چاپ کد خبر: 113260
10 خرداد 1402

محبوب‌ترین زنان سینمای ایران این ۸ نفر هستند

1684948864

روزنامه هفت صبح| یک: این روزها که از ستاره‌های سینمای معاصر ایران حرف می‌زنند و از تاثیر حضورشان بر فروش فیلم‌ها و دستمزدهای چند میلیاردی که دریافت می‌کنند، ناخودآگاه یاد تک ستاره سینمای پس از انقلاب ایران می‌افتم که در حدود یک دهه، حضورش در هر فیلمی فروش آن را تضمین می‌کرد. بازیگری که به برند تبدیل شده بود و تماشاگران از تماشای او و حرکات و رفتارش جدا از داستان فیلم استقبال می‌کردند.

هدیه تهرانی که با سلطان مسعود کیمیایی اولین فیلم خود را تجربه کرد. فیلمی کم هزینه که اسم تهرانی را در ۲۵ سالگی بر سر زبان‌ها انداخت. رودرروی فریبرز عرب‌نیا. با اعتمادبه‌نفس و خونسرد و شده بود آن تجسم غایی از سلیقه رضایتبخش مسعود کیمیایی در تصویر زن. سلطان در سال ۷۷ اکران شد و ۹۳۰هزار نفر تماشاگر داشت. اما تبدیل تهرانی به ستاره از اکران سال ۷۸ شروع شد. با فیلم قرمز. فیلمی که جدا از داستان دراماتیک و تراژیکش، ‌نیروی خود را از شخصیت و بازی هدیه تهرانی می‌گرفت. سه میلیون و صد هزار نفر به دیدن این فیلم آمدند. (در همان سال نیکی کریمی هم با فیلم دو زن تقریبا به همین رکورد از تماشاگر دست یافت)

هدیه تهرانی

در همین سال تعداد تماشاگرهای دو فیلم دیگر با بازی تهرانی یعنی غریبانه و سیاوش به ترتیب یک میلیون و هشتصد و یک میلیون و ششصد هزار نفر بودند. یعنی در یک‌سال شش میلیون و پانصدهزار نفر تماشاگر فیلم‌هایی با بازی هدیه تهرانی شده بودند. در سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۹ دو فیلم پرفروش جدول هردو از بازی هدیه تهرانی سود می‌بردند. شوکران با دو میلیون و هفتصدهزار تماشاگر و دست‌های آلوده ساخته سیروس الوند با دو میلیون و ششصدهزار تماشاگر.

سال ۱۳۸۰ او با فیلم پارتی ساخته سامان مقدم به اکران سینماها می‌آید و یک میلیون و پانصدهزار تماشاگر را به سینماها می‌کشاند. در همین سال در دو فیلم چتری برای دو نفر و زمانه هم حاضر می‌شود و یک و نیم میلیون تماشاگر هم برای دیدن این دو فیلم راهی سینما می‌شوند. در سال ۱۳۸۱ او کمی از گیشه سینمای ایران دور شده است. با بازی در فیلم‌های استادان قدیمی مثل تقوایی و فرمان آرا. کاغذ بی‌خط و خانه‌ای روی آب و البته فیلم آبی که یک عاشقانه کم تحرک است.

این سه فیلم در مجموع یک میلیون و ششصدهزار تماشاگر داشته‌اند. در سال ۸۲ رتبه‌های سوم و چهارم جدول پرفروش‌ها به شکل اختصاصی به فیلم‌های تجاری‌ای محدود شده‌اند که بر مبنای شخصیت و کاراکتر تهرانی ساخته شده‌اند. یعنی دنیا و پسر ایرونی. این دو فیلم در مجموع دو میلیون و سیصدهزار تماشاگر را به سینما می‌کشانند. در پایان سال ۸۲ به نظر می‌رسد تهرانی دیگر از محبوبیت و فروش و جلوه، ‌خسته شده است. سیراب شده است.

پس نقشی کوتاه در فیلم دوئل را قبول می‌کند، ‌در فیلم جایی برای زندگی قبول می‌کند که در سن ۳۲سالگی نقش مادر شوهر هانیه توسلی را ایفا کند(!)، در یک بوس کوچولو باز هم در نقشی فرعی ظاهر می‌شود، ‌نقشی جسورانه در نیوه مانگ ساخته بهمن قبادی را قبول می‌کند که خب شانس اکران در ایران را نداشت و … تنها نقش بزرگ او در سال‌های ۸۳ تا ۸۸، ‌بازی در فیلم چهارشنبه‌سوری است که موجب می‌شود دومین سیمرغ بلورین بازیگری‌اش را دریافت کند.

تهرانی در دهه نود کم‌کم به جریان اصلی سینما باز می‌گردد اما خب دیگر آن جادوی قدیمی‌اش همراهش نیست. شکست سنگین فیلم بی‌همه چیز نشانه‌ای از این تغییر دوران است. هرچند بسیاری عقیده دارند او حالا بازیگر بسیار بهتری شده است اما چه کنیم که عمر هم می‌گذرد.در واقع در کارنامه هدیه تهرانی سه فیلم در اکران اولشان بالای دو میلیون و پانصد هزار نفر تماشاگر داشته‌اند. هیچ‌کدام از این سه فیلم کمدی نبوده‌اند.

برعکس، درام بوده‌اند و دوتایشان بسیار دردناک و تلخ بوده‌اند یعنی قرمز و شوکران. او ۵ فیلم داشته است که حداقل یک میلیون نفر در اکران اول به دیدارشان شتافته‌اند یعنی پارتی، ‌دنیا،‌ غریبانه،‌سیاوش، ‌پسر ایرونی. با چنین کارنامه‌ای می‌شود به او لقب ستاره را الصاق کرد. در همه این فیلم‌ها بار درام اثر روی شانه‌های او قرار دارند. حتی جلوتر از فیلمنامه و کارگردانی.

هانیه توسلی

دو: یکی دیگر از ستاره‌های همدوره او یعنی نیکی کریمی دو فیلم بالای سه میلیون تماشاگر در اکران اول دارد. یعنی عروس که به رکورد ۴میلیون و دویست‌هزار تماشاگر رسید و دو زن (ساخته تهمینه میلانی) که سه میلیون و پنجاه‌هزار نفر را به سینماها کشاند. نیکی کریمی در فیلمی مثل سارا هم یک میلیون و ۱۸۰هزار بیننده داشت. فیلم‌هایی که نه کمدی هستند و نه طنز و نه لوده‌گری.

مهناز افشار

سه: مهناز افشار هم تعداد قابل توجهی فیلم در کارنامه خود دارد که حدود دو میلیون نفر تماشاگر داشته‌اند. مثل آتش‌بس که یک میلیون و نهصدهزار نفر به دیدارش رفتند، ‌نهنگ عنبر ۲ که دو میلیون و چهارصدهزارنفر بیننده داشت و بالاخره فیلم آکواریوم که حدود دو میلیون نفر را به سینماها کشاند. فیلم‌های دیگر او هم عموما از میزان مشخصی تماشاگر برخوردار بوده‌اند. مثلا نهنگ عنبر یک که یک میلیون و سیصد‌وپنجاه‌هزار نفر را به سینماها کشانده که خب بخش مهم آنان به خاطر رضا عطاران به سینما آمده بودند.

ویشکا آسایش 1

چهار: ویشکا آسایش هم در هر دو قسمت نهنگ عنبر، خوب، بد،جلف و ورود آقایان ممنوع تجربه بازی در فیلم‌های پرفروش را داشته که خب در سه تای آنها رضا عطاران هم حضور داشته است!

ترانهعلیدوستی

پنج: ترانه علیدوستی هم در سه فیلم فروشنده، ‌درباره الی و من ترانه ۱۵سال دارم تماشاگران بالای دو میلیون نفر را تجربه می‌کند. اگر برادران لیلا اکران می‌شد احتمالا به پرتماشاگرترین فیلم ترانه علیدوستی بدل می‌شد.

نازنین بیاتی 1

شش: اما نازنین بیاتی یکی از استثنائات جالب این جدول است. او سه فیلم بالای دو میلیون تماشاگر دارد یعنی دینامیت و سگ بند و آینه بغل. در این سه فیلم با ستاره‌هایی مثل جواد عزتی و پژمان جمشیدی و امیرجعفری و بهرام افشاری همبازی می‌شود و بسیاری نقش او را در فروش این فیلم‌ها خیلی موثر نمی‌دانند اما هرچه هست او بازیگر سه فیلم بسیار پرفروش بوده است. او یک نقش فرعی در مغزهای کوچک زنگ زده هم دارد که خب حدود یک میلیون و صدهزار تماشاگر ازآن دیدن کرده‌اند.

پریناز

هفت: پریناز ایزدیار در فیلم بسیار پرتماشاگر متری شیش و نیم ایفای نقش کرده اما در نقشی کوتاه و در ۱۳ دقیقه. در ابد و یک‌روز و سرخپوست او بازی‌های بسیار مهم‌تری داشته و هر دو فیلم بین یک تا دو میلیون تماشاگر داشته‌اند

هشت: و بالاخره از الناز شاکردوست یاد کنیم که برخلاف شهرتش تعداد فیلم‌های پرتماشاگرش آن‌قدرها زیاد نیست. مطرب، ‌شبی که ماه کامل شد و رسوایی تنها فیلم‌های او هستند که بالای یک میلیون و پانصدهزار نفر تماشاگر داشته‌اند. در سال ۹۷ دو فیلم شبی که ماه کامل شد و مطرب در یک‌سال اکران شدند و در مجموع ۵ میلیون و چهارصد هزار نفر تماشاگر داشته‌اند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حقیقت پنجشنبه , ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۸

محبوب ترین زنان، باحجاب و اصل و نجیب و عفت و حیا هستند نه اینها?

ناشناس پنجشنبه , ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۴۸

آخه اسکول نگار جواهریان آنجنان بازیش ندادن ک خیلی شاهکار کرد تونست بعد سال ها تو خاتون خودشو جا کنه اون دو تا زن و شوهر فقط بلدن مفت خوری کنن زر نزن ها دیگه

ناشناس پنجشنبه , ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۳:۰۹

پس نگار جواهریان کجاست

آخرین اخبار