چاپ کد خبر: 147492
5 تیر 1403

اثرات پیاده روی و تحرک در درمان و پیشگیری از عود دوباره کمردرد

مطالعه جدید پژوهشگران، شواهد موجود در حمایت از تاثیر تحرک در درمان و پیشگیری از عود کمردرد را افزایش می‌دهد.
تاثیر جالب پیاده روی و تحرک برای درمان و پیشگیری از عود کمردرد

اول فارس: پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها مدت‌ها است ورزش‌های هوازی را در برنامه‌های درمانی کمردرد گنجانده‌اند. ورزش می‌تواند درد کمر را کاهش دهد و همچنین عضلات حمایت‌کننده کمر را تقویت کند. با‌این‌حال، بسیاری از افراد مبتلا به کمردرد ممکن است در ورزش کردن تردید داشته باشند.

به نقل از نیویورک تایمز، مطالعه جدیدی که در مجله‌ی لنست منتشر شده است، شواهد بیشتری را درمورد قدرت تحرک در درمان کمردرد ارائه می‌دهد. این مطالعه که روی بزرگسالان دارای سابقه کمردرد تمرکز داشت، نشان داد پیاده‌روی منظم می‌تواند در پیشگیری از عود کمردرد بسیار موثر باشد.

مدت بیشتری طول کشید تا کمردرد افرادی که به‌طور منظم قدم می‌زدند، عود کند. یافته‌های جدید با حجم عظیمی از پژوهش‌های پیشین همخوانی دارد که نشان می‌دهند فعالیت بدنی تاثیر مثبتی بر تسکین کمردرد دارد.

مطالعه‌ای مروری در سال ۲۰۱۹ نشان داد فعالیت بدنی موجب کاهش بروز کمردرد می‌شود. همچنین نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ حاکی از آن بود که یوگا به اندازه فیزیوتراپی در تسکین کمردرد موثر است.

پیاده‌روی منظم می‌تواند در پیشگیری از عود کمردرد بسیار موثر باشد
مارک هنکاک، استاد فیزیوتراپی در دانشگاه مک‌کواری استرالیا و نویسنده ارشد مطالعه به دنبال ارزیابی اثربخشی مداخلات ارزان‌تری بود که دسترسی بیماران به آن‌ها نسبت‌به درمان‌های درون کلینیک بیشتر باشد. او و همکارانش گروهی از افراد را هدف قرار دادند که نسبتا کم‌تحرک بودند و اطلاعات مربوط به ۷۰۱ فرد بزرگسال را که اخیرا از دوره کمردرد بهبود پیدا کرده بودند، جمع‌آوری کردند.
داوطلبان به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه تحت برنامه آموزشی و پیاده‌روی انفرادی قرار گرفت و گروه دیگر مداخله‌ای دریافت نکرد. پژوهشگران هر دو گروه را به مدت یک تا سه سال دنبال کردند.

هدف اعضای گروه پیاده‌روی این بود که پنج بار در هفته و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در روز پیاده‌روی کنند، اما این برنامه براساس سن، شاخص توده بدنی، سطح فعالیت کنونی، محدودیت‌های زمانی و اهداف فردی برای هر شخص به‌طور جداگانه برنامه‌ریزی شده بود.

کمردرد

شرکت‌کنندگان در گروه پیاده‌روی همچنین برنامه آموزشی دریافت کردند تا به آن‌ها کمک کند درد خود را بهتر درک کرده و بهتر به آن پاسخ دهند. هنگامی که بیماران کمردرد شدیدی داشتند، تشویق می‌شدند تا به قدم زدن ادامه دهند، اما در صورت نیاز سرعت قدم زدن و مسافت پیاده‌روی خود را تنظیم کنند.

کمردرد علت‌های مختلفی دارد، اما اغلب علت اصلی آن ضعف عضلات مرکزی بدن است
دکتر هنکاک می‌گوید وقتی بیشتر افراد درد بیشتری را تجربه می‌کنند، اغلب احساس می‌کنند باید از کمر خود محافظت کنند و از حرکت اجتناب می‌کنند. آموزش، طرز فکر داوطلبان را درباره این موضوع تغییر داد و موجب شد فعال‌تر شوند و حتی وقتی مقداری کمردرد داشتند، فعال بمانند.
یافته‌های جدید، نتایج فراتحلیل منتشرشده در سال ۲۰۲۰ درمورد پیشگیری از کمردرد را که دکتر هنکاک نیز از نویسندگان آن بود، تایید می‌کند. در آن فراتحلیل پژوهشگران دریافتند که ورزش منظم به همراه آموزش فیزیکی موثرترین راه برای جلوگیری از عود کمردرد است.

دکتر حمزه خالد، پزشک مرکز سلامت ستون فقرات کلینیک  کلیولند می‌گوید درحالی‌که کمردرد می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد، اغلب علت اصلی آن ضعف عضلات مرکزی بدن است. به‌گفته‌ی وی، پیاده‌روی می‌تواند عضلاتی را که به تثبیت ستون فقرات و عضلات مرکزی کمک می‌کنند، تقویت کند. ضعف عضلات مرکزی بدن می‌تواند به خستگی، انحراف ستون فقرات و درد منجر شود.

طبق تحقیقات دکتر هنکاک، از هر ۱۰ نفری که از یک دوره کمردرد بهبود می‌یابند، تقریبا ۷ نفر در سال بعد مجددا دچار کمردرد خواهند شد. او می‌گوید اگر دچار کمردرد مزمن یا پیچیده‌ای هستید، پزشک یا فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند برنامه ورزشی متناسب با نیازهای خود را طراحی کنید. حرکت‌دادن بدن به احتمال زیاد مفید است و شواهد فراوانی در حمایت از این موضوع وجود دارد.منبع:زومیت

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار