چاپ کد خبر: 107326
4 فروردین 1402

۹ روش کاربردی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی 4

بدون شک تمیزکاری در منزل اهمیت بسیار زیادی دارد که باید این موضوع را در مورد لوازم برقی و لوازم آشپزخانه هم رعایت کرد، زیرا تمیز نگهداشتنِ آنها باعث افزایش طول عمر و عملکرد بهترشان می‌شود اما از طرفی شما باید راهکارهای تمیز کردن آنها را بدانید تا هم کارتان درست و اصولی پیش برود و هم اینکه به وسیله‌ها آسیبی وارد نشود. به همین خاطر در این مقاله به طور کامل برایتان روش‌های تمیز کردن ماشین لباسشویی را توضیح خواهیم داد.

چه قسمت‌هایی از لباسشویی را باید تمیز کنیم؟

درست است که شما باید مباحث مهمی از جمله چگونه قفل ماشین لباسشویی را باز کنیم و موارد اینچنینی را بدانید اما از طرفی یکسری موارد هم هستند که شاید خیلی مهم به نظر نرسند ولی می‌توانند در افزایش طول عمر لباسشویی تان تاثیرگذار باشند. یکی از آنها تمیز کاریِ لباسشویی است که قسمت های مختلف آن دچار کثیفی و آلودگی می‌شوند.  در واقع بخش‌هایی از لباسشویی که باید تمیز شوند، شامل موارد زیر است:

  • دیگ لباسشویی
  • درب ماشین لباسشویی
  • فیلتر لباسشویی
  • محفظه جاپودری
  • لاستیک دور درب

برای هر کدام از مواردی که در بالا گفته شد، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آنها را برایتان توضیح خواهیم داد. البته زمانی این روش‌ها درست و اصولی خوهد بود که شما از منبعی معتبر ماشین لباسشویی تان را تهیه کرده باشید؛ زیرا محصولات فیک و تقلبی بدنه‌ای بادوام ندارند و قطعاتِ بکار رفته در آنها، به گونه‌ای است که نتیجه دلچسبی از تمیزکاری مشخص نمی شود که حتی اگر بهترین مراقبت را هم از آن‌ها داشته باشید، باز ممکن است آسیب ببینند.

چگونه آب ماشین لباسشویی را تخلیه کنیم؟

تمیز کردن ماشین لباسشویی 3

چگونه ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

روش‌های مختلفی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی وجود دارد و این موضوع برای تمام برندها صدق میکند؛ یعنی فرقی ندارد که شما ماشین لباسشویی ایرانی یا حتی برندهای خارجی. به‌هرحال جنس پایه و اصلی بدنه‌ها خیلی شبیه به یکدیگر است و در نتیجه برای تمیز کردن آنها می‌توانید از روش‌های مشابهی کمک بگیرید. روش‌هایی که برای تمیز کردن این لوازم خانگی مهم استفاده می‌شوند، شامل موارد زیر هستند‌:

سرکه و جوش شیرین برای دیگ لباسشویی

شما می‌توانید با استفاده از موادی که در منزل دارید (مواد طبیعی مثل سرکه که شاید فکرش را هم نکنید اما می‌تواند تا حد زیادی به تمیز کردن ماشین لباسشویی شما کمک کند)، اقدام به تمیز کردن ماشینتان کنید. در واقع خاصیتِ اسیدیِ سرکه خیلی شدید نیست و شاید باعث از بین بردن همه کپک‌ها نشود اما می‌تواند تا حد زیادی آن را تمیز کند.

اگر ماشین لباسشویی خیلی کثیف شده باشد، باید از روش‌هایی استفاده کنید که پاک‌کنندگی قوی‌تری دارند اما به‌هرحال سرکه و جوش شیرین هم می‌تواند برای کثیفی معمولی به شدت موثر باشد. جوش شیرین را به این خاطر اضافه میکنید که بوی بد سرکه از بین برود. از طرفی این دو ماده خطرناک نیستند و برای از بین بردن رسوبات آب در لوازم آشپزخانه کمک‌کننده به حساب می‌آیند.‌

برای انجام این کار نصف پیمانه جوش شیرین با یک پیمانه سرکه سفید را مخلوط کنید. تنظیمات ماشین لباسشویی را روی شستشوی طولانی مدت با دمای بالا یعنی ۹۰ درجه سانتیگراد یا ۱۹۴ درجه فارنهایت قرار دهید. در زبانه پودر لباسشویی، جوش شیرین بریزید، سرکه را هم داخل محفظه ماشین لباسشویی خالی کنید، سپس درب آن را ببندید و ماشین را روشن کنید.

لباسشویی‌هایی که درب آنها از بالا باز می‌شود؛ همان دمای ۹۰ درجه برایشان مناسب است. بعد از آن باید صبر کنید که ماشین از آب پر شود؛ سپس سرکه و جوش شیرین را به آنها اضافه کنید و بعد شستشو را آغاز کنید. با انجام این کار سرکه و جوش شیرین داخل آب به طور کامل حل می‌شوند و بعد از یک ساعت شستشو را به پایان برسانید و ماشین لباسشویی را تخلیه کنید. سپس خواهید دید که چقدر لباسشویی‌تان تمیز شده است.

تمیز کردن ماشین لباسشویی 2

اسید سیتریک برای دیگ لباسشویی

یکی دیگر از مواردی که به عنوان راهنمای خرید لباسشویی باید آن را بدانید، استفاده از اسید سیتریک است. اسید سیتریک ماده‌ای است که آن را از میوه های اسیدی می‌گیرند و راهی برای از بین بردن رسوبات مربوط به آب و صابون است. قدرت این اسید از سرکه بالاتر است. اگر کپک زیادی داخل ماشین لباسشویی اتفاق افتاده باشد، معمولا توصیه می‌شود که از این ماده استفاده کنید اما در کنارش، شما می‌توانید جوش شیرین هم به کار بگیرید تا هرگونه بوی بد از بین برود.

کاری که باید به انجام برسانید، این است که یک پیمانه اسید سیتریک را با نصف پیمانه جوش شیرین ترکیب کنید. البته استفاده از جوش شیرین اختیاری است و اجباری در آن نیست اما به‌هرحال اگر استفاده کنید، ترکیب قوی‌تری خواهید ساخت. سپس ماشین لباسشویی را مانند حالت قبلی روی شستشوی طولانی تنظیم کنید که دمای آن ۹۰ درجه سانتیگراد یا ۱۹۴ درجه فارنهایت باشد. سپس ترکیب جوش شیرین و اسید سیتریک را داخل محفظه لباسشویی بریزید و شستشو را آغاز کنید.

اگر ماشین لباسشویی‌ شما دربش از بالا باز می‌شود، باز هم دمای ۹۰ درجه می تواند کافی باشد. سپس صبر کنید تا لباسشویی پر از آب شود و بعد این ترکیب را اضافه کنید. بعد از یک دقیقه چرخش باید انجام شود و تمام مواد به خوبی ترکیب گردند. سپس آن را از کار متوقف کنید و مجدد بعد از یک ساعت شستشو را به پایان برسانید.

تمیز کردن فیلتر لباسشویی

فیلتر جزو قسمت‌هایی است که حتما باید آن را تمیز کنید و کثیف‌ترین بخش لباسشویی هم به حساب می‌آید که در قسمت پایین لباسشویی قرار گرفته و مو و پرز زیادی به آن گیر می‌کند.  کافی است از یک برس یا مسواک یا حتی یک فرچه معمولی کمک بگیرید، آن را خیس کرده به مواد شوینده آغشته کنید. سپس فیلتر و محفظه‌ای که فیلتر داخل آن قرار می‌گیرد را تمیز کنید. محفظه فیلتر یک واشر لاستیکی هم دارد که ممکن است خیلی زیاد کثیف بشود که باید آن را هم تمیز کنید تا کارتان نصفه و نیمه نماند.

تمیز کردن درب لباسشویی

در هر لباسشویی یک عدد واشر وجود دارد که حتما باید آن را تمیز کنید. بیرون درب را که میتوانید با مواد شوینده معمولی و یک دستمال تمیز پاکسازی کنید؛ اما برای تمیز کردن واشر حتما باید مواد شوینده را روی آن اسپری کنید و بعد با یک دستمال، کثیفی‌ها را از بین ببرید. اگر نمی‌خواهید از مواد شوینده شیمیایی استفاده کنید، می‌توانید سرکه هم به کار بگیرید؛ حتی اگر پرفروش ترین ماشین لباسشویی در ایران را هم خریداری کرده باشید، باز هم سرکه برای آن، پاک‌کننده مناسبی است اما از طرفی هم باید حواستان جمع باشد که بعد از تمیزکاری واشر را خشک کنید.

تمیز کردن کپک واشر دور درب ماشین لباسشویی

کمی آب داغ و صابون را با هم مخلوط کنید و با یک حوله، اسفنج یا یک پد مخصوص روی کپک‌ها بریزید و به راحتی تمیزکاری را شروع کنید. فقط دقت داشته باشید که تمام قسمت‌های واشر به خوبی تمیز شده باشند و بعد؛ پروسه آبکشی را انجام دهید تا هیچ‌گونه کپکی باقی نماند.

تمیز کردن محفظه جاپودری

یکی از بخش‌های مهمِ لباسشویی جاپودری است که در طولانی مدت جرم و رسوب در آن جمع شده و گرفتگی ایجاد می‌کند. در واقع پودرهایی که در این فضا استفاده می‌شوند، بعد از مدتی رسوب به وجود می‌آورند. بعد از این که این رسوب خشک میشود، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. برای اینکه این بخش را تمیز کنید، اول باید محفظه را از لباسشویی جدا کنید، سپس مقداری مواد شوینده را داخل محفظه بریزید، اسکاج یا پد مخصوص را بردارید و جرم‌ها را پاکسازی کنید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی 1

آیا تمیز کردن لباسشویی کاری ضروری است؟

حتی اگر شما بهترین ماشین لباسشویی خارجی را هم خریداری کرده باشید، باز باید آن را تمیز و سالم نگه دارید تا هم عمر طولانی‌تری داشته باشند و هم کثیفی‌ها باعث رشد کپک و رسوبات داخل لباسشویی نشود؛ فقط کافی است که به طور منظم این کار را انجام دهید. در حقیقت اگر محصول اصل خریداری کنید و دائما آن را تمیز نگهدارید، مطمئنا هیچگونه پوسیدگی، خوردگی، رسوب و گرفتگی در آنها اتفاق نمی‌افتد.

خرید ماشین لباسشویی را از کجا انجام دهیم؟

در این مقاله؛ در موردِ روش‌های تمیز کردن ماشین لباسشویی توضیحاتی را ارائه دادیم؛ اما از طرفی هم بسیار مهم است که یک لباسشویی باکیفیت و اورجینال خریداری کرده و مورد سوء استفاده سودجویان بازار قرار نگیرید. در واقع سایت ما با عنوان برندچی در زمینه تولید لوازم خانگی ایرانی و خارجی و هر برند معروفِ دیگری فعالیت می‌کند و تمام محصولاتی که ارائه خواهیم داد، همگی با قیمت مناسب و با برند اصل به شما عرضه می‌شوند. تمیز کردن ماشین لباسشویی 5

سخن پایانی

تمام سعی خود را کردیم تا به طور کامل در مورد راه و روش‌های تمیز کردن لباسشویی با شما صحبت کنیم. برای تمام قسمت‌های لباسشویی که نیاز به تمیز کاری دارند، روش‌هایی را به شما معرفی کردیم. همچنین سوالات متداول شما را در این زمینه پاسخ دادیم و در نهایت هم منبعی معتبر را به شما معرفی کردیم که بتوانید لوازم اصل و اورجینال را از آنجا خریداری کنید تا هم نتیجه بهتری از این پروسه تمیزکاری بگیرید و هم اینکه متحمل ضرر و زیان نشوید.

سوالات متداول
چگونه از کپک زدن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی جلوگیری کنیم؟
برای اینکه این اتفاق نیفتد، اول باید دلیل آن را بدانید. قابلیت نگه داشتن رطوبت در لاستیک دور درب ماشین لباسشویی خیلی زیاد دیده میشود. زمانی هم که آب سرد استفاده می‌شود، توانایی از بین بردن کپک از بین میرود. در نتیجه آب سرد همراه با پودر لباسشویی و صابون این کپک‌ها را بیشتر در لاستیک دور لباسشویی ایجاد می‌کند. نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که چنین اتفاقی برای واشر بالای دور درب بالا به خاطر بسته نشدن کامل رخ نمی‌دهد. درست است شما باید مسائل مهم‌تری مانند علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی چیست و چه راهکارهایی برای آن وجود دارد را بدانید اما اگر کپک دور لاستیک هم طولانی مدت ماندگار شود، کار دستتان می‌دهد و به مرور لاستیک را از بین می‌برد.
برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد، باید هنگامی که از لباسشویی استفاده نمی‌کنید، درب آن را باز نگه دارید تا با انجام این کار هوا داخل آن رد و بدل شود. یکی دیگر از اقدامات مهم این است که لباس‌های مرطوب را سریع از داخل ماشین لباسشویی بیرون بیاورید و از مواد شوینده باکیفیت به اندازه مورد نیاز استفاده کنید، یعنی زیاده روی در استفاده از مواد شوینده نداشته باشید.
از کجا بفهمیم که لباسشویی کثیف شده است؟
اگر نمی‌دانید که اکنون وقت تمیز کردن لباسشویی است یا نه، می‌توانید از روی علائم متوجه این موضوع بشوید که در بین لوازم خانگی‌های مختلف مثل لوازم خانگیایرانی ، خارجی یا هر برند دیگری این موارد یکسان هستند. علائمی مانند جرم، کپک، رسوب یا بوی بد نشان‌دهنده این است که باید سریع‌تر شروع به تمیزکاری کنید. البته بهتر است که شما این کار را به طور منظم انجام دهید تا با این موارد روبرو نشده و کارتان سخت پیش نرود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار