چاپ کد خبر: 106156
19 اسفند 1401

آموزش کاشت سبزه کنجد برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز

سبزه عید، سمبل تولد دوباره و زایش یکی از الهام‌بخش‌ترین نمادهای سفره باستانی هفت سین است و سبز کردن آن در خانه برای کسانی که عید نوروز را در سرتاسر جهان جشن می‌گیرند اهمیت فراوانی دارد. اما آیا می‌دانید کاشت انواع سبزه چگونه است؟

آموزش کاشت سبزه کنجد برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز

فلسفه سبز کردن سبزه عید در ماه اسفند چیست؟
مورخان رسم و فلسفه سبز کردن سبزه پیش از عید را متعلق به دوره باستان می‌دانند. در کتاب‌های تاریخی مثل «آثار الباقیه» آمده است که ایرانیان از قدیم به مدت ۲۵ روز قبل از عید، شروع به کاشتن انواع دانه برای روییدن سبزه روی ۱۲ ستون در میدان شهر می‌کردند.

روی هر ستون، غلاتی مانند گندم، ذرت، برنج، باقالی (باقلا)، ارزن، ذرت، لوبیا، عدس، نخود، ماش و کاجیله می‌کاشتند و به این شکل به استقبال عید نوروز می‌رفتند. این سبزه‌ها در این مدت قد برمی‌افراشتند و در روز ششم فروردین ماه که «روز زرتشت» نام دارد، سبزه‌ها را می‌کندند و در تالارهای پادشاهی تقسیم می‌کردند.

روز ششم فروردین که با نام «ماه فروردین روز خرداد» شناخته می‌شود، یک روز خاص در میان زرتشتیان است. در باور زرتشتیان در این روز رویدادهای اساطیری برجسته‌ای رخ داده است و تا پایان جهان در این روز اتفاقات خوشایند خواهد افتاد.

بهترین سبزه عید کدام است؟ شما می‌توانید انواع سبزه‌ی عید را با استفاده از بذرها و دانه‌های مختلف آماده کنید. سبزه عید نماد حیات و شادابی است و قرار دادن سبزه‌های عید بر سر سفره هفت سین می‌تواند شما را برای شروع یک سال پرنشاط و شاد آماده کند.

قبل از آموزش کاشت سبزه عید باید بدانید که زمان سبز شدن سبزه و همچنین فوت و فن‌های درست کردن سبزه عید و حتی ظرف سبزه با هم متفاوت است. از همین رو شما باید برای درست کردن بهترین سبزه برای عید همه جزئیات را در نظر داشته باشید.

از مهم‌ترین جزئیاتی که لازم است در مورد طرز درست کردن سبزه عید بدانید آشنایی با زمان کاشت سبزه عید، انتخاب ظرف سبزه و آشنایی با مراحل آموزش کاشت سبزه عید است.

زمان کاشت انواع سبزه عید چه تفاوتی با هم دارد؟ بهترین سبزه عید کدام است؟ در طرز درست کردن سبزه عید به چه نکاتی باید توجه کنید؟ اگر اهل خانه‌داری هستید سبزه عید را با انواع و اقسام بذرها و تخم مرکبات می‌توانید خودتان در منزل سبز کنید. آموزش کاشت سبزه کنجد برای تزیین سفره هفت سین را در این مقاله از سرویس سبک زندگی در اول فارس  بخوانید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد کاشت انواع سبزه‌ی عید پاسخ خواهیم داد.

آموزش کاشت سبزه کنجد برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز

کُنجِد که سمسم و جلجلان هم نامیده می‌شود، گیاهی است از رده دولپه‌ای‌های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره کنجدها است. این گیاه یک ساله‌است و ارتفاعش بالغ بر یک متر است. قسمت فوقانی ساقه‌اش پوشیده از کرک است ولی قسمت‌های تحتانی آن عاری از کرک است. برگ‌هایش در قسمت قاعده به‌طور متناوب و در قسمت‌های انتهایی ساقه به‌طور متقابل قرار گرفته‌است و پهنک برگ‌ها بیضوی و دراز و نوک تیز است و در قسمت قاعده ساقه پهن‌تر از قسمت انتهایی است. گل‌های آن که به‌طور منفرد و در کناره برگ‌های قسمت انتهایی ساقه قرار دارد، شامل قطعات پنج تایی به هم پیوسته‌است و تعداد پرچم‌ها ۴ عدد است. میوه‌اش کپسولی و محتوی دانه‌های کوچک مسطح و بیضوی است. دانه‌های کنجد به سبب دارا بودن روغن قابل استخراج تنها قسمت مورد استفاده گیاه است.

آموزش کاشت سبزه کنجد برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز

اگر تجربه کاشت سبزه کنجد با کنجد سیاه یا سفید و کنجد قهوه‌ای برای عید را داشته باشید، قطعاً می‌دانید که سبزه کنجد یکی از خاص‌ترین و زیباترین انواع سبزه برای تزیین سفره هفت سین است. این سبزه بافت فوق‌العاده پری دارد و البته جزو سبزه‌های آسان عید است که به درد سبزه فوری برای روزهای نزدیک عید می‌خورد.در این گزارش خواندنی می‌توانید با طرز تهیه سبزه کنجد برای عید نوروز آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد آموزش کاشت انواع سبزه عید با کنجد پاسخ خواهیم داد.

آموزش کاشت سبزه کنجد سفید

آموزش کاشت سبزه کنجد برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز

برای کاشت سبزه کنجد سفید بو نداده برای عید باید دانه‌های کنجد را برای ۶ تا ۸ ساعت در آب بخیسانید. سپس کنجدها را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و یک پارچه نخی روی آن قرار دهید و یا دانه‌ها را لای یک پارچه نخی بریزید و داخل طرف بگذارید.

سپس با اسپری دانه‌های کنجد را آبیاری کنید. تقریباً چند روز طول می‌کشد تا کنجد شما جوانه بزند و سبز شود. هر روز با اسپری دانه‌ها را آبیاری کنید. بعد از چند روز دانه‌های کنجد روی پارچه جوانه می‌زنند و شما یک سبزه کنجد خاص و زیبا خواهید داشت.

روش کاشت سبزه کنجد برای عید روی کوزه و سطوح شیب‌دار

به عنوان آموزش کاشت انواع سبزه عید با کنجد باید بدانید که معمولاً بذرهایی برای درست کرده سبزه روی سطوح شیب‌دار مناسب هستند که لعاب‌دار باشند. از آنجایی که کنجد یک بذر بدون لعاب است، بنابراین اگر قصد دارید دانه کنجد را روی سطوح شیب‌دار مثل کوزه و تنگ درست کنید، باید آن را با یک بذر لعاب‌دار مثل تخم شربتی ترکیب کنید.

برای این کار این مراحل را دنبال کنید:

۱- ابتدا باید ابتدا بذر تخم شربتی و کنجد را به مدت ۶ تا ۸ ساعت در آب خیس کنید.

۲- سپس دانه‌ها را داخل دستمال نخی بریزید و با اسپری آبیاری کنید تا جوانه بزنند.

۳- زمانی که جوانه‌ها ظاهر شدند، باید روی ماکت یا ظرف مد نظرتان را با پارچه نخی بپوشانید.

۴- سپس با دست بذرهای جوانه زده را روی ماکت یا ظرف مورد نظرتان بچسبانید. برای درست کردن این سبزه کنجد باید از مقداری تخم شربتی استفاده کنید که کاملاً حالت لعابدار به بذرها بدهد و به راحتی روی ماکت قرار بگیرد.اگر تجربه کاشت سبزه کنجد با کنجد سیاه یا سفید و کنجد قهوه‌ای برای عید را داشته باشید، قطعاً می‌دانید که سبزه کنجد یکی از خاص‌ترین و زیباترین انواع سبزه برای تزیین سفره هفت سین است. این سبزه بافت فوق‌العاده پری دارد و البته جزو سبزه‌های آسان عید است که به درد سبزه فوری برای روزهای نزدیک عید می‌خورد.در این گزارش خواندنی می‌توانید با طرز تهیه سبزه کنجد برای عید نوروز آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد آموزش کاشت انواع سبزه عید با کنجد پاسخ خواهیم داد.

آموزش انداختن سبزه کنجد سیاه

درست کردن سبزه با کنجد سفید و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارد.

۱- برای کاشت سبزه کنجد برای عید باید ابتدا دانه‌های کنجد را برای حدود ۶ تا ۸ ساعت در آب بخیسانید.

۲- سپس دانه‌ها را داخل یک پارچه نخی بریزید و با اسپری به آن آب دهید.

۳- بعد از ۲ تا ۴ روز جوانه‌های کنجد ظاهر می‌شوند. حالا می‌توانید به آرامی دانه‌های کنجد را داخل ظرف مورد نظرتان بریزید و با اسپری به آن آب دهید.

حتما بخوانید  گردگیری لوازم منزل با ۸ تکنیک و ترفند شگفت انگیز

۴- برای رشد سبزه کنجد باید ظرف سبزه را در محلی با نور ملایم آفتاب قرار دهید. از قرار دادن سبزه کنجد زیر نور مستقیم آفتاب اجتناب کنید.

سبز کردن کنجد برای عید در خاک

آموزش کاشت سبزه کنجد برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز

برای کاشت سبزه کنجد سفید و سیاه در خاک شما به مقداری خاک، دانه‌های تازه کنجد و یک گلدان زیبا نیاز دارید. مرحله به مرحله آموزش کاشت سبزه کنجد در خاک را دنبال کنید:

۱- در ابتدا باید همانند روش‌های قبلی دانه‌های کنجد را برای ۶ تا ۸ ساعت در آب بخیسانید.

۲- سپس می‌توانید دانه‌ها را در خاک بکارید. برای تسریع رشد سبزه کنجد برای عید می‌توانید چند روز دانه‌های کنجد را داخل پارچه بپیچید و بعد از این که دانه‌ها کمی سبز شدند، آن‌ها را داخل خاک بکارید.

۳- کمی خاک با ارتفاع ۵ تا ۸ سانتی‌متر داخل گلدان مورد نظرتان بریزید. بهترین خاک برای سبز کردن کنجد در خاک ترکیب خاک باغچه و مقداری خاک برگ است.

۴- سپس با استفاده از اسپری سطح خاک را نمناک کنید. توجه داشته باشید که استفاده از آب زیاد در این مرحله می‌تواند موجب پوسیده شدن دانه‌های کنجد شود. بنابراین خاک را فقط با اسپری کمی خیس کنید.

۵- سپس یک لایه نازک دانه کنجد روی خاک بپاشید. از انباشته کردن دانه‌های کنجد روی هم خودداری کنید.

۶- در این مرحله  مقداری خاک روی دانه‌ها بریزید. حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر خاک برای روی دانه‌ها کافی است.

۷- مجدداً خاک را با اسپری خیس کنید.

۸- گلدان را در محلی با نور مناسب و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. بهتر است گلدان را پشت پنجره و جایی که نور مستقیم آفتاب به آن برخورد نمی‌کند قرار دهید.

۹- خاک گلدان به هیچ عنوان نباید خشک شود و از همین رو لازم است تا روزانه با استفاده از اسپری خاک را نمناک کنید. بعد از حدود ۱ هفته یا کمی بیشتر جوانه‌های کنجد از داخل خاک بیرون می‌آیند.

روش کاشت و سبز کردن کنجد قهوه‌ای هم درست مثل کاشت کنجد سیاه و سفید است. بنابراین برای کاشت این نوع کنجد نیز باید از روشی که در این مقاله اشاره شد استفاده کنید.

بهترین زمان برای کاشت سبزه کنجد

آموزش کاشت سبزه کنجد برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز

از آنجایی که سبزه کنجد زود جوانه می‌زند، بنابراین بهترین زمان برای کاشت سبزه کنجد ۸ تا ۱۰ روز قبل از شروع عید است. فراموش نکنید که مدت زمان رشد سبزه کنجد به نور و آب مورد نیاز آن بستگی دارد، بنابراین سعی کنید که سبزه را در محلی پر نور و دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. برای آبیاری سبزه کنجد نیز بهتر است از اسپری استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های کاشت سبزه کنجد برای عید

آموزش کاشت سبزه کنجد برای تزیین سفره هفت سین عید نوروز

*برای کاشت سبزه کنجد بهتر است از کنجد تازه و بو نداده استفاده کنید. امکان کاشت سبزه کنجد بوداده وجود ندارد و از همین رو بهتر است حتماً به دنبال کنجد تازه باشید.

*روش کاشت سبزه کنجد شباهت زیادی به کاشت سبزه ارزن دارد.

*در زمان کاشت سبزه کنجد برای عید توجه داشته باشید که بذرها را روی هم انباشته نکنید، زیرا این کار موجب پوسیده شدن سبزه شما می‌شود.

*برای کاشت سبزه سفره هفت سین با کنجد حتماً از کنجدهای سالم و تازه استفاده کنید.

*سبزه کنجد سفید نسبت به کنجد سیاه، بعد از جوانه زدن به آرامی رشد می‌کند. از همین رو معمولاً سبزه کنجد سفید تا روز آخر عید شاداب و سرحال باقی می‌ماند. اگر دوست دارید سبزه شما کمی زودتر رشد کند از کنجد سیاه استفاده کنید.

*برای رشد بهتر سبزه کنجد می‌توانید در مراحل ابتدایی کاشت سبزه کنجد برای عید داخل ظرف مد نظرتان، یک پلاستیک یا سلفون روی ظرف بکشید. در این مدت هر دو روز یک بار سبزه را آبیاری کنید. بعد از ۲ تا ۴ روز پلاستیک را بردارید. این کار موجب افزایش رطوبت می‌شود و رشد سبزه را سریع‌تر می‌نماید.

*سبزه کنجد خیلی زود جوانه می‌زند اما از آنجایی که رشد آن کم است معمولاً تا روزهای آخر عید سرحال و شاداب به نظر می‌رسد و از همین رو برای افرادی که دوست دارند یک سبزه پر و سرسبز برای مدت طولانی داشته باشند، گزینه فوق‌العاده‌ای است.

*فراموش نکنید که اصول کاشت انواع سبزه با هم متفاوت است. بنابراین قبل از هر اقدامی ابتدا در مورد نحوه کاشت آن تحقیق کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه سبزه کنجد برای عید نوروز چگونه است؟

نحوه صحیح کاشت سبزه کنجد به این صورت است که ابتدا دانه‌های کنجد را برای چند ساعت در آب خیس می‌کنید. سپس در پارچه نخی قرار می‌دهید و تا چند روز با اسپری آبیاری می‌کنید. زمانی که جوانه‌ها رشد کردند، می‌توانید آن‌ها را به ظرف سبزه مورد نظرتان منتقل کنید.

برای کاشت سبزه کنجد برای عید چه نوع کنجدی مناسب است؟

برای کاشت سبزه کنجد می‌توانید از کنجد سیاه، سفید و قهوه‌ای تازه و سالم استفاده کنید. کنجد بو داده برای درست کردن سبزه عید مناسب نیست.

کفش پاشنه بلند بپوشیم یا نه ؟

طرز تهیه سه نوع از پرطرفدارترین شیرینی‌های خانگی عید نوروز

آلبوم عکس‌های تاریخی شگفت انگیز که هرگز ندیده اید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار