چاپ کد خبر: 132160
30 دی 1402

۶۰ متر لوله پیدا نمی شود تا به بُحران بی آبی در بیرم پایان دهد؟

زخمی که امروز در بیرم به عنوان بحران آب نمود پیدا کرده میراث دو دهه بی‌تدبیری و عزم جدی در ۶ بخش تشنه‌کام جنوب استان فارس است، با آنکه همه نشانه ها حکایت از وقوع چنین بحرانی برای آن منطقه به‌ویژه در بیرم و تبدیل آن به غیزانیه فارس داشت اما ظاهرا متولیان اعتقادی به علاج واقعه قبل از وقوع نداشته که اگر داشتند امروز آب در بیرم در گیر و دار اعتبار و زمان رو به خشکی نمی‌گذاشت.

آب بیرم 1
خبرگزاری فارس از لارستان نوشت : آنچه که این روزها در بیرم به عنوان بحران آب قد علم کرده است نتیجه سهل انگاری و بی تدبیری هایی است که بیش از دو دهه ادامه داشته، پرونده آبرسانی به بیرم قصه دیروز و امروز نیست، این رنج نزدیک به ۲۰ سال است که بر زندگی مردمان این شهر جنوبی خیمه زده است.

بیرم این شهر جنوبی استان فارس با جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر، اسیر وعده هاست، در ادوار مختلف دولت ها و مجلس حکایت بی کیفیتی آب شرب و افت فشار این آب مطرح شد اما  سطح عملکردها از دادن وعده، پاسکاری، بهانه هایی همچون کمبود اعتبار، گیر و دار انتقال آب از سد سلمان و دریا فراتر نرفته است.

خبرگزاری فارس بیش از یک دهه و در اوایل شروع به کار دولت دوازدهم یعنی آن زمان که زخم بی آبی بیرم در حال سرباز کردن بود به این قضیه ورود پیدا کرد و با ارائه انواع گزارش ها و پیگیری ها و هشتگ غیزانیه فارس، مسئله بحران آب در بیرم را گوشزد کرد تا مسوولین با تدبیر و دوراندیشی جلوی بحرانی که امروز قد علم کرده است را بگیرند اما گویا عزم مسوولین برای زدودن این بحران جدی نبود که اگر عزم‌ها جدی بود امروز بیرم یک هفته بدون آب را سپری نمی کرد!

با روی کار آمدن دولت سیزدهم همچنان مطالبه گری و پیگیری خبرگزاری فارس برای پایان دادن به دو دهه بی آبی بیرم ادامه یافت، دولت سیزدهم با رویکرد خود در آبرسانی به خوزستان توانست به یک رنج کهنه پایان دهد و همان روزها بود که نور امیدی در دل مردمان بیرم روشن شد که شاید بالاخره در این دولت رنج بی آبی بیرم به پایان رسد، اما در ظاهر امر تا کنون سرعت عمل به وعده آبرسانی به بیرم با حرکتی لاک پشت گونه همراه است.

بیرم این شهر جنوبی استان فارس با جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر، اسیر وعده هاست، در ادوار مختلف دولت ها و مجلس حکایت بی کیفیتی آب شرب و افت فشار این آب مطرح شد

۶۰ متر لوله پیدا نمی شود؟

حسین زاده، نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی تلاش های بسیاری برای رفع این معضل حوزه انتخابیه خود در سطح کلان انجام داده و بارها از وضعیت آبرسانی به بیرم و پایین بودن کیفیت آب در این منطقه انتقاد کرد، او با بُردن یک بطری آب از وضعیت واقعی شهر بیرم به مجلس در نطق علنی خود در مجلس از پایین بودن کیفیت آب که سبب وقوع بیماری های سرطانی برای مردمان این خطه شده است گلایه کرد و چنین گفت که آیا در این کشور ۶۰ متر لوله پیدا نمی شود تا به رنج بی آبی در بیرم پایان دهد؟

 بحران محسوس و عزمی که جدی نبود

امروز که بحران آب در بیرم قد علم کرده و علاوه بر کیفیت آب، کمیت آن نیز زیر سؤال رفته و چهار چاه آبرسانی این شهر خشک شده است باید این سؤال را از مسوولان و متولیان امر پرسید که آیا وقوع این بحران برای بیرم قابل پیش بینی و محتمل نبود؟ چگونه با وجود آنکه همه نشانه ها حکایت از اتفاق افتادن قریب الوقوع این بحران را می داد هیچ عزم جدی از سوی مسوولین برای جلوگیری از این بحران مشاهده نشد؟ چرا مسوولین قبل از وقوع واقعه به فکر علاج نبوده اند؟

حقیقت آن است که بحران آب در بیرم جدی گرفته نشد چه آن روز که آمار بیماری های گوارشی و سرطانی بر اثر مصرف آب پُر نیترات در بیرم بالا رفت و چه امروز که شهر یک هفته بدون قطره ای آب در حال سپری کردن روزگار است، مسوولین از راهکارهای خود برای رفع بحران بیرم گفتند، راهکارهایی که کوتاه‌مدتش حفر چاه و تعبیه آب شیرین‌کن بوده و میان‌مدتِ تحقق نیافته‌اش انتقال آب از سد سلمان و بلند‌مدتِ نیامده اش انتقال آب از خلیج فارس.

راهکار کوتاه مدت این روزها دیگر جوابگو نیست؛ چراکه چهار حلقه چاه آبرسانی در بیرم خشک شده است و حفر چاه جدید بیش از دو هفته به طول خواهد انجامید، آب‌شیرین‌کن‌ها نیز حکایت تلخی دارند که برای برخی از آن که توسط بخش خصوصی است مردم باید پول بپردازند و آنکه توسط دولت تهیه شده است گاهی درست و گاهی خراب است!

انتقال آب از سد سلمان فارسی و دریای خلیج فارس نیز به گفته مسوولین گرفتار پیچ و خم اعتبارات است، اعتباراتی که پس از ۲۰ سال هنوز تأمین نشده است!

وزیر قول داده است

فارس در تازه ترین پیگیری خود به سراغ استاندار فارس رفت و از وی در خصوص حل بحران آب در بیرم پرسید.

محمدهادی ایمانیه در این مورد اظهار داشت: ما مشکل آبرسانی به بیرم را پیگیری می کنیم، در حال حاضر امکان اینکه شخصأ به بیرم سفر کنم میسر نیست اما مدیرعامل آب منطقه ای فارس را موظف کردیم که در بیرم حضور پیدا کند.

وی افزود: برای حل مشکل آب بیرم ۲ راهکار کوتاه‌مدت و میان‌مدت را داریم، راهکار کوتاه‌مدت تعبیه آب شیرین کن ها است که مقرر شد مابه‌التفاوت هزینه ای که بخش خصوصی در تعبیه آب شیرین کن ها انجام داده است توسط وزارت نیرو تقبل شود تا بار پرداخت هزینه مالی از دوش مردم برداشته شود، برای راهکار میان مدت هم انتقال آب از دریای خلیج فارس به بیرم و دیگر بخش های بی آب جنوب فارس را مدنظر داریم که باید اعتبارات لازم تأمین شود.

بر اساس این گزارش ، بحران آب همچنان در شهر بیرم جدی است و راهکاری مانند آبرسانی به وسیله تانکر به بیرم چندان گره از مشکلات مردمی که آب نیاز اصلی زندگی شان است باز نمی‌کند، پایان دادن به این بحران یک عزم جدی می طلبد تا رنج غیزانیه دوم کم شود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس دوشنبه , ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷

تا زمانی که اختلاس هست لوله گیر میاد

آخرین اخبار