چاپ کد خبر: 108228
15 فروردین 1402

واکنش رئیس اتحادیه بانوان خانه کارگر فارس به وضعیت معیشتی کارگران

رئیس اتحادیه بانوان خانه کارگر فارس گفت: حق کارگران و بازنشستگان نیست که همواره دغدغه تامین معیشت حداقلی خود را داشته باشند.
زهرادرویشی
به گزارش اول فارس ، زهرا درویشی در گفت و گو با ایلنا افزود: در شرایطی که  حداقل حقوق برای یک زندگی معمولی به ۱۸میلیون تومان رسیده است و ۹۰درصد کارگران از دریافت چنین رقمی محرومند سئوال اینجاست که کارگران چگونه باید این کمبودها را جبران کنند.

وی با بیان اینکه در صورتی که کارگران به شغل های کاذب رو نیاورند باید چطور این شکاف درآمدی را جبران کنند، یادآور شد:  شوربختانه در سال های گذشته مسائل زیادی باعث شده تا حاکمیت  ارزش پول ملی را از نصف کمتر کند و در این شرایط که مشکلات اقتصادی و چالش های این بخش را مصائب متعددی مواجه است وعده کنترل تورم کمی عجیب به نظر می رسد.

بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شیراز  با اشاره به اینکه  مگر اجرای قانون و افزایش نرخ دستمزد بر اساس (نرخ واقعی تورم ) به صورت ۱۰۰ درصدی می تواند با کنترل تورم ارتباط داشته باشد، ادامه داد: از سال های گذشته تاکنون هزینه  خوراک و پوشاک سه برابر، بهای انرژی و قیمت مسکن و اجاره و هزینه ویزیت و دارو و درمان افزایش چندین برابری داشته است که روش دستوری افزایش مزد ۲۷ درصدی نمی تواند جبران کننده باشد.

این فعال کارگری با بیان اینکه در صورتی که نمایندگان تشکل‌های کارگری نمی توانند نظر تخصصی خود را در جلسات تعیین افزایش دستمزد ارائه کنند شایسته است در جلسات تعیین دستمزد حضور پیدا نکنند، بیان کرد: متاسفانه عدم ارائه نظرهای درست و مناسب باعث می شود تا حق جامعه مظلوم کارگری پایمال شود.

افزایش دستمزد باعث افزایش نرخ تورم نخواهد شد

بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شیراز بر ارتباط نزدیک وضعیت اقتصادی و آسیب های اجتماعی تاکید کرد و افزود: طبق ادبیات اقتصادی  منابع و مصارف حداقلی باید یکسان باشد،  زیرا ارتباط تنگاتنگی میان نرخ تورم و حداقل دستمزد وجود دارد و بنا بر نظر افراد صاحب نظر افزایش دستمزد موجب افزایش نرخ تورم نخواهد شد.

درویشی با اشاره به اینکه  مسئولان تمام تلاش شان را برای کاهش نرخ تورم به کار گیرند  تا نیازی  به افزایش حقوق بالاتر نباشد، تصریح کرد: شوربختانه در سال های گذشته کارگران و بازنشستگان در هیچکدام از تصمیمات حاکمیتی که در رفع تحریم ها و تغییر قیمت دلار نقشی نداشته اند.

زهرا درویشی با اشاره به اینکه شرط گذاشتن و وعده های توخالی و بیهوده جز قانون شکنی و تحقیر کارگران نتیجه ای دیگر ندارد، خاطر نشان کرد: از طرفی نادیده گرفتن ایثار و جهاد و مقاومت این تلاشگران عرصه کار و تولید و جهاد گران‌ دوره جنگ و سازندگی گناه نابخشودنی است.

وی با بیان اینکه کارگران و بازنشستگان همواره خواستار اجرای قانون بر اساس نرخ تورم، اعلام بانک مرکزی  و  اجرای ماده ۹۶ ، ۴۱ و ۱۱۱ هستند، گفت: قطعا درآمد فعلی پاسخگوی یک زندگی معمولی ،ویزیت ،دارو ، درمان ، پوشاک ، مسکن و …..نیست.

بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شیراز با بیان اینکه بازنشستگان با حقوق اندک و و زیر خط فقر نمی توانند از خدمات  بهداشت ،درمان و رفاه اجتماعی و… بهره مند شوند و کیفیت زندگی خود را افزایش دهند، افزود: متاسفانه زندگی برای بازنشستگان با شرایط خاص جسمی و حرکتی و کهولت سن و هزینه گزاف دارو و درمان و معالجه های پزشکی روز به روز دشوار تر می شود.

 سهام عدالت بعضی از جاماندگان کارگران هنوز عملیاتی نشده است

درویشی با بیان اینکه تاثیر گذاری، مطالبه گری و چانه زنی از افتخارات مهم نمایندگان کارگران در شورای عالی کار است، بیان کرد: در جلسه ای که فضای آن به سمت دستوری پیش می رود باید نمایندگان جهت جلوگیری از بی عدالتی و تبعیض این جلسه را ترک می کردند.

بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شیراز هنوز سهام عدالت بعضی از جاماندگان بازنشستگان و کارگران عملیاتی نشده است، ادامه داد:  در این شرایط نیاز است تا جهت تحقق عدالت اجتماعی به طور جد حقوق کارگران و بازنشستگان دنبال شود.

وی خاطر نشان کرد: خانواده بزرگ کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی که قوی ترین نیروهای محرکه جامعه و تاثیر گذار هستند همچنان مطالبه گر و خواستار اجرای ماده ۴۱ حداقل مزد کارگران و بازنشستگان طبق درصد تورم،  اجرای مابه التفاوت همسان سازی، الزام به درمان مستقیم ، سهام عدالت ، اقتصاد قوی و پویا ،کنترل تورم  و اعتبار و جایگاه ارزش پول ملی و توجه به عزت و کرامت انسانی بویژه برای کارگران و بازنشستگان معزز هستند.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار