چاپ کد خبر: 112473
1 خرداد 1402

کاشت زعفران در گلدان و خانه یک سرگرمی هیجان انگیز با درآمد عالی+نکات مهم

زعفران (saffron) یک محصول کشاورزی است که بخاطر عطر و رنگش بعنوان چاشنی و ادویه‌ در آشپزی استفاده میشود. وجود دو ماده‌ی کروسین و سافرانال در زعفران به آن خاصیت دارویی میدهد چنانچه در صنایع پزشکی نیز از آن استفاده میکنند . زعفران جزو گرانترین ادویه‌های جهان است که بعنوان طلای سرخ نیز شناخته شده است. اگر بخواهیم دلیل گران بودن زعفران را بررسی کنیم اولین نکته‌ای که به آن بر میخوریم کمیاب بودن این گیاه در جهان است.

Saffron

کشاورزی حتی در مقیاس کوچیک لذتی دارد که هیچ کار دیگه‌ای ندارد. پس اگر شما هم دنبال این هستید که کاشت زعفران در خانه انجام بدید آستین هاتون رو بالا بزنید و خودتون رو از این لذت محروم نکنید.

کاشت زعفران در گلدان و خانه طرفدار بسیاری دارد، به همین دلیل بسیاری از افراد هستندد که شرایط کشت زعفران در مزرعه را ندارند و می‌خواهند که به نوعی کشت رعفران را تجربه کنند و به سراغ کاشت زعفران در گلدان و خانه می‌روند.

بسیاری این اتفاق افتاده است که افرادی قصد کاشت زعفران را دارند اما شرایط کشت در مزرعه را نداشته و از مشاوران ما سوال می‌پرسند که چگونه زعفران بکاریم؟ مشاوران ما به این سوال با یک پیشنهاد جواب می‌دهند. و این پیشنهاد کاشت زعفران در خانه و در گلدان است.

کاشت زعفران در گلدان و خانه

فصل کاشت زعفران در گلدان مانند زمان کاشت زعفران در مزرعه و یا گلخانه از اواخر خرداد ماه شروع می‌شود و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد. برای این که راندمان مزرعه بالا باشد و مقدار زیادی گل زعفران از پیازهای زعفران برداشت کنیم بهتر است که در فصل تابستان اقدام به کشت زعفران کنیم.

برای کاشت زعفران در گلدان و در محیط های کوچک مراحلی وجود دارد که در ادامه قصد داریم تمامی مراحل آن را بررسی کنیم.

زعفران

مرحله اول

مرحله اول آماده سازی مکان یا ظرف کشت است. این مورد به انتخاب خود شما بستگی دارد که در گلدان، باغچه و یا حتی جعبه‌های چوبی بخواهید کشت را انجام دهید. برای کاشت زعفران در گلدان باید عمق ۲۰ الی ۲۵ سانتی‌متری را در نظر بگیریم و عرض آن هم بین ۴۰ سانت تا نیم متر مناسب است.

برای کشت زعفران در باغچه هم، بهتر است مکانی را انتخاب کنیم که نور مستقیم خورشید به آن بتابد. دلیل آن هم این بوده که پیاز‌های زعفران در طول پاییز و زمستان حداقل در طول روز ۴ الی ۵ ساعت به نور مستقیم خورشید برای رشد نیاز دارند.

شما با توجه به مقدار زعفرانی که قصد کاشت آن را دارید باید قطعه زمینی یا تعدادی گلدان را در اختیار داشته باشید. پیاز زعفران شما تا ۷ سال بار می‌دهد، پس بهتر است قطعه زمینی را انتخاب کنید که احتیاجی به آن ندارید. این مکان کشت زعفران می‌تواند یک گلدان در تراس آپارتمان یا پشت بام منزل شما نیز باشد.

crocus sativus saffron crocus purple

مرحله دوم

مرحله دوم کاشت زعفران در گلدان، خرید پیاز زعفران سالم و مرغوب است. برای تهیه پیاز زعفران هم می‌توانید از فروشگاه های حضوری خرید کنید و هم می‌توانید از طریق اینترنت از فروشگاه‌های آنلاین معتبر برای خرید اقدام کنید.

برای کشت در هر یک متر نیاز به ۱ کیلو پیاز زعفران مرغوب است، که باید پیازی که تهیه می‌کنید عاری از هر نوع بیماری و آفت بوده و کاملا سالم باشد.

برای هر گلدان به اندازه  ۳۰ در ۳۰ به عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر، بین ۲۵ الی ۳۰ عدد پیاز سایز متوسط نیاز است. که با توجه به اندازه‌ی گفته شده، اگر گلدان شما کوچک‌تر و یا بزرگ‌تر باشد مقدار پیاز مورد نیاز کمتر و یا بیشتر می‌شود.

مرحله سوم

مرحله سوم برای کاشت زعفران در خانه مبحث آماده سازی خاک است. برای اینکه پیاز های زعفران بستر خوبی داشته باشند بهتر است از خاکی استفاده کنیم که سبک باشد یعنی از ۳۰ تا ۳۵ درصد رس و ۳۰ تا  ۳۵ درصد شن و ماسه و ۳۰ تا ۳۵ درصد کود گاوی پوسیده تشکیل شده باشد.

گل زعفران

برای باغچه هم باید، خاک را کاملا با بیل شخم زده و کود گاوی پوسیده را به آن اضافه کنید، به ازای هر بک متر زمین می‌توانید بین ۵ تا ۱۰ کیلو کود گاوی پوسیده اضافه کنید و ردیف‌هایی به عمق ۲۰ سانتی متر ایجاد کرده و پیازها را به فاصله ۲ الی ۳ سانتی‌متری در کنار هم کشت کنیم. (هر ردیف باید ۱۵ سانتی‌متر از ردیف دیگر فاصله داشته باشد).

برای کشت در گلدان هم، همان خاک باغچه مناسب است که برای کشت زعفران، ما باید ۱۰ سانتی متر خاک را داخل گلدان بریزیم و پیازها را با فاصله ۲ الی ۳ سانت از هم داخل گلدان بذاریم و به ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر، خاک روی پیازها بریزید.

زمان کشت زعفران در گلدان و باغچه

زمان کاشت زعفران در گلدان و خانه برای مناطق سردسیر از تیر ماه تا اواسط مهر و در مناطق سردسیر از تیرماه تا اواسط آبان است.

برای کاشتن زعفران شیار هایی را به عمق ۲۰ سانتی متر حفر کنید و پیازها را به سمت بالا و دانه دانه در شیار قرار دهید.

عمق کاشت پیاز زعفران چگونه است؟

عمق کاشت پیاز زعفران باید ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر باشد که حتما باید این نکته را رعایت کنید. چرا که هر سال پیاز زعفران مقداری بالا می‌آید، که این باعث می‌شود پیاز شما از به سطح زمین برسد. پس باید گلدانی انتخاب کنید که ارتفاعش بالای ۳۰ سانتی متر باشد.

مرحله چهارم

مرحله چهارم، مرحله آبیاری و برداشت زعفران است. برای کشت‌های گلدانی بهتر است که هر ماه گلدان ها را یک بار آبیاری کنیم و آبیاری به صورتی باشد که آب از خود گلدان زهکش و خارج شود. در طول اردیبهشت ماه تا شهریور ماه گلدان ها نباید به هیچ عنوان آبیاری شوند و  در مقابل خورشید قرار بگیرند بهتر است که گلدان ها را در فضای باز نگهداری شوند.

پیاز زعفران

برای کشت در باغچه هم مانند کشت در مزرعه و متراژ بالا عمل می‌کنیم، که آبیاری اول را می‌توانیم در اوخر شهریور ماه انجام دهیم و آبیاری دوم را هم بعد از برداشت گل های زعفران. به طور متوسط تا اردیبهشت هر دو ماه یک بار، باغچه را آبیاری می‌کنیم.

حدودا بین ۲۰ تا ۲۵ روز بعد از آبیاری اول چه در کشت گلدانی و چه در کشت باغچه ای پیاز های زعفران شروع به گل دادن کرده و کم کم گل ها از خاک بیرون می‌آیند که ما باید گل های زعفران را بچینیم.

گل های چیده شده را می‌بایست پاک کنیم. یعنی کلاله های زعفران را از گلبرگ ها جدا کرده و اقدام به خشک کردن جداگانه  آن ها کنیم. بعد از خشک کردن باید زعفران را در ظرف های در بسته فلزی قرار دهیم تا نور به زعفران نرسد. چون نور مستقیم خورشید باعث می‌شود که کیفیت زعفران ب شدت کاهش یابد.


برای کشت در گلدان هم، همان خاک باغچه مناسب است که برای کشت زعفران، ما باید ۱۰ سانتی متر خاک را داخل گلدان بریزیم و پیازها را با فاصله ۲ الی ۳ سانت از هم داخل گلدان بذاریم و به ارتفاع ۲۰ سانتی‌متر، خاک روی پیازها بریزید. مرحله چهارم، مرحله آبیاری و برداشت زعفران است.


روش آبیاری زعفران به چه صورت است؟

کار شما با آبیاری عمیق پیازها در اواخر شهریور و یا اوایل مهر انجام می‌شود در این جا تمام می‌شود. مرحله بعدی آبیاری بعد از برداشت گل ها در آذر ماه خواهد بود و اگر در محلی کم باران زندگی می‌کنید یک بار هم در دی ماه زعفران خود را آبیاری کنید. آبیاری زعفران در زمان خواب پیاز، باعث آسیب به پیاز می‌شود.

زعفران در گلدان

نکاتی که باید در رابطه با کاشت زعفران در گلدان و خانه رعایت کرد:

طبق این روش هایی که گفته شد می‌توانید کاشت زعفران در گلدان و خانه را تجربه کنید. باید گفت که رسیدگی و مدیریت زعفران رابطه مستقیمی با میزان برداشت زعفران و راندمان آن دارد. به طور تقریبی به ازای هر یک کیلو پیاز زعفران می‌توان یک گرم زعفران خشک برداشت کرد.

گلدهی زعفران چقدر طول می‌کشد (زعفران اول گل میدهد یا برگ)

گلدهی زعفران چقدر طول می‌کشد؟ یک سوالی که درباره کشت زعفران به طور مکرر پرسیده می‌شود این است که گلدهی زعفران چقدر طول می‌کشد .

گلدهی زعفران

گلدهی زعفران چقدر طول می‌‌کشد؟

برداشت زعفران در مناطق مختلف ایران به دلیل اختلاف دمایی که مناطق با یک دیگر دارند، متفاوت است. همان طور که می‌دانیم برداشت زعفران در مناطق سردسیر زودتر از مناطق گرمسیر اتفاق می افتد. بازه زمانی برداشت زعفران تقریبا از اواخر مهر ماه تا اواخر آذر ماه با توجه به آب و هوا و دمای منطقه است.

گلدهی پیاز زعفران شما در سال اول شروع میشود و در سال های بعد بیشتر از قبل میشود. هرگل زعفران دارای ۳ یا ۴ رشته (گاهاً ۵ رشته) زعفران است که میتوانید از طعم و عطر فوق العاده آن استفاده کنید.

خب حالا شما صاحب زعفران مرغوبی هستید که خود شما به عمل آورده اید. لحظه چیدن گل های زعفران یکی از هیجان انگیز ترین لحظات زندگی شما خواهد بود و طعم آن مدت ها در ذهن شما خواهد بود.

 در هر منطقه چه گرمسیر و یا چه سردسیر گلدهی زعفران چقدر طول می‌کشد؟

برداشت زعفران در سال یک بار اتفاق می‌افتد و زمان تقریبی آن به مدت ۲ هفته الی ۲۰ روز است که در این بازه زمانی شما هر روز باید گل های زعفرانی را که رشد می‌کنند را برداشت کنید. گل های زعفران تقریبا هر روز ساعت ۷ الی ۸ صبح باز می‌شوند و قابل چیدن هستندد.

یک نکته مهم در رابطه با برداشت گل های زعفران وجود دارد که شما باید هر روز گل های زعفران را برداشت کنید و به هیچ عنوان برداشت گل ها را به فردا موکول نکنید، چرا که با این کار از رشد گل های زعفران جدید جلوگیری می‌کنید.

زعفران اول گل میدهد یا برگ؟

این سوال هم حز آن دسته از سوالاتی است که کشاورزان بسیاری با آن درگیر هستندد. به طور کلی بهترین روش برای کشت و برداشت زعفران این است که در ابتدا اول گل های زعفران رشد کنند و پس از برداشت گل های زعفران از مزرعه، برگ ها رشد کنند. دلیل آن هم این است که اگر ابتدا برگ های زعفران رشد کنند برداشت گل های زعفران بسیار سخت می‌شود.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود برگ‌ های پیاز های زعفران زودتر از گل های زعفران رشد کنند، آبیاری زود هنگام است به همین دلیل است که آبیاری مزرعه زعفران حتما باید با توجه به آب و هوای منطقه در زمان مناسب خود انجام شود.

گل دادن زعفران

زعفران هم مانند بسیاری از گیاهان دیگر از پیاز رشد می‌کند. یک پیاز زعفران خوب ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند روی محصول نهایی اثر بگذارد. به همین دلیل در هنگام خرید پیاز زعفران تا زمان کاشت و برداشت آن از خاک باید به نکاتی توجه کنیم. در ادامه همراه باشید تا به شما درباره این نکات و ویژگی های پیاز زعفران خوب بگوییم.

پیاز زعفران چیست؟

پیاز زعفران به انگلیسی معادل واژه Corm می باشد.از پیاز زعفران برای کاشت گیاه زعفران استفاده می کنند. پیاز زعفران عامل رشد و تکثیر گیاه زعفران است که در خاک کاشته می‌شود. بهترین زمان کاشت پیاز زعفران در اواسط مرداد تا شهریور ماه می باشد. پس از کاشت پیاز ، از وسط یا قاعده ساقه آن، برگ‌های زعفران بیرون می‌زند.

بهترین پیاز زعفران

به دلیل متفاوت بودن قطر در ابتدا، انتها و وسط آن، پیاز زعفران شکل‌های مختلفی دارد. دایره‌ای، بیضوی و تخم مرغی از انواع اشکال پیاز زعفران است که تخم مرغی شکل رایج آن به شمار می‌رود. پیاز زعفران سفید رنگ است که اطراف آن را الیاف پوشالی قهوه‌ای رنگی می‌پوشاند. این الیاف هم پر پشت و هم می‌تواند کم پشت باشد. این الیاف از پیاز در برابر سرما و گرما محافظت می‌کند و به حفظ رطوبت در پیاز کمک می‌کند. به همین دلیل پیاز زعفران تا زمانی که دوباره در تابستان بیدار شود، سالم مانده و آسیبی نمی‌بیند.

ویژگی‌های پیاز زعفران مرغوب

شکل و اندازه پیاز زعفران برای کشت زعفران باکیفیت بسیار برای کشاورزان اهمیت دارد. قاعده پیاز زعفران می‌تواند گرد یا تورفته باشد. به همین دلیل نوع شکل، وزن و اندازه پیاز، می‌تواند روی راندمان و بازدهی تولید گیاه زعفران اثر بگذارد. بیش از وزن، سالم بودن پیاز اهمیت دارد. یک پیاز زعفران مرغوب باید کاملا سالم باشد و هیچ آلودگی و بیماری نداشته باشد. قیمت پیاز زعفران دارای خرابی تفاوت چشم گیری با پیاز زعفران سالم دارد.
پیاز زعفران از نظر اندازه و وزن به دو دسته خاکی (سنتی) و گلخانه‌ای تقسیم می‌شود. پیاز گلخانه‌ای زعفران بین ۱۵ تا ۳۰ گرم و پیاز خاکی بین ۸ تا ۱۵ گرم وزن دارد. به‌طورکلی برای سنجش یک پیاز زعفران مرغوب ابتدا باید به سالم بودن آن و سپس به وزن و درنهایت به شکل آن توجه کنید. پیاز زعفران مرغوب و سالم فاقد از کنه و قارچ است.
همچنین برای تهیه پیاز زعفران مرغوب، بهتر است که خرید پیاز زعفران را از کشاورزان یا مراکزی بخرید که به آن‌ها اعتماد دارید. مجوز سلامت از سازمان حفظ نباتات از دیگر ویژگی‌های یک پیاز زعفران مرغوب است که کیفیت آن را تضمین می‌کند و می بایست هنگام خرید و فروش پیاز زعفران به آن دقت شود.

انواع پیاز زعفران

انواع پیاز زعفران:
انواع پیاز زعفران براساس معیارهای همچون وزن و سایز، منطقه کشت و نوع کشت تقسیم‌بندی می شوند.

انواع پیاز زعفران براساس وزن:
اولین و مهم‌ترین عاملی که بر نوع پیاز اثر می‌گذارد وزن آن‌ها است. بر اساس وزن، پیاز ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.

پیاز‌های با وزن بالا (سایز درشت):
پیازهایی که بالای  ۱۵ گرم وزن داشته باشند پیاز‌های درشت سایز و با وزن بالا در نظر گرفته می‌شود.

پیازهایی با وزن متوسط:
این پیاز‌ها وزنی بین ۵ تا ۱۵ گرم دارند. این نوع از پیازهای زعفران بیشترین طرفدار را دارند و اغلب کشاورزان زعفران از این نوع پیاز استفاده می‌کنند.

