چاپ کد خبر: 110357
9 اردیبهشت 1402

واکنش ورزشکاران و پیشکسوتان به سرنوشت نامعلوم اداره کل ورزش و جوانان استان فارس: چه خبر است؟

 اداره کل ورزش و جوانان فارس پنجم اردیبهشت ماه سال جاری دارای سرپرست شد، این در حالی است که در حدود چهار سال گذشته این سومین تغییری است که در این اداره کل صورت می گیرد و از سوی اهالی ورزش ضرورت ثبات در مدیریت تاکید می شود.

 ایرنا نوشت : ورزشکاران، پیشکسوتان و دست اندر کاران ورزش بر این باور هستند که ورزش فارس جای آزمون و خطا نیست و بر ضرورت ثبات در مدیریت این حوزه مهم تاکید دارند تا او بتواند برنامه‌اش را پیاده کند.

بازیهای آسیایی هانگژو چین

آنها می گویند، تغییر در مدیریت امری اجتناب ناپذیر است اما این پرسش مطرح می شود که چرا برای ورزش این استان که افزون بر ۸۰ سال قدمت دارد و دریایی از استعداد درآن نهفته است، نسخه انتصاب سرپرستی پیچیده می شود؟ درحالی کمتر از سه ماه به بازیهای آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو چین باقی نمانده است.

پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود که حکم سرپرستی محمد مهدی سرفراز شکوهی که به عنوان معاون جوانان خدمت می کرد از سوی وزیر ورزش و جوانان برای اداره کل ورزش و جوانان استان فارس صادر و وی جایگزین دکتر صفر پور شد.

حیدر صفر پور خود بیستم دیماه ۱۴۰۰ جایگزین عباس حاجی زاده که ۱۸ ماه بیشتر خدمت نکرد، شد تا در این مدت کوتاه ابتدا سه سرپرست منصوب و سپس حکم مدیر کلی ۲ نفر از آنها که روی هم رفته حدود سه سال خدمت کردند، صادر شد.

سرنوشت نامعلوم سرپرستی

همچنین معلوم نیست سرنوشت سرپرست جدید به کجا کشیده شود و آیا پس از مدتی خود مدیر کل خواهد شد و یا با سرپرستی خداحافظی می کند و جایش را به شخص دیگری می دهد تا دوران آزمون و خطا برای ورزش و جوانان فارس ادامه یابد.

ورزش و جوانان استان فارس 9
 ورزشگاه پارس

ورزش فارس جای کسب تجربه نیست

به گفته اهالی ورزش انتظار این بود و هست که وزارت ورزش و جوانان بخواهد برای استانی همچون فارس که ظرفیت بالایی در ورزش دارد، فردی را به صورت دائم و به عنوان مدیرکل برگزیند که بتواند تحولی عظیم در تمام ابعاد به وجود آورد نه اینکه تا بخواهد سوار بر مسند کار شود او را بردارند چرا که ورزش استان پهناور فارس جای کسب تجربه نیست، تجربه ای که سرانجام ثباتی ندارد.

همانگونه که اشاره شد ابتدا گمان می رفت که برای استان فارس مدیرکل ورزش و جوانان تعیین شود اما چنین نشد؛ همین مورد ما را به این رهیافت نیز می رساند که این استان دیگر جایی برای آزمون و خطا در زمینه ورزش ندارد که بخواهد با سرپرستی اداره شود و باید زود تکلیف آن مشخص شود.

دچار روز مرگی

اگر قرار است سرپرست جدید که از ورزش فارس شناخت دارد و اهل این استان است، دوران مشخصی را طی کند و سپس مدیرکل شود، چه بسا در این مدت دچار روزمرگی و بی انگیزگی شود که یا با هیات ها جلسه می گذارد و یا به شهرستان ها برای رفع مشکلات سفر می کند.

نگاهی به مدیریت ورزش فارس در این سال ها

اگربه تاریخ ورزش فارس نگاه کنیم می بینیم آنقدر که با سرپرستی اداره شده مدیر نداشته است زیرا از سال ۸۰ تاکنون در این ۲۲سال حدود ۱۰ سال اداره کل ورزش فارس با سرپرستی اداره شده و این نشانگر بی تفاوتی مسئولان بالادست و نگاه منفعلانه آنها به مشکلات ورزش فارس است.

