چاپ کد خبر: 109383
30 فروردین 1402

آغاز گرده افشانی نخیلات گراش ، برداشت گل محمدی دیم داراب و گوجه سبز نوبرانه در فارس

آغاز گرده افشانی نخیلات در گراش
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از آغاز عملیات گرده افشانی در نخلستان‌های این شهرستان خبر داد.
گرده افشانی خرما

مرادی مدیر جهادکشاورزی شهرستان گراش با اشاره به آغاز عملیات گرده افشانی در نخلستان‌های این شهرستان، اظهار کرد: این عملیات، تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه دارد.

او افزود: سطح زیر کشت نخل بارور شهرستان ۸۲۸ هکتار است که ۱۵۹ هکتار آن به صورت دیم است.

مرادی ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال نخلداران شهرستان گراش بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ تن محصول برداشت کنند.

او اضافه کرد: در شهرستان گراش بیش از ۱۴ رقم خرما تولید می‌شود که عمده ارقام آن خاصویی، شاهانی، زاهدی، کبکاب و لشت است.


گوجه سبز نوبرانه فارس روانه بازار شد

گوجه سبز 1
گوجه سبز نوبرانه از باغ‌های استان فارس برداشت و روانه بازار شد.
پاکاری مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه برداشت گوجه سبز از ۳۵۰ هکتار باغ‌های استان فارس آغاز شد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود امسال تا پایان خردادماه بیش از هزار و ۳۰۰ هزار تن محصول، برداشت و روانه بازار شود.

او افزود: شهرستان‌های استهبان، شیراز، آباده، سپیدان و بوانات از عمده تولید کنندگان گوجه باغی فارس هستند.

کرمی (برغانی) و هلندی ارقام درختان گوجه سبز فارس است. غالب گوجه سبز‌های فارس به صورت تازه خوری و مابقی به صورت فراوری به بازار عرضه می‌شود.

گوجه سبز به آلوی وحشی سبز رنگ معروف است. این میوه سبز دارای مقدار زیادی از پروتئین، چربی (روغن)، انواع کربوهیدرات‌ها و نمک‌های معدنی، اسید‌های ارگانیک سبز آن شامل اسید سیتریک، اسید مالیک، تانیک، اسیدبنزوئیک و اسید تارتاریک است.


شروع برداشت گل محمدی از بزرگترین دشت گل محمدی دیم جهان

گل محمدی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: برداشت گل محمدی از گلستان‌های این شهرستان ازنیمه فروردین ماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد.
حبیب اله فتحی مدیر جهاد کشاورزی داراب گفت: شهرستان داراب از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید گل محمدی مقام اول کشور را دارد و بزرگترین دشت گل محمدی دیم جهان در این شهرستان وجود دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سطح زیر کاشت گل محمدی در این شهرستان ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار است که از این میزان ۵۰۰ هکتار آن آبی و مابقی به صورت دیم کاشت شده است.

فتحی گفت: متوسط عملکرد گل محمدی دیم و آبی در این شهرستان به ترتیب ۱۲۰۰ و ۲۵۰۰ کیلوگرم در هکتار است و پیش بینی می‌شود حدود ۶ هزار تن گل محمدی به صورت گلبرگ‌تر و غنچه در این شهرستان برداشت شود.

او با اشاره به اینکه عمده گلستان‌های دیم این شهرستان در مناطق لایزنگان، نوایگان، شکرویه و مروارید واقع شده است افزود: ۷۰ درصد گل محمدی این شهرستان به صورت غنچه و گلبرگ خشک به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب خاطرنشان کرد: گل محمدی این شهرستان به دلیل کیفیت بالا و ارگانیک بودن علاوه بر بازار‌های داخلی به کشور‌های اروپایی، حوزه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار