چاپ کد خبر: 107567
7 فروردین 1402

چگونه هنگام کلاهبرداری‌ در خرید و فروش آنلاین و مجازی خودتان را تبرئه کنید ؟

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا گفت: کسانی که حاضر هستند برای شما پول واریز کنند و نمی‌توانند شما را ملاقات کنند احراز هویت کنید. از آن‌ها درخواست کد ملی کنید. حتما شماره حساب را با کارت ملی تطبیق بدهید بعد جنس را تحویل دهید که اگر جرمی اتفاق افتاد شما احراز هویت را انجام داده باشید و بتوانید خودتان را تبرئه کنید.

به گزارش اول فارس؛ سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا پیرامون سوال در رابطه با کلاه برداری‌ها در فضای مجازی به دانشجو گفت : در این مدت گزارش‌های زیادی را داشتیم که نشان دهنده بالا رفتن آگاهی هم‌وطنان ما است. البته بعضی وقت‌ها هم‌وطنان برنامه‌هایی را به دلیل غفلت و سهل‌انگاری نصب کرده‌اند که پیش از همه باید دانست در این مواقع باید چه کرد.

او در ادامه گفت: نکته اول این‌که گوشی‌ها باید به فایروال و آنتی ویروس مجهز باشند. نکته دوم این‌که اگر گوشی به این حالت افتاد سریعا سعی کنید اطلاعات گوشی تلفن همراه را مانند عکس تصاویر شماره تلفن‌ها را به یه فضای ابری یا کلود منتقل کنید.

وی افزود: هم‌وطنان عزیز باید آگاهی داشته باشند. اگر از گوشی‌های آی‌اواس استفاده می‌کنید، آن‌ها فضای ابری در اختیار شما قرار میدهند. اگر از گوشی‌های غیر آی او اس یا گوشی‌هایی آی کلود ندارند استفاده می‌کنید، می‌توانید فضا‌های ابری را اجاره کنید و یا بخرید. هزینه این کار هم بسیار پایین است و با این کار می‌توانید اطلاعاتتان را همیشه نگه دارید.

پاشایی تاکید کرد: هر لحظه باید احتمال بدهید گوشی شما سرقت شود، بشکند و یا به هردلیلی مفقود شود. شما نیاز دارید که بتوانید به آن اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در رابطه با آموزش و اطلاع رسانی این ارگان اظهار کرد: نظام سنی بهره مندی از اینترنت در کشور ما مشخص است. در طرح کوآ (کودک و اینترنت) برای دانش آموزان برنامه ویژه داشتیم. در مورد مشاغل حساس مانند مشاغل نظامی توصیه‌های ما متفاوت است و در خصوص والدین نیز فرق می‌کند.

وی در ادامه افزود: چیزی که به طور عمده می‌توانم بگویم این است که دانش سایبری هموطنانمان پایین است. به خصوص دانش تخصصی فنی آن‌ها در خصوص بهره‌مندی.

پاشایی تصریح کرد: وقتی شما نمی‌توانید روی گوشی یک آنتی ویروس نصب کنید، وقتی نمی‌توانید یک سری احتیاجات گوشی تلفن همراه خود برطرف کنید و گوشی را در اختیار افراد دیگر قرار می‌دهید که این کار را برای شما انجام دهند، این یک تهدید برای شماست. یعنی دانش شما باید در حدی باشد که بتوانید نرم‌افزار نصب کنید، حذف کنید. یک سری کار‌ها را خودتان باید انجام دهید، از سپردن گوشی تلفن همراه حتی برای یک دقیقه هم به سایر افراد خودداری کنید. چه بسا پرونده‌هایی که زمینه‌ی هک و نفوذ دسترسی به اطلاعات شخصی داشتیم که توسط دوستان شما اتفاق افتاده بود.

وی افزود: عمدتا هموطنان رمز دو مرحله‌ای شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها را فعال نمی‌کنند و نمی‌دانند اصلا چیست. همین باعث میشود که گوشی تلفن یا شبکه اجتماعی یا حساب کاربری شان در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های شما در فضای مجازی با یک کاربری شناخته شده و هک می‌شود.

سرهنگ پاشایی با بیان این‌که پلسی فتا برنامه‌هایی برای آگاه سازی مردم دارد گفت: ما در رادیو و تلویزیون، در شبکه یک شبکه دو سه پنج برنامه‌های فیکس داریم. مرتب آن‌ها را پمپاژ خبری می‌کنیم که مورد استفاده هم وطنان قرار بگیرند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در خصوص نوع دیگری از کلاه برداری‌ها گفت: نوع دوم کلاهبرداری که اتفاق می‌افتد و در کشور متاسفانه به دلیل یک سری خلاء‌ها معمول است، آنلاین شاپ و یا فروشگاه‌های برخط است.

وی افزود: یک فرق عمده بین فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌ها و پیچ‌ها و کانال‌های فروش وجود دارد. وقتی ما درمورد سایت‌های خرید و فروش آنلاین یا استارتاپ صحبت می‌کنیم، این‌ها کسانی هستند که سایت و درگاه بانکی دارند. از طریق درگاه‌های بانکی پول به حسابشان واریز می‌شود. حساب شخصی معمولا اعلام نمی‌کنند و اینماد دارند.

پاشایی تشریح کرد: ای‌نماد می‌گوید که افراد در چه حوزه‌ای و در کجا می‌توانند فعالیت کنند. همچنین فرد دارنده‌ی هویت واقعی که دارنده این سایت و این فعالیت است مشخص است.
با این‌ها کاری نداریم هرچند که یک سری جرایم در درون سایت‌ها اتفاق می‌افتد، ولی قابل پیشگیری و قابل رسیدگی است.

او گفت: ما متاسفانه می‌بینیم که داخل شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و در تلگرام کانال فروش وجود دارد که ریسک خیلی بالایی دارند. تا این لحظه که من در خدمت شما هستم مشاغل درون اینستاگرام ساماندهی نشده اند. اینستاگرام در تمام دنیا برای معرفی کالا است نه فروشگاه؛ شما می‌توانید از آن برای تبلیغ استفاده کنید، اما اینکه فروشگاه باشد خیر.

سرهنگ پاشایی اذعان داشت:فروشگاه حتما باید در بستر سایتی که اطلاعات صاحب آن مشخص است وجود داشته باشد. وقتی شما از پیچ‌های اینستاگرامی خرید میکنید شصت درصد می‌تواند موفقیت آمیز باشد و باید چهل درصد ریسک را بپذیرید.

وی در ادامه توضیح داد: اگر پول را واریز کنید سه حالت اتفاق می‌افتد؛ اول این که بیشتر این‌ها فروشنده نما هستند و اون جنس را ندارند، پول را از شما می‌گیرند، ولی جنسی به شما تحویل نمی‌دهند. در حالت دوم پول را از شما می‌گیرند و درحالی که جنس اصلی و اورجینال برای شما تبلیغ کرده اند، ولی جنس کپی و تقلبی برای شما ارسال می‌کنند. در حال سوم هم شما را به درگاه‌های جعلی هدایت می‌کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در رابطه با کانال‌های تلگرامی اظهار کرد: طبق تجربه ما در تلگرام بیشتر فروش موارد غیر قانونی اعم از دارو، قرص و مخدر انجام می‌شود. از انواع روان‌گردان‌ها را می‌توانیم در اینجا نام ببریم و یا مثلا فروش سلاح و مهمات.

او در ادامه گفت: البته باید در نظر داشت که همه این‌ها تبلیغات است و هیچ‌کدام این اجناس را ندارند. ۹۵ درصد پی‌جویی‌ها در خصوص تبلیغات اجناس غیرمجاز یا فروش پایان‌نامه و تقلب در آزمون‌ها دروغ هستند. این‌ها فقط پول را از شما می‌گیرند و زمانی که شما میخواهید شکایت کنید به شما می‌گویند از چه چیزی می‌خواهی شکایت کنی؟ شما پول به من دادید که من یه وسیله غیرقانونی به شما بدهم و یا برای شما تقلب و دزدی کنم. این است که کانال‌های تلگرامی و تبلیغاتشان به مراتب خطرناک‌تر هستند و باید مراقب بود در دام این افراد قرار نگرفت.

پاشایی در خصوص درصد دستگیری افراد مجرم مرتبط با کانال‌ها و پیج‌ها گفت: من معمولا آمار اعلام نمی‌کنم. بخشی از جرایم مالی ما در خصوص خرید و فروش متاسفانه دراین دو مرجع بزرگ اینستاگرام و کانال تلگرام اتفاق می‌افتد. در سایت‌های داخلی هم توسط دیوار است که عمده‌ترین نوع اون دریافت بیعانه است. همیشه این را در نظر داشته باشیم که هر چیزی که میخواهیم بخریم، به هیچ عنوان بیعانه پرداخت نکنیم.

سرهنگ پاشایی تشریح کرد: در سایت دیوار مخاطرات میتواند هم تهدید کننده‌ی خریدار و هم فروشنده باشد. خریدار از این بابت که از شما بیعانه طلب کند و یا یک جنس تقلبی به شما تحویل دهد و یا از شما پول بگیرد و جنس دزدی به شما تحویل دهد؛ که شما مسئولیت آن را برعهده دارید. در رابطه با فروشنده هم این‌که کلاهبردار پولی را از جایی سرقت میکند و به حساب شما واریز می‌کند، بدون اینکه شما ایشان را ببینید یک کالایی را مثل طلا از شما خریداری می‌کند. کالا‌هایی که پر ارزش، ولی کم حجم هستند. یا مثل دستگاه پلی‌استیشن، ما خیلی موارد داشتیم که دزدی از طریق وسایل صوتی و تصویری انجام می‌شد. آن‌ها پول را از یک جا سرقت می‌کنند و از حساب فرد مورد سرقت قرار گرفته به حساب شما واریز می‌کنند برای اینکه پولشویی کنند و ردشان را گم کنند.

وی افزود: اگر فروشنده هستید حتما باید احراز هویت کنید. ما پرونده‌ای داریم که از یک حساب دزدی به حساب شخص دیگر پول آمده. در هنگام پی‌جویی جرایم به ناچار باید حساب فرد را مسدود کنیم تا وضعیت بروز جرم با نام وی و یا آن پولی که به اسم او آمده رسیدگی شود که زمان‌بر است.

وی در انتها تاکید کرد: بهترین حالت این است که کسانی که حاضر هستند برای شما پول واریز کنند و نمی‌توانند شما را ملاقات کنند احراز هویت کنید. از آن‌ها درخواست کد ملی کنید. حتما شماره حساب را با کارت ملی تطبیق بدهید بعد جنس را تحویل دهید که اگر خدایی ناکرده جرمی اتفاق افتاد شما احراز هویت را انجام داده باشید و بتوانید خودتان را تبرئه کنید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار