چاپ کد خبر: 79469
8 فروردین 1401

پزشکی طب دائم|کسانی که ساییدگی زانو دارند بخوانند

‏ساییدگی زانو یا آرتروز زانو

‏ساییدگی زانو یا همان آرتروز زانو که بیشتر در میان افراد بین ۴۰ تا ۶۰ ‏‏سال شایع است و در زنان شایع تر از مردان است. بیماری است که با ساییده شدن غضروف های انتهای استخوان ران و ساق در ناحیه زانو ایجاد می شود دلایل مختلفی دارد.داروهایی وجود دارند که می توانند یک سیستم ایمنی بیش از حد فعال را کند کنند و به همین دلیل درد و تورم مفاصل را کاهش دهند.‏

از بین رفتن غضروف، ساییدگی استخوان ها و خارهای استخوانی می تواند شکل مفصل را تغییر دهد. این کار استخوان ها را از موقعیت طبیعی خود خارج می کند و باعث می شود زانوی شما ناپایدار و دردناک شود. برخی از افراد مبتلا به آرتروز متوجه می شوند که یک توده در پشت زانوی آنها ظاهر می شود.

اما آرتروز یا زانوی ساییده شده برخلاف تبلیغات زیادی که دارد درمان قابل برطرف و درمان با روش های غیرجراحی نیست زیرا در ان غضروف از بین رفته است و روش های غیرجراحی که در نظر گرفته شده است فقط برای تسکین درد و جلوگیری از پیشرفت بیماری استفاده می شود. متاسفانه در برخی تبلیغات فروش زانو بند های طبی ارائه می شود که ادعا می کنند که با استفاده از این زانوبندها می توان کاملا آرتروز زانو را برطرف کرد و صدها مطالب و روش های غیرجراحی که فقط باعث تسکین درد می شود این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید کسی که آرتروز یا ساییدگی زانو دارد چه اتفاقی برایش افتاده است.

نشانه های زانوی ساییده شده می تواند چه باشد ؟

‏علائم و نشانه های زیادی از ساییدگی زانو وجود دارد که برخی از آن ها می تواند

علائم هشدار دهنده اولیه آرتریت زانو شامل سفتی مفاصل در صبحگاه است. تورم مفصل. مفاصل متورم نشانه ای از بدتر شدن آرتریت شما است   و در برخی آرتریت باعث تب با درجه پایین شود.

صدای شکست در زانو باشد مخصوصا وقتی در یک حالت ثابت باشد و می خواهید زانو را حرکت دهید

درست نمی توانید راه بروید

‏درد زانو دارد که بسته به آب و هوا تغییر می کند (بهتر یا بدتر می شود) .‏

سختی زانو

‏درد مفاصل زانو که به آرامی پیشرفت می کند یا دردی که ناگهان اتفاق می افتد.‏

‏تورم ‏‏در اطراف مفاصل زانو

‏قرمزی در ناحیه زانو

‏کاهش دامنه حرکتی در زانو به طوری که نمی توان زانو را کامل جمع کرد یا کامل باز کرد.

ساییدگی زانو زمانی موردتوجه قرار می گیرد که درد در ناحیه زانو روز به روز بیشتر می شود به حدی که حتی در حالت استراحت هم احساس درد می کنیم این درد در مراحل پیشرفته ی بیمار طاقت فرسا است.این درد در افراد مسن بیشتر رخ می دهد و در جوانی کمتر رخ می دهد.

البته علائم بالا فقط نشانه های ساییدگی زانو نیست آسیب مینیسک زانو نیز می تواند این علائم را داشته باشد بنابراین تشخیص آن متخصص ارتوپدی است.

بی حسی و گزگز.  خستگی مزمن.

چه چیزهایی باعث ساییدگی زانو می شود؟

اصلی ترین دلایل آرتروز یا ساییدگی زانو میتواند ژنتیک(دلیل وراثتی) ، کهولت سن ، سبک زندگی نا سالم ، اضافه وزن و ضربه و فشار به زانو است . همچنین ساییدگی در خانم ها بیشتر از آقایان اتفاق می افتد . در ورزشکاران نیز می تواند به وجود بیاید دلیل آن هم همان فشار به زانو است.

چه روش هایی باعث تسکین درد زانو می شود؟

بهتر است بگوییم چه روش هایی است که باعث تسکین و بهبود درد زانو ناشی از آرتروز می شود روش های زیر در جلوگیری از پیشرفت ساییدگی زانو موثر هستند.

در مرحله اول رعایت کردن سبکم زندگی سالم می تواند به بهبود درد و پیشرفت کمک کند

داشتن یک رژیم غذایی کامل، گیاهی و ضد التهابی غنی از فیبر که بر میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تاکید دارد می تواند کمک کند: کفش هایی طبی که باعث کاهش فشار به مفصل می شود . ورزش و تمرینان مناسب برای کاهش درد زانو و کاهش وزن برای کمتر شدن فشار و تقویت عضلات چهارسرران که تاثیر خیلی زیادی روی بهبود درد دارد.انجام ورزش مناسب برای ساییدگی زانو تاثیر فوق العاده ای دارد.

آیا پیاده روی برای آرتروز زانو مفید است؟

پیاده روی برای بسیاری از بیماران مبتلا به آرتریت زانو یک گزینه فوق العاده است زیرا یک فعالیت کم تاثیر است که فشار بی موردی را به مفاصل وارد نمی کند. علاوه بر این، راه رفتن می تواند دامنه حرکتی زانو را افزایش دهد و از سفت شدن بیش از حد آن جلوگیری کند.

درمان ‏ساییدگی زانو همان آرتروز زانو

زانو ساییده شده

آیا ساییدگی زانو از بین می رود؟

نه، اما می توان آن را مدیریت کرد. هیچ درمانی برای آرتریت وجود ندارد. با این حال، پیشرفت های درمانی می تواند به کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک کند.

درمان جراحی زانو ساییده شده

  • همیشه مرحله آخر درمان به صورت جراحی است اگر فرد با روش های غیرجراحی بهبود پیدا نکند مجبور است تزریق زانو انجام دهد تزریق های زانو می تواند موارد زیر باشد :
  • استروئیدها (کورتیکواستروئید یا کورتیزون)
  • تزریق ژل در زانو (ویسکوساپلمنتیشن)
  • پرولوتراپی
  • اوزون تراپی
  • تزریق پی آر پی (پلاسمای سرشار از پلاکت)
  • تزریق سلول‌های بنیادی
  • تزریق مایع آمنیوتیک یا بافت بند ناف

و اگر مجدد بهبود پیدا نکند متخصص مجبور به تعویض مفصل زانو می شود.

چگونه برای جراحی تعویض مفصل زانو اقدام کنم؟

کارشناسان پزشکی طب دائم در این زمینه به صورت آنلاین و کاملا رایگان راهنمای شما در خصوص تعویض مفصل زانو هستند و شما می توانید شرح حال بیماری خود را از طریق سایت زیر برای آن ها ارسال کنید.

منبع : پزشکی طب دائم

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

فاطمه یکشنبه , ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶

زانو من ساییدگی داره زیاد درد داره چیکار کنم

آخرین اخبار