است و آنان بعد از افتتاح هیچ قطاری را مشاهده نکرده اند.

در طول مسیر حرکت کردم. یکی دیگر از جا‌هایی که تقاطع بود و باید یک پل در آن احداث می‌شد، ورودی شهرک صنعتی ابرکوه بود. ریل گذاری به خوبی انجام شده بود، اما با گذاشتن چند الوار مسیر را برای تردد خودرو‌های سنگین هموار کرده بودند. ریل به سختی معلوم میشد و مشخص بود که تردد خودرو‌های سنگین به ان آسیب می‌زند.

اکرمی یکی از کسانی بود که در شهرک صنعتی ابرکوه مشغول به کار بود و هر روز از این مسیر می‌گذشت. او می‌گفت: چند ماه است ریل به حال خود رها شده است و خاک میخورد.

راه آهن اقلید یزد 5

چند راننده دیگر که از این مسیر می‌گذشتند نیز با او هم نظر بودند و می‌گفتند: اصلا قطاری نمب تواند از این مسیر تردد کند چرا که مسیر ریلی بسته است و باید یک پل احداث شود.

طرحی که خاک می‌خورد
آنچه در سفر به شهرستان ابرکوه و بازدید از راه آهن یزد – اقلید، دیدیم و شنیدیم همه از آماده نبودن این طرح برای حرکت قطار حکایت داشت. طرحی بزرگ که با صرف هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خاک می‌خورد و بلا استفاده مانده است.

برای پیگیری این موضوع به دفتر نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی می‌روم. وقتی موضوع را با محمدصالح جوکار در میان می‌گذارم، او می‌گوید: اقدامات خوبی برای اجرای این طرح بزرگ انجام، اما هنوز تکمیل نشده، افتتاح شده است.

جوکار می افزاید: چنین طرح‌هایی در کشور و استان یزد زیادند و باید مسئولان تا امکان بهره برداری کامل از طرحی فراهم نشده آن را افتتاح نکنند.

صحبت‌های نماینده مرا قانع نمی‌کند چراکه راه آهن یزد – اقلید، یک طرح بزرگ ملی است و برای همین برای پیگیری، کسی در استان یزد پاسخگوی ما نیست.

از طریق وزارت راه و شهرسازی و شرکت توسعه و ساخت زیر بنا‌های حمل و نقل کشور که زیر مجموعه این وزارت خانه است پیگیری هایم را ادامه دادم.

اگر چه در ابتدا کسی حاضر به پاسخ گویی نیست، اما بالاخره مدیر طرح راه آهن یزد – اقلید در شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل با ما گفتگو می‌کند.

منجمی می‌گوید: ریل این مسیر آماده بهره برداری است و شرکت راه آهن هر زمان بخواهد، می‌تواند قطار را از آن مسیر عبور دهد ضمن اینکه تاکنون نیز دو رام قطار در اوایل افتتاح در آن تردد داشته اند.

با این حال او گفت: این طرح تکمیل نشده است و بهره برداری کامل از آن در سال آینده خواهد بود.

سکوت‌های معنادار مدیرکل راه آهن
ایستگاه‌های علایم و مسافری راه آهن یزد – اقلید ساخته نشده است و چند تقاطع نیز باید در این مسیر احداث شود. برای پیگیری بیشتر این موضوع، در ادامه به سراغ شرکت راه آهن رفتم. هر چه تلاش کردم کسی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.

آنچه دستگیرمان شد، این بود که عبور قطار در شرایطی که ایستگاه‌های علایم احداث نشده، ایمن نیست و نمی‌تواند قطاری از آن تردد کند. مهمتر اینکه آنچه مسلم است، این طرح هنوز تحویل شرکت راه آهن هم نشده. با این حال مشخص است طرحی که چنین شرایطی دارد، اصلا قطاری نمی‌تواند از آن عبور کند و باید منتظر تکمیل آن ماند.

راه آهن اقلید یزد 1

مصوبه‌ای برای تکمیل راه آهن یزد – اقلید
پیگیری‌های ما در استان و تهران موجب حساس شدن مسئولان نسبت به این موضوع شد. به سراغ استاندار یزد می‌روم. او می‌گوید: برای پیگیری نیمه تمام بودن راه آهن یزد – اقلید چند باری به تهران سفر کرده است و در نهایت در سفر اخیر آقای رئیسی رئیس جمهور به استان یزد، مصوبه‌ای برای تکمیل آن به تصویب رسید.

فاطمی می‌افزاید: برای راه آهن یزد- اقلید هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده، اما ایستگاه‌ها و علائم و الکترونیکی نصب نشده است، بر این اساس این پروژه همچنان هم قابل استفاده نیست بنابراین در سفر هیئت دولت به استان یزد، ۲۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل و بهره برداری از این طرح مصوب شده است.

طرح بزرگی که انتظار می‌رفت موجب رونق اقتصادی و گردشگری چند استان باشد حالا اسیر چنین سرنوشتی شده است و هم چنان خاک میخورد.

با این حال امیدواریم با مصوبه اخیر سفر رئیس جمهور به استان یزد، هر چه زودتر شاهد بهره برداری واقعی از این طرح باشیم تا کام مردم استان‌های هم جوار این مسیر ریلی، شیرین شود و از خدمات آن بهره‌مند شوند.نویسنده: غلامرضا استاد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ایراندوست دوشنبه , ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱:۱۳

لعنت به … این خائن یه مرکز بهداشت و درمانگاه داخل شهرما در استان فارس ۲مرتبه افتتاح کردند من خودم شاهد این قضیه بودم یکمرتبه اوایل دوره اول و مرتبه دیگه باوزیر بهداشت در آخر دولتش وجالب این هست که این درمانگاه موقوفه یکی از خیرین این شهر بوده و هست برای افتتاح دیوار ورودی درب اصلی رو دیوار پوش فایبر گلاس زدند و اسمش رو گذاشتند مرکز ژنتیک

آخرین اخبار