مدیرانی که زود آمدند و زود هم رفتند

از سال ۸۷ تاکنون، دکتر رشید خدا بخش، علیرضا گرامی، تورج موید، غلامرضا کمانه ،حیدر علی کامیاب،عباس حاجی زاده و دکتر حیدر صفر پور به عنوان مدیرکل انتخاب شدند که دوران مدیریتی برخی از آنها از ۶ ماه تا حدود ۱۸ ماه بیشتر طول نکشید که این امر بیانگر نسخه پیچی درستی برای ورزش و جوانان فارس نیست.

ضرورت به بهره برداری رساندن ۲ ورزشگاه بزرگ شیراز

ورزشگاه ۵۰ هزاری پارس و سالن ۶ هزار نفره شهید سلیمانی شیراز که چندین سال است به صورت ناقص افتتاح شده، قرار است در چند ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد که متولی این ۲ ورزشگاه بزرگ شرکت توسعه و تجهیز وزارت ورزش و جوانان است و اداره کل ورزش و جوانان فارس نقشی در ساخت و تکمیل کردن آن ندارد و امیدواریم در زمانی که تعیین شده در سال جاری به بهره برداری برسد.

ورزش فارس در چند سال گذشته مورد بی مهری قرار گرفته است

پیشکسوت والیبال فارس و رییس اسبق این هیات در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: اگر به دور از تعصب بخواهیم چرایی رفت و آمد مدیران ورزش فارس را بررسی کنیم، ابتدا باید به بعضی معضلات بپردازیم، واقعیت این است که ورزش فارس در طول چندین سال اخیر بارها با بی مهری نسبت به مدیران خود، آنها را بدرقه کرده است.

منوچهر اسدی پویا افزود: در تقسیم بندی این برخوردهای عموماً ناصواب، عواملی دخیل بودند، یکی تغییر سیاست حاکم بر دستگاه اجرایی کشور بوده و بی‌وفایی اهل سیاست که در حمایت و همراهی کسی که خودشان وارد این چرخ کرده اند، بی تفاوت و تماشاگر می شوند.

ورزش و جوانان استان فارس 7

وی اضافه کرد: مشکل بدتر تداخل مسئولیت در بخش‌های مختلف اداره کل ورزش و جوانان به صورت غیر کارشناسانه بوده است.

اسدی پویا تاکید کرد: وقتی بخش های نظارتی ورزش وظیفه خود را دخالت دانسته و در کوچکترین مسئله هیات ها با وجود کم اطلاعی می‌خواهند کارشناسانه نظر تحمیل کنند ،طبیعی است که مدیرکل به عنوان پاسخگوی اصلی اداره ورزش و جوانان‌ در سیبل حملات قرار می گیرد.

این مدرس فدراسیون والیبال مشکل دیگر ورزش فارس را نداشتن باشگاه‌های بزرگ و منسجم دانست و بیان کرد: این امر موجب شده اداره کل ناگزیر به دخالت در امور اجرایی ورزش شود در حالی که قانون این اداره را منع کرده است و در نهایت در مقابل هر باخت در میدان، بخشی از آبروی خود را به گرو می گذارد.

ورزشگاه های نیمه تمام استان

اسدی پویا اضافه کرد: مشکل دیگر ورزش فارس عدم همراهی ریشه ای مسئولان استان در رفع کاستی های ورزش است،به طور مثال جامعه ورزش با اشاره به ورزشگاه های نیمه تمام استان بارها مدیران ورزش را به محاکمه کشیده اند که چرا به پایان نمی رسد و با اشاره به ورزشگاه هایی چون یادگار امام تبریز، ثامن مشهد و نقش جهان اصفهان که همراه با پارس شیراز شروع شده است، مدیران ورزش فارس مورد حمله و چالش قرار گرفته اند.

ورزش و جوانان استان فارس 4

در فارس فقط اداره کل ورزش و جوانان باید پاسخگو باشد

او گفت: اما با کنکاش در موفقیت‌های تبریز، مشهد و اصفهان مشاهده می‌کنیم که تمامی مسئولان اعم از استانداری، نمایندگان مجلس،کارخانجات و ارگان ها در این استان ها دست به دست هم داده اند تا این پروژه ها به سرانجام برسد اما در فارس فقط اداره کل ورزش و جوانان باید پاسخگو باشد و در نهایت در رفع ساده ترین مشکلات هم کسی آنها را همراهی نمی‌کند.

حاشیه های زیاد ورزش

اسدی پویا ادامه داد: اگر می خواهیم در فردا و یا فرداها باز هم شاهد اینگونه برخورد ها نباشیم و اجازه داده شود یک مدیر در موقعیت خود احساس ثبات کند و به کار بپردازد باید اول فکری به حال مشکلات حاشیه ای کنیم.

او بیان کرد: مدیرانی که قبول مسئولیت می‌کنند نیز اجازه ندهند تداخل مسئولیت ها در اداره کل، برای ورزش حاشیه ساز شود و بخش های نظارتی ورزش را از دخالت در کارها به دور دارند؛ مشکلاتی که به آنها اشاره شد واقعیت های ورزش فارس در این سالهاست که متاسفانه در بدترین زمان بدون کمترین توجه به شرایط اصلی ورزش شاهد یک بی ثباتی در ورزش فارس هستیم.

بازیهای آسیایی هانگژو چین نزدیک است

اسدی پویا درادامه سخنانش تاکید کرد: امروز با توجه به نزدیکی مسابقات هانگژو چین که کمتر از سه ما دیگر آغاز می شود، ورزش در تمامی استان های کشور نیاز به آرامش دارد به ویژه استانی همچون فارس که قطعا سهمیه هایی در این مسابقات خواهد داشت که نباید به سادگی بلاتکلیف رها شود.

ورزش و جوانان استان فارس 5
 محمد رضا گزایی قهرمان المپیک

نبودن ثبات در مدیریت به ورزش فارس آسیب رسانده است

رییس هیات کشتی فارس هم به ایرنا گفت: متاسفانه نبود ثبات در مدیریت ورزش استان طی سال‌های گذشته به جامعه بزرگ ورزش آسیب رسانده است.

ساسان خوبیاری ادامه داد: مدیر ورزش درست در زمانیکه مشکلات را بررسی و شناخت پیدا کرده و همچنین راههای برون رفت را بدست آورده تغییر می کند.

وی اضافه کرد: هم اینک ورزش فارس چند ماه به صورت سرپرستی اداره می شود و بعد از آن هم یکسال طول می‌کشد تا مدیر جدید مشکلات را دریابد و این مشکل شامل همکارانشان در اداره کل و روسای هیات‌ها نیز می‌شود.

ورزش فارس در آستانه بازیهای آسیایی ضرر می کند

این پیشکسوت کشتی فارس تاکید کرد: تغییر در مدیریت ورزش استان آن هم در حالی که بازی های آسیایی حدود سه ماه دیگر آغاز می شود و المپیک ۲۰۲۴ پاریس هم در پیش داریم قطعا رشته های ورزشی مانند کشتی که امید مدال در این مسابقات دارد، دچار مشکل می‌شود.

خوبیاری بیان کرد: احداث زیر ساخت‌های ورزشی زمان بر است که یک مدیر باید برای آن برنامه ریزی کند اما با این روش جابجایی مدیران، ورزش استان فارس متضرر می شود.

وی گفت: تازه داشت خبرهای خوبی از اتمام پروژه های بزرگ ورزشی شیراز به گوش می رسید که قطعا با این روش دوباره به تعویق خواهد افتاد و باید بدانیم که چرا اصفهان این همه امکانات دارد اما کلان شهر شیراز ندارد؟

رییس هیات کشتی فارس گفت: زحماتی که دکتر صفر پور برای ورزش استان کشیدند قابل تقدیر است.

ورزش و جوانان استان فارس 2

مشکلات در سطح کلان ورزش کشور وجود دارد

مدرس بین المللی کنفدراسیون فوتبال آسیا هم با اظهار اینکه به طور کلی مشکلات در سطح کلان ورزش کشور وجود دارد، اعلام کرد: ورزش فارس هم از این قاعده جدا نیست و نبودن ثبات در مدیریت ورزش این استان پر استعداد در تمام رشته ها ، با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

مهرداد شکاری اضافه کرد: وقتی مدیری توانمند باشد باید به او فرصت داد تا برنامه هایش را پیاده کند.

کمبود بودجه

سر مربی اسبق تیم برق شیراز افزود: تمام مدیران ورزش که در مسند کار قرار می گیرند از کمبود بودجه کافی می نالند برای همین هم پاسخگو نیستند.

شکاری بیان کرد: اماکن ورزشی توسط شرکت توسعه و تجهیز وزارت ورزش ساخته می شود و مدیران کل ورزش هیچ نقشی در آن ندارند و سالهاست از این بابت ضربه خورده اند اما باید پاسخگوی مردم باشند در حالی که هیچ نقشی ندارند.

مقام های ارزشمند در سطح جهان و المپیک

وی گفت: استان فارس چهارمین استان بزرگ کشور است که از نظر استعداد ورزشی بی نظیر است طوری که ورزشکاران فارس مقام های ارزشمندی را در سطح جهان، آسیا و المپیک بدست آورده اند اما اینکه در راس مدیریت آن ثبات وجود ندارد و در عرض کمتر از چهارسال سه مدیر به روی کار می آید معلوم می شود ورزش فارس برای آنهایی که تصمیم می گیرند، ارزش ندارد.

شکاری افزود: اداره کل ورزش و جوانان مجوز کمک به تیم های حرفه ای ندارد و اگر هم بخواهد کمک کند باید قانون را دور بزند و در نهایت هم به ضرر آنها تمام می شود هر چند هم توانمند باشند اما در این فضا فنا خواهند شد.

ورزش و جوانان استان فارس 8

در ورزش فارس آدم های توانمند وجود دارد اما استفاده نمی شود

همچنین سرمربی سابق تیم ملی فوتسال ایران با بیان اینکه در ورزش فارس آدم های متخصص و توانمند وجود دارد اما استفاده نمی شود، گفت: اگر انتخاب مدیریت ورزش به لحاظ شایسته سالاری صورت پذیرد، چرخ ورزش هم روانتر می چرخد.

سید محمد ناظم الشریعه در مصاحبه با خبرنگارایرنا افزود: برخی افراد سعی می کنند نفرات مورد نظر خود را بر مسند کار ورزش بگذارند اما آنان که تصمیم نهایی می گیرند باید سعی کنند خودشان تصمیم بگیرند و برای ورزش فارس وقت بگذارد تا انتخابی شایسته صورت پذیرد.

دوران آزمون خطا تمام شده است

وی ادامه داد: ورزش فارس در کشور سرآمد است و از استاندار ورزش دوست فارس می خواهیم تصمیم خوبی برای ورزش استان گرفته شود چرا که دیگر دوران آزمون و خطا برای ورزش این استان به سر آمده است.

به گزارش ایرنا، پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود که حکم سرپرستی محمد مهدی سرفراز شکوهی که به عنوان معاون جوانان خدمت می کرد از سوی وزیر ورزش و جوانان برای اداره کل ورزش و جوانان استان فارس صادر و وی جایگزین دکتر صفرپور شد.

خرید و فروش ، واگذاری و نقل و انتقال مسکن ملی صدرا جرم و ممنوع است

حتما بخوانید|کشف یکی از عوامل عجیب و اصلی ابتلا به سرطان لوزه و گلو !

در کانال های خبر فوری اول فارس عضو شوید 

اشاره 1

کانال  واتساپ

 کانال   تلگرام

 کانال  در  ایتا 

 کانال  سروش

کانال  روبیکا

 کانال  بله 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس یکشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۳:۳۴

مشکلات ورزش استان جای خود و مثنوی بزرگی است…اما عنوان درج شده بر سردرب هم نشان از این است که در شهر ادب و ادبیات؛ در موضوع کوچکی مثل تیتر انتخابی هم مشکل داریم….
سالن………سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی؟!!!!

یا سردار شهید یا سپهبدشهید …
اخه این دو عنوان با این ترکیب کنار هم قرار قرار میگیرند..همچون سردار سپهبد..
ضمن اینکه درج عنوان بصورت تنها شهید سلیمانی کفایت میکند

ایرانی یکشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۴۲

حال و روز ورزش استان فارس از زمانی که باشگاه قشقایی و برق شیراز را از باشگاه داری کنار گزاشتن پیدا بود?

غبار غم شنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

طفل سر راهی ورزش فارس

ن شنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴

البته باید توجه داشت که بعضی از مدیران کل ورزش فارس بدون آگاهی به هیات های ورزشی ضربه زدن و فقط به سفارش دیگران مسولیت هیات ها رو برکنار و اشخاصی رو برمسند کار میگذاشتن که فقط و فقط دنبال منافع شخصی بودن آخرین مدیر کل هم به توصیه دیگران بیشتر هیات های ورزشی رو نابود کردن

آخرین اخبار