پیازهایی با وزن کم (سایز ریز):
پیازهایی که در این دسته قرار دارند کوچک و ریز هستند و  وزنی کمتر از ۵ گرم هستند. این پیازها کاربردی زیادی ندارند و برای کشت مناسب نیستند.

انواع پیاز زعفران براساس نوع کشت زعفران:
می‌توان گفت این نوع دسته بندی انواع پیاز زعفران هم براساس وزن پیازها انجام می‌شود. اما برای تشخیص این که چه نوع پیازی برای چه کشتی مناسب است بهتر است که ادامه مطلب را نیز مطالعه کنید.

از آنجایی که کشت زعفران به دو صورت خاکی و گلخانه‌ای انجام می‌شود دو نوع پیاز زعفران براساس نوع کشت وجود دارد.

پیاز مناسب برای کشت خاکی
پیاز مناسب برای کشت گلخانه‌ای
پیازهای مناسب برای کشت خاکی:
در کشت خاکی معمولا از پیاز‌های با سایز متوسط یعنی با وزن ۵ تا ۱۵ گرم استفاده می‌شود. در این نوع کشت می‌توان از پیازهای درشت نیز استفاده کرد اما مطلوب‌تر است که از پیازهای کم وزن استفاده شود زیرا در کشت خاکی پیازهای به مدت ۷ سال در خاک می‌مانند و در اثر تقویت با کودها مختلف رشد می‌کنند و وزن می‌گیرند.

bulbi zafferano categoria 9 10 1

کشت پیازهای درشت در مزرعه به دو دلیل توصیه نمی‌شود:

تهیه پیاز درشت به دلیل قیمت بالای آن نسبت به پیازهای ریز و متوسط مقرون به صرفه نمی باشد.
کشت پیاز درشت باعث کاهش تراکم مزرعه می گردد. ممکن است در سال اول برداشت گل خوبی داشته باشد ولی به دلیل تکثیر پیازها در سال دوم و کوچک شدن آن‌ها، کاهش محسوسی در برداشترخ خواهد داد. پس برای تراکم مناسب، بهتر است که از پیازهای سایز متوسط برای کشت مزرعه‌ای استفاده شود.

پیازهای مناسب برای کشت گلخانه‌ای:
در کشت گلخانه‌ای باید از پیازهای درشت و با وزن بالا استفاده کرد. استفاده کردن از پیازهای با سایز متوسط و یا ریز در این نوع کشت کار چندان درستی نیست زیرا این پیازها در کشت گلخانه‌ای بازدهی بالایی ندارند. در کشت گلخانه‌ای هدف اصلی تولید زعفران بیشتر و با کیفیت‌تر است و تکثیر پیازها اهمیت زیادی ندارد. و از آنجایی که هر چه وزن پیاز بیشتر باشد مواد مغذی بیشتری باشد کیفیت بهتری دارد و در نتیجه گلدهی و تولید زعفران بیشتری دارد.

انواع پیاز زعفران براساس با خاک بودن یا بدون خاک بودن:
در زمان تهیه پیاز زعفران می‌توان پیازها را هم با خاک و هم بدون خاک تهیه کرد. طبق دستورالعمی که جهاد کشاورزی منتشر کرده است می‌توان پیاز زعفران را با ۱۰ تا ۱۵ درصد خاک تهیه نمود. البته قیمت پیاز زعفران با خاک با پیاز زعفران بدون خاک تفاوت ۳۰ تا ۳۵ درصدی را دارد. این تفاوت قیمت هم به درصد خاک و هم به هزینه و دستمزد نیروی کار برای پاک کردن و جداسازی خاک‌های از پیاز‌های زعفران (خاک گیری) بستگی دارد.

انواع پیاز زعفران براساس سورت شدن:
سورت شدن به معنای جداکردن پیازهای متفاوت از یکدیگر است. یعنی پیازهای درشت، متوسط، ریز، خاک‌دار و بدون خاک از یکدیگر تفکیک شده‌اند. تهیه پیاز سورت شده بسیار به صرفه‌تر است چرا که شما بسته به هدفی که دارید خرید می‌کنید. برای مثال اگر به پیازهای درشت نیاز دارید فقط باید پیاز درشت را تهیه کنید و پیاز ریز برای شما کارایی ندارد و عملا بی فایده است.

روش‌های بهبود کیفیت پیاز زعفران

هنگامی که پیاز زعفران را خریداری می‌کنید، برای حفظ کیفیت آن به سرعت آن‌ها را از کیسه خارج کنید و در مکانی خنک و به دور از آفتاب قرار دهید.
همچنین پیش از کاشت، بهتر است که پیازها را ضدعفونی کرده و اگر خاکی به آن چسبیده آن‌ها را تمیز کنید.
ضدعفونی کردن پیاز مانع از آلودگی و آسیب دیدن پیاز با میکروب‌ها، قارچ‌ها و بیماری‌ها می‌شود. برای ضدعفونی کردن پیاز از قارچ‌ها، می‌توانید آن‌ها را در محلول‌های قارچ‌کش قرار دهید تا از بین بروند.
همچنین بهتر است پس از کاشت پیاز زعفران آن را آبیاری نکنید، چرا که همین آب همراه با گرما فرصت رشد قارچ‌ها را بالا می‌برد. به همین دلیل بهترین زمان برای آبیاری پیاز زعفران در مهر ماه است.
پیاز زعفران بین پنج تا هشت سال عمر می‌کند و به همین دلیل پیاز زعفران را پس از کاشت دیگر از خاک در نمی‌آورند. اگر شرایط آب‌وهوایی و خاک مناسب باشد، پیاز زعفران چندین سال سالم در خاک باقی مانده و هر سال محصول می‌دهد. به همین دلیل توجه به منطقه کشت و خاک برای بهبود کیفیت پیاز زعفران اهمیت دارد.

دوره خواب پیاز زعفران، از اواخر اردیبهشت تا اوایل مرداد ماه است. در این زمان می‌توان پیاز را جابه‌جا و منتقل کرد. اگر می‌خواهید پیاز را از خاک خارج کنید، برای این‌که کیفیت آن آسیب نبیند، بهتر است که در دوره خواب آن اقدام کنید و مجددا پیاز را به خاک دیگری منتقل کنید تا به استراحت خود ادامه دهد.

کاشت پیاز زعفران
به هیچ عنوان نباید پیاز را در زمان بیداری از اواسط مرداد ماه از خاک خارج کنید، چرا که پیاز آماده جوانه زدن و ریشه دادن است. بهتر است که فاصله بین خاک کردن تا دوباره کاشت پیاز در خاک بسیار کم باشد. هرچقدر این فاصله بیشتر باشد، کیفیت پیاز زعفران تحت تاثیر قرار گرفته و بازدهی تولید محصول کمتر می‌شود.

۵ معیار تشخیص پیاز زعفران مرغوب از پیاز نامرغوب

۵ معیار تشخیص پیاز زعفران باکیفیت عبارتند از: حجم پوشال پیاز زعفران، کوچک بودن پیاز زعفران، قپه ای بودن بیشتر پیاز های زعفران، رنگ پیاز زعفران و دکمه انتهایی پیاز زعفران. بریم با هم دیگه بخونیم ببینیم اینا چی ان و چه نکاتی رو باید راجع بهشون در نظر گرفت. اول با حجم پوشال پیاز زعفران شروع می کنیم:

حجم پوشال پیاز زعفران

چقدر پوشال دور پیاز های زعفران راگرفته است؟ هر چقدر این پوشال دور زعفران بیشتر و بیشتر باشد، یعنی زمین اش کهنه تر بوده و سال های سال هست این پیاززعفران درون این زمین مونده و اگر پیاز های دورن پوشال کوچک باشند، این هم یکمسئله بد دیگری است.

شاید تعجب کنید اگر بدانید کشاورزهای سنتی زعفران کار خراسانی، تا ۱۲ -۱۰ سال هم یک زمین رو نمی کنند. حالا چرا؟ چون موقع کاشتن یک سوم حجم پیاز زعفران رو می ریزند (یعنی در هر متر ۳۵۰ گرم پیاز زعفران می ریزند) و به این صورت، هر چه شما مقدار کمتری پیاز زعفران بکارید، عمر مزرعه زعفران تان می تواند بیشتر باشد. چون فاصله بین پیازها با ستون و ردیف کنارشان زیاده و این شکلی فرصت برای تکثیر دارند و زود جا کم نمی آید. پس عمر پیاززعفران بیشتر می شود و می تواند مدت بیشتری داخل آن زمین باشد

کوچک بودن پیاز زعفران

اگر دور پیاز زعفران پر از پوشال بوده و پیاز های درون پوشال هم توپر است و کوچک و ریزِ ریز، این هم یه نشانه منفی از اینه که این پیاز زعفران مرغوب نیست.

این به این معناست که نه تنها عمر مزرعه زیاده، بلکه زمین آب کافی نخورده و کشاورز آن را رها کرده و پیاز زعفران مجبور بوده بیشتر از مواد مغذی خودش استفاده کند. پیاز زعفران کوچک، محصول نسبتا ضعیف و نامرغوبی هست! خیلی خیلی هم ارزان و درواقعیت به قیمتِ یک دوم قیمت پیاز زعفران خوب معامله میشود.

این پیاز زعفران چون ارزان هست ممکن برخی آن را بپسندند. ولی باید بدانید سال اول ( همون سالی که می کارید) نباید انتظار گل زعفران ازش نداشته باشید. یعنی سال اول گل نخواهید داشت!

اگر از آبان تا فرودین طبق اصول تعذیه ای و کودی عمل کنید، می توانید این پیازهای خیلی کوچک رو درشت بکنید و سال های بعدش دیگه عالی می شوند.

پیاز زعفران

قپه ای بودن بیشتر پیازهای زعفران

اگر بیشتر پیاز زعفرانی که الان دارید می بینید یا به دست تان رسیده قپه ای هستند( یعنی ۱۰-۱۵ تا پیاز کنار هم و بهم چسبیده هستند) این یعنی عمر مزرعه بالای ۷ سال هست.

اگر پیاز زعفران بیشترش دانه دانه و جدا باشد و زمینی که در آن هستید پیازهایش بیشتر دانه دانه شده هستند؛ این یعنی عمر مزرعه روی ۴-۵ سال بیشتر نیست و مزرعه اش جوان هست.

حالا اگر پیاز زعفران اش ریز و دانه دانه است یعنی کشاورز به اون پیاز زعفران نرسیده و به امان خدا رها شده است.

اگر پیاز زعفران درشت و دانه دانه است یعنی نه تنها مزرعه جوان هست، بلکه کشاورز اش هم کارش را درست بلد بوده و آب و مواد غذایی  مزرعه و زمین اش خوب بوده که پیاز های زعفران این گونه بزرگ و درت شده اند.

رنگ پیاز زعفران: تیره یا روشن؟

هر چی رنگ پیاز زعفران تیره تر باشد، نامرغوب تر است! پیاز زعفران مرغوب پیازی است که رنگ پوستش روشن باشد. هر چی روشن تر بهتر.

برای تشخیص رنگ پیاز زعفران کافی است بدانید که پوشال روی پیاز زعفران یا همون پوستش اگر روشن است، یعنی پیاز زعفرانش عالیه.

دکمه انتهایی پیاز زعفران

دکمه انتهای پیاز زعفران نشانه چیست؟ چرا آن دکمه هست؟ آن پیاز زعفرانی بوده که آذر ماه تقسیم شده به چند پیاز دختری و خودش چسبیده به انتهای پیازچه دختری که الان که شما دارید می بینید؟

اون دکمه رو ببینید. اگر دکمه شبیه یک زائده انتهای بوته است، بدانید که آذر ماه تکثیر ناموفق داشته و دلیل اصلی تکثیر ناموفق اش هم عمق نامناسب کاشت زعفران هست.

گیاه زعفران باید توی عمق ۲۰ سانتی خاک کاشته باشد. اگر کمتر از این کاشته باشد، طبق تصویر تکثیر ناموفق میشه و کل پیاز مادری نمی تونه به پیاز دختری تبدیل باشد و این میشه که شکل زیر داره نشون میده.

شکا پیاز زعفران نامرغوب

دایره‌ای، بیضوی و تخم مرغی از انواع اشکال پیاز زعفران است که تخم مرغی شکل رایج آن به شمار می‌رود. پیاز زعفران سفید رنگ است که اطراف آن را الیاف پوشالی قهوه‌ای رنگی می‌پوشاند. این الیاف هم پر پشت و هم می‌تواند کم پشت باشد. این الیاف از پیاز در برابر سرما و گرما محافظت می‌کند و به حفظ رطوبت در پیاز کمک می‌کند.

 پیاز زعفران مرغوب و خوب

پیاز زعفران مناسب زمین کشاورزی

از بین ۵ معیار بالا  درشت بودنش یک ایراد هم دارد. پیاز زعفران درشت وزن زیادی دارد این یعنی چی؟ یعنی شما مثلا به خیال خودتون ۱ کیلو در هر متر پیاز زعفران ریختید، ولی عملا وزن پیاز تون بالا بوده و شما توی یک متر ۵۰ تا پیاز زعفران ریختید. بعد می بینید کسی که پیاز متوسط و ریز کاشته، ۱۵۰-۲۰۰ تا پیاز زعفران توی یک متر ریخته. یعنی تراکم کاشت زعفران تون وقتی پیاز زعفران تون درشته کمه وعمر مزرعه زعفران میره بالا و میزان گلدهی تون سال های بعدی کمتر میشه.

و اما خوبی پیاز زعفران درشت چیه؟ سال اول ( همون سالی که کاشتید) گل زعفران بیشتری می دهد.

پس پیاز زعفران مناسب زمین کشاورزی به توصیه من یه پیاز متوسط و ریزه. اینطوری هم قیمت اش کمتره و هم تعداد پیازش بیشتره.

ویژگی‌های پیاز زعفران مرغوب
شکل و اندازه پیاز زعفران برای کشت زعفران باکیفیت بسیار برای کشاورزان اهمیت دارد. قاعده پیاز زعفران می‌تواند گرد یا تورفته باشد. به همین دلیل نوع شکل، وزن و اندازه پیاز، می‌تواند روی راندمان و بازدهی تولید گیاه زعفران اثر بگذارد. بیش از وزن، سالم بودن پیاز اهمیت دارد. یک پیاز زعفران مرغوب باید کاملا سالم باشد و هیچ آلودگی و بیماری نداشته باشد. قیمت پیاز زعفران دارای خرابی تفاوت چشم گیری با پیاز زعفران سالم دارد.
پیاز زعفران از نظر اندازه و وزن به دو دسته خاکی (سنتی) و گلخانه‌ای تقسیم می‌شود. پیاز گلخانه‌ای زعفران بین ۱۵ تا ۳۰ گرم و پیاز خاکی بین ۸ تا ۱۵ گرم وزن دارد. به‌طورکلی برای سنجش یک پیاز زعفران مرغوب ابتدا باید به سالم بودن آن و سپس به وزن و درنهایت به شکل آن توجه کنید. پیاز زعفران مرغوب و سالم فاقد از کنه و قارچ است.
همچنین برای تهیه پیاز زعفران مرغوب، بهتر است که خرید پیاز زعفران را از کشاورزان یا مراکزی بخرید که به آن‌ها اعتماد دارید. مجوز سلامت از سازمان حفظ نباتات از دیگر ویژگی‌های یک پیاز زعفران مرغوب است که کیفیت آن را تضمین می‌کند و می بایست هنگام خرید و فروش پیاز زعفران به آن دقت شود.

نکات مهم برای کاشت زعفران در خانه:

  1. به ازای هر یک کیلو پیاز زعفران می‌توانید حدود ۱ تا ۲ گرم زعفران مرغوب در سال اول بدست بیاورید. در سال‌های بعد این مقدار افزایش می‌یابد و هم چنین پیاز زعفران شما در سال هفتم حداقل ۸ برابر خواهد شد و باید آن را به زمین بزرگتری انتقال داده و زعفران بیشتری به دست بیاورید.
  2. با این روش شما می‌توانید حتی زعفران را در گلدان مناسب و در آپارتمان خود نیز بکارید.
  3. آب و هوای مناسب کاشت زعفران در سطح کوچک خیلی خاص نیست و شما می‌توانید با مهیا کردن مکانی معتدل که زعفران شما در معرض نور کافی و دمای هوای خنک باشد زعفران خود را کشت دهید و البته کاشت زعفران در شهر‌هایی که هوایی سرد و خشک دارند بسیار مطلوب تر است.

توجه به ویژگی‌های یک پیاز زعفران مرغوب به شما کمک خواهد کرد تا محصولی با راندمان و کیفیت بالایی تولید کنید. همچنین فراموش نکنید که برای حفظ کیفیت پیاز باید به نکاتی توجه کنید و از هرگونه آسیب دیدن آن جلوگیری کنید. اگر پیاز شما آسیب ببیند، محصول نهایی زعفران شما هم آسیب دیده و بی‌کیفیت خواهد بود.

« جابوتیکابا » درختی زیبا که روی تنه اش انگور « ضد پیری » می روید(+عکس)

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار