چاپ کد خبر: 117199
6 مرداد 1402

چطور هنگام خرید بادمجان شیرین را از بادمجان تلخ تشخیص دهیم؟

بادمجان یکی از اعضای مهم سفره های ایرانی است؛ با استفاده از بادمجان میتوان غذاهای متنوع و بسیار لذیذی آماده کرد اما باید انتخاب بادمجان خوب را بلد باشید.

علت تلخ بودن بادمجان

به گزارش اول فارس ، علت تلخ‌بودن برخی از بادمجان‌ها، ترکیب‌های شیمیایی‌ای به نام «آلکالوئیدها»یی است که داخل سلول‌های آن وجود دارد. بهترین روش برای از بین بردن تلخی بادمجان، اضافه کردن نمک به آن است. افزودن نمک به دلیل اینکه باعث افزایش فشار اسمزی در خارج سلول‌های بادمجان می‌شود، آلکالوئیدها را به سمت بیرون می‌کشاند.

 راه و روش تشخیص بادمجان تلخ و شیرین

بادمجان یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در آشپزی ایرانی است که با آن می توان غذاهای متنوع و خوشمزه ای تهیه کرد. برای تهیه غذاهای خوشمزه با بادمجان باید نحوه تشخیص بادمجان شیرین از بادمجان تلخ را بدانید.

خرید بادمجان

اگر شما فرق بین بادمجان شیرین و بادمجان تلخ را ندانید و با بادمجان تلخ غذا تهیه کنید، مجبور خواهید شد، غذای خود را دور بریزید. با این بخش از نمناک همراه شوید تا نحوه تشخیص بادمجان شیرین را بدانید.

ترفند انتخاب بادمجان شیرین

برای تشخیص بادمجان شیرین از تلخ باید چند نکته را هنگام خرید بادمجان رعایت کنید. این نکات سبب می شوند که شما بادمجان های شیرین را انتخاب کنید.

بادمجان های کوچک را انتخاب کنید

بادمجان های بزرگ بیشتر دانه دارند و دانه نیز عامل اصلی تلخی بادمجان است. پس برای اینکه بادمجان های انتخابی شما شیرین باشد، بهتر است به سراغ بادمجان هایی بروید که اندازه متوسط یا کوچکی دارند.

چطور در هنگام خرید بادمجان شیرین را از بادمجان تلخ تشخیص دهیم؟

بادمجان های سفت و منسجم را انتخاب کنید

بیشتر بادمجان های کهنه تلخ هستند. برای تشخیص کهنه بودن بادمجان با انگشت پوست آن را فشار دهید، اگر بافت بادمجان نرم بود، بادمجان کهنه و احتمالا تلخ است پس شما باید بادمجان هایی را بخرید که نسبتا سفت و منسجم باشند، به این معنی که وقتی آنها را فشار می دهید سریعا به حالت عادی و اولیه خود باز گردد.

بادمجان های با پوست شفاف و خوش رنگ را انتخاب کنید

بادمجان هایی که مدت زیادی از زمان برداشتشان گذشته باشد، تلخی بیشتری پیدا می کنند زیرا طعم تلخ بادمجان با گذشت زمان شدت پیدا می کند. این نوع بادمجان ها پوستی کدر و چروکیده دارند پس بادمجان های شیرین هستند که تازه بوده و پوست شفاف و خوش رنگ دارند.

بادمجان های سالم و یک رنگ را بخرید

کبودی یا تغییر رنگ روی پوست بادمجان نشان دهنده خرابی و بی کیفیت بودن گوشت بادمجان است پس بهتر است بادمجانی را بخرید که سالم باشد و هیچ گونه تغییر رنگی روی پوست آن وجود نداشته باشد.

بادمجان به هر رنگی که باشد، باید سرتاسر میوه همان رنگ را داشته باشد و مثلا بخشی از آن سبز یا سفید نباشد. اگر روی پوست بادمجان جای خراش، بریدگی، سوراخ یا پوسیدگی باشد یعنی خراب است.

چطور در هنگام خرید بادمجان شیرین را از بادمجان تلخ تشخیص دهیم؟

ساقه بادمجان را بررسی کنید

وجود کپک یا هر گونه علایم فاسد شدگی روی ساقه بادمجان بر روی شیرینی گوشت بامجان تاثیر می گذارد پس در انتخاب بادمجان شیرین به ساقه توجه کنید و بادمجانی با ساقه سالم و سبز رنگ بخرید.

هنگام خرید بادمجان، وزن آن را بسنجید

یکی از راه های تشخیص بادمجان شیرین سنجیدن وزن بادمجان است. بادمجان شیرین و تازه وزن بیشتری داشته و هنگام در دست گرفتن آن سنگینی آن حس می شود. بادمجان سنگین تر شرایط نگهداری و پرورش مطلوب تری نسبت به سایر بادمجان ها دارد.

تشخیص بادمجان تلخ

بادمجانی که مشخصات زیر را داشته باشد، به احتمال زیاد تلخ خواهد بود.

  • بادمجان تلخ بزرگ تر بوده و دانه بیشتری دارد.
  • پوست بادمجان تلخ کدر و چروکیده است.
  • بادمجان تلخ بافت نرمی دارد.
  • ساقه بادمجان تلخ سالم و سبز رنگ نیست.
  • بادمجان تلخ وزن کمتری دارند زیرا آب خود را از دست داده و تازه نیستند.

علت تلخ بودن بادمجان چیست؟

قبل از بررسی آثار بادمجان تلخ ابتدا لازم است بررسی کنیم علت این تلخی چیست؟ برخی از افراد تصور ‌‌می‌کنند که منشا این طعم تلخ، سمی است که در این خوراکی وجود دارد. به همین جهت آن را سمی و خطرناک می‌دانند. طبیعی است که این نظریه به هیچ عنوان علمی نیست و تنها بر پایه شنیده‌ها استوار است. در بادمجان یک ترکیب شیمیایی به نام ” آلکالوئید” درون سلول‌ها وجود دارد. این ماده در واقع علت اصلی تلخی و تغییر طعم در این محصول است. زمانی که آلکالوئیدها به اندازه بیش از حد مجاز می‌رسند، رگه‌‎های تلخی را در این خوراکی وارد می‌کنند. وجود این ماده به علت نوع نژاد بادمجان، نحوه کشت و محل کشت، کم و زیاد می‌شود.

آیا بادمجان تلخ سم دارد؟

بعد از بررسی علت تفاوت طعم در بادمجان، لازم است به این پرسش پاسخ دهیم که آیا این نوع بادمجان سمی است یا خیر؟ اگر به صورت اتفاقی از بادمجان با طعم تلخ در غذای خود استفاده کردید و آن را خوردید، نگران نباشید، شما مسموم نخواهید شد. این تلخی تنها اثر یک ترکیب شیمیایی است که در بالا به آن اشاره کردیم. پس در واقع اگر با رگه‌های طعم تلخ در آن مواجه شدید، تنها کاری که باید انجام دهید، گرفتن تلخی آن است، که در ادامه درباره آن نیز صحبت خواهیم کرد. تنها یک زمان باید از خوردن این محصول خوشمزه و پرخاصیت صرفه نظر کنید. اگر در سطح بادمجان قسمتی سبز رنگ مشاهده کردید که پوست سفت و سختی دارد یا بخشی از این صیفی‌جات، مانند چوب خشک شده بود، بیخیال خوردن آن شوید. خوردن قسمت خراب آن می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شدید و زمینه ساز بیماری‌های حاد شود.


نگهداری این گیاهان داخل خانه باعث بدشانسی و انرژی منفی می شوند !


چگونه تلخی بادمجان را بگیریم؟

بعد از آنکه متوجه شدیم بادمجان تلخ یک تهدید سمی نیست، حال یک قدم جلوتر می‌رویم. آیا می‌توان تلخی آن را گرفت؟ جواب مثبت است. گاهی اوقات پیش می‌آید که در هنگام پختن غذا متوجه می‌شویم که بادمجان ما تلخ است. از یک طرف مهمان‌‌ها منتظر غذا هستند و از طرفی دیگر تنها انتخابمان همین خوراکی است. با چند روش ساده می‌توانید از تلخی و بدمزه بودن بادمجان بکاهید. همانطور که گفته شد، تغییر مزه این محصول به دلیل وجود یک ترکیب شیمیایی است. اگر موفق شویم که این ترکیب را مهار کنیم و آن را از گوشت و پوست محصول خارج کنیم، در واقع جلوی مزه تلخ را خواهیم گرفت.

  • روش اول؛ استفاده از نمک

نمک خاصیت ضد ترکیبی دارد و می‌تواند محرکی برای ترکیبات شیمیایی باشد. برای گرفتن تلخی بادمجان با استفاده از نمک، ابتدا باید محصول را به دوقسمت تقسیم کنیم. مقداری از تخمه‌های آن را کم کرده و روی سطحش نمک بپاشید. سپس بادمجان‌های نمک خورده را در برابر آفتاب قرار دهید. بعد از گذشت یک ساعت ممکن است مایعی روی سطح‌ آن‌‌ها مشاهده کنید. این مایع زهرابه نام دارد و حاصل تمام تلخی درون بادمجان است.

  • روش دوم؛ آبلیمو

آبلیمو نیز می‌تواند برای پاکسازی بادمجان مفید باشد. در این روش لازم است ابتدا پوست بادمجان را بگیرید و آن را درون ظرفی قرار دهید. سپس درون ظرف را از آب پر کنید و در ادامه دو الی سه قاشق آبلیمو اضافه کنید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه بادمجان را خارج کنید و سپس آب آن را بگیرید تا تلخیش خارج شده و قابل استفاده باشد.

  • روش سوم؛ فریز کردن

بادمجانی که فریز شده غالبا تلخ نیست. سرما می‌تواند ترکیب شیمیایی آلکالوئیدها را از بین ببرد. ۴ الی ۵ ساعت زمان برای فریز کردن و گرفتن تلخی آن کافی است.

نکات مهم برای مصرف بادمجان

اگر از طرفداران بادمجان هستید و از این صیفی‌جات لذیذ زیاد استفاده می‌کنید، باید نگران چیزی غیر از بادمجان تلخ باشید. قبل از مصرف این محصول ابتدا توجه کنید که بخشی یا تمام میوه نارس نباشد. نارس بودن بادمجان سبب تولید سم می‌شود که این سم می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان باشد. همچنین توجه کنید بادمجان نرسیده برای افرادی که مبتلا به آسم هستند بسیار خطرناک است و می‌تواند بیماری‌‌ آن‌‌ها را تشدید کند. این محصول پرطرفدار یک خوراکی فوق‌العاده قوی برای معده است، در صورتی که آن را سنگین و دیر‌هضم می‌دانند. به همین جهت مصرف این خوراکی برای افرادی که مشکل گوارشی دارند توصیه نمی‌شود.بادمجان باید کاملاً رسیده مصرف شود، چرا که نارس آن دارای ماده ای سمی است و در کسانی که از آسم رنج می برند، تحریک کننده به شمار می آید.مصرف بادمجان را به افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند، توصیه نمی کنیم.

همچنین به علت دارا بودن ماده ای سمی به نام سولانین برای افرادی که حساسیت دارند، مناسب نیست، این افراد به خصوص به نمونه های تخم  دار بادمجان حساسیت داشته و بلافاصله بعد از خوردن آن، دچار چشم درد شده یا پوست بدن شان خارش پیدا می کند و در مواردی مبتلا به کهیر می شوند.

نکات پایانی 

همیشه در خرید بادمجان، بادمجان هایی انتخاب کنید که گوشتی، براق، سنگین، بلند، پوست نازک و کشیده و سالم هستند.

مهمترین نکته در خرید بادمجان، انتخاب بادمجان های با تخم کم و مزه شیرین است.

برای خرید بادمجان به سراغ بادمجان های گوشتالو، براق، سنگین و بلند بروید با پوستی کشیده و سفت و بدون آثار ضرب خوردگی چون خوشمزه تر هستند.

بادمجان های قلمی و تازه را برای خرید انتخاب کنیم تا احتمال تلخ بودن آنها کمتر باشد و همچنین بادمجان هایی که دانه هایی ریز و همرنگ گوشت بادمجان دارند شیرین هستند و بادمجان هایی با دانه های تیره و بزرگ به احتمال بیشتری تلخ هستن.

پاک کردن لکه انواع چسب از روی لباس

۱۰ گیاه مقاوم ، گلدار و زیبا برای پرورش در آپارتمان

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

بهتره ندونی یکشنبه , ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۰۸

سلام عزیزان این چه ربطی به حجاب داره حجاب قانون کشور ایرانه همه باید ازش پیروی کنند و اینکه درسته خدا این حیوانات رو افریده اما شیطان اونارو این شکلی کرده

آخرین اخبار