چاپ کد خبر: 129863
5 دی 1402

آغاز پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان وام با سود ۵ درصد برای ساخت خانه در روستاها

در حالی که از سوم آبان تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به تصویب رسیده بود حالا سرانجام روز گذشته پرداخت این وام به ۹ بانک ابلاغ شده است.

آغاز پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان وام  با سود ۵ درصد برای ساخت خانه در روستاها
در حالی که قرار بود از ماه های گذشته تسهیلات  مسکن روستایی در پروژه ها به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یابد و این موضوع در جلسه هیئت دولت به تصویب رسید اما از دو ماه گذشته با وجود آنکه بسیاری از روستاییان با شنیدن این خبر خوشحال بودند که بخشی از هزینه ها در حوزه نوسازی واحدهای مسکونی کاهش خواهد یافت سنگ‌اندازی‌های زیادی در این  بخش باعث شد که روستاییان همانند سال های گذشته عطای نوسازی واحدهای روستایی را به لقای آن ببخشند.

طرح نوسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی این روزها برای بسیاری از متقاضیان دردسر ساز شده است. اواسط امسال زمزمه هایی از افزایش تسهیلات مسکن روستایی شنیده می‌شد که ابتدا اعلام کرده بودند این تسهیلات به ۴۰۰ میلیون تومان می رسد اما بعد از گذشت یکی دو ماه وزیر راه و شهرسازی از افزایش تسهیلات مسکن روستایی به میزان ۳۵۰ میلیون تومان و تصویب  آن در هیئت دولت خبر داد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سوم آبان ماه اعلام کرد: تسهیلات مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است و این خبر خوبی برای رونق بیشتر ساخت مسکن در روستاهای کشور خواهد بود. درصد سود این تسهیلات ۵ درصد است.

بر اساس این گزارش از ابتدای آبان ماه که این خبر اعلام شد بسیاری از روستاییان چشم انتظار پرداخت این تسهیلات بودند اما متاسفانه به دلیل آنکه نرخ سود این تسهیلات قرض‌الحسنه بود سازمان برنامه و بودجه به دلایل تورمی تضمین های آن را ابلاغ نمی کرد و از سوی دیگر بانک مرکزی هم بانک های عامل را برای پرداخت این تسهیلات مشخص نمی‌کرد که این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی شده است.

با وجود این که مقرر شده است که ۸۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در قالب طرح جهش تولید مسکن در روستاها ساخته شود از سوی دیگر هم باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی و نوسازی شود اما عدم پرداخت این تسهیلات باعث شده که متقاضیان در روستاها اقدامی در جهت نوسازی واحدهای خود نکنند.

در همین رابطه هاشمی یکی از روستاییان به  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از ابتدای پاییز اعلام کردند که قرار است برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی تسهیلات ۳۵۰  میلیون تومانی قرض الحسنه پرداخت شود اما طی ۳ ماه گذشته هر بار وعده و وعید‌های مختلفی در این حوزه داده می شود و همین موضوع باعث شده که دیگر حتی به سراغ تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی هم نرویم و از طرف دیگر مصالح ساختمانی هم در این مدت با افزایش قیمت روبرو شده است.

همچنین بهرامی یکی دیگر از روستاییان متقاضی وام ۳۵۰ میلیون تومانی اعلام کرد: هر بار به بانک ها برای دریافت این تسهیلات مراجعه می کنیم، می گویند به ما چیزی ابلاغ نشده است. اگر ابلاغ نشده چرا هر بار مسئولان بنیاد مسکن اعلام می کنند که این هفته یا هفته بعد این تسهیلات پرداخت می شود؟

در همین رابطه هم پیش از این غلام رضا صالحی، رئیس بنیاد مسکن  به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود: در مورد اینکه وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی دچار تاخیر در ابلاغ شد باید عرض کنم که اینطور نیست. البته باید موضوع را اینطور بازگو کنم که به هر حال برای اولین بار بود که سقف وام مسکن روستایی به یکباره از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش می یافت. البته قبلا وام مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود اما به هر حال این بار شرایط متفاوت تر بود. خوشبختانه همه در تلاش بودند و همکاری خوبی در این خصوص صورت گرفت.

او گفت: به هر حال مراحل ادارای تضمین نامه وام ۳۵۰ میلیون تومانی طی شده، هفته گذشته مراحل و تشریفات اداری آن طی شد و روز گذشته این تسهیلات به بانک های عامل ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش  هفته گذشته مراحل اداری تضمین نامه از صندوق ملی مسکن به سازمان برنامه و بودجه و از آنجا به بانک مرکزی انجام شد و روز ۲۳ آذر نیز منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه تضمین‌نامه را امضا کرده است.

صالحی تأکید کرد: این موارد باعث شده است تا توزیع بانکی وام مذکور نیز هفته آینده انجام شود و متقاضیان می توانند با مراجعه به شعب بنیاد مسکن برای طی مراحل اداری و تشکیل پرونده اقدام کنند. تا همین الان ۱۱۰ هزار پرونده برای وام مسکن روستایی تشکیل شده است و آماده معرفی به بانک های عامل است.

پرداخت تسهیلات مسکن روستایی از ۵ دی
همچنین در این زمینه مجید جودی، معاون بازسازی بنیاد مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: بالاخره بعد از رایزنی‌های گسترده با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی  این مصوبه امروز به ۹ بانک عامل ابلاغ شد. بخشنامه افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان به ۹ بانک عامل ملت، مسکن، تجارت، ملی، صادرات، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی و پست‌بانک به منظور پرداخت تسهیلات جدید طرح بهسازی و نوسازی مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفری ابلاغ شد. نرخ سود وام مسکن روستایی ۵ درصد تعیین شده است و سقف نوسازی واحدهای روستایی که پیش از این ۲۰۰ هزار واحد بود به ۳۵۰ هزار واحد افزایش یافت.

به گفته معاون بازسازی و نوسازی مسکن روستایی از نیمه دوم سال گذشته تاکنون ۱۰۰ هزار واحد مسکن روستایی تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی گرفته اند و بانک‌ها در حال حاضر این تسهیلات را پرداخت می‌کنند، اما متقاضیان تمایل چندانی به دریافت این وام ندارند.

او می‌گوید: با رایزنی‌های صورت گرفته متقاضیانی که تسهیلات ۲۰۰میلیون تومانی را دریافت کرده اند می‌توانند با مراجعه به بانک‌ها ۱۵۰میلیون تومان دیگر تسهیلات  در قالب مابه التفاوت دریافت کنند. پیش از این اعلام شده بود که نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی ۱۸ درصد باشد که با رایزنی‌های صورت گرفته ۱۳ درصد از این تسهیلات به صورت یارانه‌ای از طریق دولت پرداخت شده و مابقی توسط متقاضیان پرداخت خواهد شد.

سال گذشته بود که سقف وام مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. سقف این وام در جلسه هیئت وزیران به ۳۵۰ میلیون افزایش یافت ولی با توجه به این‌که در قانون جهش تولید مسکن یارانه صرفا از محل صندوق ملی مسکن پیش‌بینی شده، سازمان برنامه و بودجه مابه‌التفاوت نرخ سود را تضمین نمی کرد که پس از گذشت حدود سه ماه بالاخره روز گذشته  این موضوع  ابلاغ  و بانک های عامل برای پرداخت  این تسهیلات مشخص شدند.

تحویل ۲۱۱ هزار و ۴۴۱ واحد نهضت ملی مسکن در روستا‌ها و شهر‌ها
بر اساس این گزارش بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن قرار است در قالب مسکن روستایی به متقاضیان تحویل داده شود که طبق آخرین آمارها تعداد واحد‌هایی که توسط بنیاد مسکن از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن در حوزه شهری و روستایی وارد مرحله ساخت شده به ۵۹۷ هزار و ۱۹۱ واحد رسیده است و از این تعداد، ساخت ۲۱۱ هزار و ۴۴۱ واحد به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است و ۳۸۵ هزار و ۷۵۰ واحد هم در حال ساخت است. همچنین تعداد واحد‌های تکمیل و تحویل شده در بخش شهری ۱۱ هزار و ۷۱۱ واحد و در بخش روستایی ۱۹۹ هزار و ۷۳۰ واحد است.

از تعداد ۳۸۵ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی در حال ساخت، ۱۷۲ هزار و ۳۹۱ واحد روستایی، ۱۸۲ هزار و ۱۵۴ واحد شهری است و ۳۱ هزار و ۲۰۵ واحد باقیمانده هم مربوط به سایر طرح‌ها از جمله طرح مسکن اقشار کم درآمد و سایر طرح‌های بنیاد مسکن است.

گفتنی است تاخیر در پرداخت این وام، سبب شده بود پروژه نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی به تعویق افتد و با توجه به آنکه  وارد  فصل سرد سال شده‌ایم عدم مقاوم سازی و بازسازی واحدهای مسکن روستایی زمینه ساز افزایش خسارت های ناشی از حوادث طبیعی به این بخش می‌شود اما خوشبختانه با شکستن قفل این موضوع حال شاهد تسریع در روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در روستاهای کشور خواهیم بود.”باشگاه خبرنگاران جوان”

این وام قرض‌الحسنه با کارمزد ۴درصد ، مهربانی است ، رباخواری یا قرارداد ترکمانچای ؟!

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

سپهری پنجشنبه , ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱:۲۶

۳سال تمام اداره هاتاتوانستم سندتک برگ کنم پروانه ساخت بگیرم حالا بنیادمسکن میگه برودنبال نخودسیاه ..خدابرشما

سپهری پنجشنبه , ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱:۱۶

مستاجرم وامموبدین میخوام خرابموبسازم کم دروغ بگین تمام

سپهری پنجشنبه , ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱:۱۳

سلام کشاورزم بدبختم سندپروانه۳سال دوندگی مملکت که …نداره حساب کتاب نداره

سپهری پنجشنبه , ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱:۱۰

بابابی سرپناهم به کی بگم کشاورزم

ناشناس پنجشنبه , ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱:۰۹

فقط دروغ باعث بی دینی مردم شمایید

سپهری پنجشنبه , ۷ دی ۱۴۰۲ - ۱:۰۷

سلام سند تک برگ باپروانه۳سال دویدم چرااذیت،،،به کجاشکایت،،،،

سحر چهارشنبه , ۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸

سلام چ فایده زمینای مسکونی مون رو منابع ملی زدن الان ۴ ساله وام نمیدن ما ک محتاج وامم هیچی ندارم واقعا شرم اوره فقط بلدن هر روز واس تشکیل پرونده چهارصد پول بگیرن خواهشا پیگیری کنید

آخرین اخبار