چاپ کد خبر: 108590
19 فروردین 1402

کشف دلیل افزایش مرگ ومیر ناشی از خودکشی در هنگام ماه کامل

Why suicidal deaths spike during the full moon week 18761d0b429 large

برای قرن ها، مردم به ماه کامل در آسمان مشکوک بودند که باعث تغییرات مرموز در افراد می شود. اکنون، روانپزشکان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا در ایالات متحده دریافته اند که مرگ و میر ناشی از خودکشی در ماه کامل افزایش یافته است.به گفته محققان، افزایش نور ماه کامل می تواند منجر به افزایش خودکشی در آن دوره شود.

به گزارش اول فارس به نقل از  IANS ، نور محیط نقش اصلی را در ریتم شبانه روزی بدن ایفا می کند، که چرخه طبیعی ۲۴ ساعته بدن ما برای تنظیم زمان خواب و بیداری دنبال می کند.نور ماه می‌تواند در زمانی که هوا تاریک‌تر باشد، بر مردم تأثیر بگذارد.

بر اساس این گزارش ، الکساندر نیکولسکو، نویسنده این پژوهش در دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا می گوید:کار ما نشان می‌دهد که ماه کامل، فصل پاییز و اواخر بعد از ظهر زمان های تخمینی برای افزایش خطر خودکشی هستند، به‌ویژه در افرادی که از افسردگی یا اختلالات مصرف الکل رنج می‌برند.

این تیم داده‌های ایالت ایندیانا را در مورد خودکشی‌هایی که بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ رخ داده بود، بررسی کردند. آنها دریافتند مرگ و میر ناشی از خودکشی در طول هفته ماه کامل به طور قابل توجهی افزایش یافته است و افراد بالای ۵۵ سال افزایش حتی بالاتری را نشان می دهند.

آن‌ها همچنین زمان و ماه‌هایی را که خودکشی‌ها اتفاق می‌افتد، بررسی کردند و دریافتند که از ساعت ۱۵ تا ۴ بعدازظهر و ماه سپتامبر زمان اوج خودکشی است.

(سپتامبر September در تاریخ ۱۰ شهریور آغاز شده و در تاریخ  ۸ مهر به اتمام می‌رسد و در سال‌های کبیسه یکروز جا‌به‌جا می‌شود.)

الکساندر نیکولسکو، نویسنده این مطالعه، در مقاله‌ای که در مجله Discover Mental Health منتشر شده است، می‌گوید: «ما می‌خواستیم این فرضیه را تجزیه و تحلیل کنیم که خودکشی در طول ماه کامل افزایش می‌یابد و مشخص کنیم که آیا بیماران در معرض خطر باید با دقت بیشتری در این زمان‌ها پیگیری شوند یا خیر.

نیکولسکو و تیمش قبلاً آزمایش‌های نشانگر زیستی خون را برای سایر شرایط سلامت روان (اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه) و برای درد ایجاد کرده بودند.

با استفاده از نمونه‌های خونی که قبلاً توسط پزشک قانونی از برخی از افراد گرفته شده بود، تیم توانستند نشانگرهای زیستی را ببینند.

نیکولسکو گفت: ما فهرستی از نشانگرهای زیستی برتر خون را برای خودکشی که در مطالعات قبلی شناسایی کرده بودیم، آزمایش کردیم.

به نظر می رسد نشانگرهای زیستی برای خودکشی که مرگ ناشی از خودکشی در ماه کامل، ساعات اوج روز و ماه اوج سال را در مقایسه با خارج از این دوره ها پیش بینی می کنند، ژن هایی هستند که ساعت درونی بدن را تنظیم می کنند که به آن «ساعت شبانه روزی» می گویند.

این محقق خاطرنشان کرد: با استفاده از نشانگرهای زیستی، ما همچنین دریافتیم که افراد مبتلا به اختلال مصرف الکل یا افسردگی ممکن است در این دوره‌های زمانی در معرض خطر بیشتری باشند.

تأثیر نور محیط و ساعت های بدن در خودکشی باید با دقت بیشتری همراه با نحوه خواب افراد و قرار گرفتن در معرض نور مورد مطالعه قرار گیرد.

این مطالعه می‌گوید: «تغییر نور می‌تواند بر افراد آسیب‌پذیر در ارتباط با سایر عوامل خطر تأثیر بگذارد.

اوج خودکشی از ساعت ۳ تا ۴ بعدازظهر می‌تواند به عوامل استرس‌زا در طول روز و همچنین کاهش نوری که در آن روز شروع می‌شود، مرتبط باشد که باعث کاهش بیان ژن‌های ساعت شبانه‌روزی و کورتیزول می‌شود.

در ماه سپتامبر، بسیاری از مردم تعطیلات تابستانی را تجربه می کنند که می تواند باعث استرس و همچنین اثرات اختلالات عاطفی فصلی شود، زیرا نور روز در آن زمان از سال کاهش می یابد.

نیکولسکو گفت: “کار ما نشان می دهد که ماه کامل، فصل پاییز و اواخر بعد از ظهر پنجره های موقتی برای افزایش خطر خودکشی هستند، به ویژه در افرادی که از افسردگی یا اختلالات مصرف الکل رنج می برند.”

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار